پارس ناز پورتال

محرم با مداحی عبدالرضا هلالی

مجموعه : مذهبی
محرم با مداحی عبدالرضا هلالی

محرم با مداحی عبدالرضا هلالی 

صدای او را اکنون همه ی ي می شناسند و هر سال محرم مداحی هـای او را در همه ی ي جا می توان شنید کـه چطور برای امام حسین «ع» مداحی و نوحه سرایی میکند. او عبدالرضا هلالی است. در یکی از شب هـای دهه اول ماه محرم با عبدالرضا هلالی یکی از مداحان سبک نوین بـه گفت و گو نشستیم.

 

ابتدا قرار بر آن بود کـه گفت و گو بعد از نماز مغرب انجام شود اما تصمیم گرفتیم آن را بـه ساعات پایانی شب موکول کنیم. او در ساعتی کـه وعده داده بود خود را بـه محل گفت و گو رساند و پس از آن کـه گلویی تازه کرد با ما بـه گفت و گو نشست.

 

هلالی در این گفت و گو از حال و هوای این روزهایش گفت و از روابطش با حاج منصور ارضی. دیدگاهش پیرامون عده ای از رخدادهای سیاسی این سالها را بیان کرد و از سختی هـای رسیدن بـه جایگاهی کـه در آن قرار گرفته برای مان حرف زد.او همچنین گفت کـه برای اداره هیات از هیچ جایی کمک دریافت نمیکند

 

و تنها حامی هیاتش بانی هـای مردمی هستند. ماجرای داوطلب شدن برای اعزام بـه سوریه هم یکی از موضوعاتی بود کـه هلالی در این گفت و گو اشاره کرد.

محرم با مداحی عبدالرضا هلالی

از خودتان شروع کنیم، چقدر با عبدالرضا هلالی 15 سال پیش تفاوت کرده اید؟

 

– طبیعتا سن کـه بالاتر می رود هم احتیاط بیشتر میشود و هم درصد حرف گوش کردن و توجه بـه اطراف افزایش پیدا میکند. ارتباط مان در این سالها بیشتر شد و از تجربیات افراد دیگری کـه در این حوزه فعالیت میکنند استفاده کردیم. فکر میکنم اگر نظر امام حسین «ع» باشد، روند مثبت و رو بـه جلویی داشته ایم.

 

محافظه کارتر شده اید؟

 

– صددرصد.

 

در چه بخش هایی؟

 

– در بسیاری از بخش ها اتفاقی کـه باید می افتاد، رخ داده است. جریانی کـه باید شروع می شد نسبت بـه نحوه عزاداری و توجه بیشتر بـه جوان ها، آن قالب ایجاد شد. شاید توان ما قدری کمتر شده باشد اما فکر میکنم کـه درصد زیادی از اجتماع و جامعه این سبک و سیاق را باور کرده اند و اعتماد دارند. نتیجه این اتفاق این بود کـه افراد زیادی جذب دستگاه امام حسین «ع» شدند.

 

اوایل قدری حساسیت روی شـما زیاد بود. دلیل چه بود؟ این مسئله بـه خود شـما بر می گشت یا طرف مقابل را هم مقصر می دانید؟

 

– بخشی از مشکل بـه دلیل عدم ارتباط ما بود و ارتباط ما در آن ایام کم بود. البته این مسئله عمدی نبود؛ چرا کـه ما با بسیاری از افراد ارتباط نداشتیم و بـه انها دسترسی نداشتیم. مرکز خاصی هم نبود کـه بشود تبادل نظر کرد کـه ضعف ها مشخص شود و بتوانیم نقاط قوت را تقویت کنیم. مجموعا نظر و نگاهی کـه دیگران داشتند تغییر کرد.

 

چگونه تغییر کرد؟ خودتان موثر بودید؟

 

– قطعا خودم هم موثر بودم و علاقه ای کـه جوانان نسبت بـه هیات نشان دادند، انها را مجاب کرد دقت بیشتری داشته باشند و روی این مسئله بیشتر تمرکز کنند.

