پارس ناز پورتال

اوضاع مادر و جنین در هفته شانزدهم بارداری

اوضاع مادر و جنین در هفته شانزدهم بارداری

وضعیت مادر و جنین در هفته شانزدهم بارداری 

به شما وضعیت کامل مادر و جنین را در هفته شانزدهم بارداری شرح می دهیم تا بدانید که در این دوران باید چه مراقبت هایي انجام داد. شما 16 هفته هست که باردارید و جنین هم 14 هفتگی خود را می گذاراند. این فوق العاده هست منتظر بمانید تا تهوع‌هاي صبحگاهی خودشان را مخفی کنند.اگر هنوز این اتفاق نیفتاده نگران نباشید. در نهایت در همین هفته‌ها این حالت از بین برود.

 

وضعیت جنین در هفته شانزدهم بارداری
جنین شما این هفته اکثر تلاش میکند چیزهای بگوید، اما هیچ کس چیزی از حرف‌هایش را نمیشنود. ماهیچه‌هاي صورتش حسابی رشد کرده‌اند بنابراین او لب‌هایش را باز و بسته می‌ کند. او این هفته آن‌قدر رشد کرده که دست به کارهای خطرناک بزند. می‌ گویید «محال هست جنین تواناییش را ندارند.» خیر به شما می‌ گوییم چگونه از الان درحالی‌که تازه به اندازه یک اواکادوست (گلابی) شیطنت می‌ کند.

 

از هفته پیش که چنگ می‌زد حالا هم بند ناف را می‌ گیرد، اما مفید خیالتان راحت باشد کاری از پیش نمی‌ برد قدرتش به آنجا نمی‌رسد که بخواهد به بند ناف آسیبی برساند. بعضی از اعضای بدن او مدت زیادی هست که کارشان را شروع کرده‌اند و مشغول فعالیت میباشند. این اعضای پرکار یکی دستگاه گردش خون هست و دیگری مجاری ادراری. قلب هم که با سرعت باورنکردنی در طول روز 25 لیتر خون را پمپاز می کند.

 

چشم‌ها و گوش‌هایش به تدریج به دنبال محل مناسب خود می‌ گیرند و دیگر تا زمان پیدا کردن مکان مناسب چند وقتی باقی نمانده هست. با این حال چشم‌هایش به آرامی حرکت میکند و گوش‌هایش را میتوانید در اطراف سرش ببندید. اگرچه بند ناف فعلاً همۀ نیازهای بدن وی را تأمین می کند و از این وضع هم شکایتی ندارد با این حال صفرا درون معده‌اش ترشح میشود.

 

پاهایش بلندتر شده و حالا در حال شنا کردن در کیسه آب شماست و احتمالاً لبخندی هم از روی رضایت بر لب دارد. او از این هفته به بعد بعنوان یک شخصت مستقل شناخته می‌ شود به علت این که اثر انگشت‌ها خودشان را در سر انگشتان نشان می‌ دهد. سیستم دفاعی او در این هفته شکل میگیرد و می توانید از خودش دفاع کند.

 

کلیه‌هایش هم مثل ساعت کار میکند و ادرار را دفع می‌ کند.یادتان می‌ آید گفتیم روی سر جنین کرک‌هایي شبیه کرک هلو در آمده هست به این کرک‌ها «لانگو» میگویند.میخواهید بدانید که او چقدر قد کشیده و چند گرم به وزنش اضافه‌شده، او باید در حدود 11 تا 14 سانتیمتر قد کشیده و چند گرم ناقابل به اندازه 20 تا 30 گرم هم از هفته پیش تاکنون وزن اضافه کرده باشد.

 

قد: 13.5 سانتی متر
وزن: 158 گرم

 

وضعیت مادر در هفته شانزدهم بارداری
در این هفته احتمالاً حرکات وی را حس میکنید. این حرکات کوئیکینگ نامیده میشود حرکاتی مثل قلقلک، لرزش و حساسیت در شکم خود درک می‌ کنید. گرچه اگر هنوز حرکات جنین را حس نکرده‌اید نگران نباشید و فکر نکنید که جنین شما زنده نیست. احساس حرکات جنین در هفته‌هاي 16 تا 20 شروع می‌ شود و گاهی ممکن هست تا هفته 24 هم طول می‌ کشد.

 

زمان درک حرکات او در زنان گوناگون متفاوت هست حتی در حاملگی‌هاي گوناگون یک زن هم این زمان فرق می‌ کند. فعالیت غده سازنده شیر در سینه‌ها و افزایش جریان خون موجب می شود که وریدهای سینه را مشاهده نمایید. پستان‌هاي شما سنگین و متورم شده‌اند وجریان خون شما حدود 40 تا 50 درصد افزایش یافته هست.

