پارس ناز پورتال

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

مجموعه : اخبار سینما
مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند 

برخی از مجری هاي نامدار و سرشناس ایرانی میباشند که چندین بار در تلویزیون ممنوع التصویر شده اند اما مجدد به کار خود بازگشته اند. حتماً حرفی تکراری هست که بخواهیم از اهمیت مجریان تلویزیون بنویسیم. بارها نوشته ایم و با ذکر مصادیق اشاره شده, هر وقت یک مجری نیرومند باشد, برنامه اي ولو ضعیف,

 

پر بیننده و جریان ساز می‌شود. در تلویزیون ما شمار مجریان فعال و غیرفعال به شمردن در نمی‌آیند؛ خیلی ها اجرا میکنند و مدتی طولانی آنتن را در اختیار دارند ولی شمار کمی پیروز بوده و میباشند. تازه, این عده بارها مزه ممنوع الکاری را چشیده و هر آن بیم تکرارش می‌رود.

 

سراغ هشت مجری شاخص رفته ایم تا ببینیم در سال هایي که آنتن در اختیارشان بوده هست چه کرده اند. برای این منظور از مهمترین برنامه هاي انها اسم برده ایم و گفته ایم بارزترین خصوصیت هاي شان در اجرا چیست. به این جمع می شد مرتضی حیدری, علی درستکار,

 

سیاوش صفاریان پور, منصور ضابطیان و ژیلا صادقی را هم اضافه کرد. صادقی این شبها با «نگی که نگفتی» مدل تازه اي از اجرا را تجربه می‌کند که خب عمده هم پیروز نیست و به زودی در صحبت با خود او, ضعف و قوت هایش را بررسی میکنیم.

 

محمدرضا شهیدی فرد

* شاخص ترین برنامه ها: مردم ایران درود, پارک ملت, هزارداستان, چهل چراغ

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

* خصوصیت هاي اجرا: از معدود مجریان با دانش هست؛ او برای ثابت خود به لفاظی صرف رو نمی آورد و از داشته هایش برای قوام یک موضوع بهره گیری میکند. جمع این دو خصوصیت به همراه اشراف به قواعد اجرا از محمدرضا شهیدی فرد یک مجری تراز ساخته هست. چندی پیش درمورد اش نوشتیم: مشاهده یک اجرای شسته

 

رفته و هدفمند از محمدرضا شهیدی فرد توقع زیادی نیست. او چه زمانی که برنامه صبحگاهی اجرا میکرد و چه اکنون که مجری «چهل چراغ» هست, حواسش هست برنامه را از ریتم نیندازد.

 

* همین اکنون چه میکند؟ شهیدی فرد تابستان 90 «پارک ملت» را روی آنتن شبکه یک داشت اما برنامه به یک باره متوقف شد. او پس از شش سال دوری بار دیگر روی صندلی اجرا نشسته و اکنون پخته تر از گذشته به مصاف مهمان هایش می‌رود. شهیدی فرد در شبکه نسیم گاهی «هزارداستان» را اجرا میکند و در شبکه سه «چهل چراغ» را.

 

فرزاد حسنی

* شاخص ترین برنامه ها: نیم رخ, کوله پشتی, جزر و مد, تحویل بهار, نو در دو, اکسیر

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

* خصوصیت هاي اجرا: تسلط کامل بر واژه ها؛ کمتر کسی را سراغ داریم که مانند فرزاد حسنی, کلمات در اختیارش باشد و بداند کی و کجا آن ها را به کار ببرد. این خصوصیت, نفوذ کلام حسنی را باعث شده که وقتی با مطایبه در آمیخته میشود, مجری را بیش از پیش صاحب قدرت می‌کند.

 

اجرای حسنی بیش از دیگران واکنش برانگیز بوده؛ چه بسا علت اصلی آن صراحت لهجه و پاسخ هاي فوری او در مصاف با مهمان ها باشد که از جانب برخی تعبیر به عدم مراعات ادب میشود. حسنی آرام آرام تبدیل به یک مجری شش دانگ شد و با برنامه پزشکی اکسیر نشان داد, موضوع برنامه دست و پای وی را نمی بندد و بلد هست چگونه نتیجه اي دلخواه به دست بیاورد.

