پارس ناز پورتال

لوازم آرایشی تقلبی و نکات سلامت خانم ها

لوازم آرایشی تقلبی و نکات سلامت خانم ها

لوازم آرایشی تقلبی و نکات سلامت خانم ها 

خانم ها باید دقت داشته باشید که لوازم آرایشی شما باید استاندارد باشد تا بتوانید با خیال راحت آن را به مصرف برسانید و از زیبایی خود نیز لذت ببرید. صددرصد لوازم آرایشی و بهداشتی که خارج از فروشگاه‌هاي رسمی و معتبر مثل داروخانه‌‌ها می‌فروشند، تقلبی هست چون دقیقا لوازمی میباشند که فروشگاه‌هاي معتبر به‌علت کیفیت پایین نمی خرند.

 

این لوازم کنار خیابان، مترو و مغازه‌هاي نامعتبر و در شرایط نامناسب عرضه می شوند و این فروشندگان هیچ‌گونه مسوولیتی درمورد عوارض بهره گیری از این مواد آرایشی نمی‌پذیرند اما فروشگاه‌ها و داروخانه‌هاي معتبر شناخته‌شده، شهرت خود را با عرضه کالای بی‌کیفیت زیر سوال نمی برند.

 

بگذارید مثالی بزنم؛ مداد ابروی مربوط به یک برند معتبر راکه در اروپا 6 یورو به فروش میرسد، به فروشندگان 50 سنت می‌فروشند چون این مداد در پاکستان درست شده و دقیقا شبیه مداد برند اصلی هست. حتی مارک هم روی بدنه آن حک شده. در نهایت مداد با قیمت 2 تا 3 هزارتومان به دست خریدار ایرانی میرسد که کمتر از 1 یورو می شود

 

اگر خریداری هوشیار باشد، کنجکاو میشود که بداند مدادی که در اروپا 6 یورو فروخته میشود، چطور ممکن هست با این قیمت در مغازه وجود داشته باشد؟

 

متاسفانه بعضی مغازه‌داران متوجه آگاهی عده‌اي از خریداران شده‌اند و برای همان مداد تقلبی قیمت بالایی در نظر میگیرند که آن را اصل جلوه دهند بنابراین باید برای خرید کالای باکیفیت و اصل، فقط از مغازه‌هاي معتبر خرید کرد تا اگر فرد با بهره گیری از محصولی دچار عوارض شد، بتواند از طریق قانون پیگیری کند.

 

چرا فقط از مغازه‌هاي معتبر خرید کنیم؟

معمولا داروخانه‌هاي معتبر از مراکز اکران رسمی که زیرنظر وزارت بهداشت میباشند، خرید می کنند. در این مراکز، کالایی که تاجر وارد کرده، استاندارد هست و اداره بازرسی کیفیت وزارت بهداشت بعد از انجام آزمایش‌هایي، صحت آن را تایید و پروانه اکران صادر می کند و محصول عرضه میشود.

 

بازرسان این اداره هر چند وقت یکبار از مشابه‌هایي هم که در داروخانه‌ برای فروش گذاشته شده، مشابه‌برداری و آن ها را آزمایش میکنند، اما داروخانه‌هاي غیرمعتبر که مشتری چندانی ندارند و سعی می کنند با عرضه کالای ارزان خریدار جذب کنند، دنبال چنین محصولاتی نمی روند. اضافه بر این، اگر فرد با بهره گیری از محصولی که از این مراکز خریده دچار عوارض شود، میتواند از طریق قانون پیگیری کند.

 

هر گرانی هم باکیفیت نیست

گاهی مردم فکر می کنند چون فلان داروخانه اسم و عرف دارد، محصولات آرایشی‌اش گران‌تر هست، در حالی‌که این تصور اشتباه هست. وزارت بهداشت قیمت‌ها را هم بازرسی میکند.

 

درست هست که لوازم آرایشی- بهداشتی مثل دارو نیست و قیمت‌گذاری ندارد اما بازرسی روی عرضه آن وجود دارد و اگر با قیمت نامعقولی به فروش برسد، با دقت به سود درنظر گرفته شده، با صاحبان آن برخورد میشود. حتی وزارت بهداشت اگر لوازم آرایشی عرضه‌شده استاندارد باشد اما مجوز این وزارتخانه را نداشته باشد، با عرضه‌کننده برخورد خواهد کرد.

