پارس ناز پورتال

شرح کامل اوضاع مادر و جنین در هفته هفدهم بارداری

شرح کامل اوضاع مادر و جنین در هفته هفدهم بارداری

شرح کامل اوضاع مادر و جنین در هفته هفدهم بارداری 

وضعیت مادر و جنین را در هفته هفدهم بارداری که مربوط به ماه پنجم مي شود برای شما شرح مي دهیم تا بیش از پیش مراقب دوران بارداری خود باشید.در این قسمت باید کمی صحنه‌هاي اکشن مشاهده نمایید. او لگد مي‌زند خیلی هم ناگهانی و بدون هیچ اطلاعی. شما مي‌دانید که باید گاهی منتظر لگدهایش باشید با این حال اینکار را آن‌قدر غیرمنتظره انجام مي‌دهد

 

که شما واکنش مناسب را فراموش مي‌کنید. گرچه قدرت لگدهایش چندان نیست و اکثر به نظر مي‌رسد که او با اینکار مي‌خواهد اعلام وجود کند. از لگدهایش عصبانی نشوید، او دوست دارد با شما بازی کند

 

وضعیت جنین در هفته هفدهم بارداری
حواستان به حرف‌هایي که مي‌زنید باشد او همه ي انچه شما مي‌گویید را مي‌شنود و حواسش به همه ي چیز جمع هست. بنابراین یادتان باشد که دیالوگ‌هایتان را درست بگویید و سعی کنید حرف‌هاي زشت از دهانتان خارج نشود. جنین شما این هفته کمی چاق‌تر به نظر مي‌رسد به این علت که بافت چربی زیر پوستش را در این هفته مي‌گیرد. بافت چربی در سوخت و ساز بدن و ساخت حرارت نقش زیادی دارد.

 

در این هفته 89 گرم از وزن کودک را آب و 5 گرم را چربی تشکیل مي‌دهد. مفصل‌هاي دستش شکل گرفته و به راحتی دست و پاهایش را تکان مي‌دهد. غضروف‌هایش در حال سفت شدن میباشند و حالا انها به استخوان تبدیل‌شده‌اند. این هفته قرار هست که مژه هم روی چشمانش گذاشته شود گرچه هنوز هم چشم‌هایش بسته هست.

 

در این هفته اگر جنین شما دختر باشد تخمک‌ها و اگر جنین پسر باشد اسپرم‌ها تکامل پیدا مي‌کنند. در جنین دختر پیش از تولد میلیون‌ها تخمک رشد مي‌کند و در جنین پسر در انتهای شکم بیضه‌ها رشد پیدا مي‌کنند و در انتهای حاملگی بیضه‌ها در کیسه بیضه قرار مي‌گیرند. قد و قواره‌اش که اندازه یک پیاز شده هست. این پیاز کوچولوی شما الآن در حدود 14.9 سانتی متر قد و 155 تا 217 گرم وزن دارد.

 

قد: 14.9 سانتی متر
وزن: 217 گرم
مراقبت هاي بارداری در هفته هفدهم بارداری

 

وضعیت مادر در هفته هفدهم بارداری
شکم شما بزرگ‌تر شده و حالا با پیشرفت حاملگی رحم گرد و مدور شده به تدریج شکل تخم‌مرغ را به خود مي‌گیرد که علت آن رشد طولی سریع رحم هست. در این مدت جفت ضخامت خود را به 54/2 سانتیمتر مي‌رساند. رحم شما در حدود 5 سانتی‌متر زیر ناف هست و به بقیه اجزای شکم شما فشار مي‌آورد تا آن ها را به قسمت‌هاي کناری براند.

 

در این زمان احساس گرمای شدیدی مي‌کنید که ناشی از افزایش خون شماست. ریزش مو در این هفته کمتر مي‌شود و ممکن هست موهایتان براق‌تر و زیبا‌تر به نظر برسید. ناخن‌هاي شما شکننده‌تر مي‌شود. شما از این هفته به بعد حدود نیم کیلو وزن تا هفته 20 به دست مي‌آورید. شما همین طور ممکن هست در حال تجربه کمردرد، گرفتگی عضلات، پاها متورم شده و مچ پا و رگ‌هاي واریسی باشید.

 

مراقبت هاي بارداری در هفته هفدهم بارداری
با بزرگ‌تر شدن شکم شما رحم به همه ي اجزای داخلی شکم فشار وارد مي‌کند. رباط سر استخوان ران که «رباط گرد» خوانده مي‌شود از طرفین رحم به دیواره لگن کشیده مي‌شود. در دوران بارداری با بزرگ شدن رحم این رباط‌ها طویل‌تر و قطورتر مي‌شوند و دچار کشش مي‌شوند. در این حالت حرکات ناگهانی شما باعث کشیده‌شدن این رباط‌ها مي‌شود که این کشش ایجاد درد مي‌کند. جای نگرانی نیست.

 

اگر درد شما آن‌قدر شدید بود که دیگر قادر به تحمل آن نیستید یا همراه با این درد علائمی نظیر خونریزی یا خروج مایع از مهبل و درد شدید دارید حتماً به دکتر مراجعه کنید.

 

تغذیه در هفته هفدهم بارداری

همانگونه که مي‌دانید، دنبال کردن یک رژیم خوراکی متعادل با رنگ‌هاي گوناگون و مصرف مولتی ویتامین‌هاي بارداری روی سلامت شما و جنین‌تان تاثیر بسیاری دارد.در طول هفته 17 بارداری، این مواد مغذی را به رژیم خوراکی خود بیافزاید. گرچه گذشته از هر تغییری بهتر هست با دکتر خود مشورت کنید.

 

پروتئین: گوشت گاو بدون چربی، مرغ، بوقلمون، لوبیا، توفو
آهن: گوشت قرمز، مرغ، بوقلمون، ماهی، نان گندمی
کلسیم: شیر کم چرب یا بدون چربی، ماست، پنیر، و سویا
اسید فولیک (فولات): سبزیجات برگ سبز، کلم بروکلی، نان و غلات و حبوبات
ویتامین آ: مرکبات، کلم بروکلی، فلفل، توت فرنگی، گوجه فرنگی، انبه، سیب زمینی با پوست
ویتامین سی: آب پرتقال، مرکبات، فلفل دلمه اي

 

زینک: غلات و حبوبات، گوشت، غذا هاي دریایی، حبوبات خشک شده، نخود
ویتامین ب 12 را نیز فراموش نکنید. شما مي‌توانید این آن را از موادی مثل شیر، ماست و تخم مرغ به دست آورید.