پارس ناز پورتال

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم درباره تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

 

در اینبخش فهرست جهیزیه عروس و نکات مهمی درمورد تهیه آنرا مرور می‌کنیم. هزینه تهیه جهیزیه عروس بستگی بـه توقعات زوجین دارد، البته خانواده ها هم در بالا و پایین شدن قیمت جهیزیه نقش دارند اما تصمیم نهایی بـه عهده تازه عروس و داماد اسـت. اگر می‌خواهید هزینه هاي این خرید را کاهش دهید اول باید توقع بیجا را پایین بیاورید و بـه فکر ملزومات اصلی باشید. در ادامه بیشتر صحبت میکنیم.

 

مشورت قبل از خرید جهیزیه

برای خرید کالاهای ضروری و اساسی حتماً تحقیق کرده و درباره ي مارک هاي موجود در بازار اطلاعات کسب کنید. بهترین روش برای تحقیق این اسـت کـه از آشنایان و دوستان خود کـه بتازگی جنس مشابهی را خریده اند؛ پرس و جو کنید. قطعا کسانی کـه از یک کالا استفاده کرده اند بهتر از فروشندگان میتوانند شـما را راهنمایی کنند.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

علاوه بر این، اگر با دیدی باز بـه خرید بروید در تله ي تبلیغاتی فروشندگان گرفتار نخواهید شد. چون هزینه ي انجام شده برای خرید یک کالا بـه هدر نخواهد رفت و رضایت کامل از کیفیت آنرا در پی خواهد داشت.

 

تهیه لیست جهیزیه

برای این کـه تمام جوانب را درنظر بگیرید و هنگام خرید دچار بی نظمی و فراموشی ، بهتر اسـت اقلام مورد نیاز را فهرست کرده و بر اساس کاربرد دسته بندی کنید. مثلاً وسایلی کـه برای اتاق خواب نیاز اسـت دریک دسته قرار دهید، وسایلی کـه متعلق بـه پذیرایی و نشیمن اسـت دریک دسته و وسایل برقی دریک دسته ي جدا و وسایل کاربردی مربوط بـه آشپزخانه نیز در دسته اي دیگر قرار گیرد.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

داشتن نظم فکری در خرید این امکان را برای شـما فراهم میکند کـه بدون از قلم انداختن ملزومات خود، خرید کنید ودر نهایت از خرید خود لذت ببرید. گاهی پیش می‌آید کـه فروشندگان ارجمند، کالایی را معرفی می‌کنند و مـا تحت تبلیغات آن ها اقدام بـه خرید میکنیم ولی در نهایت امر از خرید خود ناراضی هستیم.

 

زمان بندی برای خرید جهیزیه

طبق معمول مادرانی کـه دختران دم بخت دارند، از چند سال قبل از ازدواج او اقدام بـه تهیه ي مایحتاج ضروری برای او میکنند. مادران با سلیقه، بخشی از ملزومات جهیزیه را می دوزند و بـه شکل آماده نگه داری می‌کنند؛ تا در موقع نیاز بـه دردسر نیوفتند.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

رخت خواب ها، روکش ها، دمکنی ها، دستمال هاي آشپزخانه و سایر ملزومات دوختنی، اگر از قبل تهیه شده باشد می‌تواند در صرفه جویی زمان بسیار تاثیرگذار باشد.

 

پرهیز از چشم و هم چشمی در خرید

در خرید جیزیه بـه این نکته توجه داشته باشید کـه این وسایل تنها برای رفع نیازهای شـما خریداری می‌شوند؛ پس تنها کسیکه میتواند روی خوب یا بد بودن آن ها اظهار نظر کند، شـما هستید. برای ساختن خانه ي خود بجای چشم و هم چشمی، بـه بودجه، نیاز و عرف خانواده ي خود نگاه کنید؛ تا بجای همراه شدن با موج تنش ها تنها و تنها بـه آرامشی در انتظار شماست، بیندیشید.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

خود و زندگی خودرا با هیچکس از نزدیکان مقایسه نکنید. چرا کـه کم یا زیاد بودن جهیزیه ملاکی برای خوشبختی یا بدبختی افراد نیست. سعی کنید بجای تحمیل فشار مالی بـه خانواده در آخرین لحظه هاي حضور خود در منزل پدر و مادر جوی شاد و توام با آرامش بسازید و از باهم بودن نهایت لذت را ببرید.