 

رحم شما شش هفته گذشته حدود 140 گرم وزن داشت ولی اکنون وزن آن به 250 تا 320گرم رسیده هست. مایع آمنیون نیز در این مرحله در حدود 250 گرم هست. اگر تا به حال وزنی اضافه نکردید این هفته اضافه‌وزن به سراغتان می‌ آید.

 

مراقبت هاي بارداری در هفته شانزدهم بارداری 

یکی از آزمایش‌هاي برای تشخصی مریضی‌هاي کروموزمومی از جمله سندروم داون، مریضی اسکلتی، عفونت‌ها، مریضی دستگاه‌هاي عصبی و اختلالات ساخت‌وساز بدن بهره گیری میشود آزمایش آمنیوسنتز هست.گرچه این آزمایش برای کسانی تجویز می شود که سن بالای 35 سال دارند یا این که در خانواده از مشکلات ژنتیکی رنج می‌ برند. در این آزمایش مقداری از مایع آمنیوتیک در اطراف بدن جنین توسط سوزنی که از راه شکم وارد رحم شده، خارج می‌ شود.

 

این آزمایش معمولاً در حوالی هفته‌هاي 16 تا 18 بارداری انجام میشود چرا که در این زمان رحم به اندازه کافی بزرگ‌شده و درعین‌حال اطراف جنین را مقدار کافی مایع آمنیوتیک احاطه کرده که بدون صدمه زدن می‌ توان آن مایع را تخلیه کرد. این آزمایش حدود 15 تا 30 دقیقه زمان میبرد دکتر بعد از ضدعفونی کردن و بی‌حس کردن پوست شکم

 

با بهره گیری از سونوگرافی محل قرار گرفتن جفت و جنین را تعیین می‌ کند و با یک سوزن باریک و بلند از روی دیواره شکم وارد حفره آمنیون شده که مسیر سوزن همزمان در سونوگرافی دنبال می‌ شود و 30 سی‌سی از مایع را داخل سوزن مخصوص می‌ کشد و برای غربالگری به آزمایشگاه می‌فرستد.

 

نتیجه آزمایش 2 تا 3 هفته بعد آماده می‌ شود. آمنیوسنتز با خطراتی همراه هست. صدمه مشاهده جفت و جنین و عفونت از جمله عوارضی میباشند که ممکن هست ادامه بارداری را به مخاطره بیندازند. اگر مادر RH منفی (گروه خون منفی) باشد تزریق آمپول «روگام» لازم هست. در طول آمنیوسنتز فرد کاملاً هوشیار هست. نیاز به بی‌هوشی یا بی‌حسی نیست.

 

درد و ناراحتی نیز وجود ندارد ولی گاهی اوقات هنگام بهره گیری از سوزن ممکن هست درد اندکی ایجاد شود. بعد از پایان آمنیوسنتز مادر باید حدود 20 دقیقه استراحت کند. آمنیوسنتز احتمال سقط‌ جنین را یک درصد افزایش میدهد. 

 

نتیجه آزمایش: اگر نتیجه آزمایش منفی باشد به معنای آن هست جنین مشکل کروموزوم ندارد گرچه همۀ مشکلات ژنتیکی با این آزمایش قابل تشخیص نیست. اگر جواب مثبت باشد پزشکی تست و آزمایش‌هاي دیگری را برای بررسی اکثر تجویز میکند.

 

تغذیه در هفته شانزدهم بارداری

 به گزارش پارس ناز در این هفته از بارداری، آهن نقش بسیار مهمی در ساخت سلول‌هاي خونی قرمز بدن شما دارد. به علاوه، آهن یکی از اصلی‌ترین مواد مغذی مورد احتیاح هست که به جلوگیري از عوارض هم برای مادر و هم برای کودک کمک میکند. بدون آهن کافی، شما دچار کمبود خون میشوید که می توانید خستگی و مریضی‌هاي دیگر را برای شما به همراه داشته باشد.

 

این مواد را در رژیم خوراکی خود وارد کنید:
* غلات مثل گندم یا نان سبوس دار
* میوه و سبزیجات مثل سیب، هلو، هویچ و اسفناج
* مواد مغذی کم چرب و سرشار از پروتئین مثل گوشت گاو، ماست کم چرب و ماهی تن
* گوشت و مرغ خود را با توجه انتخاب کنید. گوشت بره گزینش خوبی هست.
* چربی‌هاي اشباع نشده مثل روغن زیتون و روغن کانولا

 

از طرف دیگر مصرف این مواد را کاهش دهید:
* چربی‌هاي اشباع شده و چربی‌هاي ترانس که در دمای اتاق جامد میباشند مثل کره و چربی گوشت گاو
* کالری‌هاي خالی مثل نوشابه‌هاي شیرین شده