پارس ناز پورتال

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

 

در اینبخش بـه معرفی محبوب ترین و باهوش ترین سگ هاي دنیا می‌پردازیم. تعداد نژاد سگ ها بسیار زیاد اسـت و هر تقریباً هر کشوری نوعی از این نجیبان وفادار منحصر بـه فرد خودرا دارد. سگ ها وفادارترین یار انسانها هستند و هزاران سال اسـت کـه درکنار انسانها زندگی کرده اند، در ادامه این مطلب با پرطرفدارترین و دوست داشتنی ترین وفادارهای دنیا آشنا می‌شویم. با پارس ناز همراه باشید.

 

قبل از معرفی زندگی کردن با یک سگ باهوش چگونه است؟

نژاد یک سگ تنها نشانهٔ باهوش بودن آن نیست. سگ‌هاي باهوش متعددی وجود دارند کـه از نژادهای مختلط و ترکیبی بدنیا آمده‌اند. ضمن این کـه بعضی از سگ‌ها مشابهتی بـه ویژگی‌هاي نژادی‌شان ندارند. مثلاً باهوش‌تر یا کم‌هوش‌تر از بقیه هم نوع هایشان دریک نژاد خاص هستند. هوش یک سگ تا حد زیادی بـه نوع آموزش و رفتار انسان با آن وابسته اسـت.

 

سگ‌هایي در تعامل با انسان‌ها باهوش می شوند کـه انگیزهٔ زیادی برای انجام فرمان‌هاي مختلف دارند و مثلاً برای انجام یک فرمان بـه انها جایزه‌اي داده میشود و وادار هستند تا انرژی زیادی مصرف کنند. بهترین راه برای تربیت یک سگ باهوش، این اسـت کـه با آن در ارتباط و تعامل بیشتری قرار بگیرید. اگر دوست دارید کـه سگی باهوش تربیت کنید، بهتر اسـت:

 

با او تعامل و ارتباط بیشتری داشته باشید، تمرین‌هاي منظم و مختلفی انجام بدهید و با انجام بازی‌هاي جالب مثل ورزش‌هاي مختص بـه سگ‌ها «مثلاً مسابقات مخصوص سگ‌ها و…»، حیوانی تیزهوش درکنار خود تربیت کنید. یادتان باشد کـه نگه داری و تربیت باهوش ترین نژاد سگ بـه مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد. همه یٔ سگ‌ها بـه توجه و مراقبت احتیاج دارند، اما نژادهای باهوش، توجه، تمرین و آموزش بیشتری می‌طلبند.

 

نژاد سگ بوردِرکُلی

بوردرکلی احتمالا باهوش ترین نژاد سگ اسـت. اگر بیشتر سگ‌ها بـه اندازه یک کودک دوسالهٔ باهوش هستند، این نژاد سگ بـه اندازه یک کودک چهارساله هوش دارد. سگ‌هاي بوردرکلی همیشه باانرژی، ورزشکار و باانگیزه هستند. سگ‌هاي این نژاد همیشه دوست دارند تا چیزی جدید یاد بگیرند «مثل نژاد شپرد استرالیایی».

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

نکتهٔ جالب‌توجه این اسـت کـه اگر پیوسته در حال یادگیری و فعالیت قرار نگیرند و انگیزه کافی بـه انها داده نشود، خودشان بطور خودجوش، خودرا مشغول نگه می‌دارند. بوردرکلی‌ها تقریباً از عهدهٔ هر کاری برمی‌آیند. آن ها از فعالیت‌هایي لذت میبرند کـه هم بـه انها انگیزه میدهد و هم مغزشان را فعال نگه می‌دارد. این نژاد در هر کاری از بقیهٔ سگ‌ها باهوش‌تر اسـت.

