پارس ناز پورتال

محصولات جدید موبایل ویندوزی پیش روی مایکروسافت

محصولات جدید موبایل ویندوزی پیش روی مایکروسافت

محصولات جدید موبایل ویندوزی پیش روی مایکروسافت

پس از گذشت یکسال که مایکروسافت استراتژی خود را برای ویندوز 10 اعلام کرد، همه گمان کردند که پلتفرم یکپارچه ی ویندوز، کسب و کار بازار موبایل این شرکت را احیا می کند. با پارس ناز در مورد این ایده های مایکروسافت همراه باشید.

 

حالا پس از گذشت حدود یک سال، هنوز در این مورد تردید وجود دارد. اما این‌جا یک سوال اساسی مطرح می‌شود: آیا آینده‌ی شرکت بزرگ و محبوب مایکروسافت به سرنوشت پلتفرم موبایل این شرکت وابسته است؟ این‌طور به نظر نمی‌رسد.

 

چند روز پیش شاهد برگزاری کنفرانس Build 2016 بودیم. در این رویداد، شرکت مایکروسافت از همه‌چیز صحبت کرد جز پلتفرم موبایل. اما چه بر سر استراتژی‌های موبایلی این شرکت آمده؟ مایکروسافت چقدر به موفقیت ویندوز موبایل وابسته است؟

 

مایکروسافت برای گسترش اکوسیستم ویندوز، راه هوشمندانه‌ای را انتخاب کرده است. کدهایی را که برنامه‌نویسان برای ویندوز ۱۰ دسکتاپ می‌نویسند، به‌نوعی روی سایر دستگاه‌های ویندوزی مثل موبایل‌ها هم قابل استفاده است. این قابلیت، برای توسعه‌دهندگان پلتفرم ویندوز حقیقتا جذاب است.

 

اما واقعیت چیست؟ با وجود این فکرِ بکر، مایکروسافت نتوانسته وضعیت بخش موبایل خود را دگرگون کند.

 

یکی از تبعات عجیب این عدم موفقیت این است که مایکروسافت به تولید اپلیکیشن برای سایر سیستم‌های عامل (اندروید و iOS) گرایش پیدا کرده. چرا؟ چون نتوانستهگوشی‌های موبایل ویندوزی را آن‌چنان که باید، همه‌گیر کند.

 

در مورد موفقیت‌های ویندوز ۱۰ در یک سال اخیر هیچ شکی وجود ندارد. این سیستم عامل روی ۲۷۰ میلیون کامپیوتر نصب شده. اما چرا این موفقیت‌ها به رشد کسب‌وکار موبایل مایکروسافت کمک نکرده؟

 

بر اساس گزارش موسسه‌ی تحقیقاتی comScore، سهم مایکروسافت از بازار موبایل در آمریکا، ۲٫۹ درصد است. این رقم از آخر تابستان ۹۴ تغییری نکرده. جدیدترین گزارش مالی سه‌ماهه‌ی  مایکروسافت، از ضررده بودن بخش موبایل این شرکت حکایت دارد.

 

جالب است بدانید که این دوره‌های زمانی، همان‌هایی بودند که قرار بود مایکروسافت با استراتژی‌های جدیدش در بخش ویندوز، بازار موبایل‌های ویندوزی را رونق بدهد.

محصولات جدید موبایل ویندوزی پیش روی مایکروسافت

بحث ویندوز ۱۰ کاملا مجزا است. مایکروسافت در مورد ویندوز ۱۰ کار بزرگی انجام داده. بر اساس جدیدترین گزارش، ویندوز ۱۰ حالا روی حدود ۲۷۰ میلیون کامپیوتر نصب شده و کاربران بیش از ۷۵ میلیارد ساعت با ویندوز ۱۰ کار کرده‌اند.

 

اما گویا موفقیت کلی ویندوز ۱۰، روی سهم موبایل‌های ویندوزی از بازار تلفن‌های هوشمند، تاثیری نداشته است.

 

آیا سیاست مایکروسافت در قبال موبایل تغییر کرده؟

همان‌طور که بالاتر نوشتیم، در کنفرانس Build 2016 جای خالی ویندوز موبایل شدیدا حس می‌شد. تقریبا به‌طور مستقیم هیچ صحبتی درباره‌ی موبایل‌های ویندوزی نشد. این موضوع برای رسانه‌ی حوزه‌ی تکنولوژی عجیب به نظر ‌رسید؛

 

تا جایی‌که «مت راساف» (Matt Rosoff) از وب‌سایت Business Insider، علت این موضوع را از «ساتیا نادلا» (Satya Nadella)، مدیر عامل مایکروسافت، می‌پرسد. پاسخ آقای نادلا را بخوانید:

 

«اول از همه، من فکر می‌کنم که ویندوز برای موبایل، با ویندوز برای هولولنز یا ویندوز برای اکس‌باکس فرقی ندارد. ما فقط یک ویندوز واحد داریم. ما چند ویندوز مختلف نداریم.

