پارس ناز پورتال

مراحل صدور گذرنامه برای نوزادان | برای گرفتن پاسپورت نوزادمان چه کنیم؟

مراحل صدور گذرنامه برای نوزادان | برای گرفتن پاسپورت نوزادمان چه کنیم؟

مراحل صدور پاسپورت برای نوزادان | برای اخذ گذرنامه نوزادمان چه کنیم؟ 

صدور گذرنامه برای نوزادان و کودکان، وقتی اهمیت این موضوع را درک می کنید کـه پدر یا مادر شده باشید و تصمیم بـه سفر خارجی داشته باشید، حال چـه تفریحی باشد و چـه سفر کاری. شـما نمی‌توانید بدون نوزاد یا کودک تان سفر کنید، سپردن نوزاد حتی بـه اقوام درجه یک هم دل پدر و مادر را قرص نمی‌کند پس نیاز اسـت تا برای نوزادمان یک گذر نامه تهیه کنیم اما چگونه؟ در ادامه خواهیم گفت، با مـا همراه باشید.

مراحل صدور گذرنامه برای نوزادان | برای گرفتن پاسپورت نوزادمان چه کنیم؟

بچه‌ هاي امروز خیلی چیزها دارند کـه پدر و مادرهایشان احتمالا حتی فکر داشتن چنین امکانات یا وسایلی را هم نمی‌کرده‌اند. انواع و اقسام گجت‌ها، کنسول‌ هاي بازی، پیشرفت‌ هاي مختلف و وسایلی کـه زمینه اسانی و آسایش آنها را از بدو تولد تامین می کنند. آنها در دنیایی متفاوت از والدین‌شان رشد میکنند و حتی دنیاهای متفاوتی را میتوانند ببینند

 

بچه‌هاي امروز، بـه لطف همین تغییرات، در حالی‌کـه پدرومادرهایشان در کودکی سفر امامزاده داوود رابا کلی ذوق و شوق می‌رفتند، میتوانند بـه کشور هـای مختلف سفر کنند. هر کدام از این دردانه‌ها برای خودشان پاسپورتی دارند کـه در آن مهر یکی،دو فرودگاه خارجی خورده اسـت. بـه لطف همین تغییر شرایط زندگی، امروزه گذرنامه داشتن یک نیاز ضروری بـه حساب می آید.

مراحل صدور گذرنامه برای نوزادان | برای گرفتن پاسپورت نوزادمان چه کنیم؟

پدر ومادرهای زیادی برای دلبندشان جز شناسنامه بـه فکر گرفتن گذرنامه هم هستند. البته پروسه گرفتن گذرنامه برای خروج از  کشور همدیگر مانند گذشته پروسه‌اي سخت و زمان‌بر نیست. قدم بـه قدم مراحل صدور گذرنامه رابا هم مرور می کنیم:

 

1.

بـه گزارش پارس ناز، قدم نخست این اسـت کـه یک روز در ساعت کاری وقت بگذارید و با مراجعه بـه یکی از دفاتر اسناد رسمی اجازه خروج از کشور را برای کودک خود انجام دهید. اینکار باید حتماً توسط ولی قانونی کودک انجام گیرد. در حالت معمول ولی قانونی کودک پدر اوست. درصورت نبود پدر، قیم قانونی کودک این اختیار را دارد.

 

اگر مادر کودک بـه دنبال انجام کارهای اداری اسـت باید از همسر خود وکالتنامه محضری داشته باشد تا بتواند بـه وکالت از همسرش این اجازه را صادر کند. باید بدانید کـه بـه لحاظ قانونی وقتی اجازه ولی کودک برای خروج او از کشور صادر شود، فرزند شـما برای خروج از کشور بدون ولی خود نیز مشکلی ندارد. حتی از لحاظ قانونی بدون حضور والدین و با ارائه رضایت‌نامه نیز کودک می تواند از کشور خارج شود.

 

2.

شـما بـه محض دریافت شناسنامه برای کودک‌تان می توانید برای دریافت گذرنامه اقدام کنید. غیر از شناسنامه، داشتن چند قطعه عکس از متقاضی گذرنامه نیز ضروری اسـت، هرچند کـه نوزاد کوچک شـما باشد. پس او باید اولین عکس رسمی خودرا در آتلیه بیندازد. برای اینکار لازم نیست مانند گذشته حتماً سایز عکس‌ها 4*6 باشد و سه قطعه عکس 4*3 نیز برای اینکار کافی اسـت.