 

نژاد سگ شِپرد استرالیایی

شپرد استرالیایی هم یکی از انواع باهوش ترین نژاد سگ اسـت. این نوع از سگ بسیار تیزهوش و فعال و برای انسان‌ها مثل یک دوست واقعی اسـت. نياکان این نژاد هم بـه‌عنوان سگ بـه چوپان‌ها کمک می‌کرده‌اند و بخاطر همین سابقه اسـت کـه این نژاد آمادگی هوشی و جسمی بسیار خوبی دارد.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

نژاد شپرد خیلی سریع‌تر از آنچه فکر می کنید، همه ی چیز را یاد میگیرد و آماده آموزش چیزهای جدید اسـت. اگر شپردهای استرالیایی را سرگرم نگه ندارید، خسته میشوند و احساس ناامیدی میکنند. شپرد استرالیایی عاشق بازی اسـت؛ بـه‌ویژه بازی‌هایي کـه از توانایی و هوش طبیعی این نژاد در آن ها استفاده می شود.

 

نژاد سگ پودِل

پودل‌ها با آن قیافه فانتزی و تجملاتی‌شان از جمله باهوش‌ترین نژادهای سگ هستند. انواع مختلف این نژاد در اندازه‌هاي کوچک، متوسط و بزرگ بسیار تیزهوش هستند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

سگ‌هاي نژاد پودل از قدیم برای شکار بـه انسان‌ها کمک می‌کرده‌اند و بسیار فعال و قابل‌اعتماد هستند. از پودل‌ها بـه ویژه انواع کوچک‌شان برای انجام حرکات نمایشی هم استفاده میشود. مثلاً می توانند از درون یک حلقه بپرند، روی یک توپ بایستند و تعادل‌شان را حفظ کنند و … .

 

نژاد سگ کَتِل‌ داگ استرالیایی

کتل‌داگ استرالیایی «ACD»، نژادی از سگ‌هاي باهوش و متمرکز اسـت کـه با صاحبش، رابطه‌اي بـه شدت نزدیک برقرار میکند. کتل‌ها هم برای گله‌داری بـه چوپان‌ها کمک می‌کرده‌اند و نژادی کاری و فعال هستند. این نژاد از سگ هم مانند نژادهای باهوش دیگر بـه فعالیت و کار کردن علاقه دارند. اگر کتل‌داگ‌ها را مشغول و فعال نگه ندارید، خودشان دست بکار می شوند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

آن ها با رفتارهایی کـه احتمالا بـه مذاق‌تان خوش نمی آید «خراب‌کاری و کشف محیط با بـه هم ریختن آن»، خودرا مشغول نگه می‌دارند. اگر با این سگ‌ها کـه از باهوش ترین نوع سگ بـه شمار میروند بـه خوبی رفتار کنید، قطعا دوستی و وفاداری عمیقی میان‌تان شکل خواهد گرفت. کتل‌داگ‌هاي استرالیایی دوست دارند بـه صاحب خود نزدیک باشند و از او مراقبت کنند.

 

نژاد سگ ژِِرمن شپرد آلمانی

ژرمن شپرد «GSD» هم نژادی بسیار باهوش از سگ‌ها اسـت کـه نسبت بـه صاحب خود بسیار وفادار هستند و از انها مراقبت می کنند. انرژی این سگ‌ها، آن‌قدر زیاد اسـت کـه گاهی مشوش و عصبی بنظر می رسند. ژرمن‌ها از این کـه مسئولیتی برای انجام دادن بر عهده‌شان قرار بدهید، لذت می برند. مثلاً این سگ‌ها از مسئولیت‌هایي مانند مراقبت از کودکان بسیار خوشحال می شوند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

اگر می خواهید کـه ژرمن شپردتان باهوش و فعال باشد باید با او تمرین‌هاي زیادی انجام دهید و انگیزه و تشویق را هم با تمرین و آموزش تلفیق کنید. از این نژاد سگ در نیروهای نظامی و برای همکاری با پلیس استفاده می شود. ژرمن‌ها در چند گام ساده از عهدهٔ مسئولیت‌هاي خود برمی‌آیند. وقتی بـه انها آموزش بدهید و انها را تربیت کنید از عهدهٔ فرمان‌هاي مختلف برخواهند آمد و برای هر فرمانی آماده می شوند.

