پارس ناز پورتال

مرفه ترین کشور های دنیا در سال 2016

مرفه ترین کشور های دنیا در سال 2016

مرفه ترین کشور های دنیا در سال 2016 

رفاه با توجه به درآمد سرانه مردم اندازه گیری می شود و در سال میلادی 2016 کشورهایی که در زیر لیست شده اند توانستند بهترین رفاه را در جهان داشته باشند. موسسه تحقیقاتی لگاتوم نتایج به دست آمده از شاخص رفاه جهانی سالانه خود را منتشر کرد که بر این اساس مرفه ترین کشورهای جهان معرفی شدند. این موسسه عوامل زیادی را در نظر گرفت تا 25 کشور را به عنوان مرفه ترین کشورهای دنیا انتخاب کند.

 

میزان سرمایه‌ و دارایی کشورها، تنها یکی از پارامترهای رتبه‌بندی مرفه ترین کشورهای جهان است. موسسه تحقیقاتی لگاتوم برای این فهرست 104 متغیر از جمله سرانه‌ی تولید ناخالص داخلی، تعداد افراد شاغل و میزان استراحت روزانه‌ی مردم را مورد بررسی قرار داد. این متغیرها به 9 زیر شاخص کیفیت اقتصادی،

 

فضای کسب‌وکار، حکومت‌داری، آموزش، بهداشت و درمان، امنیت، آزادی شخصی، محیط‌زیست طبیعی و سرمایه اجتماعی تقسیم شده‌اند.موسسه لگاتوم 149 کشور جهان را بررسی کرده و در نهایت نیوزلند در رتبه نخست مرفه ترین کشورهای جهان قرار گرفت. در هفت سال گذشته نروژ رتبه برتر این شاخص را در اختیار داشت که امسال به رتبه دوم سقوطکرد.

 

مرفه ترین کشورهای جهان در سال 2016

1. نیوزلند (New Zealand)

نیوزلند برترین کشور در زیرشاخصهای سرمایه اجتماعی و کیفیت اقتصادی است. این کشور در زیرشاخص فضای کسب و کار و حکومت داری نیز دومین کشور دنیاست و به این ترتیب به عنوان مرفه ترین کشور جهان انتخاب شد.

 

2. نروژ (Norway)

نروژ هفت سال پیاپی رده نخست لیست مرفه ترین کشورهای جهان را در اختیار داشت؛ اما در سال 2016 با کسب رتبه سوم در زیرشاخص حکومت داری، به رده ی دوم این فهرست سقوط کرد.

 

3. فنلاند (Finland)

بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی لگاتوم، فنلاند بهترین حکومت داری را در جهان دارد و به همین دلیل در رده ی سوم مرفه ترین کشورهای جهان جای گرفته است.

 

4. سوئیس (Switzerland)

سوئیس به لطف آموزش فوق العاده و بهداشت و درمان عالی، اغلب در بین مرفه ترین کشورهای جهان قرار میگیرد.

 

5. کانادا (Canada)

همسایه ی شمالی آمریکا بسیار مرفه تر از این کشور است. کانادا در زیرشاخص های سرمایه اجتماعی و فضای کسب و کار و آزادی شخصی در بین بهترین ها قرار گرفته است.

 

6. استرالیا (Australia)

سبک زندگی آرام و هوای خوب این کشور معروف است. استرالیا در زیرشاخص سرمایه اجتماعی نیز در رتبه دوم قرار دارد و به این ترتیب این کشور قاره اقیانوسیه نسبت به سال گذشته یک پله صعود کرده و در جایگاه ششم قرار گرفته است.

 

7. هلند (Netherlands)

هلندی ها در زمینه آموزش و کیفیت اقتصادی رتبه دوم و در دو زیر شاخص دیگر نیز در بین پنج کشور برتر جهان قرار گرفت.

 

8. سوئد (Sweden)

سوئد در زیر شاخص های کیفیت اقتصادی و حکومت داری در بین برترین کشورها قرار دارد اما در فهرست کلی از رتبه پنجم سال 2015 به رتیه هشتم در سال جاری سقوط کرد.

 

9. دانمارک (Denmark)

این کشور اسکاندیناویایی با داشتن استانداردهای بالای زندگی در رتبه نهم فهرست مرفه ترین کشورهای جهان دیده می‌شود.

 

10. بریتانیا (United Kingdom)

با وجود خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، این کشور در شاخص رفاه از رتبه 15 سال گذشته به رده دهم صعود کرده است. انگلیسی‌ها در زیر شاخص فضای کسب‌وکار در رتبه پنجم جای گرفت.

