پارس ناز پورتال

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون 

سیستم عامل اندروید از زمانی کـه عرضه شد بلافاصله با استقبال مواجه شد بـه طوری کـه شرکت محکم و استوار نوکیا کـه در زمینه موبایل و سیستم عامل موبایل سالها پیشتاز بود در رقابت با اندروید همان ابتدا شکست خورد. همانطور کـه می دانید گوشی‌هـای هوشمند یک راه طولانی را تا بـه امروز طی کرده‌اند.

 

آیفون برای اولین بار در سال 2007 وارد بازار جهانی شد کـه در واقع اولین گوشی هوشمند مجهز بـه سیستم عامل iOS اپل بود، علاوه بر این هیچ شکی در آن نیست کـه در حال حاضر اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل موبایل است. امروز قصد داریم کـه نگاهی بـه سرگذشت و تاریخچه اندروید داشته باشیم.

 

در دنیای امروزی، گوشی‌هـای هوشمند بـه یک ابزار مفید و کاربردی تبدیل شده‌اند کـه در زندگی روزمره افراد نقش مهمی دارند. گوشی‌هـای هوشمند پرچم‌دار معمولاً دارای بـه‌روزترین سخت افزارهای روز دنیا هستند کـه هر از چندگاهی جانشینی برای آن‌ها معرفی می شود. حال جدا از بحث سخت افزاری، سیستم عامل یکی از اصلی‌ترین اجزای یک گوشی هوشمند است.

 

در حال حاضر سیستم عامل‌هـای مختلفی وجود دارد، اما امروز قصد بررسی تاریخچه اندروید را داریم و نگاهی بـه ویژگی‌هـای این سیستم عامل محبوب از اندروید 1.0 تا اندروید 7.0 خواهیم انداخت.سیستم عامل اندروید در طول چند سال بـه تکامل رسیده است، بدون شک داستان آغاز آن هم برای طرفداران این سیستم عامل جالب خواهد بود.

 

اندروید برای اولین بار روی یک گوشی هوشمند اچ تی سی در سال 2008 منتشر شد، اما در اصل تاریخچه ساخت اندروید بـه مدت‌ها قبل باز می‌گردد.در واقع اندروید برای اولین بار توسط اندی رابن در سال 2003 بـه منظور توسعه سیستم عامل‌ دوربین‌هـای دیجیتالی ساخته شد،

 

اما چگونه پای این سیستم عامل بـه گوشی‌هـای هوشمند باز شد؟ گوگل در سال 2005 سیستم عامل اندروید را خریداری کرد و تا آن زمان این سیستم عامل چندان شناخته نشده بود. غول جسجتوی جهان قصد داشت کـه پلتفرم نام برده شده را وارد دنیای کسب و کار کند و در نهایت اندروید را وارد گوشی‌هـای هوشمند کرد.

 

گوگل کـه تولید‌کننده سخت افزار نبود، اندروید را بـه دیگر تولیدکنندگان داد و در اصل از اندروید در گوشی هوشمند اچ تی سی دریم « HTC Dream » استفاده شد. حال بهتر است کـه نگاهی کوتاه بـه نسخه‌هـای مختلف و تاریخچه اندروید از ابتدا تاکنون داشته باشیم.

 

اندروید 1.0

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

می‌توان گفت کـه تاریخچه اندروید از زمان خرید این سیستم عامل توسط گوگل آغاز شد. اندروید 1.0 را جدا از سیستم عامل پیشرفته امروز گوگل می‌دانیم، اما شباهت‌هایی هم در چهارچوب کلی آن دیده می‌شود. بـه عنوان مثال نوار کشویی نوتیفیکیشن در اولین نسخه این سیستم عامل بـه ارمغان آورده شد،

 

البته تفاوت‌هایی را هم با iOS آن زمان داشت. یکی دیگر از نوآوری‌هـای پیشگامانه اندروید، گوگل پلی بود کـه در آن زمان مارکت «بازار» نامیده شده بود، البته شرکت اپل چند ماه قبل از آن اپ استور را راه اندازی کرده بود. هر دو سیستم عامل کـه در اصل رقیب‌هـای یکدیگر بودند، مکانی را برای دریافت اپلیکیشن‌هـای اختصاصی خود در نظر گرفته بودند.

