پارس ناز پورتال

مزاحمت برای دیگران تفریح جوانان امروزی

مزاحمت برای دیگران تفریح جوانان امروزی

مزاحمت برای دیگران تفریح جوانان امروزی 

وقتی خانمی از خیابان رد می شود نگاه های سنگین و معنی دار جوانان اطراف را به خوبی حس می کند و در این بین برخی هم با گفتن الفاظ رکیک اوضاع را بدتر می کنند. 

 

مزاحمت نوامیس، جرمی که هر روز با آن در خیابان‌های شهر رو به رو هستیم و عاملان آن همیشه دست به این جرم می زنند و در مواقعی که نیروی انتظامی طرحی را برای برخورد با آنها انجام می دهد،

 

سایه‌شان از خیابان‌های شهر جمع می شود. مجرمان این جرم بهار و زمستان را نمی‌شناسند و با خودروهای گرانقیمت برای زنان و دختران شهر ایجاد مزاحمت می کنند.

 

تفریحی ندارم مزاحم نوامیس می شوم
راننده خودروی تویوتای شاسی بلندی که در یکی از خیابان‌های معروف در غرب تهران مزاحم هشت راننده زن شد و مامور پلیس خودرواش را متوقف کرده است، در مورد علت این کارش گفت: من فقط یک دور زدم که پلیس من را متوقف کرد. اشتباه شده است و من مزاحم نوامیس نیستم.

 

من اشتباه کردم و چون تفریحی ندارم این کار را انجام می دهم. اگر کسی این‌کار را با خانواده من انجام دهد من ناراحت می شوم اما خانواده من در این محلات حضور پیدا نمی‌کنند. راننده زنی که در این خیابان می‌آید برای دور دور کردن می‌آید به همین دلیل من یا دیگران مزاحمش می شویم.

 

مامور پلیس که خودرو را متوقف کرده است ماشین را به علت دور دور، ایجاد مزاحمت و آلودگی صوتی با اگزوز غیراستاندارد توقیف و پسر راننده را به علت ایجاد رعب وحشت و مزاحمت بازداشت و در اختیار ماموران کلانتری قرار داد تا به دستگاه قضا معرفی شود.

 

حاکمیت واکنش نشان دهد
حسین طلا، نماینده سابق مردم تهران در مورد علت ارتکاب مزاحمت برای نوامیس و برخورد با مجرمان این جرم، به میزان گفت: حاکمیت باید در مقابل این رفتارهای ناهنجار واکنش نشان دهد.

 

براساس مثلث مازلو و در علوم مدیریتی نیازهای انسان طبقه‌بندی شده که مهم‌ترین آن خوردن،آشامیدن، مسکن و شغل است.نیاز دوم هر فرد براین اساس امنیت تعیین شده که شامل امنیت اجتماعی، اخلاقی و شغلی می‌شود. حاکمیت‌ها موظف هستند این امنیت را برای شهروندان فراهم کنند.

 

وی ادامه داد: در قوانین کشورمان اگر فردی با کلامش و الفاظی که به کار می‌برد امنیت دیگری را به خطر بیندازد با آن فرد برخورد می‌شود. در صورتی که کسی لفظ رکیکی را به زنی بگوید از نظر حقوقی نوع گفتار و پیامدهای روحی سخنانش می‌تواند به‌عنوان تهدید جسمی از سوی قانونگذار تلقی شده و با او برخورد می شود.

 

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی معتقد است باید از بعد فرهنگی نیز به این موضوع نگاه شود. اگر خودمان را جای این افراد قرار دهیم و کسی مزاحم همسر یا خواهرمان شود چه حسی پیدا می‌کنیم و رفتارمان در مقابل آن فرد چیست؟ فکر می‌کنم سنت الهی و دنیاست که هر فردی هر کاری را انجام دهد به همان شکل در زندگی خودش نیز رخ می‌دهد.

 

طلا با بیان این‌که دولت باید با برنامه‌های مدون و ایجاد شغل جوانان را سرگرم کند، گفت: در بررسی‌های انجام شده در میان مردان مزاحم خیابانی متاسفانه مشخص شد تعداد زیادی از این مزاحمت‌ها توسط مردان متاهل انجام شده و همه مزاحمت‌ها مربوط به جوانان نیست و افراد متاهل با سن بالا بیشتر از جوانان مرتکب این ناهنجاری اجتماعی می‌شوند.

 

قانون اجازه نمی دهد عده‌ای برای تفریح یا رفع خستگی خود نا امنی را برای بانوان ایجاد کنند. پلیس و دستگاه قضا با این افراد قاطعانه برخورد می‌کند.

 

چرا مردان متاهل مزاحم خیابانی می شوند
راننده خودروی پرشیا که مزاحم یک خانم شده بود وقتی از سوی پلیس خودرواش متوقف شد، ابتدا مدعی شد فکر می‌کرده این زن مسافر است و عذرخواهی کرد و گفت:

 

«من متاهل هستم و اشتباه کردم که مزاحم این خانم شدم. باید مسئولان ریشه‌یابی کنند که چه عاملی باعث می‌شود ما مردان به این سمت سوق پیدا ‌کنیم.»