 

در ابتدای فعالیت شـما در حوزه مداحی، بسیاری از قدیمی هـای این عرصه نسبت بـه شـما حساسیت نشان می دادند کـه از کجا آمده اید و چطور بـه اینجا رسیده اید…

 

– من کـه قدیم ها پای منبر حاج منصور خیلی می رفتم و مقدمات مداحی و روضه را از جلسه ایشان یاد گرفتم. من در ابتدا روضه خوان بودم و خودم هم خیلی روضه می خواندم؛ بـه ویژه در فاصله سال هـای 80 تا 82 اما دیدم کـه نیاز جامعه و جوانان ما بیشتر روی شور است و اگر بتوانم

 

آن تفکرات و اتفاقات خور را در شور برای آنها رقم بزنم، تاثیر بیشتری خواهم داشت؛ چرا کـه جوان با شور ارتباط بهتری برقرار می کرد. همان حرف هایی کـه درباره بیداری اسلامی و مسائلی از این دست باید زده می شد، در همین شور و سینه زنی گفته شد.

محرم با مداحی عبدالرضا هلالی

شـما میگویید مداحی و روضه خوانی را از هیات حاج منصور شروع کرده اید. از جانب ایشان هم نسبت بـه شـما حساسیتی وجود داشت؟

 

– نه؛ حاج منصور از ابتدا بـه ما باور داشت، واقعا از همان ابتدا حمایت می کرد. در برهه ای بـه دلیل برخی مسائل ارتباط ما کمتر شد اما باز هم این ارتباط از سر گرفته شد و من خودم سعی می کنم کـه از ایشان دور نباشم.

 

همین حالا ارتباط تان خوب است؟

 

– بله خیلی خوب است.

 

چه کسی در این سالها کـه بـه قول خودتان پخته تر و محافظه کارتر شده اید، بیشترین تاثیر را روی شـما گذاشت؟

 

– شخص خاصی نبود. ارتباط هـای ما بیشتر شد؛ افراد مختلفی بـه هیات آمدند و بـه جای این‌کـه بخواهند مچ بگیرند یا پیش پای ما سنگ بیندازند، سعی کردند کمک کنند. این کمک ها بسیار مثبت بود و سبب شد اتفاقات بسیار خوبی رقم بخورد؛ مانند بدرقه فاطمیه و مدافعان حرم. بـه ما اعتماد کردند. برای مثال در رابطه با کلیپ هایی کـه میبینید ابتدا بسیاری از افراد مخالف بودند و میگفتند این کار اشتباه است.

 

صدا و سیما با شـما رابطه خوبی دارد؟

 

– بله؛ این ارتباط از اواخر دوره آقای ضرغامی شروع شد. در دوره آقای سرافراز گسترش پیدا کرد و همین حالا کـه آقای علی عسگری هستند خیلی خوب است. ایشان نگاه ویژه تری دارند و فکر میکنم ارتباط بهتر شده است؛ همکاری صدا و سیما میتواند کمک زیادی بـه ما بکند؛ هم در تیزرها،

 

هم در زمینه آگاهی دادن و اطلاع رسانی نسبت بـه برخی برنامه ها مانند گرامیداشت مدافعان حرم. تلویزیون باید تیزرهای ما را پخش کند کـه جوان ها بیایند.

 

اعتماد کردن بـه کاری کـه ما در حال شروع کردن آن هستیم بسیار مهم است. در زمینه نماهنگ ها ما از حدود هشت سال پیش در حال کار کردن هستیم. شاید عده ای مخالف بودند و میگفتند کـه نباید با موسیقی خوانده شود اما نظر من متفاوت بود؛ چرا کـه قشر زیادی هستند کـه در جلسات شرکت نمیکنند و ما باید با زبان دیگری و در قالب متفاوتی امام حسین «ع» را بـه انها معرفی کنیم.

