پارس ناز پورتال

مراقب این وسایل آلوده در زندگی روزمره باشید

مراقب این وسایل آلوده در زندگی روزمره باشید

مراقب این وسایل آلوده در زندگی روزمره باشید 

شمار زیادی از وسایل میباشند که احتمالاً تصورش را هم نکنید اما می تواند با آلودگی که در خود دارند باعث ایجاد خطر برای سلامتی شوند. ما در طول روز, از صبح که بیدار میشویم تا شب لوازم و وسایل بسیاری را بهره گیری می کنیم که ممکن هست خطرات بسیاری برای سلامتی و بدن ما داشته باشد.

 

در دنیای امروز به نظر می رسد همه ي نگران مواد سمی پیرامون خود در زندگی روزمره‌شان میباشند. از غذاهایی که میخوریم گرفته تا لباس‌هایي که میپوشیم و محصولاتی که بهره گیری میکنیم. انگار همه ي‌ي ما نسبت به مواد مصرفی‌مان بینهایت دلنازک و دقیق شده‌ایم. اما محصولاتی میباشند که هر روز از انها بهره گیری می کنیم و هنوز نسبت به سمی بودن آن ها با خبر نیستیم.

 

تشک‌
فکر می کنید کمرتان تنها چیزی هست که میتواند قربانی یک تشک نامناسب شود؟ اینجور نیست, شمار زیادی از تشک‌ها, مخصوصا قدیمی‌ترها, حاوی مواد شیمیایی مضری به اسم «PBDE» میباشند. کم کم زمان این مواد شیمیایی شروع به خرد شدن و اکران شدن کرده و موجب اضطراب در کار هورمون‌ها, عملکرد حافظه,

 

توانایی باروری, سرطان و … می شوند. برخی از «PBDE» هاي خاص در ایالات امریکا ممنوع شده اند, اما ممکن هست هنوز در شمار زیادی از منزل‌ها موجود بوده و در بدن افراد گردهمایی یافته باشند.

 

خمیر دندان
اگر تا اکنون نگاه دقیقی به خمیر دندان‌تان انداخته باشید حتماً متوجه هشدارهایی که در صورت خورده شدن محصول داده هست شده‌اید. گرچه این خصوصیت برای محصولات پاک کننده و شوینده کاملا استاندارد هست, اما محصولی که قرار هست درون دهان‌تان را تمیز کند چگونه؟! اگر خمیر دندان‌تان حاوی فلوراید

 

یا تری کلوزان باشد میتواند بدن تان را مسموم کند. هرگز خمیر دندان را نخورید «گرچه معلوم هست که اینکار را نمیکنید!» و کوشش کنید نوع بدون فلوراید یا بدون تری کلوزان را انتخاب کنید.

 

لپ‎تاپ
یک چیز دیگری که می تواند به سلامت تان صدمه بزند, لپ‌ تاپ تان هست. هر چند شواهد قاطعی وجود ندارد که این را اثبات کند, اما نگرانی‌هایي در مورد خطرات بالقوه‌ي ابزار الکترومغناطیسی‌تان وجود دارد. کوشش کنید کمتر از این وسایل بهره گیری کنید.

 

پودر رختشویی
محصول دیگری که می تواند به میزان قابل توجهی سمی باشد, پودر رختشویی هست. مطالعه‌اي نشان داد برند مشهور پودر رختشویی, Tide, حاوی مقادیر دشوار سازی از آلاینده‌هاي کارسینوژنیک «سرطانزا» هست. پس بهتر هست انواعی را انتخاب کنید که دارای این مواد زیان آور نباشند.

 

دئودورانت
دئودورانت و ضد بوها اخیرا مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که علت خوبی هم دارد. بنا بر مطلب‌اي از مجله‌ي Time, شما می توانید عناصر مضری چون پاربِن, آلومینیوم و فتالات را در دئودورانت مادام العمر‌تان پیدا کنید. برخی از این عناصر نه تنها منجر به سرطان سینه در بانو‌ها می شوند, بلکه معلوم شده که میتوانند در تیروئید هم اضطراب ایجاد کرده و به توانایی باروری نیز صدمه بزنند. بهتر هست از دئودورانت‌هاي طبیعی بهره گیری کنید.

