پارس ناز پورتال

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و دوم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و دوم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته بیست و دوم بارداری 

اگر وضعیت مادر و جنین در دوران گوناگون بررسی و مطالعه گردد، میتوان به زن باردار رسیدگی بهتری انجام داد. نکاتی درباره هفته بیست و دوم بارداری برای شما داریم. بشمارید که چند هفته تا پایان این مسابقه طولانی باقی مانده. حتما خوشحالید و هر روز هم بیشتر به غرولندهای او عادت میکنید،

 

اگر یک روز لگدپرانی‌هایش را رها کند شما سکته میکنید. نگران این مسئله نباشید، این بازیگر تنبل دوست دارد مدام بخوابد. پس نگران چیزی نباشید و دستورات این هفته را اجرا کنید.

 

وضعیت جنین در هفته بیست و دوم بارداری
مفید جنین این هفته بیش از هفته‌هاي قبل قصد شیطنت دارد. می دانید چرا برای این که حس لامسه او فعال می شود و همۀ چیز را در ذهنش ثبت می کند مغز و اعصاب او آن‌قدر توسعه پیدا کرده که بتواند هر چیزی را در اطرافش پردازش کند. او شروع میکند به فضولی در محیط اطرافش. احتمالا این هفته حسابی هیجان زده خواهد بود.

 

لگدهای بیشتری را به سمت شما حواله می کند. می خواهد هر چیزی را توی دستش بگیرد و آن را لمس کند و شما هم هیچ کاری نمیتوانید انجام دهید. این هفته او مانند موجودی میماند که از فضا آمده و می خواهد همۀ چیز را کشف کند. چشم‌ها و سیستم ساخت مثلش همچنان در حال رشد هست

 

در یک جنین پسر بیضه در سر جای خود قرار می گیرند و در جنین دختر تخمدان‌ها و رحم هم در شکم در محل اصلی خود مستقر میشوند و مهبل «واژن» هنوز هم در حال رشد هست.او دیگر شبیه یک انسان کامل هست ولی کمی جثه کوچکتری دارد.

 

وزن: 522 گرم
قد: 29.4 سانتی متر

 

وضعیت مادر در هفته بیست و دوم بارداری
اگرچه رحم شما در حال رشد هست، اما خم شدن، رانندگی کردن و نشستن عمده سخت نیست. برای این که حجم ریه‌هاي شما افزایش پیدا کند قفسه سینه شما 2 تا 3 اینچ بزرگی می شود و بعد از زایمان به حالت اول بر میگردد. احتمالا شما هم اکنون دچار دردکمر، ترشح مهبل، گرفتگی بینی و خونریزی لثه هستید.

 

رحم شما چند سانت بالاتر از ناف قرار گرفته هست. دراین مرحله ممکن هست که پوست ناحیه شکم، ران‌ها و باسن شما کشیدگی پیدا کرده و ترک بخورد، گرچه در بعضی از خانم‌ها این اتفاق نمی‌افتد، اما این ترک‌ها بافت‌هاي جدیدی از پوست میباشند که به رنگ صورتی یا قهوه اي بر روی پوست ظاهر می شوند. 

 

مراقبت هاي بارداری هفته بیست و دوم بارداری
عفونت مثانه
حدود 10 درصد از زنان دچار عفونت ادراری میشوند که در بیشتر آنان این عفونت مثانه هست و خودش را با آزمایش‌ ادرار نشان می دهد. نشانه‌هاي این عفونت تکرر ادرار، سوزش ادرار، درد زیر شکمی و درد هنگام خروج ادرار هست. این مریضی به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک مفید میشود و جای نگرانی وجود ندارد.

 

اما اگر این بیمار درمان نشود احتمال ابتلا به عفونت کلیه‌اي نیز افزایش می‌یابد. عفونت کلیه‌هاي نیز اضافه بر عواقبی که برای خود مادر دارد ممکن هست موجب بروز زایمان زودرس در ماه‌هاي آخر بارداری شود. نشانه‌هاي دیگری که ممکن هست در عفونت مثانه بروز کند؛ تب ادرار خونی، تهوع و استفراغ و کمر درد شدید هست.

 

تغذیه در هفته بیست و دوم بارداری
چه مقدار اضافه وزن باید در این دوره دریافت کنید؟
در طول دوره دوم بارداری، کالری دریافتی خود را به 340 کالری در روز افزایش دهید. میزان اضافه وزن شما به عوامل گوناگونی، به خصوص وزن قبل از بارداری‌تان، بستگی دارد. سعی نکنید در این دوره وزن خود را کاهش دهید. شما به کالری و مواد مغذی برای رشد کودکتان احتیاج دارید. بهتر هست با دکتر‌تان در این ارتباط مشورت کنید.

 

ما در این جا جدولی را برای راهنمایی اضافه وزن بارداری آوریده‌ایم.

 

وزن قبل از بارداری

وزن توصیه شده

کاهش وزن

12- 18 کیلوگرم

وزن نرمال

11-15 کیلوگرم

اضافه وزن

6-11 کیلوگرم

چاق

4-9 کیلوگرم