 

این حسن بزرگی است؛ بـه شرطی کـه خط قرمزها حفظ شود. الحمدلله این کار انجام شد و بازتاب بسیار خوب و مثبتی در جامعه داشت. همین حالا هم برنامه هایی کـه صدا و سیما از مجالس اهل بیت «ع» پخش میکند، میتواند بهتر باشد. چه باید کرد؟ من فکر میکنم باید تولید برنامه انجام شود و برای این مسئله اهمیت قائل شد؛

 

برای محرم. ما اعتقاد داریم کـه این دستگاه، یک دستگاه انسان ساز است و باید از ماه ها قبل روی آن برنامه ریزی شود؛ کارشناسان بیایند و در کنار افراد موثری کـه کار را می شناسند و تجربه دارند، کار را با هنر آمیخته کند و بسته ای از محرم را بـه دست مردم عوام بدهند کـه هم بتوانند لذت ببرند و با دستگاه امام حسین «ع» آشنا شوند و هم این‌کـه بتوانند بهره ببرند.

 

شـما خودتان را نماینده کدام قشر و طبقه می دانید؟

 

– بیشتر عوام. کسانی کـه در جلسات ما شرکت میکنند شاید تعداد کمی از آنها افراد کاملا حزب اللهی باشند و اغلب انها افراد کف جامعه هستند؛ کسانی کـه اگر بـه ظاهرشان نگاه کنید، شاید آنها را زیاد امام حسینی ندانید اما دل شان از بسیاری از ما پاک تر است. نمی توان یک قشر خاص را نام ببریم

 

کـه بگوییم فقط آنها بـه هیات ما می آیند؛ همه ی ي جور قشری هستند کـه هم حزب اللهی دو آتشه در بین انها میبینید و هم افرادی هستند کـه ظاهرشان چندان هیاتی نیست اما دل و قلب شان با امام حسین «ع» است.

 

اما افرادی کـه بـه هیات الرضا می آیند شـما را دوست دارند…

 

– بله.

 

عده ای فقط بـه خاطر خودتان می آیند و با وجود مشکلاتی کـه برای صدای تان پیش آمد، هنوز هم هستند. علتش چیست؟

 

– نمی دانم. احساس میکنم غیر از خواندن، نیاز داریم کـه روی اخلاق کار کنیم؛ چرا کـه مردم بـه خاطر امام حسین «ع» و علاقه ای کـه بـه سیدالشهدا «ع» دارند، در جلسات شرکت می کنند و رفتار من می تواند بسیار تاثیرگذار باشد. اگر رفتار خوبی نداشته باشم، مطمئنا انها را از هیات دور خواهد کرد.

 

من همیشه این مثال را می زنم کـه آن مصیبت، سیلی، کتک و اذیت و آزارمان مال اهل بیت «ع» بود اما دست بوسی و احترام مال ماست. در این میان برخی هم نمی‌دانند کـه چگونه باید ابراز احساسات کنند؛ اشکالی ندارد، این رفتار را باید پای این مسئله بگذاریم کـه حضور این ها بـه خاطر وجود حضرت ابا عبدالله «ع» است و باید آنها را هم تحمل کرد و بـه آنها احترام گذاشت؛ حداقلش این است کـه انها ناراضی نباشند.

 

این مسئله هم تاثیر بسیاری دارد؛ خصوصا در شرایط فعلی کـه رسانه هـای خارجی کار میکنند کـه مجلس امام حسین «ع» را تضعیف کنند و در آن شک و شبهه ایجاد کنند. رفتارهای ما نباید بـه گونه ای باشد کـه مکمل یا در ادامه آن باشد. رسانه هـای خارجی در موضوع سینه زنی، نذری دادن بـه مردم و همه ی ي مسائل شک می اندازند.

 

البته قبلا هم این مسائل بوده و من بیش از 15 سال با تعداد بسیار زیادی مستمع ارتباط دارم و می‌دانم کـه هر سال یک مسئله و شبهه ای وجود داشته است؛ مدتی مسئله صله و پاکت بود، زمانی درباره لباس ما صحبت می‌کردند و مدتی هم ریش ما را سوژه کرده بودند.