 

بررسی خانه نوعروس

اگر آقای داماد منزل مسکونی دارند، می توانید قبل از شروع پروسه ي خرید بـه بررسی ابعاد مختلف خانه پرداخته و برای خرید وسایل با دیدی باز اقدام کنید.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

ابعاد خانه اگر از پیش مشخص باشد، در خرید کردن وسایل عاقلانه عمل کرده و از خرید وسایل غیر ضروری پرهیز میکنید. اگرهم قصد رهن یا اجاره ي خانه دارید بهتر اسـت قبل از آغاز خرید اینکار را انجام دهید تا بـه تناسب متراژ خانه وسایل را خریداری نمایید.

 


 

از رسم و رسوم باخبر شوید

هر شهری و حتی بعضی از روستاهای یک شهر، قوانین متفاوتی برای تهیه جهیزیه عروس دارند؛ برای مثال در بعضی شهر هـای ایران رسم اسـت کـه خانواده عروس تمام اقلام جهیزیه را تهیه کند؛ در حالی‌کـه فرهنگ‌هاي دیگری هستند کـه تهیه فرش و سیستم صوتی و تصویری را بر عهده داماد می گذراند.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

با این کـه هدف نهایی همه ی این رسوم خوشبختی عروس و داماد اسـت؛ اما بهتر اسـت برای این کـه بدانید باید چـه چیزهایی را در فهرست خریدتان بگذارید و چطور برنامه‌ریزی کنید، خیلی شفاف از خانواده عروس یا داماد درباره آداب و رسوم‌شان در تهیه جهیزیه سوال بپرسید. اگرهم جزو دسته زوج‌هایي هستید کـه بـه رسوم کاری ندارند و دوست دارند زندگی‌شان رابا هم بسازند کـه چـه بهتر!

 

از اقلام بزرگ شروع کنید

بعد از این کـه از رسوم خانواده عروس و داماد مطلع شدید، وقت تهیه فهرست می رسد. برای اینکار باید بهتر اسـت اول اقلام بزرگ را یادداشت کنید. خریدهایی مثل یخچال و فریزر، سرویس خواب و سایر اقلام بزرگ را در اولویت قرار دهید و بعد سراغ اقلام کوچک تر مثل انواع میز هاي جلو مبلی و عسلی جدید، وسایل داخل کابینت و کشوها بروید.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

سعی کنید سراغ مدل‌هاي مدرن اما ساده باشید کـه از مد نمی‌افتند. یکی از دلایل مهم شناسایی اقلام بزرگ این اسـت کـه وقتی اول وسایل بزرگ را خریده باشید، می توانید خرید وسایل کوچک تر را از نظر رنگ و شکل با آن‌ها هماهنگ کنید. در غیر این صورت ممکن اسـت ناهماهنگی پیش بیاید.

 

کم بخرید

چنانچه هنوز نمیدانید قرار اسـت در خانه چند متری زندگی کنید یا از فرم خانه بی‌خبر هستید، تا جاییکه امکان دارد کم خرید کنید و بیشتر خریدها رابه وقتی موکول کنید کـه وضعیت خانه مشخص شد. اگر می دانید فرم خانه‌تان چـه شکلی اسـت، دو گزینه پیش رو خواهید داشت:

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

یا خانه خریده‌اید و مطمئن هستید چند سالی در آن زندگی خواهید کرد یا مستاجر هستید و قراردادتان یک ساله اسـت. در وضعیت اول با خیال آسان وسایلی هماهنگ با شکل کلی خانه تهیه کنید؛ برای مثال اگر هال بـه یک مبل ال L نیاز دارد، تهیه‌اش کنید؛ اما وقتی مستاجر هستید، خیلی در قید و بند فرم خانه نباشید و وسایلی بخرید کـه اگر قرار بـه اسباب‌کشی شد، بـه خانه‌هاي دیگر هم بیایند.

 

اگر فضای تان کوچک است

خرید جهیزیه برای فضای کوچک نیاز بـه رعایت اصول مربوط بـه این فضاها را دارد. برای مثال در انتخاب مبلمان یک خانه کوچک نباید سراغ گزینه‌هایي با رنگ‌هاي تیره رفت؛ چون فضا را کوچک تر نشان می دهند یا نباید از وسایل بزرگ استفاده کرد.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

بلکه بهتر اسـت سراغ وسایل کم‌جا مثل جدید ترین مدل میز ناهار خوری تاشو و گرد رفت یا از سایر وسایل کوچک و چند کاره‌اي استفاده کرد کـه فضای زیادی اشغال نمیکنند. استفاده از آینه روی دیوارها برای بزرگ تر نشان دادن خانه یا نورپردازی مناسب توسط آباژور و لامپ‌هاي تزئینی روش‌هاي دیگری برای بزرگ‌تر نشان دادن فضای منزل هستند.