 

باز هم تاکید میکنم که باید آگاهانه از مراکز معتبر خرید کرد چون صرف بالا بودن قیمت هم نشانه اصل بودن کالا نیست. باید از خود بپرسید چطور محصولی که نام فلان مارک معتبر را دارد و در داروخانه‌ها هم به مقدار چندان وجود ندارد، با این وسعت در دست فروشندگان دوره‌گرد هست؟

 

باید آن قدر دانایی داشته باشیم که جنسی که ضرورت چندانی ندارد، از مترو، فروشگاه‌هاي نامعتبر یا مکان‌هایي که به وضوح شرایط غیراستاندارد نگه داری لوازم آرایشی و بهداشتی آن را می بینیم، نخریم.

 

یک‌بار جستی ملخک…

ممکن هست بعضی ها بگویند ما تا به حال چند بار از این مکان‌ها خرید کرده‌ایم و مشکلی هم برایمان ایجاد نشده. لازم هست بدانید واکنش‌هاي موضعی و سیستماتیک به این مواد ممکن هست تاخیری باشد؛ یعنی بعد از مدت‌ها تاثیر منفی آن خود را نشان دهد و فرد اصلا متوجه نشود علت مشکلی که برایش ایجاد شده، چیست.

 

در این موارد آنتی‌بادی‌هایي که بدن علیه آن ماده می‌سازد، پس از مدتی به حدی میرسد که باعث بروز واکنش میشود. گاهی هم واکنش‌ها متقاطع هست؛ یعنی واکنش‌ها در اثر بهره گیری از ماده نامطلوب آنچنان شدید نیست اما وقتی با ماده دیگر محصولی که حتی ممکن هست استاندارد باشد، به کار رود، واکنشی شدید در پی دارد و کهیر، ورم و نشانه‌هاي دیگری در محلی که ماده آرایشی به کار رفته، ایجاد میکند.

 

عفونت‌هاي عمقی و ضایعات ممکن هست اسکار«جوشگاه» ایجاد کنند که اثر آن تا آخر عمر باقی میماند.متاسفانه افرادی که چنین محصولاتی را می خرند، دانش بهداشتی پایینی دارند و با دیدن نشانه‌هاي پوستی، نه‌‌‌تنها به دکتر مراجعه نمی کنند، بلکه اقدام‌هاي خودسرانه‌اي انجام میدهند که عفونت و حساسیت را تشدید می کند.

 

در نهایت این که اکثر از مردم، مسوولان باید مراقب سلامت افراد باشند چون نمیتوانیم توقع داشته باشیم همه ي افراد دانا و آگاه باشند.مسوولان باید از طریق رسانه‌ها دانایی و دانش جامعه را افزایش ‌دهند و با فروش لوازم آرایشی– بهداشتی به‌وسیله دستفروش‌ها و حتی با مغازه‌دارانی که این محصولات را در شرایط نامناسبی در معرض فروش گذاشته‌اند، برخورد کنند چون سلامت افراد زیادی را به خطر می اندازند.

 

تفاوت تقلبی و استاندارد چیست؟

1 کیفیت ماده آرایشی بسیار پایین هست. مثلا نوک بعضی مدادهای تقلبی زود می‌شکند و مدام باید تراشیده شود، به طوری که بعد از مدت کوتاهی دیگر قابل‌بهره گیری نیست. معمولا وقتی آب به این مواد آرایشی می خورد، رنگش عین جوهر اکران میشود که نشان از تقلبی بودن آن دارد. از طرفی،

 

اجزای کرم‌ها از چند ماده تشکیل شده‌اند، بنابراین در شرایط نامناسب از هم جدا می شوند، به‌طوری که وقتی در آن ها را باز میکنیم، می بینیم اول مایعی مثل آب از آن خارج می شود که نشان از فساد دارد و بهره گیری از آن ها عوارض پوستی ناخوشایند و زیانباری ایجاد میکند.

