پارس ناز پورتال

مسائل مالی یکی از مهم ترین مشکلات زن و شوهر

مسائل مالی یکی از مهم ترین مشکلات زن و شوهر

مسائل مالی یکی از مهم ترین مشکلات زن و شوهر 

مسائل مالی یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر زن و شوهری را درگیر کند، مشکلات متعدد مالی و میزان درآمد باید در زندگی مدیریت شوند. مسائل مالی یکی از موضوعات مهم در زندگی زناشویی است که اگر مدیریت نشود می‌تواند به یک بحران بزرگ بین زن و شوهر تبدیل شود. برای این‌که شما هم در زندگی زناشویی تان دچار این بحران دردسرساز نشوید پیشنهاد میکنیم این مقاله را بخوانید.

مسائل مالی یکی از مهم ترین مشکلات زن و شوهر

چالش پول در رابطه همسران

برکسی پوشیده نیست که استرس‌هاي مالی یکی از مهم ترین دلایل اختلاف نظر و مشکلات یک رابطه است. میگویند احساس دوست داشتن است که یک رابطه را پایدار نگه می‌دارد اما واقعیت چیز دیگری است.

 

وقتی اوضاع مالی‌تان مناسب نیست و نمیتوانید با شرایط سخت زندگی سازگار شوید عواطف‌تان هم تحت تأثیر آن قرار میگیرد، اما فقط هم مشکل مالی نیست؛ اگر شما پول کافی هم داشته باشید و بدهکار دیگران هم نباشید اما روش‌هاي مدیریت مالی‌تان با هم فرق داشته باشد این می‌تواند به یک تنش جدی در رابطه تبدیل بشود. همیشه این بحث وجود خواهد داشت که چطور خرج کنید یا چطور پس انداز کنید. برای این‌که بفهمید چقدر با هم بر سر پول توافق دارید به این نکات توجه کنید.

 

آیا هدف‌ های مالی شما شبیه هم است؟

اگر شما هدف هاي مالی شبیه هم داشته باشید بالا و پایین‌هاي زندگیتان قابل تحمل‌تر خواهد بود. مثال‌ها بسیار ساده هستند؛ مثلا اگر هردو به این توافق برسید که ابتدا برای خرید یک خانه دلخواه هزینه کنید تا خریدن یک اتومبیل یا اگر هدف هر دوی شما این باشد پیش از بچه دار شدن به سفر های مطلوب و هیجان انگیز بروید این نشان دهنده سازگاری مالی شماست.

 

گرچه باید درنظر بگیرید که هدف‌هاي هر شخصی در طول زندگی تغییر میکند و همواره ثابت نیست. وقتی خیلی جوان هستید نیازهایتان رابا پول به شکل دیگری تأمین می کنید ودر آستانه میانسالی خواسته‌ها و دغدغه‌هاي مالی‌تان چیز دیگری است. هدف‌هاي مالی مشترک یکی از ایده‌آل‌هاي یک رابطه مشترک است و زمانی که چنین توافقاتی وجود نداشته باشد رفتار شما در رابطه تغییر میکند.

 

تنش بر اثر اختلافات مالی زمانی ایجاد می شود که اولویت‌هاي شما با شریک زندگیتان فرق بکند. پول بویژه برای مردم متوسط یا افراد کم درآمد محدود است. وقتی درآمد محدودی دارید باید خودتان رابا شرایطی که پول فراهم می کند سازگار کنید. حالا اگر دراین میان هر کدام از شما ایده خودش را برای همان پول محدود داشته باشد

 

مسأله برایتان بغرنج میشود. اما دقیقا همین جاست که بلوغ یک رابطه مشخص میشود. این‌که بتوانید تعادلی ایجاد کنید و هدف‌هایتان رابه هم نزدیک کنید برای احساس رضایت هردو نفر مهم است.با این حال کافی نیست که فقط هدف‌ها مشترک باشند. اگر عادت‌هاي خرج کردن یا ارزش‌هایتان هم با هم متفاوت باشد پول به یک چالش جدی در رابطه‌تان تبدیل میشود.

 

بعضی‌ها خیلی به پول فکر میکنند، زیادی محتاط هستند، آسان خرج نمی کنند یا پول را فقط صرف امور اساسی می کنند، بعضی‌ها سهل‌گیرترند، پول را برای زندگی در لحظه حال می خواهند، دست و دلبازند، نگرانی‌هاي مالی‌شان را نظارت میکنند و بعضی‌ها هم اصلاً دغدغه پول ندارند

 

و یا به اصطلاح آینده نگر نیستند. کسی نمی تواند بگوید کدام یک از این روش‌ها درست‌تر است. هر شخصی باور و عادتی دارد، اما بی شک تعامل بین یک آدم سختگیر در امور مالی با کسیکه پول را برای لذت و نیاز‌هاي حال‌اش و با رضایت خاطر خرج می کند بسیار دشوار است. این‌که هر کدام چه ارزشی برای پول قائل هستید یک مسأله مهم در رابطه است.