 

سیستم عامل اندروید 1.0 بـه غیر از مارکت، قابلیت نمایش ویجت‌ها را در صفحه گوشی هوشمند داشت کـه iOS بـه آن مجهز نبود. در آن زمان توسعه‌دهندگان ویجت‌هـای اختصاصی چندانی را طراحی نکرده بودند و در واقع اولین نسخه اندروید بـه صفحه ادغام سازی جیمیل مجهز شده بود کـه کاربرد بسیاری را داشت.

 

اندروید 1.5 کاپ کیک

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

اولین بـه روزرسانی عمده اندروید نه تنها شماره آن را ارتقا داد، بلکه اولین نام‌گذاری آن هم آغاز شد. مهم ترین ویژگی اندروید کاپ کیک وجود صفحه کلید در سیستم عامل بود، تا قبل از این نسخه کاربران برای تایپ کردن از صفحه کلید فیزیکی استفاده میکردند، اما صفحه کلید لمسی دنیای اندروید را تغییر داد.

 

حرکت بعدی در نسخه جدید ویجت بود. در حالی‌کـه نسخه اولیه اندروید از ویجت پشتیبانی میکرد در اندروید 1.5 بـه توسعه دهندگان شخص ثالث اجازه داده شد تا ویجت‌هـای جدید را ایجاد و پیاده سازی کنند. درحال حاضر نمی توان دنیا را بدون ویدئو تصور کرد، قبل از کاپ کیک، اندروید توانایی ضبط ویدئو را نداشت،

 

اما در نسخه جدید این ویژگی بـه ارمغان آورده شد بود، البته امکان عکاسی در نسخه اولیه وجود داشت، بـه هرحال کاپ کیک بسیاری از ویژگی‌ها را تغییر داد.

 

اندروید 1.6 دونات

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

یکی دیگر از حرکت‌هـای سیستم عامل بزرگ گوگل در تاریخچه اندروید، آپدیت بـه نسخه 1.6 یعنی نسخه دونات بود. در این نسخه فراتر از انتظارات نسبت بـه بـه روزرسانی یک شماره بـه ارمغان آورده شد. بـه عنوان مثال نسخه دونات این سیستم عامل را بـه افراد بسیاری با اضافه کردن شبکه‌هایی مانند CDMA، ورایزون، اسپرینت و غیره معرفی کرد.

 

دونات در واقع برای کاربر‌پسندتر‌شدن هدف قرار داده شده بود، اما بـه‌روزرسانی‌هـای بسیاری هم در آن انجام شد. بـه عنوان مثال دونات اولین نسخه از اندروید بود کـه از اندازه‌هـای مختلف صفحه نمایش پشتیبانی میکرد. این بدان معنی بود کـه تولید‌کنندگان می‌توانستند دستگاه‌هـای اندرویدی خود را با هر اندازه صفحه نمایش تولید کنند.

 

جدا از همه ی ي ویژگی‌هـای اعلام شده، دونات اولین نسخه اندرویدی بود کـه بـه جستجوی سریع مجهز شده بود. این سیستم جستجو بـه کاربران اجازه می‌داد کـه در اینترنت، فایل‌هـای شخصی، مخاطبین و غیره بـه صورت مستقیم بـه جستجو بپردازند. نسخه دونات ویژگی‌هـای زیبایی را معرفی کرد کـه همه ی ي آن‌ها بـه صورت رایگان در دسترس قرار گرفته بودند.

 

اندروید 2.0 اکلیر « نان خامه‌ای »

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

 

اگر چه ویژگی‌هـای مهمی در نسخه‌هـای مختلف منتشر شده اندروید بـه ارمغان آورده شده بود، اما تغییرات گسترده در تاریخچه اندروید مربوط بـه اندروید 2.0 نان خامه‌ای بود. اندروید 2.0 تقریبا پس از یکسال منتشر شد کـه بـه اپلیکیشن و سیستم ناوبری گوگل مپ مجهز شده بود کـه از طریق جی پی اس مسیرهای رانندگی را برای کاربران مشخص میکرد،

 

