پارس ناز پورتال

لکه های قهوه ای روی صورت را از بین ببرید

لکه های قهوه ای روی صورت را از بین ببرید

لکه های قهوه ای روی صورت را از بین ببرید 

لکه های قهوه ای روی پوست یکی از شایع ترین مشکلاتی میباشند که برای بسیاری افراد باعث ناراحتی می شوند مخصوصا خانم ها.لکه‌ها و نقطه‌هاي تیره‌اي که روی پوست ایجاد میشود معمولاً برای افراد گوناگون احساس ناخوشایندی ایجاد می کند. کک و مک، لکه‌هاي بارداری و لکه‌هاي کبدی در نقاط گوناگون روی پوست صورت، دست و گردن ایجاد میشوند.

 

بعضی افراد این لکه‌ها را بخشی از زیبایی فردی میدانند اما برای بسیاری وجود این لکه‌ها آزاردهنده میباشند. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که این لکه‌ها را ناخوشایند میدانید این مقاله برای شماست.لکه‌هاي قهوه‌اي رنگ روی پوست به دلایل متفاوتی ایجاد میشوند؛قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زمان، بعضی داروها مثل مصرف استروژن و سایر هورمون‌ها و عوامل ژنتیکی – همه ي باعث ایجاد لکه‌هاي قهوه‌اي روی پوست میشوند.

 

به طور کلی، یک نقطه قهوه‌اي رنگ یک منطقه کانونی هست که در آن تعداد بیشتری از سلول‌هاي رنگدانه «به نام «ملانوسیت»» یا تعداد مولکول‌هاي رنگدانه‌اي بیشتری به نام «ملانین» در ملانوسیت افزایش یافته هست. اکثر لک‌ها در معرض نور آفتاب در قسمت‌هایي مثل صورت، گردن، ساعد و پشت دست‌ها ایجاد می شوند.

 

لک انواع مختلفی دارد که شامل کک‌ و مک، لنتیگو، انواع خال‌ها، لک‌هاي حاملگی، لک‌هاي ناشی از آفتاب، لک‌هاي ایجاد شده به دنبال ضایعات پوستی یا هر نوع التهاب پوستی، لک‌هاي پیری و نهایتاً سرطان‌هاي پوستی هست. اغلب سرطان‌هاي پوست در ابتدا به صورت لک نمایان میشوند.

 

لک‌هاي پوستی به علل مختلفی ایجاد میشود و انواع متفاوتی دارد؛ کک و مک یکی از انواع لک‌هاي پوستی هست و اضافه بر آن، لک‌ها ممکن هست ناشی از آفتاب باشد یا به علت بارداری ایجاد شود و همین طور مصرف داروها و افزایش سن نیز می تواند عاملی برای بروز لک‌هاي پوستی باشد. بنابراین شیوه درمان و برطرف کردن هر یک از این لک‌ها هم با دقت به نوع آن متفاوت خواهد بود.

 

لکه‌هاي کوچکی که روی پوست ایجاد میشود معمولاً اندازه‌اي یک تا سه میلیمتری دارند و گرد یا بیضی‌شکل میباشند و به رنگ قهوه‌اي روشن و تیره در پوست ایجاد می شوند.معمولاً قسمت‌هایي از پوست که اکثر در معرض نور آفتاب قرار می گیرد مثل صورت، پشت دست‌ها، ساعد، گردن و سینه این لکه‌ها نمایان‌تر میباشند.

 

کک و مک
خیلی‌ها کک و مک را بخشی از زیبایی چهره میدانند. کک و مک در هر سنی ممکن هست ایجاد شود، ولی اکثر در سنین بچگی و جوانی و در افراد با پوستی روشن بویژه اگر مو هاي قرمزرنگ داشته باشند، بروز پیدا میکند.در فصل بهار و تابستان کک و مک اکثر نمایان یا پررنگ‌تر می شود و در ماه‌هاي زمستان معمولاً کک و مک‌ها از بین می روند یا رنگ انها روشن‌تر می شود.

 

در بروز کک‌ ومک عوامل ژنتیکی کاملاً دخیل هست، ولی عوامل محیطی بویژه نور آفتاب در تشدید آن اثر دارد. عوامل هورمونی هم در بروز آن نقش دارند، مثلا در دوره بلوغ یا در دوران بارداری کک و مک‌ها اکثر می شوند، در مواردی هم استرس و تنش‌هاي عصبی باعث تشدید کک‌ و مک در افراد مستعدمی‌شود.