 

اصرار بر مزاحمت
راننده خودروی پرشیا که مزاحم راننده زن یک خودروی دیگر شده است، وقتی متوجه تاهل راننده زن شد بازهم به درخواست دوستی‌اش ادامه داد تا این‌که از سوی ماموران متوقف شد.

 

پسر جوان که راننده خودرو بود در مورد چرایی این کارش گفت: حرف خاصی نزدم و فقط از او خواستم شماره بدهد. ما تفریح نداریم و تنها دلخوشی ما دور دورهای شبانه است.

 

مامور پلیس: ماشین شما دوبار دیگر هم به خاطر ایجاد مزاحمت توقیف شده بود.

راننده پرشیا: بله. هر بار یک هفته در پارکینگ بود و بعد دوباره با ترخیص خودرو این‌کار را ادامه دادیم. فکر می‌کنم سختگیری می‌شود اما شدت این سختگیری بسیار اندک است و باید بیشتر شود.

 

جلوی هرکسی ترمز نمی کنم
راننده خودروی اپتیما که همراه دوستش مزاحم این زن شده بودند در برابر دوربین ادعا کرد: می خواستم او را برسانم که گفت متاهل است و مزاحمش نشوم.

 

من هم گفتم اگر متاهل هستی حلقه ات را نشان بده.من جلوی هر کسی ترمز نمی‌کنم و متاسفانه این کار را کردم. دو انسان که می‌خواهند با هم آشنا شوند از جایی باید شروع کنند.

 

دور دور در آخر هفته با حالت غیر طبیعی
راننده دیگری که هنگام ایجاد مزاحمت تست الکلش مثبت اعلام می‌شود، گفت: من ساعتی قبل الکل خوردم و حالاتم طبیعی است. شاید در خونم وجود داشته باشد،

 

اما ساعات زیادی از مصرف می گذرد و فکر می‌کنم بتوانم رانندگی کنم. من فقط پنجشنبه و جمعه برای دور دور به این خیابان می‌آیم، چون که تفریح دیگری ندارم.

 

تاهل سرطان نیست
پسر جوانی که سوار خودروی بنز است و اعتقاد دارد تاهل ایدز و سرطان نیست و مزاحم زن متاهل شده است، می‌گوید: من راه خودم را می رفتم که ماموران گفتند

 

بزن بغل،نمی دانم چه بگویم، مزاحمت آنچنانی نبود و فقط از او خواستم که کنار خیابان توقف کند تا با او گفت‌وگو کنیم. ما تفریحی نداریم که به ما خوش بگذرد. ما مشکل مالی نداریم.

 

راننده دیگری که خودروی بنزش ۴۰۰ میلیون ارزش دارد، گفت: من بچه پولدارم و می‌توانم ماشین یک میلیاردی هم سوار شوم. دور دور و آشنایی با دختران تفریح من است، به همین خاطر دست به این کار می‌زنم.

 

مزاحمت خیابانی اختلال روانی است
سارا زاع استاد دانشگاه و متخصص ارتقای سلامت در مورد علل مزاحمت های خیابانی به میزان می گوید: از بعد روانشناختی، روانشناسان معتقدند مزاحمت خیابانی یک اختلال روانی است که از سرخوردگی‌های دوران کودکی نشات می‌گیرد.

 

به نظر می‌رسد افرادی که مزاحمت خیابانی ایجاد می‌کنند دارای شخصیتی ناپخته هستند. یک فرد سالم که دارای سلامت است هرگز به خودش این اجازه را نمی‌دهد که در کنار خیابان التماس یک زن را بکند که سوار ماشین من شو یا پیشنهاد خاص دیگری را مطرح کند.

 

وی ادامه داد:مزاحم خیابانی که به خودش اجازه می دهد بدون درنظر گرفتن فرد مقابل وارد حریم شخصی او شود و پیشنهاد خاصی دهد دارای رفتار ناسالم است.

 

مزاحمت خیابانی تجاوز به حریم خصوصی افراد محسوب می شود. نکته جالب این است که ورود به حریم شخصی افراد در جوامع دیگر پدیده‌ای ناشایست تلقی شده

 

و برای آن تنبیه سختی درنظر گرفته می شود. به نظر می‌رسد از این بعد در جامعه ما نیز باید برای رعایت حریم شخصی در خانواده‌ها و مدارس فرهنگسازی شود. ورود کلامی به حریم شخصی هر فرد نیز می تواند نوعی مزاحمت تلقی شود.

 

به گفته این استاد دانشگاه، باید از کودکی به فرزندانمان یاد دهیم که درخواست کردن و سوال کردن از افراد شرایط مختلفی را دارد. کسی که در خیابان از یک خانم درخواستی را دارد

 

در کودکی به او یاد نداده اند که تو حق نداری هر درخواستی را از طرف مقابل در شرایط نامناسب داشته باشی. به نظر می رسد باید در تربیت کودکانمان این موضوع را یاد دهیم که نباید در هرکجا هر موضوعی را مطرح کرد.

 

به نظر می رسد که در صورت عدم برخورد قانونی از سوی پلیس با مزاحمان نوامیس، این افراد به راحتی خیابان های خاص تهران را جولانگاه خود می کنند.

 

موضوعی که شب ها در چند خیابان تهران دیده شده و علاوه بر ایجاد مزاحمت برای نوامیس،مشکلاتی را هم برای اهالی آن همحل ها ایجاد کرده است.