 

ویندوز روی فرم‌فکتورهای مختلف [انواع دستگاه‌ها از جمله دسکتاپ، موبایل و کنسول بازی] اجرا می‌شود. اما فقط یک پلتفرم برای برنامه‌نویسان، یک فروشگاه [استور] و یک مجموعه‌ ابزار برای توسعه‌دهندگان وجود دارد. یک ویندوز واحد داریم که خودش را با توجه به اندازه‌ی نمایشگر و ورودی‌ها و خروجی‌های مختلف سازگار می‌کند.»

محصولات جدید موبایل ویندوزی پیش روی مایکروسافت

دقت داشته باشید که بروزرسانی‌های رایگان ویندوز ۱۰ تا حدی به قضیه‌ی موبایل مربوط است. ساتیا نادلا، حدود یک سال پیش در گفتگو با وب‌سایت ZDNet به این نکته اشاره کرده بود:

 

«بروزرسانی رایگان ویندوز ۱۰، روی جایگاه ما در بازار تلفن‌های هوشمند تاثیر مثبت می‌گذارد. ما به همین خاطر بروزرسانی را رایگان کردیم.»

 

یعنی مایکروسافت حتی به خاطر بازار موبایل خود، سیاستش را در مورد بروزرسانی‌های ویندوز تغییر داده. به نظر می‌رسد که موضوع موبایل در تمام این مدت برای مایکروسافت، کاملا جدی بوده. اما همه‌ی این‌ها هنوز به یک خروجی دلخواه برای مایکروسافت تبدیل نشده.

 

آیا موفقیت مایکروسافت در گروی موفقیتش در حوزه‌ی موبایل است؟

در این نوشته به جایگاه متزلزل مایکروسافت در بازار تلفن‌های هوشمند اشاره کردیم. اما بیایید به سوال اصلی‌مان پاسخ بدهیم. آیا موفقیت مایکروسافت به موفقیت گوشی‌های ویندوزی‌اش وابسته است؟ پاسخ: احتمالا خیر.

 

گرچه مایکروسافت باوجود معرفی چند تلفن هوشمند بی‌نظیر (مثل لومیا 950XL)، نتوانسته جایگاهش را در بازار موبایل ارتقا دهد، ولی وضعیت کلیویندوز ۱۰ برای این شرکت امیدوارکننده است.

 

مایکروسافت در بخش رایانش و ذخیره‌سازی ابری (Cloud) هم، کارهای چشم‌گیری انجام داده است. این شرکت تلاش می‌کند دسترسی به سرویس‌ها و ابزارهایش را روی سیستم‌های عامل iOS و اندروید فراهم کند.

 

آینده‌ی درخشانی در انتظار سرویس‌های ابری موبایل است. مایکروسافت هم به‌خوبی این موضوع را می‌داند و طبیعتا ترجیح می‌دهد با ویندوز خودش در این عرصه حضور داشته باشد. اما مایکروسافت و آقای نادلا حالا متوجه شده‌اند که آینده‌ی این شرکت لزوما با آینده‌ی ویندوز گره نخورده است.

محصولات جدید موبایل ویندوزی پیش روی مایکروسافت

پلتفرم رایانش ابری «آژور» (Azure) و همچنین سرویس Office 365، به وزنه‌هایی قابل اطمینان برای این شرکت تبدیل می‌شوند. مایکروسافت برایبات‌های هوشمند و دستیار صوتی «کورتانا» (Cortana) برنامه‌های زیادی در سر دارد.

 

این سرویس‌ها قرار است در کنار ابزارهای خود مایکروسافت، در پلتفرم‌های دیگری مثل Slack و LINE هم اجرا شوند. در کنفرانس توسعه‌دهندگان Build 2016، مایکروسافت روی این حوزه‌ها تمرکز زیادی داشت.

 

این موضوع نشان می‌دهد که این شرکت بدون پلتفرم موبایل اختصاصی‌اش هم می‌تواند آینده‌ی روشنی را برای خود رقم بزند. روز‌به‌روز سرویس‌های ابری مهم‌تر می‌شوند؛ در این وضعیت شاید «سیستم‌ عامل» کمی اهمیت سابقش را از دست بدهد.

 

مایکروسافت می‌خواهد با گسترش سرویس‌های ابری بین‌پلتفرمی در حوزه‌ی موبایل و همچنین به‌کارگیری هرچه بیشتر تکنولوژی‌های هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌ها و بات‌ها، اکوسیستمی خلق کند که همه‌جا و روی هر دستگاهی کار کند. این موضوع، بحران کم‌رنگ بودن پلتفرم ویندوز در موبایل را تا حدی حل می‌کند.

 

نظر شما در مورد آینده‌ی مایکروسافت و تلفن‌های هوشمند ویندوزی چیست؟ اگر این شرکت نتواند به بازار موبایل‌های ویندوزی رونق دهد، آیا آینده‌اش به خطر می‌افتد؟