 

من خاطرم هست کـه زمانی سر مدل ریش بـه من گیر داده بودند کـه چرا ریشت اینقدر بلند است؟ برخی میگفتند این چه مدل لباسی است کـه می پوشید؟ چرا پیراهنت یقه ندارد؟ چرا موقع سینه زنی دستت را بالا و پایین می کني؟ چرا پایت را روی زمین می کوبی؟

 

وقتی شـما می خواهید برای تعداد قابل توجهی از عزاداران اجرای زنده داشته باشید، باید بتوانید ضرباهنگ را حفظ کنید. کسی بـه این مسئله توجه نمی کرد و فقط می گفتند چرا دستت را بالا و پایین می کني در صورتی کـه موضوع چندان مهمی نیست و حل شده است.

 

امروز میگویند همه ی ي آزاد هستند کـه هر لباسی کـه می پسندند، بپوشند. من لباسم پوشیده است؛ حالا اگر یقه اش گرد باشد، چه مشکلی برای دیگران ایجاد می کند؟ این یک مسئله شخصی است. منظور این است کـه بـه حریم دیگران هم احترام نمی گذاشتند؛ هم خودی ها و هم بیرونی ها.

محرم با مداحی عبدالرضا هلالی

گویا خیلی سختی کشیدید؟

 

– آن ایام گذشته است؛ همین حالا همه ی ي چیز قابل پذیرش و قابل تحمل است. درباره این افرادی کـه انتقاد میشود کـه با خالکوبی بـه هیات می آیند، بسیاری از مدافعان حرم با همین وضعیت بـه جبهه هـای نبرد رفتند و با نیت خیر و با اعتقاد برای دفاع از حرم رفتند. این بسیار مهم و مثبت است

 

کـه انسان بتواند تاثیرپذیر از هیات امام حسین «ع» باشد و خودش را مدیون اهل بیت «ع» بداند؛ تا جایی کـه حاضر است از جوانی و جان و خانواده اش بگذرد.

 

برخی انقتاد میکنند کـه چرا مداحان برای دفاع از حرم بـه سوریه نمیروند؟

 

– اولا کـه اجازه و بسیاری از مسائل دست ما نیست. این طور نیست کـه من فردا بخواهم بروم و بـه سادگی من را بپذیرند. من از اولین نفراتی بودم کـه داوطلب شدم برای دفاع از حرم بـه سوریه بروم. سال 92 پاسپورتم را کـه اعتبارش تمام شده بود تعویض کردم تا بتوانم بروم و هنوز پاسپورت من هست.

 

واقعیت این است کـه خیلی با من صحبت کردند کـه حضور شـما در اینجا بسیار مثمر ثمرتر است. بـه من میگفتند اگر شـما بـه سوریه بروید غیر از خواندن چه کاری می توانید انجام دهید؟ این کار را کـه همین جا انجام می دهید.

 

بسیاری از مداحان هم رفته اند اما حتما اجازه حضور مستمر نمی دهند و اگر هم بـه ما اجازه بدهند، نهایتا می توانیم زمان مشخصی برویم و برگردیم. من اصلا دوست ندارم رفتنم اینطور باشد. افراد بسیاری با رفتن من مخالف بودند کـه هم توصیه کردند نروم و هم اجازه نمی دادند. البته این‌کـه بخواهید چند روز بروید و برای بچه هـای رزمنده دلگرمی ایجاد کنید، تا این اندازه اجازه میدهند اما اجازه ماندن و حضور در جنگ را نمی دهند.

