پارس ناز پورتال

لویی چهاردهم در عمرش فقط یکبار حمام کرده

لویی چهاردهم در عمرش فقط یکبار حمام کرده

لویی چهاردهم در عمرش فقط یکبار حمام کرده 

لویی چهاردهم پادشاه فرانسه در طول عمر خود فقط یکبار به حمام رفته است و در طول این مدت فقط از عطر استفاده می کرده است. ریشه این کار به عطرها و بیماری طاعون برمی گردد. «کیفی» اولین عطری است که ترکیب آن خیلی معروف و شناخته شده است. مواد این عطر قدیمی از عصاره‌های گل رز، عنبر و مشک درست شده بود که ترکیبی از30 عصاره طبیعت بود.

 

کلیساها برای دوری از فریب‌های شیطانی بر بهداشت تاکید می‌کردند. اگر تولید عطر در مشرق زمین تا حدی فراموش شده بود، ولی عرب‌ها هنر و روش‌های ساخت آن را با دستگاه‌های تقطیر و لوله‌های مارپیچ زنده نگه داشتند. آنها نقش مهمی در انتقال عطر به کشورهای اروپایی داشتند.

 

کشف الکل کمک بزرگی به صنعت عطر کرد. اولین عطری که با الکل ساخته شد «لودورن» نام داشت این نام به‌خاطر یک افسانه قدیمی است. در این افسانه آمده که ملکه مجارستان شیفته پادشاه هلند می‌شود و برای جلب رضایت او دستور ساخت این عطر را می‌دهد.

 

همسر هنری دوم،‌پادشاه فرانسه، از چندعطر ساز ایتالیایی خواست تا در پاریس بمانند و از آن زمان کم‌کم جایگاه عطر در دنیا از ایتالیا به فرانسه منتقل شد.در قرون وسطی که تا حدی شست‌وشو و نظافت رواج پیدا کرده بود، در رنسانس این عادت به‌خاطر بیماری واگیردار طاعون فراموش شد.

 

پزشک هنری دوم دستور داد تا تمامی حمام‌های عمومی را ببندند و به جای آب از عطر در حمام استفاده کنند تا با ضد عفونی کردن بتوان با این بیماری مقابله کرد.در فرانسه عطرهایی که بوی بسیار تندی داشتند از مشک و عنبر چرب تهیه می‌شد ولی این عطرهای تند باعث شد مردم کمتر به حمام بروند چون تا مدت‌ها بوی آن روی بدن می‌ماند و نیازی به حمام رفتن نبود.

 

می‌گویند لویی چهاردهم پادشاه فرانسه در تمام عمر خود تنها یک بار به حمام رفته است چرا که در طول عمر خود از این عطرهای تند استفاده می کرده است. به مرور زمان این عطرهای تند و خوشبو نه‌تنها برای حمام رفتن بلکه در سرویس های بهداشتی هم استفاده شد

 

و در زمان بیماری‌های واگیردار عطرسازان سعی می‌کردند عطرهایی بسازند که علاوه بر خوشبو کردن و استفاده در حمام و توالت، ضدعفونی کننده هم باشد.