بعد از آن هم سیستم ناوبری گوگل مپ بـه تکامل رسید و بـه سیستم صوتی مجهز شد.مرورگر اینترنت در اندروید 2.0 نونما شد، گوگل پشتیبانی از اچ تی ام ال 5 را در این نسخه از اندروید اعلام کرد کـه شامل پخش فیلم‌ها بـه صورت آنلاین در گوشی هوشمند می ‌شد. جدا از این هم دستگاه‌هـای اندرویدی جدید بـه حالت جدید لاک اسکرین کـه شبیه بـه آیفون بود مجهز شده بودند کـه مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

 

اندروید 2.2 فرویو « Froyo »
مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

اندروید 2.2 فرویو یکی دیگر از مهم ترین‌هـای تاریخچه اندروید بود کـه برای اولین بار در سال 2010 منتشر شد، در همان سال اولین گوشی هوشمند نکسوس گوگل تحت عنوان نکسوس وان روانه بازار شد کـه در واقع اولین دستگاه دریافت‌کننده اندروید 2.2 فوریو بود.

 

این نسخه از اندروید تجربه‌هـای جدیدی را بـه کاربران می‌داد و بـه صورت کلی تغییرات را بـه همراه داشت. بـه عنوان مثال در اندروید 2.2 امکان ایجاد 5 صفحه اصلی در صفحه نمایش وجود داشت و همچین قابلیت پین‌گذاری لاک اسکرین برای اولین بار در همین نسخه اندروید منتشر شد.

 

اندروید 2.3 Gingerbread

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

 

برنامه نکسوس بالاخره آغاز شد و شکل کلی خود را گرفت، همچنین با انتشار اندروید Gingerbread تایید شد. بعد از آن سامسونگ گوشی هوشمند نکسوس اس را ساخت کـه از همان ابتدا محصول موفقی بود. در اندروید Gingerbread تغییرات کلی روی ویجت‌ها و استایل کلی صفحه اصلی صورت گرفت.

 

این نسخه از اندروید با صفحه کلید بهبود یافته، رنگ‌هـای جدید در کلیدها و همچنین پشتیبانی از چند لمسی یا مولتی تاچینگ منتشر شد. علاوه بر این پشتیبانی از دوربین سلفی از دیگر قابلیت‌هـای نسخه جدید اندروید بود، بـه همین دلیل نسخه 2.3 هم ازمهم‌ترین‌هـای تاریخچه اندروید بود.

 

اندروید 3.0 کندوی عسل « Honeycomb »

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

گوگل در طول چند سال تغییرات کلی بسیاری را در پایه سیستم عامل اندروید انجام داد و نسخه 3.0 آن را کـه کندوی عسل نامید شد را صرفا برای تبلت‌ها منتشر کرد و برای اولین بار روی دستگاه جدید موتورولا بـه نمایش درآمد.

 

در اندروید 3.0 تغییراتی در طراحی رابط کاربری صورت گرفت، اما اصلی‌ترین ویژگی این سیستم عامل حذف نیاز دکمه‌هـای فیزیکی بود کـه شامل دکمه بازگشت، هوم و منو بود.

 

اندروید 4.0 ساندویچ بستنی « Ice Cream Sandwich » 

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

نکسوس اس در اصل گوشی هوشمند بسیار خوبی بود، اما این حرکت پایان همکاری گوگل و سامسونگ نبود، بار دیگر گوگل نکسوس روانه بازار شد کـه این بار بـه اندروید 4.0 بستی ساندویچ مجهز شده بود. رابط کاربری در این سیستم عامل بهینه سازی شد و همچنین کـه همراه با آن برخی ویژگی‌هـای جدید بـه اندروید اضافه شده بود،

 

از جمله این ویژگی‌هـای می‌توان بـه باز کردن قفل صفحه نمایش با چهره، آنالیزگر استفاده از داده و اپلیکیشن‌هـای جدید ایمیل و تقویم اشاره کرد.

 

اندروید 4.1 آبنبات ژله‌ای « Jelly Bean »

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

اندروید 4.1 پرتو یک دوره جدید برای سیستم عامل موبایل گوگل بود کـه شامل تغییرات صورت گرفته مهمی در تاریخچه اندروید بود. Google Now مهم‌ترین ویژگی اندروید 4.1 بود کـه با یک لمس ساده اطلاعات دقیقی را از رویداد تقویم، ایمیل و وضعیت آب و هوا بـه نمایش در می‌آورد.