 

برای درمان لکه‌هاي تیره پوستی چه باید بکنیم؟
بعضی افراد به درمان‌ها بخوبی جواب میدهند و این لکه‌ها با بهره گیری از روش‌هایي مثل بهره گیری از ماسک صورت، کرم‌هاي روشن‌کننده و لیزر کم رنگ یا محو میشوند، اما پیش از این که بخواهید درمانی را شروع کنید ابتدا باید تغییراتی رفتاری ایجاد کنید.

 

مهم ترین تغییر رفتاری شما باید این باشد که کمتر در معرض نورآفتاب قرار بگیرید و از کرم ضد آفتاب بهره گیری کنید ،چون این لکه‌هاي تیره در معرض نورخورشید تشدید می شوند؛ مفید هست برای جلوگیري اکثر از کلاه‌هاي لبه‌دار بهره گیری کنید.اضافه بر این لازم هست با بهره گیری از اسکراب‌ها اوضاع پوست را بهبود بدهید. اسکراب‌ها به برداشته شدن سلول‌هاي مرده که باعث بسته شدن منافذ و بدتر شدن لک‌هاي تیره می شوند، کمک می کنند.

 

لایه‌بردار‌هایي که دارای ترکیبات اسید آلفاهیدروکسی میباشند نیز در بهبود قسمت‌هاي تیره اثر دارندتغییر مثبت دیگری که باید ایجاد کنید بهره گیری از لوسیون و کرم‌هایي هست که دارای فرمولی خاص برای درمان لک میباشند؛ از مارک‌هاي معتبر برای درمان لک‌هاي دست و صورت بهره گیری کنید.

 

یادتان نرود که میوه و سبزی در کمرنگ شدن این لکه‌هاي پوستی مؤثر میباشند؛خوردن مقدار کافی میوه و سیزیجات بویژه لیمو، خیار و گوجه‌فرنگی که به داشتن پوستی سالم کمک میکند،هیچ چیز مثل مواد خوراکی تازه به علت داشتن ویتامین‌هاي گوناگون در سلامت پوست مؤثر نیست.

 

همین طور شما میتوانید از ماسک‌هاي صورت بهره گیری کنید.این ماسک‌ها بتدریج به روشن شدن قسمت‌هایي که رنگدانه‌ها تجمع پیدا کرده‌اند یا همان نقاط تیره کمک میکنند.در نهایت اگر هیچ‌کدام از این روش‌ها تغییری در ظاهر شما ایجاد نکرد میتوانید از درمان‌هاي تخصصی تحت نظر دکتر بهره گیری کنید.

 

تحت نظر دکتر متخصص از روش لایه‌برداری با دستگاه بهره گیری کنید. در این روش درمانی با بهره گیری از وکیوم و میکروکریستال‌هاي کوچک به آرامی لایه‌هاي مرده پوست برداشته شده و به کم‌رنگ شدن لک‌هاي تیره کمک می شود.

 

ماسک برای کمرنگ شدن لکه‌ها

ماسک خیار و لیمو
یک خیار را رنده کمی شیر به آن اضافه کنید و چند قطره لیمو ترش هم به آن ترکیب اضافه کنید تا یک حالت خمیری داشته باشد این ماسک را روی صورتتان بزنید و بعد از 15 دقیقه آن را بشویید. این ترکیب هم صورت شما را جوان‌تر می کند و هم لکه‌ها را کم رنگ میکند این ترکیب را یک روز در بین بهره گیری کنید بعد از یک ماه نتیجه را به چشم مشاهده نمایید.

 

شیر سرد
 به گزارش پارس ناز شیر سرد را روی پوست خود بمالید و ماساژ بدهید. اسید لاکتیک در شیر پوست را آرام میکند یک پنبه داخل شیر سرد بزنید و پوست خود را هر روز صبح با شیر صورتتان را ماساژ دهید یا اگر بدنتان لک شده شیر را به پوست بدنتان بزنید بعد از ۱۵ دقیقه بشویید. اینکار را هر روز انجام دهید تا مشاهده نمایید پوست‌تان چه تغییری میکند.