 

ضد آفتاب
گرچه ضد آفتاب می تواند از شما در مقابل پرتوهای زیان آور آفتاب تا اندازه ای محافظت کند, اما ضررهایی برای بدنتان دارد. چند ماده‌ي شیمیایی فعال در محصولات ضد آفتاب وجود دارد, مثل اکسی بنزون و اوکتینوکساد که میتواند عوارضی چون اضطراب هورمونی, حساسیت پوستی و … ایجاد کند.

 

سفید کننده و جرم گیر
شمار زیادی از محصولات مشهور تمیز کننده حاوی ترکیبات سمی میباشند. این ترکیبات موجب دشواری های تنفسی و آسم می شوند. حتی بهره گیری‌ي چندان از این محصولات و استشمام مقادیر زیادی از آن ها میتواند مسمومیت شدید در پی داشته باشد. بهتر هست جایگزین‌هاي طبیعی را برای این شوینده‌هاي شیمیایی انتخاب کنید و یا دست کم همۀ وقت} ماسک بزنید تا دهان و بینی تان هنگام بهره گیری کاملا پوشیده باشد.

 

پرده حمام
پرده‌ي پلاستیکی حمام‌تان میتواند اکثر زیان آور باشد تا خوب. گرچه همه ي‌ي انواع پرده‌هاي حمام خطرناک نیستند اما برخی ممکن هست حاوی فتالات باشند که ماده‌اي شیمیایی هست که برای نرم کردن پرده‌هاي پلاستیکی و وینیل پرده حمام کاربرد دارد. گرچه تاثیرات فتالات بر انسان هنوز کاملا شناخته شده نیست, اما آن را سرطانزا می دانند که می تواند منجر به انواعی از سرطان‌ها و سایر مریضی‌ها در انسان بشود.

 

عطر و ادکلن
عطر ممکن هست بوی خوبی داشته باشد اما روی سلامتی‌تان اثر خوبی ندارد. عطرها حاوی عامل سرطان زایی به اسم هیدروکسی‌ انیسول بوتیله ‌شده میباشند که موجب رنگ زدایی پوست می شود. گرچه فقط همین نیست; مطالعات انجام شده روی حیوانات نشان داده که BHA میتواند موجب سرطان معده, دشواری های باروری, تداخل در هورمون تیروئید و صدمه کبدی شود. این را هم حتماً میدانید که اکثر عطرها از رایحه‌هاي مصنوعی تشکیل شده اند.

 

محصولات آرایشی و مراقبت پوست
دیگر همۀ می دانند که لوازم آرایشی و محصولات مراقبت پوست, عناصر خطرناک و مضری در فرمولاسیون خود دارند. با وجود این که جایگزین‌هاي طبیعی بسیار زیادی در حال ارائه شدن هست, اما بدبختانه اکثر افراد هم چنان مواد شیمیایی زیان آور را گزینه می کنند.

 

اسپری حشره کُش
احتمالا اسپری حشره کُش یکی از آشکارترین مواد سمی و خطرناک در این فهرست باشد, اما ارزش تکرار کردن را دارد. دی اﺗﯿﻞ ﺗﻮﻟﻮآﻣﯿﺪ «DEET», عنصر فعالی که دافع حشرات بوده و در اکثر حشره کُش‌ها موجود هست, هر چند شهرت بدی پیدا کرده هست اما هم چنان مقادیر زیادی از آن در این محصولات وجود دارد. برخی عقیده دارند این ماده میتواند موجب سرطان شود. کوشش کنید جایگزین طبیعی برای این محصولات پیدا کنید.

 

تمیز کننده‌ کاسه دستشویی
تمیز کننده‌ کاسه دستشویی ممکن هست دستشویی‌تان را تمیز و براق کند, اما سمی هم هست و اگر توسط طفل بلعیده شود می تواند موجب سوختگی‌هاي شدید در ناحیه‌ي دهان, گلو و معده شود.

 

بطری هاي پلاستیکی آب
اخطار در مورد بطری‌هاي پلاستیکی آب, چیز تازه‌اي نیست. شمار زیادی از بطری‌هاي آب دیگر بدون BPA میباشند; یعنی موجب ورود مواد سمی به داخل آب نمی شوند. اما به هر حال همۀ وقت} شیشه بهتر از پلاستیک هست, هم به نفع شماست و هم به نفع محیط زیست. گزینه بطری‌هاي شیشه‌اي به شما این کمک را میکند که نسبت به چیزی که وارد بدنتان و محیط زیست میکنید, اطمینان بیشتری داشته باشید.