 

3.

با مراجعه بـه یکی از دفاتر پلیس+10 کـه تعداد شعبه‌هایش نیز کم نیست، فرمی را دریافت می کنید کـه بعد از پر کردن مشخصات با بقیه مدارک کودک در پوشه‌اي قرار گرفته و پرونده گذرنامه وی را شکل می دهد.

 

4.

بهگزارش پارس ناز، باید دو فیش با مبالغ مختلف برای اداره شهرداری و اداره گذرنامه واریز کنید. مبالغ این فیش‌ها زیاد نیست و شـما می توانید درصورت امکان در همان دفتر پلیس+10 و از طریق دستگاه کارتخوان آنها را واریز کنید کـه در صف بانک معطل نشوید!

 

5.

بعد از تکمیل و ارائه مدارک و اظهار مشخصات گذرنامه فرزند شـما صادر شده و بـه آدرس پستی کـه قبلا اعلام کرده اید فرستاده می شود. پروسه صدور گذرنامه و رسیدن آن از طریق پست بـه دست شـما با توجه بـه میزان تقاضای‌ها انجام میگیرد. اما در حال حاضر این روند سرعت بیشتری یافته و بطور متوسط 10روزبعد گذرنامه‌تان را تحویل خواهید گرفت.

 


 

و در ادامه بحث امروز مراحل گرفتن شناسنامه برای نوزاد + پاسپورت نوزادان

 

یکی از اولین کارهایی کـه پدر باید پس از تولد نوزادش انجام دهد، گرفتن شناسنامه برای کوچولوی عزیز اسـت. برای اینکار باید اول بـه بخش ترخیص بیمارستان مراجعه کنید و تمام کارهای اداری و مالی ترخیص را انجام دهید. « اصل شناسنامه و اصل کارت ملی والدین بـه همراه اصل قباله ازدواج را از شـما می‌خواهند».

مراحل صدور گذرنامه برای نوزادان | برای گرفتن پاسپورت نوزادمان چه کنیم؟

سپس درصورت تکمیل بودن مدارک خود، قبل از ساعت 10 صبح بـه یکی از دفاتر ثبت احوال کشور مراجعه کنید تا سند سجلی تنظیم و شناسنامه نوزاد در همان روز صادر و تحویل شـما گردد. توجه کنید کـه برای گرفتن شناسنامه ، فقط 15 روز فرصت دارید. پس آن را بـه تعویق نیندازید. چـه کسی می تواند برای گرفتن شناسنامه نوزاد اقدام کند؟

 

= پدر یا جد پدری نوزاد

= مادر نوزاد «باید ازدواجش با پدر نوزاد در شناسنامه اش ثبت شده باشد»

= وصی یا قیم یا امین با ارائه مدارک مربوط

= متصدی یا نماینده موسسه اي کـه طفل بـه آنجا سپرده شده

= صاحب واقعه کـه سن او 18 سال تمام بـه بالا باشد.

 

بـه چـه کودکانی شناسنامه ایرانی تعلق می گیرد؟

= کودکی کـه پدری ایرانی دارد

= کودکی کـه از پدر و مادری نامعلوم ، اما در ایران بدنیا آمده

= کودکی کـه از پدر و مادر خارجی زاده شده کـه یکی از آنها ، زاده ایران بوده اند

 

مدارک لازم برای گرفتن شناسنامه نوزاد:

= اصل شناسنامه و کارت ملی پدر و مادر.

 

گواهی ولادت صادره توسط دکتر یا ماما. بیمارستان برای دادن این گواهی، اصل قباله ازدواج را از شـما می خواهد تا چک کند.فیش بانکی بـه مبلغ 000‚50 ریال نزد بانک ملی ایران بـه نام سازمان ثبت احوال کشور حضور یکی از والدین یا جد پدری و چنانچه ازدواج پدر و مادر طفل بـه ثبت نرسیده، اعلام ولادت و امضاء اسناد متفقاً بـه عهده پدر و مادر اسـت.

