پارس ناز پورتال

مراقب پوسیدگی و ایجاد حفره دندان باشید

مراقب پوسیدگی و ایجاد حفره دندان باشید

مراقب پوسیدگی و ایجاد حفره دندان باشید 

پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان عارضه خطرناک برای سلامت دندان ها است و باید از بوجود امدن این عارضه ها جلوگیری کرد . امرزه بسیاری معتقدند حفره ای که در اثر پوسیدگی روی دندان ایجاد می شود را نمی توان به حال اولیه برگرداند. تنها راه حل چنین مشکلی تراشیدن دندان و پر کردن آن به وسیله ی مواد مصنوعی به نظر می رسد.

 

برخلاف باور عموم ، راه های ثابت شده ای برای برگرداندن دندان پوسیده به حالت اولیه خود وجود دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده ، حفره و پوسیدگی دندان را می توان از طریق رعایت رژیم های غذایی خاص درمان کرد. این تحقیق روی ۶۲ کودک ، که دچار پوسیدگی دندان بودند ، انجام شد.

 

در این پروژه کودکان به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول با رژیم غذایی استاندارد به اضافه ی جو دو سر ( سرشار از فیتیک اسید) ، گروه دوم با رژیم غذایی نرمال به اضافه ی مکمل هایی نظیر ویتامین D و گروه سوم با رژیم غذایی بدون غلات ولی حاوی ویتامین D .

 

نتایج تحقیقات نشان می دهد در گروه اول که رژیم غذایی سرشار از غلات و فیتیک اسید داشتند ، حفره ی دندانی شرایط بدتری پیدا کرد.

 

در گروه دوم شرایط حفره کمی بهبود یافته و از پیشرفت آن جلوگیری شده ، اما در گروه سوم با رژیم غذایی سرشار از سبزیجات ، میوه ها ، شیر ، گوشت و مکمل های ویتامین D ، بیشترین پیشرفت در بهبود حفره ی دندانی صورت گرفت ، تا جایی که تقریبا تمام حفره درمان شد.

 

نتایج این تحقیق همراه بسیاری از تحقیقات دیگر در این زمینه ثابت می کند ما تا کنون اطلاعات غلظی در رابطه با چگونگی ایجاد حفره و پوسیدگی دندان و همچنین روش های درمان آن دریافت کرده ایم.
بسیاری از پزشکان معتقدند شما می توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین و املاح معدنی ، از پوسیدگی دندان پیشگیری نمایید.

 

علل بروز پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان زمانی رخ می دهد که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مثل شیر ، نوشیدنی های گازدار ، کشمش ، کیک و یا شیرینی به صورت مداوم روی دندان ها باقی بماند . باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند با وجود چنین موادی رشد فزاینده خواهند داشت و در نتیجه به تولید اسید می پردازند.

 

به مرور زمان ، این اسید ها مینای دندان را از بین برده و دندان پوسیده می شود .این مورد را می توان مهمترین عامل بروز پوسیدگی دندان دانست . اما به طور کلی چهار دلیل اصلی برای پوسیدگی دندان می توان نام برد :

 

عدم وجود مواد معدنی در رژیم غذایی ( فقر کلسیم ، منیزیم و فسفر )
عدم وجود ویتامین های محلول در چربی در رژیم غذایی ( A ، D ، E و K خصوصا فقر ویتامین D )
مصرف بیش از حد مواد غذایی حاوی فیتیک اسید
مصرف بیش از حد قند فراوری شده