پارس ناز پورتال

مشاجره در جهت رشد زندگی زناشویی همسران

مشاجره در جهت رشد زندگی زناشویی همسران

مشاجره در جهت رشد زندگی زناشویی همسران 

مشاجره های زناشویی اگر به نتایج خوبی بینجامند میتوانند بسیار خوب نیز باشند،وقتی همسران برای حل کردن مشکلات بین خود می کوشند یعنی به زندگی کنار هم علاقه دارند. ارتباط ، آینه اي هست که وجوهی از ما را به خود ما نشان می‌دهد. یکی از عمیق ترین و اثرگذارترین روابط ما با همسر یا شریک عاطفی مان هست. حال چگونه می‌توانیم از این ارتباط در جهت رشد و بزرگ شدن خود بهره ببریم؟

 

۱. لازم نیست به نسبتا خوب بسنده کنید. شما می‌توانید در عین این که خودتان در ارتباط رشد می‌کنید باعث رشد و شکوفایی ارتباط تان هم بشوید. یک ارتباط خوب مانند کاری هست که از انجامش لذت میبرید، و در آن متعهد به یادگیری، رشد و بهتر شدن همیشگی شده اید. هر وقت که فکر کردید دیگر کافی هست، در آن زمان باید حتما تغییری ایجاد کنید، در غیر این صورت این نسبتا خوب شروعی برای رکود و تخریب خواهد بود.

 

۲. مشاجره خوب هست. علی رغم عقیده تعداد زیادی از افراد که فکر می‌کنند مشاجره علامت نگران کننده اي در ارتباط هست، تحقیقات زیادی نشان میدهند زوج هایي که با هم مشاجره میکنند روابط سالم تری دارند. در واقع مشاجره کردن یکی از عوامل سازنده روابط سالم هست. گرچه این بدین معنا نیست

 

که به هر شکلی و بدون دقت انجامش دهید. مشاجره کردن هم قواعدی دارد و لازم هست در عین حفظ احترام و هوشیاری نسبت به ارتباط تان مشاجره کنید.

 

۳. وقتی لازم هست عذرخواهی کنید ، گرچه با تمام وجود. زمانی که دعوا به جای باریکی کشیده میشود، آن موقعیت را ترک کنید. بعد وقتی توانستید به سهم خودتان در این دعوا پی ببرید، برگردید و بابت آن معذرت بخواهید. بدون این که هیچ انتظاری در قبال آن داشته باشید. این پاسخ بی قید و شرط در زمان مشکلات، باعث می‌شود ارزش ارتباط شما برای هردویتان اکثر شده و ارتباط محکم تر از قبل شود.

 

۴. برای صحبت کردن درمورد ارتباط تان وقت بگذارید. زمان هایي را مشخص کنید تا به یکدیگر فرصتی برای صحبت کردن درمورد ارتباط تان بدهید، بدون قضاوت یا خصومت. و منظور من از صحبت کردن درمورد ارتباط، این هست که درمورد ارتباط تان مانند یک موجود زنده، یک نفر سوم، صحبت کنید. آیا در ارتباط ما به اندازه کافی عشق، صحبت کردن و .. وجود دارد؟ آیا مواردی حل نشده داریم؟

 

۵. به خودتان یادآوری کنید که چرا در ابتدا به هم علاقه مند شدید. به تصاویر قدیمی نگاه کنید، خاطرات قبل را مرور کنید، نخستین مورادی که باعث علاقه شما به هم شدند را به یاد بیاورید. انچه ما امروز هستیم به تنهایی شکل نگرفته، بلکه آلبوم اي از رویدادهای قبل وجود ما را با همسرمان در هم تنیده هست. از همۀ این موارد برای رشد و تثبیت اکثر ارتباط تان بهره گیری کنید.

 

۶. ماجراجویی هاي کوچک با هم داشته باشید. زندگی هاي ما گاهی اوقات انقدر شلوغ و آشفته می‌شود که لذت هاي کوچک را فراموش می‌کنیم. با هم به پیاده روی، خرید، به یک کافه، یا هر جای دیگری که می‌توانید بروید. زمانی که دغدغه هاي زندگی ما را خسته کرده هست، این لذت هاي کوچک به ما انرژی دوباره میدهند.

 

۷. زمان هایي را متمرکز بر شریک عاطفی تان اختصاص دهید. وی را ماساژ دهید، به او و درددل هایش گوش دهید، با او در انجام کاری که خودش به تنهایی می‌تواند انجام دهد همراه شوید، برایش نامه عاشقانه بنویسید. برای او دعا کنید. این تمرکز باعث تقویت ارتباط شما میشود.

 

۸. زمان هایي را به تنها بودن خود و همسرتان اختصاص دهید. همه ي ما برای رشد به فضای خلوت احتیاج داریم. ارتباط اي که هر لحظه آن بخواهد دو نفره بگذرد خفه کننده می‌شود. یک ارتباط قدرتمند ارتباط اي هست که در آن فاصله ها حفظ میشود.

 

۹. میزان رشدتان را اندازه بگیرید. برای ارتباط تان هدف تعیین کنید و این اهداف را پیگیرانه در نظر داشته باشید. رشد یک ارتباط مانند هر چیز با ارزش دیگری هست و به برنامه، تلاش و بازبینی نیاز دارد.

 

۱۰.  به گزارش پارس ناز یک ارتباط سالم تیمی متشکل از دو نفر هست که با هم همکاری می‌کنند. ارتباط حاصل تلاش دو نفر در کنار هم هست که آن را می سازند. در یک ارتباط، در عین این که شما یک تیم را می سازید، فردیت تان را نیز دارید. برای این که ارتباط شما رشد کند، خود شما نیز باید بعنوان فرد رشد کنید و خود را فراموش نکنید.

 

این اغلب برای مادرها دشوار هست از آنجاییکه انها بیش از همسرشان درگیر مسائل فرزندانشان میباشند و به احتمال بیشتری خودشان را فراموش میکنند. سعی کنید به آن ها این مورد را گوشزد کنید.ارتباط نیاز به تلاش مستمر دارد، اما اگر خودتان را متعهد به رشد کنید، می‌توانید از آن لذت زیادی ببرید.