پارس ناز پورتال

اوضاع مادر و جنین در هفته سی و یکم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته سی و یکم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته سی و یکم بارداری 

جنین در این دوران کاملا شکل گرفته هست و مادر چشم براه به جهان آمدن فرزند خود هست در این هفته نیز باید مراقبت هایي را انجام داد. 9 هفته باقی باقیمانده هست. استرس زایمان و مشاهده نوزادتان هر روز صبح تا شب با شما همراه هست. استرس این روزهای شما امثال روزهای نخستینی هست

 

که امیدوار بودید مادر شوید. اگر آن روزها را به یاد بیاورید ترس زایمان کاهش می یابد. باید این هفته فقط به روزهایی فکر کنید که دوست و آشنا به شما تبریک میگویند.

 

اوضاع جنین در هفته سی و یکم بارداری
آرام باشد. او خواب هست. دراین دوران او اکثر زمان را میخوابد. پس ساکت باشید و با صداهای گوناگون و شلوغ کاری وی را بیدار نکنید. خاطر لزرش نخوردن او همین هست و بیخودی خودتان را نگران نکنید. این کوچولو اکنون دستهایش را زیرچونه‌‌اش گذاشته و پاهایش را داخل قفسه سینه جمع کرده و چرت میزند. جایش کوچک شده و او ترجیح می‌دهد بخوابد.

 

مو هاي لانگو در حال محو شدن هست و ابرو، مژه و مو هاي سرش هم درآمده اند. او فقط حاضر جهش به بیرون از شکم شماست منتها دراین هفته‌ها زیاد حال و حوصله ندارد.

 

قد:46.5 سانتی متر
وزن: 1828 گرم

 

اوضاع مادر در هفته سی و یکم بارداری
شکم شما آنقدر بزرگ شده که دچار تنگی نفس شده‌اید و احساس می کنید با چند قدمی که بر می‌دارید نفستان میگیرد و مجبور هستید بنشینید و استراحت کنید. رحم شما اکنون 11 سانت بالاتر از ناف قرارگرفته و در سنجش با هفته دوازدهم رحم کل فضای شکم شما را در برگرفته هست. در این هفته افزایش وزنتان در حدود 5/9 تا 12 کیلو خواهد شد.

 

مراقبت هاي بارداری در هفته سی و یکم بارداری

افزایش فشار خون بارداری
در برخی از زنان آبستن فشار خون بالا میرود و این درحالی هست که فرد هیچ‌گونه پیشینه فشار خونی نداشته و همه ي وقت طبیعی بوده هست. هنگام اندازه‌گیری فشار خون دو شماره ثبت می شود. عدداول «فشار سیستولیک» و شماره دوم «فشار دیاستولیک» هست که اولی فشار خون شریان‌ها را در زمان انقباض قلب و دومی فشار خون شریان‌ها را در هنگام انبساط قلب می‌سنجد.

 

در یک فرد طبیعی فشار خون 120 به روی 70 میلی‌متر جیوه هست که در اصطلاح به آن 12 روی 7 می گویند. اگر فشار خون زن بارداری از 140 میلی‌تر اکثر باشد یا اینکه فشار سیستولیک «فشار خون پایین» نسبت به دوره گذشته از بارداری 30 میلمتر افزایش داشته باشد به معنای وجود مشکلی در بدن مادراست.

 

اگر زن حامله گذشته از بارداری فشارخون 60 روی 100 داشت و اکنون در دوران بارداری فشار خون 90 روی 130 هست این بانو حامله دچار افزایش فشارخون شده هست. اگر مریض بعد از هفته بیستم بارداری دچار افزایش فشار خون شد ولی بدون دفع پروتئین در ادرار باشد، افزایش فشار خون به خاطر بارداری هست

 

ولی اگر بانو‌ها بعد از طی نیمه اول بارداری دچار افزایش فشارخون می شوند و در ادرار پروتئین دفع می شود این علامت پره اکلامپسی هست.ابتلا به افزایش فشار خون بارداری خطرات دیگری از‌ جمله عقب افتادن رشد در داخل رحم، زایمان زودرس، جداشدگی جفت و مرده‌زایی را به دنبال دارد.

 

مهم ترین نکته در فشار خون تشخیص به موقع آن هست و اینکه جزء کدام گروه هست به تشخیص به موقع بستگی دارد. اساسا معاینات دوران بارداری هر ماه تا 28 هفتگی سپس هر دو هفته تا 36 هفتگی و بعد از آن به صورت هفتگی تا زمان زایمان هست. این پیگیری‌ها کمک میکند که در نخستین فرصت تشخیص افزایش فشار خون صورت گیرد.

 

یکی از مهمترین اقدامات درمانی استراحت هست. استراحت مطلق لازم نیست.مسکن و ارام بخش هم توصیه نمی شود.
کالری، پروتئین کافی، مایعات و نمک بازرسی شده «بدون قطع آنها» تاثیرات زیاد‌اي دارد. خوشبختانه زیاد موارد خفیف میباشند یا نزدیک به آخر حاملگی رخداد می‌افتند.

 

تغذیه در هفته سی و یکم بارداری
برای شمار زیادی از زنان حامله مصرف هرروز میوه وسبزیجات توصیه شده در این دوران، ساده هست اما برخی از زنان نمی دانند این مقدار را چطور در برنامه خوراکی خود راه دهند. ما در این جا راههای ساده‌اي را به شما توصیه می کنیم.اندکی کلم خرد شده را با سس سالاد مخلوط کنید، سپس سیب و آناناس خرد شده را به آن اضافه کنید.

 

هویج رنده شده و کدو تنبل را با سس اسپاگتی مخلوط کنید.گلابی له شده را با گوآکاموله «نوعی سس با پایه اواکادو» مخلوط کنید. اینکار باعث میشود که مواد مغذی آن بدون تغییر مزه و مواد تشکیل دهنده، اکثر شود.

 

گوجه فرنگی خرد شده و تازه را به همراه گیشنیز به سس سالسا بیافزایید.
اندکی بلوبری، انگور یا توت فرنگی یخ زده را بعنوان اسنک مصرف کنید.
روی حبوبات خود را با توت تازه یا آلوی خشک شده تزیین و مصرف کنید.