پارس ناز پورتال

مردان هم دچار عادت ماهیانه می شوند

مردان هم دچار عادت ماهیانه می شوند

مردان هم دچار عادت ماهیانه می شوند 

عادت ماهیانه در مردان نیز رخ می دهد و تغییر رفتار و خلق و خو را می توان در این زمان در آقایان مشاهده نمود. تغییرات هورمون ها عامل اصلی این رفتارها است. در حالی که عادت ماهیانه (قاعدگی) در خانم ها یک واکنش فیزیولوژیکی در بدن آنها می باشد، اما پزشکان معتقدند که مردان هم دارای نشانه هایی از عادت ماهیانه می باشند.

 

عادت ماهیانه مردان به خاطر به هم خوردن نظم هورمون ها

مطالعات علمی در سالیان جدید نشان داده که مردان هم همچون زنان ممکن است در برهه ای از ماه دچار مشکلاتی در ترشح هورمون های جنسی خود شوند، به همین دلیل برخی پزشکان معتقدند که مردان هم مانند خانم ها می توانند دارای نشانه هایی از عادات خاصی در ماه باشند.

 

در حالی که بروز این عادات در مردان به منظمی خانم ها نمی باشد، اما از آنجایی که در طی ماه دچار حالات خاصی از بی نظمی هورمونی در بدن خود می شوند، این حالت به عادت ماهیانه مردان معروف شده است.

 

نشانه ها و نحوه تشخیص عادات ماهیانه در مردان

بسیاری از مردان ممکن است از بروز این حالت در بدن خود ناآگاه باشند. نشانه های این عارضه در مردان، تحریک پذیری بالا، عصبانیت، حس غمگینی و ناراحتی و مشکل در خلق و خو می باشد که ممکن است در طی یک ماه یک یا چند روز یک مرد را درگیر نماید.

 

عادت ماهیانه در مردان

علت اصلی این مشکل به برهم خوردن تعادل هورمون جنسی تستوسترون در بدن مرد می باشد.در واقع ترشح طبیعی هورمون تستوسترون در روز می تواند مانع از بروز حالات مذکور در بدن یک مرد شود.پزشکان معتقدند، آنچه که باعث سلامت کامل در یک مرد می شود، حضور مقادیر کافی تستوسترون در خون او است

 

و بهم خوردن تعادل هورمون تستوسترون در بدن که ناشی از برخی عوامل محیطی می باشد، می تواند حالت عادت ماهیانه را در مردان وخیم تر نماید.

 

عوامل به وجود آورنده عادت ماهیانه در مردان

تکرار و شدت بروز عادات ماهیانه در مردان مختلف می تواند به دلیل برخی شرایط خاص از جمله موارد زیر باشد.

 

۱. مصرف برخی داروهای پزشکی مانند داروهای استروئیدی که می توانند در ترشح هورمون تستوسترون اختلال ایجاد نمایند. به همین دلیل در ورزشکاران و بدنسازان امکان دارد بروز عوارض عادت ماهیانه بیشتر باشد. به همین دلیل به این افراد اکیدا توصیه می شود که از داروهای استروئیدی استفاده ننمایند.

 

۲. بیماری هایی مانند انواع سرطان ها که منجر به استفاده از رژیم های غذایی محدود می شوند و یا در مردان سالمند با رژیم غذایی کم پروتئین، بروز عوارض حالت عادت ماهیانه مانند افسردگی، غمگینی و ناراحتی ناشی از اختلال عادت ماهیانه بیش از سایر مردان هم سن و سالشان دیده می شود. راه درمان این وضعیت مشاوره با یک متخصص تغذیه در جهت پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می باشد.

 

۳. انجام جراحی های خاص مانند جراحی های پروستات و بیضه که در ترشح طبیعی تستوسترون اختلال ایجاد می کنند، شدت عوارض عادات ماهیانه را در مردان افزایش می دهند.

 

۴. فقدان خواب یا کم خوابی، از جمله مواردی هستند که می توانند باعث تشدید علائم عادت ماهیانه در مردان شوند. به همین دلیل پزشکان به مردان توصیه می کنند که حتما روزانه هشت ساعت خواب کامل داشته باشند.

 

پیشگیری قطعی از عادت ماهیانه در مردان

پزشکان معتقدند که داشتن یک شیوه زندگی سالم با اضطراب و استرس پایین، فعالیت بدنی و ورزشی منظم حداقل سه تا پنج بار در هفته هر بار به مدت ۳۰ تا ۴۵ دقیقه و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع که حاوی مقادیر کافی از منابع پروتئینی و گوشتی باشد، می توانند با کنترل ترشح هورمون تستوسترون در بدن باعث درمان این عارضه در مردان شوند.