 

سوال:

باسلام.خسته نباشید. از کار زیباتون سپاسگزارم. من شش ماهه ازدواج کردم. شاغل هستم. توی این مدت تمام حقوقی رو که دریافت کردم صرف پرداخت قسط و قرض هایي که شوهرم داشته کردم. همسرم شاغل هست ولی برای خرید لوازم و وسایل خونه وام گرفته بوده همین حالا همه ی حقوقش صرف اون میشه. من قبل از ازدواج بیشتر برای خودم خرید می‌کردم دستم بازتر بود ولی بعد از ازدواج حقوقم ،اضافه کاریم همه ی رو میدم برای خرج خونه و قسط شوهرم.

 

درصورتی که جهیزیه خودم رو بدون هیچ کمکی از طرف شوهرم خریدم. ما جشن عروسی هم نداشتیم. ماه عسل رفتیم. مشکل من هم اکنون اینه که همش فکر می‌کنم دستکم گرفته شدم و این اشتباهه که هیچ پس اندازی ندارم و همه ی درامدم رو خرج قسط شوهرم می‌کنم درصورتی که توی زندگی بقیه افراد، مرد خانواده وظیفه داره خرج خونه، لباس و … همسرش رو بده. من وضعیتم واقعا از همه ی نظر نسبت به خیلی خانم هاي دیگه بهتره ولی اونقدی که من کار می کنم و چیزی برای خودم خرج نمی کنم هیچ کس اینکارو نمیکنه. میشه شما راهنماییم کنید چیکار کنم؟ باتشکر.

 

پاسخ :

با عرض درود و آرزوی موفقیت برای شما دوست گرامیدوست عزیز آیا قبل از ازدواج درباره نحوه خرج كردن حقوقتان با همسرتان صحبت كرده و به توافق رسیده بودید؟آیا در حال حاضر اقساط رابه میل خودتان پرداخت می كنید یا به اجبار همسرتان؟ابتدا لازم است كه به این سوالات جواب دهید.

 

اما در هرحال به یاد داشته باشید كه همه ی چیز با هم امكان پذیر نیست و اگر می‌خواهید كه زندگی كاملی داشته باشید پس باید هزینه هاي آنرا هم بپردازید. همانگونه كه گفتید حقوق همسرتان هم كلا برای پرداخت اقساط خرج می شود پس دراین موقعیت او چه فكری خواهد كرد؟

 

مطمئن باشید به هیچ عنوان دست كم گرفته نشده اید و همسرتان به خاطر رفاه بیشتر شما زیر بار چنین اقساط سنگینی رفته و كمی بی انصافی خواهد بود كه شما وی را در نیمه راه رها كنید.فكر نمی كنم در زندگی مشترك حقوق من و حقوق او مفهومی داشته باشد، چراكه هردو برای ساختن یك زندگی تلاش می كنید. این تفكر قالبی را دور بریزید كه مرد خانه وظیف دارد خرج خانه و لباس و … رابه تنهایی بدهد، اگر این تفكر را قبول دارید پس شما هم باید مثل یك زن خانه عمل كنید یعنی سركار نروید و خانه داری و آشپزی و بچه داری بكنید.

 

زندگی شما زندگی سنتی نیست پس تفكرات سنتی هم در آن جایی ندارد پس سعی كنید خودتان برای زندگی تان یك سبك تعیین كنید. مثلا میتوانید درصدی از حقوقتان رابه خودتان و درصد دیگری رابه خانواده اختصاص دهید یا هر سبكی كه خودتان دوست دارید.

 

اما این نكته را هم فراموش نكنید كه این بحران مالی شما موقتی است و بعد از چند ماه یا چندسال حل خواهد شد اما همسرتان همیشه با شماست و نگذارید ارتباطتان به خاطر مسائل مالی دچار مشكل شود. پول را دوباره هم می‌توانید پس انداز و خرج كنید اما اعتماد و محبت همسرتان به هیچ عنوان قابل برگشت نخواهد بود.البته اعتدال را رعایت كنید و افراط و تفریط نكنید. طوری رفتار كنید كه بتوانید همیشه آنرا ادامه دهید.