 

نژاد سگ شِتلند شیپ‌داگ

شاید در نگاه نخست، متوجه هوش فراوان شتلندها نشوید. بنظر تعداد زیادی از افراد، شتلند شیپ‌داگ‌ها کـه از باهوش ترین نژاد سگ هستند، گوشه‌گیر و آرام بنظر می رسند. اما چنین رفتاری دائمی نیست و بعضی از اوقات هم بـه شدت فعال و بازی‌گوش میشوند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

شتلند شیپ‌داگ‌ها کـه مستقل و خردمندند مدام منتظر علامتی از سوی صاحب‌شان هستند تا بـه فرمانش عمل کرده و بطور کلی نسبت بـه محیط اطراف‌شان از هوشیاری خوبی برخوردارند. این سگ‌ها، درک خوبی از انسان‌ها دارند و اغلب، ویژگی‌هاي شخصیتی صاحبان خودرا درک میکنند.

 

نژاد سگ پاپیلون

پاپیلون‌ها فقط سگ‌هایي زیبا و با شیطنت فراوان نیستند. این سگ‌ها در دسته باهوش ترین نژاد سگ قرار میگیرند. آن ها، باهوش، هوشیار و فعال هستند. پاپیلون‌ها اهل بازی و نشستن در آغوش صاحب‌شان هستند اما بـه شیطنت و فعالیت هم علاقه زیادی دارند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

مثل تعداد زیادی از سگ‌هاي کوچک، این نوع از سگ‌ها هم کمی در یادگیری لجوج و بازی‌گوش هستند اما اگر بـه اندازه کافی بـه انها انگیزه یادگیری بدهید« مثلاً جایزه و تشویق»، سرعت یادگیری خوبی پیدا خواهند کرد. با آموزش کارهای جالب بـه پاپیلون‌ها میتوانید اوقات شاد و خوبی را برای خود و انها رقم بزنید.

 

نژاد سگ روت‌ وایلِر

روت‌وایلرها هم از باهوش ترین نژاد سگ هستند و می توانند شخصیت آدم‌ها رابه خوبی درک کنند. اگر بشما اعتماد کنند، ابعادی شگفت‌انگیز از شخصیت‌شان را نمایان خواهند کرد. مثلاً ابعاد بازی‌گوش و شیطنت‌هاي خودرا فقط برای صاحبان خود بروز می دهند ودر مقابل غریبه‌ها، جدی و نظارت‌شده رفتار میکنند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

روت‌وایلرها بـه خوبی با انسان‌ها رابطه برقرار میکنند و منظورشان رابه صاحب خود منتقل کرده و منظور صاحب خودرا هم بـه خوبی می‌فهمند. یادتان باشد کـه این نژاد از سگ‌ها بـه سادگی گول نمیخورند. اگر سگی از نژاد روت‌وایلر با شـما صمیمی و دوست شود، وفاداری عمیقی میان‌تان ایجاد خواهد شد. با شکل گیری رابطه‌اي دوستانه و عمیق میان شـما و روت‌وایلرها، آموزش دادن بـه آن ها بسیار ساده خواهد بود.

 

نژاد سگ جک‌ راسل‌ تری‌ یِر

در تعداد زیادی از لیست‌هاي باهوش ترین نژاد سگ خبری از جک‌راسل‌تری‌یر نیست. شاید شیطنت و تحرک این سگ‌ها باعث می شود کـه این نژاد از نظر دیگران بعنوان نژادی باهوش جا بماند. جک‌راسل‌تری‌یر و پارسون راسل تری‌یر کـه نژادی مشابه آن ها هستند، بسیار باهوش، پرانرژی و بی‌باکند. این نژاد از باهوش ترین نژاد سگ از ویژگی آموزش‌پذیری برخوردارند و کمی هم سرسخت و لجوجند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

بهمین خاطر برای این کـه آن ها را از بعضی کارها منع کنید بـه انرژی زیادی نیاز خواهید داشت. هوش و چابکی جک‌راسل‌تری‌یر باعث می شود تا در بازی‌هاي سرعتی و شکار از سگ‌هاي دیگر پیشی بگیرند. تحرک و شیطنت این سگ‌ها، کمی آموزش را دشوار و چالش‌برانگیز میکند اما از آنجا کـه خروجی‌ها و نتایج مثبتی از آموزش بـه آن ها دریافت خواهید کرد، احتمالا در فرایند آموزش خسته نخواهید شد.

