پارس ناز پورتال

مسائل جنسی اولین دلیل طلاق بین زوجین ایرانی

مسائل جنسی اولین دلیل طلاق بین زوجین ایرانی

مسائل جنسی نخستین علت طلاق بین زوجین ایرانی 

طلاق این روزها به امری عادی در زندگی زوجین تبدیل شده هست، دلایل مختلفی برای طلاق بین همسران وجود دارد که از جمله انها می‌توان به مسائل جنسی اشاره نمود.آمار 60 درصدی در سال قبل طلاق به جمع حاشیه نشینی، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و اجتماعی پیوست و با هم پنج آسیب حاد کشور را تشکیل دادند.

 

آمارهای رسمی سال هاي جدید میگوید طلاق به شدت در جامعه ایرانی رو به افزایش هست. معضلی که خود آسیب هاي اجتماعی دیگر را در پی دارد. براساس گزارشی که سال قبل معاون فرهنگی اجتماعی وزارت کشور در نخستین جلسه شورای اجتماعی تشریح کرد نسبت طلاق به ازدواج روند صعودی پیدا کرده هست.

 

او درمورد نسبت طلاق به ازدواج در کشور گفت نسبت طلاق و ازدواج به گونه‌اي هست که در قبال هر 100 ازدواج 222 طلاق ثبت می شود. گرچه این آمار میانگین هست. ما در بعضی استان‌ها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج، ۳۷ طلاق داریم. در بعضی شهرستان‌ها به ازای هر 100 ازدواج بیش از 50 طلاق ثبت میشود

 

و متاسفانه در بعضی از شهرها به ازای هر ۱۰۰ ازدواج ۶۰ مورد طلاق داریم.» او این را هم اضافه کرد که هم کمیت طلاق بسیار بالاست و هم مسیر آن به سویی هست که در حال افزایش هست.طبق آمارهایی که از سوی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اعلام شده هست 63 درصد زوجین از روابط جنسی شان ناراضی میباشند.

 

این آمار که نتیجه مطالعه‌اي روی 400 خانواده هست نشان میدهد نارضایتی هاي جنسی در صدر اختلافات زوجین و در راس علت آمار طلاق هست.

 

کلینیک هایی برای کاهش علت های طلاق

در راستای آسیب شناسی بحران خانواده ها و کاهش آمار طلاق دو سال پیش وزارت بهداشت با همراهی معاونت زنان اقدام به تشکیل کلینیک هاي سلامت خانواده کرد و قرار شد برای تقویت بنیان خانواده چه در مرحله جلوگیري و چه در مرحله درمان و با بهره مندی از خدمات متخصصان روانشناسی، حقوق، پزشکی در تخصص‌هاي ارولوژی و زنان و زایمان و روحانی برای پاسخگویی به مسائل شرعی خانواده ها خدماتی ارائه شود.

 

این کلینیک ها را پلی کلینیک هاي تخصصی دانشگاه هاي علوم پزشکی راه اندازی می کنند و هدف کیفی آن تضمین دسترسی خانواده‌ها به خدمات سلامت خانواده و سلامت جنسی، ارتقای رضایتمندی زوجین از زندگی زناشویی در راستای تحکیم و پایداری بنیان خانواده منطبق با بند 4 سیاست‌هاي ابلاغی جمعیت و همین طور ترویج سبک زندگی سالم اسلامی- ایرانی هست.

 

کلینیک ها ابتدا در 13 دانشگاه علوم پزشکی استان‌هاي تهران، خوزستان، البرز، کرمان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم و فارس تاسیس شد و به گفته رییس اداره جمعیت و باروری سالم قرار شد در سال 95 در 44 دانشگاه علوم پزشکی سایر استان ها و کم کم در سراسر کشور تاسیس شود.