 

فرضیه ای وجود دارد کـه جوانان از دست رفته اند و جامعه خراب شده است، شـما هم با این نظر موافقید؟

 

– من فکر می کنم کـه مسئولان خوب بـه وظیفه شان عمل نمیکنند؛ افرادی کـه متولی این امور هستند بـه جوانان توجه نمیکنند. مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر این مسئله دارند اما بـه آن توجه نمی‌شود. در مسائل فرهنگی اصلا توجهی وجود ندارد. هیات ها و جلسات امام حسین «ع» پتانسیل بسیار خوبی هستند و مردم،

 

امام حسین «ع» را بسیار دوست دارند و بـه ایشان علاقه مند هستند ولی این قدر کـه مردم ما بـه فکر جلسات مذهبی، روزه و احیای شعائر دین هستند، افراد متولی و مسئول این کار بسیار کم بـه این موضوع توجه میکنند. فکر میکنم کـه پشت بسیاری از کارهای فرهنگی ما، فکر وجود ندارد. بـه جوان ما اعتماد نمیکنند و بـه او بها نمی دهند.

 

حتما باید رضا هلالی بشوی و پروسه بسیار سختی را طی کنی و پوستت کنده شود تا بـه تو اعتماد کنند. انرژی و فکری کـه من در سال 82 یا 83 داشتم با انرژی و فکری کـه در سال 95 دارم، قابل قیاس نیست. من شاید سالها وقتم صرف جنگیدن با افراد مختلف شد و با شک ها و شبهه هـای گوناگون درگیر بودم؛ این درد بزرگی است.

 

ما چون زیادی نمی خواستیم، بلکه هدف مان این بود کـه مقدمات جلسه ای را داشته باشیم کـه بتوانیم بیشتر و بهتر خدمت کنیم.

 

من همین حالا در سال 95 هنوز مشکلات و درگیری هـای زیادی برای برپایی و برگزاری هیات دارم. افراد زیادی بـه جلسه ما می آیند و میروند اما هنوز هم برای فیلمبرداری مشکل داریم؛ ما دستگاه فیلمبرداری مان را اجاره میکنیم. این اتفاق خیلی بدی است. ما دستگاه صوت را اجاره میکنیم.

 

بچه هـای هیات می گویند ما بعد از دهه اول محرم، دستگاه هایی را کـه برای هیات هـای هفتگی استفاده میکنیم دیگر بـه دردمان نمی خورد. ما برای حسینه ای کـه در آن می خوانیم مشکلات زیادی داریم و با التماس مراسم برگزار میکنیم.

 

سازمان تبلیغات بـه شـما کمک نمیکند؟

 

– کمکی کـه باید بکند نمیکند. خاطرم هست کـه پارسال بـه ما 300 یا 500 هزار تومان بن عطر سیب دادند. این کار برای هیات هـای بسیار کوچک خوب است و میتواند کار آنها را راه بیندازد اما برای جلساتی شبیه هیات الرضا «ع» مثمر ثمر نیست. همین حالا بسیاری از مداحان ما تهران نمی مانند و میروند.

 

وقتی از انها سوال می کنیم کـه چرا این کار را میکنید، می گویند ما بـه قدری در تهران مشکل داریم کـه اصلا نمی خواهیم بـه آن فکر کنیم و ترجیح میدهیم برویم در شهر هـای دیگر مراسم برگزار کنیم.

 

می گویند ما را دعوت میکنند و وقتی کسی میهمان است، شرایط را برایش فراهم میکنند و او هم وقت و انرژی اش را صرف شعر و سبک میکند؛ دیگر فکر نمیکند کـه من همین حالا باید بلندگو یا دوربین اجاره کنم یا بـه خانه کشتی باید فلان مقدار پول بدهیم. هفته گذشته می خواستند هیات ما را پلمب کنند.

 

چرا؟

 

– چون می گویند نباید مراسم هـای غیر ورزشی در آنجا برگزار شود اما من فکر می کنم هیات هم برای جوان هاست و این مکان باید بـه انها اختصاص داده شود. 15 هزار نفر برای یک هیات در هر شب، کم نیست. باید مشکلات رفع شود کـه من رضا هلالی بتوانم با خیال راحت بخوانم.