 

گرفتن گذرنامه برای نوزاد :

کودک شـما بـه محض گرفتن شناسنامه، می تواند گذرنامه داشته باشد مراحل بـه‌صورت زیر می باشند:

مراحل صدور گذرنامه برای نوزادان | برای گرفتن پاسپورت نوزادمان چه کنیم؟

برای اینکار باید برای نوزاد خود اجازه‌نامه رسمی پدر را در محضر امضا کنید. سپس فرم مخصوص گذرنامه را از دفا‌تر پستی دریافت کنید و پس از تکمیل اطلاعات و پرداخت فیش بانکی بـه مبلغ 75 هزار تومان در یکی از شعب بانک ملی و بـه حساب اداره گذرنامه، بـه یکی از دفا‌تر پلیس + 10 مراجعه و مراحل اداری را پشت سر میگذارید. باید از کودک‌تان 3 قطعه عکس پرسنلی بگیرید و آن را همراه خود ببرید تا در گذرنامه‌اش ثبت شود.

 


 

و در آخر نیز سوالات مهم در خصوص اخذ گذرنامه برای نوزادان و کودکان

 

بـه گزارش پارس ناز، گذرنامه سندی اسـت کـه از طرف دولت ایران برای مسافرت افراد ایرانی بـه بيرون از کشور و یا اقامت آنها در کشور بیگانه و یا برای ورود انها بـه ایران صادر می شود و مسوولیت صدور آن در حال حاضر و بر اساس قانون با اداره گذرنامه نیروی انتظامی اسـت.

 

گذرنامه کودکان چگونه صادر می شود؟

گذرنامه برای افراد زیر 18 سال چـه دختر و چـه پسر تنها با اجازه کتبی ولی و یا قیم آنها صادر می شود. باید این نکته را بدانیم کـه پسرهای زیر 18 سال چون هنوز مشمول قانون نظام وظیفه نشده اند، نیاز بـه کسب اجازه از اداره نظام وظیفه عمومی ندارند.

 

آیا اطفال گذرنامه مستقل دارند و یا تنها نام آنها در گذرنامه افراد همراهشان ذکر می شود؟

مراحل صدور گذرنامه برای نوزادان | برای گرفتن پاسپورت نوزادمان چه کنیم؟

بر اساس قانون، افراد زیر 18 سال با اجازه کتبی ولی و یا قیم خود می توانند گذرنامه مستقل داشته باشند. اما نام کودکان زیر 18 سالی راکه همراه پدر و مادر یا پدر بزرگ و مادربزرگ و یا خواهر و برادرشان بـه مسافرت بيرون از کشور می‌روند، می‌توان در گذرنامه هر یک از افراد مذکور ثبت کرد و دیگر نیازی بـه گذرنامه مستقل ندارند مشروط بـه موافقت کتبی ولی و یا قیم انها.

 

آیا کودکان می توانند به تنهایی و بدون همراه از کشور خارج شوند؟

قانون دراین مورد منعی ندارد و تنها صدور گذرنامه را برای کودکان منوط بـه اجازه «کتبی» ولی یا قیم دانسته اسـت، اما باید بـه عرف و سایر قوانین و نیز نوع رضایت ولی یا قیم توجه شود. بدین ترتیب می‌توان گفت کودکان برای خروج از کشور بـه تنهایی، بـه شرط اجازه کتبی ولی خود مشکلی ندارند.

 

مدارک لازم جهت اخذ گذرنامه

= تکمیل فرم عدد 1 برگ وضعیت متقاضی صدور گذرنامه

= حضور متقاضی و ارائه اصل شناسنامه جدید، 2 نسخه تصویر تمام صفحات

= چهار قطعه عکس 4×6 جدید و یکنواخت تمام رخ با زمینه روشن

= تکمیل برگ تقاضای تغییر محل سکونت درصورت نیاز

= تکمیل پرسشنامه درج مشخصات همراهان در گذرنامه

= اصل قبض بانکی واریز هزینه درج مشخصات همراهان

مراحل صدور گذرنامه برای نوزادان | برای گرفتن پاسپورت نوزادمان چه کنیم؟

تجدید گذرنامه، تغییر محل سکونت « درصورت وجود» بـه حساب نمایندگی لازم بـه ذکر اسـت، شناسنامه متقاضی و همراهان می بایست شناسنامه جدید جمهوری اسلامی ایران باشد. شناسنامه افراد بالای 15 سال می بایست، عکس دار باشد.

 

چنانچه هر یک از مندرجات شناسنامه مخدوش، پاک شده، لاک گرفته، آبدیده، تغییر یافته یا دارای هرگونه اشکال باشد، صدور گذرنامه تا رفع اشکال بـه تعویق خواهد افتاد. کارت شناسایی ملی برای افراد 15 سال بـه بالا.