پارس ناز پورتال

تمامی شرایط و مدارک لازم برای گرفتن وام ازدواج

تمامی شرایط و مدارک لازم برای گرفتن وام ازدواج

تمامی شرایط و مدارک لازم برای گرفتن وام ازدواج 

وام ازدواج جوانان معمولا بعنوان یک هفت خوان در ذهن تداعی می شود، برای هر کدام از زوجین 10 میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است. اگر اخیرا ازدواج کرده باشید، احتمالا با سختی های دریافت وام ازدواج آشنا هستید. وامی که برای هر یک از زوج ها مبلغش 10 میلیون تومان است. سال پیش بیش از یک میلیون نفر موفق به دریافت وام ازدواج شده اند. در اولین قدم برای دریافت وام باید پس از ثبت نام در سامانه، بانک و شعبه مدنظرتان را گزینش کنید.

 

این را بدانید که هر بانک به میزان مشخصی میتواند تسهیلات بدهد و به همین خاطر اگر بانکی تا سقف اعتبارات مجاز، وام داده باشد، از گردونه خارج میشود. پس اگر بانک خاصی را برای این تسهیلات در نظر دارید باید تا ظرفیت پرداخت تسهیلات آن بانک تکمیل نشده است اقدام کنید.

 

کافی است در سامانه درخواست وام ازدواج، نام بانک را وارد کنید تا سیستم نزدیک ترین شعبه آن بانک به محل سکونت تان را به شما معرفی کند. البته داشتن ارتباطات مناسب می تواند تعداد زیادی از این شرایط را حذف کند. مثل فردی که به من گفت چون خاله اش در بانکی حساب پر و پیمانی داشته، توانسته از آن بانک فقط با ارائه یک عدد چک امضا شده توسط خاله محترم، برای خود و همسرش وام ازدواج دریافت کند.

 

اگرچه شرایط دریافت وام ازدواج طبق بخشنامه بانک مرکزی باید برای همه بانک ها یکسان باشد اما باید بدانید که شرایط هر بانک با بانک های دیگر و حتی بعضا شرایط شعبه های مختلف یک بانک نیز با یکدیگر متفاوت است. همین متفاوت بودن شرایط باعث شد تا به شعب چند بانک در استان تهران سر بزنیم و از انها درباره شرایط دریافت وام ازدواج سوال کنیم. از خیابان شهید مطهری تا خیابان جمهوری اسلامی به بانک های مختلفی مراجعه کردیم و این هم نتیجه پرسیدن این سوال در 9 بانک مختلف.

 

1. بانک صادرات

اگر بانک صادرات و یکی از شعب حوالی خیابان جمهوری اسلامی این بانک را گزینش کنید و ساعت 9 صبح هم به شعبه مراجعه کنید احتمالا مثل من با شعبه ای شلوغ مواجه می شوید و زمان زیادی را منتظر خواهیدماند. بعد از زمان زیادی که برای گرفتن جواب سوالم منتظر می مانم، بالاخره رییس شعبه که کمی سرش خلوت تر از سایرین است جواب سوالم را میدهد.

 

او میگوید برای دریافت وام ازدواج نیاز است که یک کارمند رسمی یا بازنشسته ضامن شما بشود. البته یک گواهی هم لازم است که نشان دهد شما شاغل هستید. اگر یکی از زوج ها هم شاغل باشد کفایت میکند، به شرط این که ضمانت پرداخت اقساط وام شریک زندگی خود را بکند. در این شعبه نیازی به سفته و چک نیست.

 

2. بانک ملی

شاید بتوان گفت این بانک کمتر از دیگر بانک ها سخت گیری میکند. طوری که کارمند دایره تسهیلات یکی از شعب حوالی خیابان مطهری میگوید برای دریافت وام ازدواج در بانک ملی فقط باید نامه کسر از حقوق از یک ضامن معتبر داشته باشید و از دریافت چک و سفته خبری نیست. وقتی به او می گویم

 

که در برخی از بانک ها علاوه بر داشتن ضامن معتبر، خود زوجین نیز باید شاغل باشند تا بانک بداند میتوانند از پس پرداخت اقساط بربیایند، میگوید اینجا از این خبرها نیست.

 

3. بانک ملت

شعبه خلوت است و کارمند دایره تسهیلات همزمان با میلیون ها نفر دیگر در این سرزمین سرگرم کار با موبایل موبایلش است. وقتی از او می خواهم به من که در آستانه ازدواج هستم از شرایط دریافت این وام در بانک ملت بگوید، بعد از چند ثانیه سرش را از گوشی موبایلش بیرون می آورد و میگوید علاوه بر یک ضامن رسمی، باید حدود 13 میلیون تومان نیز سفته ارائه کنید.

