پارس ناز پورتال

مراقبت از پوست با ضدآفتاب خوراکی

مراقبت از پوست با ضدآفتاب خوراکی

مراقبت از پوست با ضدآفتاب خوراکی 

برای مراقبت از پوست و ایجاد شادابی در آن می توان از مواد خوراکی استفاده کرد که بیشترین تاثیر را در بافت پوست دارند. از کسانی که عاشق خورشید هستند معذرت می خواهم، اما اگر می خواهید به پوستتان آسیب برسانید حمام آفتاب بگیرید.اشعه ماوراء بنفش خورشید بیشتر تأثیر منفی روی پوست شما میگذارد.

 

اشعه خورشید رادیکال های آزاد زیادی را تولید میکند که بدن قادر نیست با همه آنها مقابله کند، همین امر منجر به پیری پوست، تخریب سلول های ایمنی و سرطان پوست می شود. «ملانوما» که یکی از سرطانهای شایع پوست است به سرعت افزایش می یابد: انجمن سرطان پوست در امریکا تخمین زد که در سال ۲۰۰۸، ۶۲۴۸۰ نمونه جدید ملانوما در امریکا دیده شده است.

 

متداولترین آسیبی که پوست شما هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید میبیند آفتاب سوختگی است (اصطلاح پزشکی: اریتمان). پوست شما سرخ و ملتهب میشود (اصطلاح پزشکی: ادما “). نور خورشید لیپیدهای پوست را تخریب کرده و رادیکال های آزاد را تولید میکند که سبب عفونت سطح سلولی می شود. رادیکال های آزاد کلاژن و الاستین را مصرف کرده

 

و در پوست ایجاد چین و چروک و خطوط عمیقی میکنند. همچنین رادیکال های آزاد به تجزیه ملانین کمک کرده که همین امر سبب تیرگی رنگدانه های پوست می شود (تانین). تنها بعد از یک بار آفتاب سوختگی فعالیت تقسیم سلولی در پوست کند شده و روزها و هفته ها طول میکشد و این روند کند باعث افزایش ضخامت پوست میگردد.

 

هرچه بیشتر در معرض نور خورشید باشیم ظاهر و بافت پوست تغییر می کند تا جایی که پوست خشک و زبر شده و چین و چروک و افتادگی در آن به وجود میآید. اکنون راه حل خوبی دارم که شاید برایتان جالب باشد: علاوه بر استفاده از کرمهای ضد آفتاب خوب می توانید با داشتن رژیم غذایی آنتی اکسیدان غنی از لحاظ درونی از پوست

 

خود در برابر اشعه خورشید محافظت کنید. برای نجات دادن پوستتان لازم است غذاهای محافظ پوست در برابر اشعه خورشید را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مطالعات نشان داده اند که خوردن غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان اثر سوختگی و تخریب پوست را در برابر اشعه خورشید کاهش می دهد. در ادامه به چند مورد مواد مغذی اشاره می شود

 

که میتوانید آن را به رژیم غذایی تان اضافه کنید. بعد از مصرف، آنها وارد بافت های شما می شوند. با کمی مراقبت و رعایت، تخریب پوست توسط خورشید کاملا از بین می رود.

 

کاروتنوئید: کاروتنوئید مورد نیاز تان را میتوانید از میوه ها و سبزیجاتی چون هندوانه، طالبی، هویج، گوجه فرنگی و انبه که از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت میکنند دریافت نمایید. تحقیقات اخیر که در مجله تغذیه امریکا منتشر شد حاکی از این است که مصرف روزانه مکمل های کاروتنوئید مثل بتا- کاروتن، لوتئین و لیکوپن به کاهش سوختگی و التهاب پوست هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک میکند.

 

بتاکاروتن: به افرادی کمک میکند که مبتلا به «اریتروپوئتیک پروتوفیریا» هستند. این بیماری نوعی اختلال در پوست است که آن را نسبت به هر نوری حساسی میکند. لوسیونهای ضد آفتاب برای این افراد بیفایده است. تنها مصرف بالای کاروتنوئید که باعث خنثی کردن تأثیر رادیکال های آزاد می شود می تواند تأثیر این بیماری را کاهش دهد. در میان نه غذای زیبایی من بتا کاروتن در سیب زمینی، اسفناج، کیوی و گوجه فرنگی یافت می شود.

 

لیکوپن: نوع دیگری از ضد آفتاب خوردن گوجه فرنگی است که سرشار از کاروتنوئید است. طبق تحقیقاتی که بر روی چند داوطلب انجام گرفته و در مجله علوم بیولوژیک و فوتوشیمیایی منتشر شده است، مشخص شد که گوجهفرنگی بهترین ضد آفتاب خوراکی است. این افراد به مدت ۱۲ هفته روزانه گوجهفرنگی مصرف میکردند.

 

بعد از این مدت حساسیت پوستشان در برابر اشعه خورشید کاهش پیدا کرد. دانشمندان بر این باورند که مصرف کاروتنئیدها مثل لیکوپن تأثیرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید را روی پوست کاهش میدهد. در میان نه مورد لیست غذاهای زیبایی من، لیکوپن در گوجهفرنگی به وفور وجود دارد.

 

فلاوانل های کاکائو: مطالعات زیادی در مورد تأثیرات فلاوانل های کاکائو انجام شده است. تحقیقی که اخیراً در مجله تغذیه منتشر شد نشان میدهد که مصرف مکرر کاکائوی دارای فلاوانلی بالا بر روی حساسیت پوست در مقابله اشعه خورشید، بافت و ساختار آن تأثیر میگذارد. این آزمایش بر روی دو گروه از زنان انجام شد.

 

 به گزارش پارس نازگروه اول کاکائو فلاوانلی غنی مصرف کردند و گروه دوم کاکائو کم فلاوانل، تأثیر اشعه خورشید و آفتاب سوختگی در گروه اول بعد از ۶ تا ۱۲ هفته، حدوداً ۱۵ تا ۲۵ درصد کاهش پیدا کرد. در گروه دوم که کاکائوی کم فلاوانلی مصرف کرده بودند هیچ تغییری حاصل نشد. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که فلاوانلی موجود در کاکائو تأثیر محافظ از پوست دارد.

 

چای سبز: این نوشیدنی فواید زیادی برای زیبایی دارد، اما بسیاری از افراد نمیدانند از خاصیت ضد آفتاب نیز برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که «پلی فنول» که در چای سبز وجود دارد ضد آفتاب است. پلی فنول مانع از آفتاب سوختگی، التهاب و تورم پوست در برابر اشعه خورشید می شود. چای سبز را هم می توانید بنوشید و هم می توانید مانند لوسیون در هنگام بودن در معرض آفتاب به بدن خود بمالید.