 

* همین اکنون چه می‌کند؟ اضافه بر اکسیر ویژه برنامه شب یلدا را روی آنتن داشت و مدتی هست برنامه اي در تلویزیون اجرا نکرده. فعلاً تمرکز فرزاد حسنی بر اجرای رادیویی هست.

 

عادل فردوسی پور

* شاخص ترین برنامه ها: نود, 2014

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

* خصوصیت هاي اجرا: درمورد عادل فردوسی پور عمده نوشته ایم؛ چه درمورد گزارشگری و چه اجرا. نکته مهم اینکه به رغم ضعف ها, هم چنان در بحبوحه هست و نشاط از اجرایش گرفته نشده. اکنون نود بدون او غیر قابل تصور هست, به عبارتی حیات برنامه خوشگل نود به مجری آن هست.

 

فردوسی پور در سال هاي ابتدایی خیلی جلوی دوربین آسان نبود. کم کم اما جای خود را باز کرد و با بزرگ شدن استودیوی نود و برداشتن تلفن همراه «ابزار مهم مجریان برای رابطه با اتاق حکم», اعتماد به نفسش را به رخ کشید.

 

فردوسی پور با دوربین آسان هست و با مخاطبش راستگو. از تپق و رخداد هاي غیرمترقبه نمی‌ترسد و با مزاح و خنده, رویدادها را مدیریت می‌کند. ضعف اصلی او در گفتگوها هست؛ در مصاف با سوژه, منسجم عمل می‌کند اما گویی حواسش جای دیگر هست. بدتر اینکه اجر حریف قدر باشد, عادل شکست می‌خورد.

 

* هم اکنون چه می‌کند؟ در کنار اجرای نود, تهیه کنندگی فوتبال 120 را بر عهده دارد که برنامه اي پیروز هست.

 

احسان علیخانی

* شاخص ترین برنامه ها: برنامه ماه عسل, سه ستاره, ویژه نامه هاي سال تحویل

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

* خصوصیت هاي اجرا: علیخانی مختصات یک مجری پیروز را دارد؛ ظاهرش مفید هست و مفید بلد هست حرف بزند. این‌ها شرط ابتدایی هست ولی فراموش نمی‌کنیم که خیلی از مجریان تلویزیون چنین خصوصیاتی ندارند. برگ برنده دیگر علیخانی تسلط بر حوزه اجرا هست؛ می‌داند چگونه سوژه را به سرمنزل برساند.

 

اهمیت کار او وقتی اکثر به چشم می‌آید که بدانیم با آدم هایي در «ماه عسل» طرف هست که عمدتا برای اولین بار روبروی یک مجری مینشینند. علیخانی هر چه مفید, اساس را فراهم میکند. عیب هایي هم دارد, مانند صحبت عمده و دیر وارد شدن به بحث اصلی. این رخداد اکثر در «ماه عسل» میوفتد که علیخانی به حدس ایجاد تعلیق, گرفتار حرافی میشود.

 

* همین اکنون چه می‌کند؟ برنامه اي ندارد. نوروز تهیه کنندگی و اجرای «سه ستاره» را بر عهده داشت و بعد از آن تا اول ماه رمضان و اجرای «ماه عسل» هیچ برنامه اي نداشت.

 

محمد درستکار علا

* شاخص ترین برنامه ها: نقد خنده, دو قدم باقیمانده به صبح, چشم شب روشن

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

* خصوصیت هاي اجرا: خصوصیت منحصر به فرد درستکار علا نزاکت و ادب اوست. نزاکت و ادبی که توی ذوق نمیزند. این ادب و دست به سینه بودن را درستکار علا همه ي وقت داشته و هرگز پایی روی پا نمی اندازد, دست هایش را طوری روی هم قرار می‌دهد که مفهوم ادبی که در کلامش نثار مخاطب می‌کند,

 

در فیزیکش هم دیده شود. درستکار علا شاعر, ترانه سرا و نویسنده هست. عمده کتاب می‌خواند و فیلم میبیند و به موقع از اندوخته هایش در اجرا بهره می‌گیرد. او در اجراهای رادیویی پیروز تر عمل کرده, چه موقعی که یک گوینده صرف هست و از هر دری سخن می‌گوید و چه زمانی که در مقام گفت و گو گر قرار دارد. مفید سوژه را می پروراند و با کلام خود, شاعرانه سوال هاي متفاوتی می پرسد.