 

 بـه گزارش پارس ناز اندریود 4.1 جدا از Google Now دارای سورپرایزهای جدیدتری بود کـه شامل بهبود عملکرد لمس در اندروید می ‌شد، همچنین اصلی‌ترین تغییراتی کـه تاکنون روی نوار نوتیفیکیشن در تاریخچه اندروید انجام شده بود، در نسخه 4.1 آبنبات ژله‌ای بود.

 

اندروید 4.4 کیت کت « KitKat »

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

انتشار اندروید کیت کت همراه با عرضه گوشی هوشمند نکسوس 5 بود. در اندروید 4.4 کیت کت تغییرات زیادی روی زیبایی این سیستم عامل ایجاد شده بود کـه اکنون هم در آخرین نسخه آن یعنی اندروید 7.0 پیدا است. در طراحی رابط کاربری از رنگ‌هـای روشن‌تری نسبت بـه نسخه قبلی استفاده شده بود کـه باعث کاربرپسندتر شدن این سیستم عامل می‌شد.

 

امکان جستجو کردن بـه Google Now اضافه شده بود و علاوه بر این تغییرات کلی شامل صفحه جدید شماره گیر، اپلیکیشن‌هـای تمام صفحه و اپلیکیشن Hangouts می ‌شد کـه در اصل یک سیستم جدید برای پشتیبانی اس ام اس‌ها بود.

 

اندروید 5.0 لالی پاپ – آبنبات چوبی « Lollipop »

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

اندروید 5.0 لالی پاپ یا آبنبات چوبی برای اولین بار در گوشی هوشمند نکسوس 6 منتشر شد. این نسخه از سیستم عامل اندروید در اصل یک بـه روزرسانی عمده در توان پردازشی بود. نوار نوتیفیکیشن کـه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود بـه صورت عمده بـه روزرسانی شد و همچنین پشتیبانی از فرمت RAW تصاویر در این سیستم عامل بـه ارمغان آورده شد کـه در اصل ویژگی مهمی در تاریخچه اندروید و سیر تکامل آن بود.

 

اندروید 6.0 مارشمالو « Marshmallow »

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

اندروید 6.0 مارشمالو در سال 2015 منتشر شد کـه در حال حاضر بیشترین آمار دستگاه‌هـای پرچم‌دار اندرویدی را دارد. منوی اپلیکیشن‌ها در این نسخه بـه صورت کلی تغییر یافت، یک نوار جستجو برای اپلیکیشن‌ها بـه آن اضافه شد کـه در اصل بـه منظور راحتی کاربران در زمان پیدا کردن اپلیکیشن‌ها بود.

 

اندروید 6.0 مارشمالو بـه ویژگی جیدیدی با نام مدیریت حافظه مجهز شد کـه بـه شـما اجازه بررسی وضعیت حافظه در 3، 6، 12 و 24 ساعت گذشته می‌داد. علاوه بر این بحث امنیتی در این سیستم عامل افزایش یافت و بـه طور رسمی پشتیبانی از سنسور اثر انگشت با الگوریتم اختصاصی در این نسخه از اندروید بـه ارمغان آورده شد.

 

اندروید 7.0 نوقا « Nougat »

مروری بر اندروید گوگل از آغاز تا کنون

در حال حاضر اندروید 7.0 نوقا آخرین نسخه از سیستم عامل گوگل است کـه شاید شامل بزرگترین تغییر در تاریخچه این سیستم عامل باشد، در اندروید نوقا دستیار شخصی اندروید بـه صورت رسمی بـه عنوان جایگزین Google Now اضافه شد کـه همراه با آن برخی دیگر از جزئیات مانند سیستم نوتیفیکیشن اضافه شده است.

 

در اندروید 7.0 نوقا علاوه برده شده با ویژگی‌هـای جدید حالت چند‌وظیفه‌‌گی منتشر شده است کـه بدون شک بسیار کاربردی خواهد بود. اندروید نوقا اکنون آخرین نسخه از سیستم عامل گوگل است کـه قرار است بـه محبوب‌ترین آن هم تبدیل شود.

 

گجت نیوز