 

کمی فکر میکند و اضافه میکند که خود زوج و زوجه هم باید منبعی برای کسب درآمد داشته باشند و مدرکی حاکی از داشتن این منبع را هم تسلیم این شعبه کنند. البته اگر یکی از زوجین شاغل نباشد هم اشکالی ندارد و شریک زندگی اش میتواند ضمانت کند که قسط های او را به موقع پرداخت میکند. تشکر می کنم و نگاهش به تلفن همراه موبایلش منتقل میشود.
تمامی شرایط و مدارک لازم برای گرفتن وام ازدواج4. بانک پاسارگاد

ابتدا در حوالی خیابان مطهری و سپس در خیابان جمهوری اسلامی به چند شعبه از این بانک مراجعه میکنم اما می گویند چون شعبه انها وام ازدواج پرداخت نمیکند، اطلاع زیادی از شرایط دریافت آن ندارند و می‌گویند باید به یکی از شعب ارائه کننده وام ازدواج بروم. از ترافیک خیابان ولیعصر عبور میکنم و بالاخره شعبه ای را پیدا می کنم که در میان شعب پرداخت کننده وام ازدواج در بانک پاسارگاد است.

 

مسئول ارائه تسهیلات این شعبه که در حوالی خیابان کریم خان قرار دارد، می گوید علاوه بر الزامی بودن داشتن یک ضامن معتبر برای هر یک از زوجین هر کدام به طور جداگانه باید 14 میلیون تومان چک و 14 میلیون تومان نیز سفته تسلیم کنند. البته اگر کارمند رسمی، پیمانی یا به گفته این کارمند بازنشسته هستید،

 

می توانید ضامن خودتان شوید و لازم نیست از کسی در خواست کنید تا ضامن شما شود. در میان تمام بانک هایی که به انها مراجعه کردم، بانک پاسارگاد تنها بانکی است که تحت شرایطی میتوانید ضامن خود باشید.

 

5. بانک کشاورزی

اگر برای دریافت وام تان این بانک را انتخاب کنید و مثل من به یکی از شعبات بانک کشاورزی در خیابان جمهوری اسلامی مراجعه کنید، میتوانید با داشتن یک ضامن که یا کارمند رسمی است یا جواز کسب دارد، وام خود را دریافت کنید. یکی از آسان ترین شرایط برای ضامن در میان بانک هایی که به آنها مراجعه کردم، مسئول ارائه تسهیلات در این بانک می گوید به سفته و چک هم نیازی نیست و همان ضامن کفایت میکند.

 

6. بانک انصار

کارمند تسهیلات یکی از شعب حوالی خیابان جمهوری اسلامی این بانک میگوید علاوه بر کارمندان رسمی، کارکنان سپاه پاسداران، ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت دفاع و بازنشستگان لشکری هم میتوانند ضامن شوند. البته بانک انصار از خود متقاضی چک و گردش حساب و از ضامن نیز فقط گردش حساب می خواهد.

 

وقتی از کارمند این بانک سوال میکنم که شرایط دیگری هم وجود دارد یا خیر، میگوید اگر با تسلیم حدود 13 میلیون تومان سفته هم مشکلی نداشته باشید، شرایط دیگری برای دریافت وام وجود ندارد.

 

7. بانک سپه

یکی از کارمندان میگوید برای این بانک کسر از حقوق یک ضامن معتبر و ارائه فیش حقوقی او کافی است و نیازی به چک و سفته نیست. شرایطی نه زیاد دشوار برای دریافت وام ازدواج در شعبه ای از بانک سپه در حوالی خیابان سهروردی. شعبه ای که نسبتا خلوت است و میتوانید کار خود را در زمان نسبتا کمی انجام دهید.

 

8. بانک تجارت

چند شعبه از این بانک در فاصله ای نه زیاد دور از هم در خیابان مطهری قرار دارند و یکی که به نظر خلوت تر است را گزینش می کنم. در این بانک هم مثل سایر بانک ها داشتن نامه کسر از حقوق یک ضامن رسمی الزامی است. کارمندی که سوالم را جواب می دهد می گوید اگر برای هر نفر 12 میلیون تومان سفته بدهید

 

و اشتغال به کار هم داشته باشید، به چیز دیگری نیاز نیست. البته مثل بانک های صادرات و ملت، اگر یکی از زوجین شاغل نباشد، همسرش می تواند پرداخت اقساط وام او را ضمانت کند. به نظر می‌رسد تعداد بانک هایی که ترجیح می‌دهند به افراد شاغل وام بدهند، کم نیست.

 

9. بانک پارسیان

 به گزارش پارس ناز از بانک تجارت که بیرون می آیم قرمزی تابلوی بانک پارسیان نظرم را جلب می کند. ساعت حدود چهار بعد از ظهر است و به نظر می‌رسد این شعبه آخرین جایی باشد که شرایط وام ازدواج را از آن می پرسم. ناگفته پیداست که هیچکدام از بانک ها نمی دانستند که اصلا ازدواجی در کار نیست و صرفا برای دادن آگاهی به خوانند، یک روز کاری ام را در مراجعه به بانک های مختلف گذراندم.

 

برای دریافت وام در یکی از شعب حوالی خیابان مطهری از بانک پارسیان نیز به یک ضامن رسمی نیاز دارید و مثل شرایط برخی از بانک های گفته شده، باید شاغل هم باشید. البته برای هر نفر 13 میلیون تومان سفته نیز باید ارائه کنید.