 

من بـه عنوان یک عضو فرهنگی کار میکنم نه یک خواننده. فقط 20 درصد از زمان من صرف خواندن و مداحی میشود و 80 درصد زمان، انرژی و پتانسیل من صرف برپایی جلسه میشود؛ این افت است.

 

ما هر سال برای هیاتی کـه برگزار میکنیم تا سال آینده بدهکار هستیم و مردم کمک می کنند کـه این بدهی را پرداخت کنیم. می خواهم بگویم مجموعه کاری کـه مسئولان ما و متولیان امر با این همه ی ي سفارشی کـه آقا می کند، این بوده کـه در این داستان کمک کنند.

 

ما هم خواسته زیادی نداریم و توقع مان این است کـه بـه خاطر مردم و جوان ها بیایند کمک و یاری کنند کـه بتوانیم برنامه ای در خور شأن مردم و جوانان در تهران داشته باشیم.

محرم با مداحی عبدالرضا هلالی

حرفی کـه در جامعه زده میشود این است کـه احمدی نژاد هوای مداحان را داشت و بـه آنها کمک میکرد؛ آیا این حرف درستی است؟

 

– بله. آقای دکتر احمدی نژاد کمک میکرد و آقای قالیباف هم کمک میکند. امروز شهردار تهران واقعا کمک میکند؛ نه این‌کـه صفر تا صد مراسم را انجام دهند اما بـه ما کمک میکنند کـه بتوانیم مراسم را راحت تر برگزار کنیم اما این کافی نیست. اگر دستور ایشان باشد انجام میدهند اما معلوم نیست اگر حرف از طرف فرد دیگری صادر شود، بـه آن عمل کنند.

 

روضه خوان بودن خوب است یا مستمع بودن؟

 

– مستمع بودن.

 

چرا؟

 

– چون گاهی اوقات احساس میکنم کـه خودم خیلی نیاز دارم کـه بتوانم از روضه و منبر استفاده کنم و اینها را خیلی اوقات از دست می دهم.

 

اگر یک هیات کوچک و ساده باشد، شـما می روید بخوانید؟

 

– بـه شرطی کـه جلسه بزرگتری نباشد.

 

اگر شـما را بـه یک جلسه خانگی دعوت کنند، قبول میکنید؟

 

– خیلی پیش آمده و من هم قبول کرده ام. بسیاری از جلسات ما در ایام سال ،جلسات خانگی است. اگر قسمت باشد میخواهم امسال در خانه خودم روضه بگیرم چون ما مستاجریم و طبقه پایین خانه مان حسینیه است.

 

در مسائل سیاسی برخی مداحان بـه صراحت حرف سیاسی می زنند، چرا شـما روی منبر هیچ حرفی از سیاست نمی‌زنید؟

 

– من هم بـه خاطر سنم و هم بـه خاطر این‌کـه احساس میکنم آگاهی کاملی در زمینه مسائل سیاسی ندارم، روی منبر حرف سیاسی نمی‌زنم. البته نظرات شخصی خودم را دارم و در جاهای مختلفی انها را بیان کرده ام. در برخی مراسم ها شرکت کرده ام و از برخی کاندیداها حمایت کرده ام

 

اما این‌کـه روی منبر از فرد خاصی حمایت کنم، تاکنون این کار را نکرده ام. ممکن است فردی روضه ای برگزار کرده باشد کـه من در آن شرکت کرده باشم و همه ی ي آن را پای حمایت گذاشته باشند اما این‌کـه بخواهم بالای منبر از کسی حمایت کنم و بگویم همه ی ي بـه او رأی بدهند، هیچ گاه این کار را انجام نداده ام.

 

در دوره هـای مختلف انتخابات برخی مداحان از یک نامزد انتخاباتی حمایت کرده اند. شـما این سبک و سیاق را می پسندید.

 

– انها حتما برای خودشان دلیلی دارند کـه این کار را انجام داده اند.