 

باهم انتخاب کنید

بخاطر داشته باشید جهیزیه، وسایل زندگی عروس و داماد اسـت؛ همانطور کـه موقع انتخاب خانه، باید نظر عروس پرسیده شود، برای انتخاب جهیزیه هم باید نظر داماد را دانست. پس بهتر اسـت برای خریدها باهم مشورت کنید و ترجیحا درکنار هم بـه خرید بروید.

 

بودجه بندی کنید

از کمک‌هاي بزرگی کـه تهیه فهرست جهیزیه بشما می کند، تخمین زدن هزینه حدودی و بودجه‌بندی اسـت. بخاطر داشته باشید ماموریت مهم شـما متعهد ماندن بـه بودجه‌اي اسـت کـه برای تهیه جهیزیه درنظر گرفته‌اید؛ این ماموریت را بعنوان یک تمرین مالی و یکی از چندین روش صرفه جویی در هزینه‌ ها درنظر بگیرید کـه از حالا بشما در مدیریت اقتصادی خانه‌تان کمک خواهد کرد.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

دراین مورد و با توجه بـه شرایط اقتصادی فعلی بهتر اسـت؛ ابتدا اقلام کاملا ضروری را باکیفیت بالا تهیه کنید ودر خانه بچینید و اگر بودجه اضافه‌اي نداشتید تهیه بقیه ریزه‌کاری‌ها رابه زمان موکول کنید. در غیر این صورت وادار میشوید تمام وسایل را در شرایطی تهیه کنید کـه کیفیت پایین و قیمت ارزان دارند و بعد از یک الی دو سال خراب خواهند شد.

 

رودربایستی را کنار بگذارید

اگر جزو آن دسته افرادی هستید کـه برای جلب رضایت دوستان، فامیل و بطور کلی مردم؛ حاضر میشوید زیر بار قسط و قرض بروید تا یک جهیزیه آن چنانی تهیه کنید، خوب اسـت بدانید کـه با اینکار نه تنها باعث عذاب خودتان و همسرتان میشوید؛ بلکه بار سنگینی را روی دوش خانواده‌هایتان می گذارید کـه تا مدت‌ها آزارشان خواهد داد.

لیست جهیزیه عروس + نکات مهم در مورد تهیه جهیزیه کامل و به صرفه

رودربایستی رابا خودتان و دیگران کنار بگذارید و دست از اذيت خودتان بردارید. خیلیها چندین سال اسـت کـه جشن ازدواجشان را عقب می اندازند؛ چون هنوز نتوانسته‌اند جهیزیه رویایی تهیه کنند. بجای انتظار، حتی اگر شده وسایل برقی کارکرده اما تمیز بخرید ودر خانه‌تان بگذارید و سر زندگیتان بروید. مطمئن باشید مردم هم زندگی خودشان را دارند.

 


 

لیست کامل جهیزیه عروس

این فهرست کامل می‌تواند برای آغاز یک خرید خوب، بسیار راهگشا باشد. البته درنظر داشته باشید کـه این فهرست یک پیشنهاد صرف می‌باشد و می‌تواند بـه تناسب بودجه و سلیقه ي خانواده هاي مختلف تغییر کند. « مواردی کـه واقعا مورد نیازتان اسـت را خریداری کنید، اگر وجود هر کدام ضرورتی نداشت لازم نیست پول خرج کنید! مبلغ را در حساب تان نگه دارید، برای خودتان!»

 