 

11. آلمان (Germany)

قدرت اقتصادی منطقه‌ی یورو در بیشتر زیر شاخص‌ها جزو 10 کشور برتر جهان محسوب می‌شود. بهترین رتبه این کشور در زیر شاخص کیفیت اقتصادی بوده که در جای پنجم جای گرفت.

 

12. لوکزامبورگ (Luxembourg)

لوکزامبورگ خانه‌ی ژان کلود یانکر (Jean Claude Juncker)، رئیس اتحادیه اروپا بوده و به عنوان بهشت مالیاتی معروف است. این کشور در زمینه‌ی آزادی شخصی و سلامت در رتبه‌ی برتر قرار دارد.

 

13. ایرلند (Ireland)

رتبه پنجم آزادی شخصی بهترین امتیاز ایرلند در بین زیر شاخص‌هاست. این کشور در زمینه‌ی آموزشی نیز در رتبه هفتم جای گرفت.

 

14. ایسلند (Iceland)

این کشور کوچک و کم‌جمعیت اروپایی در سه زیر شاخص امنیت، آزادی شخصی و سرمایه اجتماعی در میان پنج کشور برتر جهان دیده می‌شود.

 

15. اتریش (Austria)

اتریش کشوری در اروپای مرکزی است که بهترین امتیاز را برای ایمنی و امنیت به دست آورد که در جای نهم قرار گرفته است.

 

16. بلژیک (Belgium)

در سال گذشته، بلژیک به این علت که خانه‌ی یکی از عاملان حملات تروریستی پاریس بود، با احساسات منفی بسیاری روبرو شد اما کماکان یکی از مرفه ترین کشورهای جهان است و از نظر آزادی شخصی. آموزش در بین 10 کشور برتر جهان قرار دارد.

 

17. آمریکا (USA)

آمریکا از رتبه یازدهم سال گذشته به رتبه هفدهم در سال 2016 سقوط کرد اما همچنان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بوده و از نظر فضای کسب‌وکار در رتبه اول جای گرفته است. دونالد ترامپ وعده داده که آمریکا را دوباره بزرگ کند.

 

18. فرانسه (France)

در فرانسه اقتصاد راکتی حاکم است اما این کشور در همه‌ی زمینه‌ها امتیاز خوبی کسب کرده بهترین امتیازش در محیط‌زیست طبیعی است که رتبه‌ی چهارم را به خود اختصاص داد.

 

19. سنگاپور (Singapore)

سنگاپور به عنوان قطب مالی جهان شناخته می‌شود و در زیر شاخص‌های بهداشت و درمان و امنیت نیز رتبه‌های دوم و اول را در اختیار گرفته است.

 

20. اسلوونی (Slovenia)

اسلوونیایی‌ها به لطف داشتن رتبه برتر در محیط‌زیست طبیعی در بین مرفه ترین کشورهای جهان قرار گرفته است.

 

21. اسپانیا (Spain)

در چند سال اخیر، مشکلات سیاسی بسیاری بر اسپانیا سایه افکنده اما این کشور به دلیل شرایط خوب در زیر شاخص‌های محیط‌زیست طبیعی و امنیت توانست خود را به عنوان یکی از 25 کشور مرفه جهان معرفی کند.

 

22. ژاپن (Japan)

چند سالی است که ژاپنی‌ها با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند اما همچنان نیز یکی از مرفه ترین کشورهای جهان هستند. این کشور آسیایی در زیر شاخص امنیت و بهداشت و درمان در جمع 5 کشور برتر جهان جای گرفت.

 

23. هنگ‌کنگ (Hong Kong)

هنگ‌کنگ از سوی سازمان ملل به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته نمی‌شود اما در شاخص رفاه جزو برترین کشورهای جهان است. فضای کسب‌وکار هنگ‌کنگی‌ها در جهان یکی از بهترین‌هاست.

 

24. مالت (Malta)

این جزیره‌ی کوچک در دریای مدیترانه در چهار زیر شاخص در جمع 20 کشور برتر جهان قرار گرفته است. بهترین امتیاز مالت در زیر شاخص سرمایه اجتماعی بوده که رتبه‌ی چهارم را به خود اختصاص داده است.

 

25. پرتغال (Portugal)

پرتغال در تمامی زیر شاخص‌ها به جز یکی، در میان 50 کشور برتر جهان است. بیشترین امتیاز این کشور در آزادی شخصی بود که رتبه دهم را به دست آورده است.

 

گجت نیوز