 

در آینده هم وارد نمی شوید؟

 

– نه؛ تا جایی کـه بتوانم وارد نمی شوم.

 

عده ای از مداحان در انتخابات اخیر مجلس اعلام کردند کـه اگر اصولگرایان بـه وحدت نرسند فهرست جداگانه انتخاباتی خواهند داد کـه آقای حدادیان از همه ی ي انها صریح تر اظهارنظر می کرد.

 

– حاج سعید نظرات و صحبت هـای کامل تری دارد کـه قابل شنیدن است اما از بابت من نبوده است.

 

شرایط مداحان در دولت مهای مختلف تفاوت زیادی داشته است؟

 

– هیات ها برآمده از مردم هستند. اگر هر کدام از جلسه هـای هیات ها را ببینید آن گونه نیست کـه بر پایه حمایت دولت ها باشد. در دوره ای آقای فلانی بـه ما کمک میکرد اما در این دوره کمک نمیکند؛ مگر ما هیات مان تعطیل میشود؟ نه ما جلسه مان را می گیریم؛

 

چرا کـه مردم می خواهند و خودشان آن را برپا میکنند. اگر دولت ها کمک کنند، مشکلات ما کمتر میشود. دولت آقای احمدی نژاد بـه ما کمک آنچنانی نکرد و فکر میکنم در دوره 8 ساله ریاست جمهوری ایشان حدود 10 یا 20 میلیون تومان بـه ما کمک کردند.

 

در دوره شهرداری شان بـه ما کمک کردند اما در دوره ریاست جمهوری همان 10 یا 20 میلیون تومان بـه ما کمک کرد. شنیده بودند کـه ما مشکلی داریم یا بـه جایی بدهکار هستیم کـه آن را پرداخت کردند اما فکر میکنم 20 میلیون تومان در دوره هشت ساله پول قابل توجهی نیست.

 

ما برای جلسه محرم حدود 170 میلیون تومان هزینه میکنیم. شام نمی دهیم اما هزینه داربست، جایگاه، صوت، فیلمبرداری و بسیاری چیزهای دیگر است؛ چون همه ی ي پول شان را می گیرند. ما کار خاصی هم نمیکنیم و فقط یک چای بـه مردم میدهیم. جمع کردن جمعیت بـه این زیادی کار ما نیست و دولت یا جای دیگری کـه می خواسته بـه ما غذا بدهد، ما قبول نمی کنیم.

محرم با مداحی عبدالرضا هلالی

شـما فقط روی بانی هـای هیات حساب می کنید؟

 

– بله. پایه جلسه ما روی عوام است و هر کسی بـه اندازه توانش بـه هیات کمک میکند.

 

تاکنون شـما را بـه جلسات عزاداری بیت رهبری دعوت کرده اند.

 

– من یک‌بار سرباز بودم کـه در بیت خواندم اما در سایر جلسات تا جایی کـه مقدور بوده شرکت کرده ام.

 

صحبتی بین ایشان و شـما رد و بدل شده است؟

 

– من خودم آقا را دیده ام و ایشان اظهار لطف فراوانی کرده اند؛ هم در زمینه فاطمیه و هم در زمینه مدافعان حرم.

 

بزرگداشت مدافعان حرم را شـما شروع کردید؟

 

– بله. در سال 91 از عراق شهید آورده بودند و ما خواستیم مراسم برگزار کنیم، بـه ما اجازه نمی دادیم و ما هم گفتیم شـما کار خودتان را انجام بدهید و ما هم کار خودمان را. قرار بر این شد کـه نامی برای این برنامه انتخاب کنیم کـه تصمیم گرفتیم نام مدافعان حرم را بر آن بگذاریم.

 

چرا حاج قاسم را بـه هیات تان دعوت نمی‌کنید؟

 

– دوست دارم بیایند اما وقت ایشان اجازه نمی دهد؛ بـه قدری مسئولیت و کارشان زیاد است کـه ما بـه وظیفه خودمان عمل میکنیم و ایشان هم در جبهه ها کارشان را انجام میدهند. اگر بـه جلسه مدافعان حرم سر بزنند، ما خیلی خوشحال می‌شویم.