 

نژاد سگ گلدن رِتریوِر

گلدن‌رتریورها از مشهور‌ترین و وفادارترین سگ‌هاي دنیا هستند. ظاهراً این نژاد از سگ‌ها کم‌هوش بنظر میرسند اما واقعیت چیز دیگری اسـت؛ گلدن‌رتریورها تقریباً همه ی چیز رابه خوبی یاد می گیرند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

هوش و صمیمیت این نژاد از سگ باعث شده تا ازآن در فعالیت‌هاي خدماتی استفاده شود. وجود چنین سگی در هر منزلی بسیار مفید خواهد بود. گلدن‌رتریورها در مسابقات ورزشی سگ‌ها بسیار قوی ظاهر می شوند. لابرادور رتریورها هم با گلدن‌ها هم نژاد هستند و ویژگی‌هاي مشابهی دارند.

 


 

و در ادامه غذاهایی که سگ ها هرگز نباید بخورند

آب‌نبات، آدامس، خمیردندان، برخی غذا هاي رژیمی و شیرینی‌ها با زایلیتول شیرین میشوند. این ماده ممکن اسـت باعث کاهش شدید قندخون و نقص عملکرد کبد در سگ‌ها شود. نشانه‌هاي اولیه‌ي این مشکل شامل استفراغ، بیحالی و مشکل حرکتی اسـت کـه درانتها بـه تشنج ختم میشود. ممکن اسـت کـه کبد حیوان درعرض چند روز از کار بیفتد.

 

آووکادو

آیا می توانیم کمی از سالادمان رابه سگ‌مان بدهیم؟ بستگی بـه محتویات سالاد دارد؛ بـه‌طور مثال، آووکادو دارای ماده‌اي بـه‌نام پرسین اسـت کـه برای کسانی کـه بـه آن حساسیت ندارند، مفید اسـت.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

اما مقدار زیاد آن ممکن اسـت بـه اسهال و استفراغ در سگ‌ها منجر شود. اگر در خانه آووکادو پرورش میدهید، سگ‌تان را ازآن دور نگه دارید. پرسین در برگ‌ها، بذر، ساقه و میوه‌ي آووکادو وجوددارد. هم چنین ممکن اسـت بذر یا دانه‌ي میوه در روده‌ي حیوان گیر کند؛ خطری کـه می تواند مرگ‌آور باشد.

 

الکل

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

اثر الکل بر کبد و مغز سگ‌ها مشابه اثر آن در انسان اسـت. اما در سگ‌ها مقدار جزئی الکل هم می تواند آسیب‌رسان باشد. مصرف الکل در سگ‌ها ممکن اسـت با اسهال، استفراغ، مشکلات حرکتی، مشکلات تنفسی، کما و حتی مرگ همراه باشد. هرچه جثه‌ي سگ‌تان کوچک‌تر باشد، تأثیر الکل شدیدتر اسـت.

 

سیر و پیاز

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

سیر و پیاز را در هر شکلی «خام، پخته، پودر و …» از سگ‌ها دور نگه دارید. شاید مقدار جزئی آن مشکلی ایجاد نکند، اما مصرف زیاد آن حتی برای اولین بار، می تواند بـه مسمومیت بینجامد. نشانه‌هایي مانند ضعف، استفراغ و مشکل تنفسی میتوانند نشان ‌دهنده‌ي این مشکل باشند.

