پارس ناز پورتال

راه های محافظت از بدن در برابر هوای آلوده

راه های محافظت از بدن در برابر هوای آلوده

راه های محافظت از بدن در برابر هوای آلوده 

در مقابل هوای آلوده میتوان راه کارهایی رابه کار برد که می تواند سلامتی را دراین هوای پر از مواد زیان آور حفظ نماید و خطر را تا حدودی دور کند. شرایط آلودگی هوا به مرحله اخطار رسیده است. ریزگردها حالا به سهولت قابل مشاهده هستند. ماسک و استفاده از دستگاه‌هاي تصفیه هوا بعضی راهکار‌هاي مقطعی برای مبارزه با آلودگی هوا قلمداد میشوند.

 

برای مردمی که در شهر های صنعتی زندگی می کنند و آلودگی هوا درست هم زمان با ظهور فصل سرما خودش رابه زندگی روزمره آن ها تحمیل می کند باید به دنبال راه‌‌حل‌هاي بلندمدت بود. یکی از راه‌ها که صرفا دست خودتان است به تغذیه صحیح مربوط می شود شما با آگاهی از این‌که در شهرهایی زندگی می کنید که آلودگی هوا بخش لاینفک آن در مقاطعی از سال است، سبک خوراکی خودرا برنامه‌ریزی کنید.

 

۱- ویتامین C:

قوی ترین آنتی‌اکسیدانی برای بدن شما ویتامین C است. این ویتامین محلول در بدن می تواند رادیکال‌هاي آزاد را از بین ببرد. در عین حال ویتامین C به بازسازی ویتامین E کمک میکند. مصرف ویتامین C کافی برای حفظ اندازه ضروری آن در ریه‌ها یک امر بسیار مهم است. بعنوان مثال بزرگسالان روزانه به دریافت ۴۰ میلی‌گرم از این ویتامین نیاز دارند تا ریه‌هایشان توان مقابله هوای آلوده‌اي راکه نفس میکشند داشته باشد.

 

ویتامین C را را از این منابع طبیعی به بدن برسانید:

– جعفری، کلم و بطور کلی سبزیجات برترین گزینه‌هاي خوراکی در آلودگی هوا هستند و ویتامین C مورد نیاز رابه بدن میرسانند.

 

– برترین راه برای دریافت ویتامین C روزانه به خصوص در روزهای آلوده نوشیدن آب دو شماره لیمو ترش است. می توانید آب لیمو ترش رابا آب ولرم مخلوط کرده و بنوشید.

 

– مرکبات مثل پرتقال منابع غنی از ویتامین C هستند.

 

۲- ویتامین E:

این ویتامین محلول در چربی نخستین خط دفاعی بدن در مقابل آسیب‌هایي است که بافت‌هاي انسان وارد میشود. این ویتامین رابه روش‌هاي زیر به بدن برسانید:

 

– ویتامین E در برنامه خوراکی از گیاهانی می آید که در قالب روغن‌هاي خوراکی مصرف میشود. روغن کانولا، آفتابگردان، بادام زمینی و روغن زیتون از جمله این منابع هستند.

 

– بادام و تخمه آفتابگردان از دیگر منابع غنی ویتامین E هستند. از آنجایی که مغزها طبق معمول پرکالری هستند مصرف روزی یک اونس از انها کفاف می کند.

 

– ماهی‌ها مثل ماهی سالمون از دیگر منابع غنی ویتامین C هستند.

 

– ادویه‌جات و چاشنی‌هاي گیاهی مثل پاپریکا، پودر چیلی، سیر، ریحان و جعفری همگان منابع غنی ویتامین E هستند که به خصوص اینروزها میتوانند حسابی به داد سلامتی شما برسند.

 

۳- بتاکاروتن:

به علت فعالیت آنتی‌اکسیدانی نقش بسیار مهمی در بازرسی التهابات ناشی از آلودگی ایفا میکنند. بتاکاروتن همینطور در بدن به ویتامین A مبدل میشود.

 

منابع بتاکاروتن را بشناسید:

– سبزیجات برگ‌دار مثل کاهو و اسفناج قویترین منابع بتاکاروتن هستند.

– برگ تربچه و هویج نیز از دیگر منابع غنی بتاکاروتن هستند.

 

۴- اسید چرب امگا ۳:

این اسید چرب از قلب شما در مقابل اثرات زیان آور آلودگی هوا محافظت می کند.

منابع خوراکی امگا ۳ حاوی این خوراکی‌ها میشوند:

– مغزها مثل گردو و تخم کتان، سبزیجات برگ‌دار و ماهی‌ها.