 

بسیاری از مداحان در دهه اول محرم و ایام فاطمیه بـه عتبات عالیات و مشهد مقدس میروند، شـما دوست ندارید بروید؟

 

– این داستان هم مثل همان سوریه رفتن است. من اینجا بیشتر بـه کار می آیم. ممکن است زمانی احساس کنم کـه میخواهم از خودم عشق کنم؛ پس چرا مداح شدم و مسئولیت قبول کردم؟ وقتی مسئولیتی را قبول می کني باید پای آن بایستی. ضمن این‌کـه در مسئله ای مثل اربعین همه ی ي بـه این نتیجه رسیده اند

 

کـه مردم راهی عراق شوند و ما هم این کار را انجام دادیم. چند سال پیش ما 300 نفر از هیات را ثبت نام کردیم و همه ی ي راهی شدند بـه جز من. من در تهران ماندم برای این‌کـه جلسه حفظ شود. من حدود هشت سال است کـه زیارت امام حسین «ع» نرفته ام و حدود پنج سال است کـه زیارت امام رضا «ع» هم نتوانسته ام بروم.

 

پیاده روی اربعین نمیروید؟

 

– فرصت نشده است.

 

اگر امسال فرصتی پیش بیاید نمیروید؟

 

– بـه همه ی ي توصیه میکنم بروند اما خودم غفلت میکنم کـه نمی روم. ما طرح مسافر کربلا را راه اندازی کردیم و افراد زیادی را راهی عتبات کردیم. خیریه ای بـه نام امام حسن مجتبی «ع» داریم کـه برای بی بضاعت ها جهیزیه و خانه استیجاری تامین می کنیم. برخی افراد بـه ما انتقاد می کنند کـه چرا پول تان را فقط خرج روضه میکنید

 

و بـه مستمندان کمک نمی کنید؟ ما می گوییم شـما هم از تایلند رفتن و سفرها و تورها بزنید و بـه فقرا کمک کنید. چرا وقتی پای عزاداری امام حسین «ع» بـه میان می آید، یادتان می افتد کـه باید پول برای فقرا خرج شود؟

 

میخواهم بگویم کـه بساط امام حسین «ع» جداست و باید پای این مکتب خرج کرد و جان داد.امام حسین «ع» از ما خواسته است کـه هوای مستمندان را داشته باشیم اما این هیات ها زمینه ساز این کارهاست. فکر نکنند کـه ما فقط بـه هیات می آییم و سینه می زنیم و میرویم؛

 

ما قبل و بعد از هیات برای جهیزیه و پرداخت بدهی بدهکاران تلاش میکنیم. ما این ها را برای مردم نمی گوییم و مردم فکر میکنند رضا هلالی یا فلان مداح فقط می آید، می خواند، پول قابل توجهی می گیرد و میرود. با مشکلات هیات راه می اندازیم، با مشکلات و مریضی میخوانیم و با مشکلات هم پیش می رویم. خدا کمک میکند و امام حسین «ع» برکت می دهد.

 

ما تا جایی کـه توان داریم بـه وظیفه مان عمل میکنیم و یک نهاد مردمی هستیم؛ از جای خاصی حمایت نمی‌شویم.

محرم با مداحی عبدالرضا هلالی

مداحی بازنشستگی هم دارد؟

– در ظاهر بازنشستگی دارد اما من فکر میکنم هیچ کس در دستگاه امام حسین «ع» بازنشسته نمی‌شود. در هر جایی کـه بروید کارمند را بازنشسته میکنند و بـه او پولی میدهند و او را بازخرید میکنند اما در مکتب امام حسین «ع» این طور نیست؛ هر چه مو سفیدتر می‌شوید و هر چه شکسته تر می شوید، شـما را بیشتر می خرند. جای تان بالاتر است. اینها از برکت امام حسین «ع» است.