لوازم آشپزخانه

یخچال

فریزر

اجاق گاز

مایکروویو

ظرفشویی

لباسشویی

سرخ کن

چرخ گوشت

پلو پز

زود پز

بخارپز

چای ساز

سماور

سبزی خرد کن

کتری برقی

همزن برقی

سرویس حبوبات

سرویس قاشق مهمان

سرویس قاشق دم دستی

سرویس کریستال بوفه

سرویس کریستال دم دستی

سرویس ظروف مهمان

سرویس ظروف دم دستی

سرویس پیرکس

سرویس چینی

سرویس صبحانه

سرویس قابلمه تفلون

سرویس قابلمه تفلون دم دستی

سرویس روحی

سرویس پلاستیک

سرویس دم کنی

سرویس غذا نگه دار

سرویس چاقو

فلاسک چای

همزن دستی

کفگیر ملاقه استیل

کفگیر ملاقه تفلون

کفگیر ملاقه استیل سفره

کفگیر ملاقه پایه کوتاه

قوری و کتری رو گازی

قوری و کتری پیرکس

کتری استیل

قوری پیرکس با گرم نگه دارنده

سینی و کاسه سماور

جام آب سماور

سبد تفاله چایی

سینی مجمع بزرگ

سینی مجمع کوچک

سینی سیلور

سینی دو نفره

سینی پذیرایی ۳ سایز

شیشه هاي مخصوص یخچال و کابینت

نمکدان دم دستی

نمکدان پذیرایی

فلفل دان

جای زعفران

ظرف روغن مایع

پارچ یخچال

شیشه آب

استکان دم دستی

استکان پذیرایی

پارچ و لیوان دم دستی

پارچ و لیوان مهمان

ست آبلیمو ، آبغوره

قندان دم دستی

قندان پذیرایی

یخ دون

گلاب پاش

شیشه شیر

گیره لباس

کارد میوه

کاور لوازم برقی

فنجان چای

نعلبکی

سیخ

توری ماهی

جای نان پلاستیکی

جای سبزی پلاستیکی

دبه بزرگ و کوچک

پتوی مسافرتی

قابلمه پیرکس ۳ تایی

در باز کن معمولی

بستنی خوری

خاک انداز استیل

سبد فلزی رنگی

ابر سفره پاک کن

گیره هاي چسبی

مرغ خوری بزرگ و کوچک

کفگیر و چنگال چوبی

گوشت کوب استیل

ظروف کیک

چاقوی کیک

اسفند دود کن

اسفند دود کن منقلی

چای صافکن

رنده معمولی

تخته سبزی

تخته گوشت چوبی

جای سیب زمینی و پیاز

ترازوی آشپزخانه

قیچی قند

رو انداز و تـو انداز کابینت

زیر قابلمه اي

شعله پخش کن

الک

سیر کوب

ابزار آلات آشپزخانه

آب کش استیل ۳ پارچه

رنده تخم مرغ

فرچه سبد

شیشه شور

فرچه مخزن دار

چنگال سالاد

چنگال زیتون

چنگال کوکو

انبر ذغال

سیخ چوبی

زیر قاشقی کنار گاز

قیف دو سایز

زیر لیوانی

هاونگ مرمر

وردنه

سبد چاقو

رنده سیر

رو یخچالی

نمکدان تزئینی

ماهی تابه چدن

گیره جوراب

صافی

شلنگ

شیشه شور با ابر

آب مرکبات گیری

گیره دستکش

پیمانه فلفل و نمک

ظروف سفالی آبگوشت خوری

جارو دستی

جای آویز دستمال

حوله آشپزخانه

دستمال سفره

کارد و چنگال پذیرایی

همزن شیشه اي سس

آویز لیوان

جا قاشقی برای داخل کشو

جا قاشقی برای آب چکان

جای اسکاچ

جای کارد برای سر میز پذیرایی

سبدهای چوبی

ست ادویه

سطل برای تی کشیدن

کیسه سبزی

گردو خرد کن

قاشق قهوه خوری

جا لیوانی استیل

سبد میوه استیل

سفره نان

سفره دم دستی

سفره مهمان

زیر سفره دم دستی

زیر سفره مهمان

جای سیخ

پارچ پلاستیکی

 

لوازم دستشویی

«فرچه، سطل، آفتابه، دمپایی دستشویی، جاروی دستشویی،اسکاچ دستشویی»

 

لوازم حمام

«سنگ پا، لیف حمام مردانه و زنانه، کیسه، چهار پایه حمام، تشت آب، تشت لباس، دمپایی حمام»

 

لوازم دیگر

دستمال آشپزخانه

توری رخت هاي چرک

زیر دری پا

ضرب گیر در

جاروی کوچک

اسکاچ توری

چهار پایه متوسط

نردبان

بقچه هاي زیپ دار

حوله صورت و دستشویی

سطل آشغال و کلینکس پذیرایی

چوبرختی پشت در

آویز لباس

آویز طبقه اي

چرخ دستی خرید

پادری

رو فرشی

پشتی

پرده و چوب پرده

جا کلیدی

میز تلفن

ساعت آشپزخانه

جارو

خاک انداز و فرچه

تی

دمپایی آشپزخانه

 

لوازم اتاق پذیرایی

ضبط صوت

تلوزیون

فرش

بوفه

میز تلوزیون

میز ناهار خوری

مبلمان

کوسن مبل تزئینی

رو انداز مبل

ساعت دیواری

ساعت رو میزی

لوستر پذیرایی

آباژور پایه دار

 

لوازم اتاق خواب

سرویس خواب

لوستر اتاق خواب

آباژور میزی

روتختی دم دستی

رو بالشی

رو انداز پشتی

رخت خواب

خوشخواب

پتو

رو تختی

رو انداز لوازم صوتی

 

لوازم متفرقه

چرخ خیاطی

قیچی خیاطی

جعبه سوزن و قرقره

جعبه پارچه اي سوزن

عروسک بستن پرده

جارو برقی

جاروی شارژی

بخار شور

اتوی پرسی

جاکفشی

چوب رختی