 

چای، قهوه و دیگر مواد کافئین‌ دار

مصرف کافئین در سگ‌ها میتواند حتی منجر بـه مرگ شود. کاکائو، شکلات، نوشابه و نوشیدنی‌هاي انرژی‌زا را از معرض سگ‌تان خارج کنید.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

مراقب داروهایی کـه حاوی کافئین هستند، باشید. اگر فکر میکنید سگ‌تان کافئین مصرف کرده اسـت، هرچه سریع‌تر بـه دامپزشک مراجعه کنید.

 

انگور و کشمش

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

با خوردن انگور یا کشمش ممکن اسـت عملکرد کلیه‌ي سگ‌ها دچار مشکل شود. حتی مقدار کم آن می تواند سگ را بیمار کند. از نشانه‌هاي اولیه‌ي خوردن این مواد، استفراغ پی‌درپی اسـت. پس از یک روز، سگ‌تان بیحال و افسرده میشود.

 

شیر و دیگر لبنیات

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

شاید فکر کنید، خوردن بستنی دریک روز گرم برای سگ‌تان خوب اسـت. اینکار را نکنید، بـه‌جای آن بـه سگ آب خنک بدهید. شیر و دیگر محصولات لبنی سگ‌ها را دچار اسهال و مشکلات گوارشی می کند. هم چنین ممکن اسـت باعث بروز حساسیت‌ هاي غذایی شود کـه خارش رابه‌دنبال دارند.

 

فندق استرالیایی

فندق استرالیالی و خوراکی‌هاي تشکیل‌شده ازآن برای سگ‌ها مضر اسـت. تنها ۶ دانه فندق خام یا بوداده، می تواند سگ را مریض کند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

نشانه‌هایي مانند لرزش ماهیچه‌ها، استفراغ، تب و ضعف پاهای عقبی در تشخیص این مشکل بشما کمک خواهند کرد. مصرف شکلات فندقی با نشانه‌هاي شدیدتری همراه اسـت و حتی ممکن اسـت بـه مرگ بینجامد.

 

شکلات

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

بیشتر افراد از مضر بودن شکلات برای سگ‌ها آگاهند. همه ی‌ي انواع شکلات، حتی شکلات سفید دارای تئوبرومین هستند کـه برای سگ‌ها خطرناک اسـت. شکلات ممکن اسـت سگ‌ها را دچار اسهال، استفراغ، مشکلات قلبی، رعشه، تشنج و مرگ کند.

 

زباله گوشت و استخوان

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

چربی‌هاي جداشده از گوشت، چـه خام و چـه پخته، ممکن اسـت بـه پانکراس سگ‌ها آسيب بزند. بااینکه بـه‌نظر میرسد استخوان غذایی طبیعی برای سگ‌هاست، اما ممکن اسـت باعث خفگی انها شود. هم چنین استخوان‌ ممکن اسـت خرد شود و دستگاه گوارش را دچار بریدگی یا گرفتگی کند.

 

خرمالو، هلو و آلو

مشکل این میوه‌ها دانه‌ها و هسته‌ي آنهاست. دانه‌هاي خرمالو می توانند برای روده‌ي کوچک سگ‌ها مشکل‌ساز باشند و هم چنین بـه انسداد روده منجر شوند.

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

این مشکل با خوردن هسته‌ي هلو یا آلو هم پیش می آید. باید بدانید کـه هسته‌ي این میوه‌ها دارای سیانید اسـت کـه برای سگ‌ها و هم چنین انسان‌ها سمی اسـت. انسان‌ها میدانند کـه نباید هسته‌ها را بخورند اما سگ‌ها نمیدانند.

 

تخم مرغ خام

محبوب ترین سگ های دنیا + بایدها و نبایدهای غذایی سگ ها

کارشناسان و دامپزشکان بسیاری معتقدند کـه خوراندن تخم‌مرغ خام بـه سگ‌ها ایده‌ي خوبی نیست. خوردن تخم‌مرغ خام با احتمال مسمومیت باکتریایی کـه از باکتری‌هایي مانند سالمونیا یا ایکولای ناشی میشود، همراه اسـت.