 

2 ماده‌اي که در این لوازم آرایشی- بهداشتی تقلبی به کار می رود، سمی، بی‌کیفیت و ارزان هست تا بتوان آن را ارزان عرضه کرد. خیلی از این لوازم در چین و پاکستان درست میشود که از 10 سنت تا 30-20 یورو قیمت دارند و آن را بر زمینه تقاضای تاجر، در اختیار او قرار میدهند. وقتی تاجر انواع ارزان‌تر را با مارک موردنظر گزینه میکند،

 

همان را برایش ساخت میکنند و در اختیارش قرار میدهند؛ درست مثل مشابه اصلی. مواد سمی به‌کاررفته در این لوازم آرایش هم عوارض موضعی خواهند داشت و هم عوارض سیستمیک.عوارض پوستی چند نشانه فوری و چند نشانه دیررس دارد. علائم فوری این هست که پوست در اثر بهره گیری از آن ها در موضع به‌کاررفته قرمز،

 

پوسته‌پوسته و بعد دچار خارش میشود. در اکثر موارد، فرد متوجه نمی شود علت بروز این مشکلات لوازم آرایش هست و ممکن هست آن را به خوراکی که خورده و… ربط داده و بهره گیری از ماده آرایشی را ادامه ‌دهد. اینکار هم باعث میشود مشکل حادتر شود.

 

3 این محصولات در محیط استریل ساخته نمی شوند، شرایط نگه داری نامناسبی دارند و از آنجایی که بی‌کیفیت میباشند و برای تولیدکننده به‌صرفه نیست مواد نگهدارنده لازم در انها به کار ببرد، بهره گیری از آن ها به آسانی باعث انتقال و ایجاد عفونت میشود، به‌طوری که روی پوست دانه‌هاي چرکی و قرمز به‌وجود می‌آورد. اضافه بر این،

 

پوست ممکن هست دچار اگزما شود که علائم آن، قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن هست. متاسفانه این عفونت‌ها که معمولا آزمایش‌ها نشان داده ناشی از استافیلوکوک و پسودوموناس هست، به راحتی با تماس‌هاي ساده قابل‌انتقال هست و اطرافیان را هم در معرض خطر قرار می دهد.

 

4 مواد لوازم آرایشی اصل معمولا جذب پوستی ندارند و فقط روی پوست می‌مثل اما مواد لوازم تقلبی جذب بدن می شود و می تواند وارد سیستم گردش خون شود، به کبد و کلیه برود و بعد از مصرف طولانی‌مدت، روی این ارگان‌ها تاثیر منفی بگذارد، در حالیکه بیمار از علت اصلی مشکل بی‌خبر هست. وقتی هم افراد بعد از دیدن علائم پوستی

 

به فروشنده یا داروخانه نامعتبر مراجعه میکنند، با این پاسخ مواجه می شوند که حتما خودشان به علت مشکلی به آن حساسیت داشته‌اند یا شرایط نگه داری مطلوب نبوده هست.

 

5 شرایط نگه داری لوازم آرایش هم اهمیت دارد و نباید در دمای بالاتر از 25 درجه سانتی‌گراد نگه داری شوند. حتی لوازم آرایش استاندارد نباید در دمای اتاق باشند و در معرض آفتاب یا در محلی که مدت‌ها کسی در آن نیست و دمای آن بالاست و فضایی دمکرده دارد، قرار بگیرند چون فاسد می شوند. با این تفاسیر، معلوم هست لوازم آرایشی که در مغازه در معرض آفتاب قرار گرفته، کنار خیابان یا در مترو به فروش می رسد، چه وضعیتی دارد.

 

6 نشان دیگر لوازم آرایش تقلبی این هست که ظرف آن ها پر نیست و بعد از مدت کوتاهی محتویات آن تمام می شود و بقیه آن از هواست. متاسفانه خیلی از افراد و صرفا به علت قیمت پایین، این کالاهای تقلبی را میخرند، در حالیکه در اکثر موارد مجبور می شوند چند برابر این به اصطلاح صرفه‌جویی! را خرج درمان کنند.