 

گرچه قرار بود کلینیک هاي سلامت خانواده تا پایان سال 95 در همه ي استان ها تاسیس شود اما براساس آماری که روز یکشنبه شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اعلام کرد تاکنون تنها در 17 استان کلینیک خانواده راه‌اندازی شده هست و راه اندازی سایر کلینیک ها تا پایان سال 96 صورت خواهد گرفت.

 

در زمان ارائه طرح کلینیک خانواده قرار شد متخصصانی از حوزه هاي پزشکی، روان‌شناسی و مذهبی در کنار هم قرار بگیرند و به مراجعه کنندگان خدمات مشاوره‌اي و درمانی ارائه کنند. آنطور که اطهره نژادی معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری پیش از این در گفت و گو با ایسنا گفته هست

 

بر اساس موافقت‌نامه اي که این نهاد با وزارت بهداشت دارد یک بسته خدمتی تدوین می شود که شامل راهنمای ارائه خدمت در کلینیک‌هاي سلامت خانواده، نظام پایش و ارزیابی ارائه خدمت در کلینیک‌ها، آیین‌نامه اخلاقی کارکنان در کلینیک‌ها، طراحی سیستم بومی کدگذاری برای ایجاد حداکثر محرمانگی و امنیت اطلاعات در پرونده‌هاي کلینیک‌هاي سلامت خانواده و جنسی و استانداردهای خدمت در کلینیک سلامت و خانواده هست

 

و قرار هست با انجام گفت و گو، 10 نفر بعنوان ارائه دهندگان خدمت در هر کلینیک مشخص شوند. این بسته‌ها در اختیار گفت و گو شوندگان برگزیده قرار می گیرد. همین طور متخصصانی در اساس‌هاي مرتبط با سلامت خانواده مثل حقوق، روانشناسی و اورولوژی فعالیت می کنند. استانها متخصصان گوناگون استان خود را شناسایی و معرفی می کنند. نمایندگان وزارت بهداشت نیز این افراد را برای گفت و گو دعوت می کنند و سطح تخصص آنان را می‌سنجند.

 

بنا بر این طرح ، کارشناسان مستقر در کلینیک‌هاي سلامت جنسی باید پاسخگوی سه دسته از مسائل مردم در حوزه سلامت جنسی باشند؛ اول پاسخگوی دغدغه هاي ذهنی و سوالات مراجعه کنندگان باشند، سپس مشکلاتی مثل مریضی‌هاي مزمن، معلولیت‌ها، سالمندی، تفاوت دیدگاه‌ها، سبک زندگی و مسائل جنسی زوجین را پاسخ دهند

 

و بعد هم مریضی‌هایي که در نتیجه عفونت‌هاي منتقل‌شونده از راه تماس جنسی و اختلالات عملکرد جنسی روی میدهد را مورد درمان قرار دهند.

 

تابویی به نام مشکلات جنسی

هر چند راه اندازی کلینیک هاي سلامت خانواده می‌تواند مهم‌ترین علت طلاق در کشور را درمان و نوید بخش کاهش آمار آن باشد اما همه ي مشکلات با تاسیس این کلینیک ها حل نخواهد شد. موانع فرهنگی در درمان موضوعات جنسی یکی از گره‌هاي اصلی این مسئله هست.

 

 به گزارش پارس ناز طرح مسائل جنسی هنوز در بین مردم بعنوان یک تابو مطرح هست و هنوز باور لازم در همه ي خانواده‌ها در اساس بهره گیری از خدمات درمانی و روان شناسی برای کاهش مشکلات فردی و یا میان فردی وجود ندارد. براساس پژوهشی که صورت گرفته هست تنها 30 تا 40 درصد کسانی که دچار مشکلات جنسی میباشند

 

برای درمان اقدام می کنند. این آمار نشان میدهد در کنار راه اندازی این کلینیک ها باید فرهنگ بهره گیری از آن نیز در جامعه نهادینه شود تا اضافه بر حل مشکلات و مریضی‌هاي جنسی آمار طلاق نیز کاهش یابد.