پارس ناز پورتال

مجازات های مربوط به مواد مخدر در کشورها

مجازات های مربوط به مواد مخدر در کشورها

مجازات های مربوط به مواد مخدر در کشورها 

مواد مخدر در کشورهای گوناگون مجازات ها مختلفی نیز دارد، بعضی از کشورها متخلفان را اعدام می‌کنند و بعضی نیز حبس در نظر می‌گیرند. اعتیاد و گرایش بخشی از جامعه به بهره گیری از مواد مخدر، مشکلی هست که گریبان کشورهای گوناگون دنیاست و از پیشرفته ترین تا فقیرترین کشورهای دنیا با این مسئله بغرنج دست و پنجه نرم می‌کنند.

 

در این میان کشورها تلاش کرده اند با وضع قوانین و تغییر رویکردها در قبال مواد مخدر، تا حدودی این مشکل را به نظارت خود درآورند. در این مسیر بعضی راهکارهای سخت گیرانه را دنبال کرده و بعضی دیگر نیز با قوانین به مراتب بازتر با این مسئله برخورد کرده اند. در ادامه راهکار چند کشور در قبال مسئله مواد مخدر به طور خلاصه بررسی شده هست.

 

پرتغال

نقطه عطف تلاش هاي پرتغال برای مقابله با مواد مخدر به حدود اوایل قرن جاری باز می‌گردد که تصمیم گرفته شد تمام انواع گوناگون مواد مخدر از حالت غیرقانونی خارج شود. بنا به گزارش هاي تحلیلی از سوی وزارت کشور پرتغال، از سال 2001 که داشتن مواد مخدر نه یک جرم بلکه یک مریضی در نظر گرفته شد، پیشرفت درخور توجهی در سلامت و بهداشت بهره گیری کنندگان از مواد مخدر در این کشور به وجود آمده هست

 

در سال 2001، مقامات پرتغال اعلام کردند دیگر بهره گیری از مواد مخدر جرم محسوب نمیشود و سیاست هاي جدیدی را نیز در اساس ممانعت، درمان و کاهش خطرات این مواد مخدر، به دادگاه ارجاع داده نمیشود. این افراد به «کمیسیون بررسی شرایط معتادان» فرستاده میشوند.

 

این کمیسیون روش درمان یا جریمه مختصری برای فرد در نظر میگیرد. این فرد در حالی این کمیسیون را ترک می‌کند که در اکثر موارد هیچ مجازاتی برای او در نظر گرفته نمی شد. آنگونه که گزارش هاي رسمی می‌گوید این سیاست ها نتایج مثبت و ملموسی داشته و موجب شده تعداد مبتلایان به ایدز و مرگ هاي ناشی از بهره گیری چندان از مواد مخدر کاهش پیدا کند.

 

ژاپن

در بین کشورهای پیشرفته دنیا، ژاپن شدیدترین و سخت گیرانه ترین قوانین مربوط به مواد مخدر را دارد. «قانون امور دارویی» این کشور، ساخت و فروش 68 نوع مواد مخدر گوناگون را ممنوع کرده و سیاست تحمل صفر در قبال این مسئله دارد. مجازات هاي جزایی در این کشور در قبال مواد مخدر بسیار شدیدتر از انگلیس هست و در نتیجه تعداد کمتری از این افراد به دنبال درمان میروند.

 

این قوانین به قدری سرسختانه هست که مسکُن ها و داروهای ساده اي مثل قرص هاي سرماخوردگی یا آنفلوانزا ممنوع هست و در اختیار داشتن میزان اندکی از این مواد نیز مجازات هایي از جمله حبس هاي طولانی مدت به همراه دارد. گزارش هاي متعدد نشان می‌دهد سطح بهره گیری از مواد مخدر در ژاپن پایین هست،

 

با این حال نمی‌توان به درستی مشخص کرد این مسئله به علت مجازات هاي سنگین هست یا فرهنگ ژاپنی ها که مخالفت شدیدی با بهره گیری از مواد مخدر دارند.

 

چین

در اختیار داشتن مواد مخدر برای بهره گیری شخصی در چین میتواند مجازاتی سخت به دنبال داشته باشد که جریمه پولی یا دستگیر بیش از 15 روز میتواند از جمله این مجازات ها باشد. از سوی دیگر، رویکرد دولت چین در قبال افرادی که اعتیاد اکثر و شدیدتری به مواد مخدر دارند این هست که سه سال انها را به مراکز ترک اعتیاد بفرستد و در ادامه نیز مجبور میباشند به مدت سه سال در مراکز خدمات اجتماعی فعالیت کنند.

 

براساس قوانین موجود در چین، قاچاق، انتقال یا ساخت هزار گرم و اکثر از آن از تریاک یا 50 گرم و اکثر از آن از هرویین مجازات اعدام خواهدداشت؛ این درحالی هست که استان ها و مناطق گوناگون چین نیز راهکارهای مخصوص به خود را در قبال این مسئله دارند، برای مثال، در سال 2013 استان گوانگ دونگ در جنوب، عملیات ویژه اي را با عنوان «صاعقه علیه مواد مخدر» آغاز کرد.

 

براساس اعلام منابع خبری، در این مدت بیش از 97 هزار نفر از این معتادان دستگیر شده و حدود 47 هزار نفر نیز به ترک اعتیاد فرستاده شده اند. از اکتبر سال قبل نیز عملیاتی با عنوان «ممنوعیت مواد مخدر در صدها شهر» آغاز شد که بنا به اعلام خبرگزاری شینهوا در این مدت حدود 60 هزار نفر دستگیر و 11 تن مواد مخدر کشف شده هست.

 

نکته در خور دقت درمورد چین این هست که اگرچه هرویین در تعداد زیادی از مناطق این کشور غیرقانونی هست؛ اما مواد مخدر صنعتی در شهرهای پیشرفته این کشور بهره گیری روزافزونی دارد؛ براساس گزارش ماهنامه بین المللی «علوم برای محیط زیست»، بهره گیری از ماده مخدر شیشه در چهار شهر مهم پکن،

 

شانگهای، گوانگ ژو و شن جین به طور گسترده اي فراگیر شده هست؛ برهمین اساس تحلیلگران این سوال را مطرح می‌کنند که آیا دستگیری هاي گسترده از سوی پلیس چین عملا توانسته مانع از افزایش بهره گیری از مواد مخدر شود یا خیر.

 

سوئد

 به گزارش پارس ناز سوئد را باید در بین کشورهای غربی اروپا، سرسخت ترین کشور در اساس مقابله با مواد مخدر دانست؛ بهره گیری و در اختیار داشتن این مواد، غیرقانونی هست و میزان بسیار اندکی از آن نیز میتواند شش ماه زندان در پی داشته باشد؛ گرچه این مدت حبس در اکثر موارد به جرائم نقدی تبدیل می‌شود.

 

در همین راستا مرکز مواد مخدر و جرم سازمان ملل به تازگی در گزارشی اعلام کرد میزان بهره گیری از مواد مخدر در سوئد یکی از کمترین این موارد در بین کشورهای غربی هست که علت آن اضافه بر قوانین سرسختانه، سرمایه گذاری فراوان سوئدی ها در اساس ممانعت از مصرف و درمان این مواد هست. در این کشور، مراحل درمان معتادان مواد مخدر رایگان هست و پس از پایان درمان نیز خدمات اجتماعی از سوی شهرداری ها به این افراد ارائه می‌شود.