 

* همین اکنون چه میکند؟ اجرای برنامه چشم شب روشن را بر عهده دارد اما با مهمان ها وارد صحبت نمیشود.

 

رضا رشیدپور

* شاخص ترین برنامه ها: شب شیشه اي, عبور شیشه اي, مثلث شیشه اي, صفر صفر, اکنون خورشید

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

* خصوصیت هاي اجرا: علاقه مندی زیادی به هاردتاک دارد. در سری برنامه هاي شیشه اي اش پای خیلی ها را به تلویزیون باز و با آن ها دوئل کرد. در دوران ممنوع الکاری «دید در شب» را برای اکران از اینترنت تولید و نوعی دیگر از هاردتاک را تجربه کرد. رضا رشیدپور با برنامه هاي صبحگاهی استارت زد

 

اما خیلی زود از سایه مجری دوم بیرون آمد و اعتماد مدیران برای برنامه هاي چالشی را به دست آورد. او بر فنون اجرا تسلط دارد و حتی اگر گاهی در گفتگوهای داغ کم آورده, اجازه نداده یک چهره صددرصد شکست خورده لقب بگیرد.

 

* همین اکنون چه میکند؟ رشیدپور اکنون با کلی تجربه برنامه صبحگاهی شبکه سه را اجرا میکند و اضافه بر گفتگوهای سبک, سراغ گفت و گو هاي داغ هم می‌رود منتها این بار لحن او آرام هست و با زبان نرم و لطیف مسئولان را به بحران می‌کشد.

 

علی ضیا

* شاخص ترین برنامه ها: ویتامین 3, ویژه برنامه تحویل سال نو, نبش جنت آباد, برخی افراد امشب, این جا آینده, هزار و یک شب, یک یک, خوشا شیراز, فرمول یک

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

* خصوصیت هاي اجرا: با «ویتامین 3» خودی نشان داد و کوشش کرد کلیشه هاي اجرای صبحگاهی را بشکند. علی ضیا در رسیدن به این هدف پیروز بود و بیننده ها متوجه توانایی اش شدند. ضعف هایي هم داشت که می‌توان ذیل خوبی هاي او نادیده اش گرفت. او کم کم اعتماد مدیران سازمان صدا و سیما را جلب کرد و صاحب برنامه هاي مهم شد.

 

از ویژه برنامه هاي سال تحویل تا برنامه هاي شبانه. ضیا بر قواعد اجرا تسلط دارد, چهره اش مناسب اجراست, جلوی مهمان کم نمی آورد اما یک عیب بزرگ وی را رها نمیکند: «افتادن در دام لوس بودن». ضیا خیلی وقت ها دوز مزاح را بالا میبرد, خودش میخندد و توقع دارد دیگران هم بخندند!

 

* هم اکنون چه می‌کند؟ علی ضیا این روزها برنامه «فرمول یک» را روی آنتن دارد که پیش تر صبح ها اکران می شد.

 

جواد یحیوی

* شاخص ترین برنامه ها: مزه آفتاب

مجری های جنجالی ایران که در اجرا بهترین هستند

* خصوصیت هاي اجرا: یحیوی در دوره اي خودش را ثابت کرد که مدل گفتگوهای داغ در تلویزیون مرسوم نبود. اگر خاطرتان باشد برنامه «مزه آفتاب» در سال 77, سبک تازه اي از تاک شو را در تلویزیون بنا نهاد که بعداً مجریان دیگر از آن الگو گرفتند. گفتگوهای صریح یحیوی با علی لاریجانی,

 

رئیس وقت صدا و سیما, عطاءالله مهاجرانی, وزیر وقت فرهنگ و ارشاد و حجت الاسلام قرائتی از گفت و گو هاي ماندگار تلویزیون میباشند. با این حال از گنجایش یحیوی به خوبی بهره گیری نشد. او جلوی دوربین آسان بود, بازی نمیکرد و صریح حرفش را می زد.

 

* هم اکنون چه می‌کند؟ جواد یحیوی از «مزه آفتاب» دچار دشوار شد و بعد از آن هیچ برنامه جدی به او نرسید تا اینکه در نهایت سال 87 ممنوع الکار شد. او سال ها از اجرا دور بود و با برنامه اینترنتی آرت تاکس به این حوزه بازگشت اما پیروز عمل نکرد. تمرکز یحیوی بر بازی در فیلم و تئاتر هست.