پارس ناز پورتال

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

مجموعه : اخبار سینما
مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

 

– آخرین باری که خیلی خوشحال بودید؟

همین امروز. بابت سکانس خیلی زیبایی که گرفتیم. سر فیلم آقای فرهادی

 

– یعنی از کار خودتان راضی بودید؟ و خوشحال؟

نه که کار خودم. از مجموعه صحنه ای که گرفتیم آن قدر به وجد آمدم که چند ساعتی خیلی خوشحال بودم.

 

– و آخرین باری که غمگین بودید؟

خیلی آخرین بار ندارد. آدم هر روز باهاش سر و کار دارد.

 

– یعنی همیشه یک اندوهی باهاتان هست؟

نه این که همیشه یک اندوهی باهام باشد. ولی خب هر روز که چشم باز کنی یک چیزهایی هست که تو را غمگین کند. بگردی، هست. گاهی آدم می گردد و گاهی نه.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– آن خصوصیتی که فکر می کنید شخصیت شما با آن تعریف می شود؟

شاید اصول گرایی [می خندد]!

 

– اصول گرایی؟ منظورتان که دقیقا همین نیست؟

نه به معنی مصطلحش در عرصه سیاست کشور! بار اول یکی از نزدیکانم به من گفت اصول گرا هستم. اول مخالفت کردم. حالا فکر می کنم او راست می گوید و گاهی حتی دیگران را با این خصوصیتم عصبانی کرده ام. چون کوتاه نمی آیم. یکی اصول گرای افراطی [می خندد]! منظورم البته اصول شخصی است که هر آدمی به شکل خاص برای خودش دارد.

 

– یکی اش را می توانید بگویید؟

راز داری. راست گویی. شجاعت، در حد منطقی. قدرت سکوت کردن. از همه مهم تر انصاف. انصاف خیلی حیاتی است.

 

– و آن خصوصیتتان که ازش ناراضی هستید؟

فکر می کنم زیادی حساس و زودرنجم. و کم اند کسانی که این را می دانند. چون وقتی هم که از چیزی یا کسی می رنجم نمی توانم درباره اش حرف بزنم. نمی توانم نشان بدهم که اذیت شده ام. از اینکه حس کنم حس ناراحتی من دردسری برای دیگران است وحشت دارم. از اینکه فکر کنم مسئولیت حال بدم را گردن بقیه انداخته ام. این خصوصیت بدی است چون دلگیری ها را عمیق می کند و انسان را تنها. و گاهی یک دنده.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– پس وقتی به هر دلیلی ذهنتان درگیر و تحت فشار است چه کار می کنید؟

هیچ کاری. دقیقا هیچ کاری نمی کنم.

 

– گاهی وقت ها نوشتن درباره اش به آدم کمک می کند.

بله. آن موقع ها که می نوشتم باز خوب بود ولی از وقتی نمی نویسم یا کمتر می نویسم…

 

– بعضی ها تکنیک هایی دارند برای خلاص شدن ازش. یوگا می کنند. موسیقی گوش می کنند….

من اگر چیزی بزند به سرم با اینها بیرون نمی رود.

 

– “تکنیکی” برایش ندارید؟

خودخوری. خودخوری تا عبور به مرحله بعد.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– با استرس قبل از کار چه می کنید؟ قبل از رفتن جلوی دوربین.

وقت کار استرس ندارم.

 

– یعنی هیچ صحنه یا فیلمی نبوده که قبلش دلهره نداشته باشید؟

آن اسمش دلهره و استرس نیست. یک جور نگرانی خوشایند است. دغدغه است. اهمیت است. اتفاقا هر دردی ام باشد وقتی می روم سر صحنه بهتر می شوم. اصلا آن چیزی که از بقیه نگرانی ها در زندگی روزمره نجاتم می دهد بازی است. “بازی تراپی” می کنم. با نقش ها از خودم بیرون می آیم. وقتی از خودم خوشم نمی آید نقش ها کمکم می کنند به خودم فکر نکنم.

 

– می خواستم بپرسم آیا کاری به جز بازیگری بوده که بخواهید امتحانش کنید؟

خب من موسیقی کار می کردم و خیلی دوستش دارم. نوشتنش را امتحان کرده ام و ترجمه می کنم ولی حرفه من بازیگری است. از اینکه بازیگرم خیلی راضی ام. خوشحالم. فکر می کنم در جایی هستم که باید باشم. خیلی وقت ها که سر فیلم نیستم هم به بازیگری فکر می کنم.

 

به اینکه واقعا چه اتفاقی می افتد وقتی بازی می کنیم. یک وجه جادویی دارد به نظرم. تو هم یکی دیگر باشی هم نباشی. عمیقا خودت باشی در حالی که خودت نیستی. مثل زندگی در یک واقعیت موازی است. بازیگری دنیای من را بزرگ تر کرده.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– اولین کاری که می کنید، صبح ها که بیدار می شوید؟

روزهایی که کار نمی کنم، رفتن سراغ حنا دخترم. یعنی این جوری است که همیشه با صدای او بیدار می شوم و می روم به او می رسم.

 

– اولین کاری که صبح برای خودتان می کنید؟

[می خندد] چایی دم می کنم.

 

– کدام کارتان را بزرگ ترین موفقیتتان می دانید؟

فیلم اولم، “من ترانه 15 سال دارم”، بهترین فیلم من نیست، اما اگر تازه واردی من و سطح موفقیت آن فیلم را در نظر بگیرید قطعا آن را تعیین کننده ترین کارم می دانید. اما فیلم هایی که سر و شکل به کارنامه ام داده اند و شاید تعریف درستی از جنس فعالیتم داده اند، فیلم هایی هستند که با اصغر فرهادی و مانی حقیقی کار کرده ام.

 

– دلتان می خواست شبیه کدام شخصیت تاریخی باشید؟ البته درباره شما شاید درست ترش این است که بپرسیم دلتان می خواست شبیه کدام کاراکتر ادبی باشید؟

راستش شبیه هیچ شخصیت تاریخی ای دلم نمی خواهد باشم و کاراکتر ادبی… از آن سوال هایی است که آدم باید فکر کند و جواب بدهد. دلم می خواست و می خواهد انسان آزاده ای بودم. مثل آنا کارنینا، مثل راوی داستان های کورت ونه گات. حتی مثلا اسکارلت اوهارا.

 

– عزیزترین دارایی تان در زندگی؟

عزیزترین چیز دخترم حناست، اما او دارایی من نیست. احساسم به او دارایی من است.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– بارها از قول بازیگرها، بازیگرانی مثل کیت لانشت، کالین فرث و دیگران جملاتی خوانده ایم شبیه اینکه بچه دار شدن علاج خودشیفتگی است یا بچه دار شدن باعث می شود به چیزی بیرون از خودت و غیر از خودت فکر کنی. نظر شما چیست؟ مخصوصا که آدم فکر می کند خودشیفتگی برای بازیگرها شاید یک حسن به حساب بیاید.

 

خودشیفتگی برای همه عیب است. زهری است که دیر عمل می کند و رفته رفته زوالت را جلو می اندازد. بچه داشتن هم علاج خودشیفتگی نیست؛ انسان خودشیفته با بچه دار شدن فقط خودش را بیشتر آزار می دهد و فرزندش را آزار می دهد.

 

فکر می کنم بچه داشتن، علاوه بر ارضای حس بقا که مسئله مهمی است هنوز برای انسان، تنها چیزی است که به تو ثابت می کند عیب های تو هم بخشی از توست و می توان آنها را پذیرفت و دوست داشت.

 

فقط فرزند توست که وقتی بداخلاق و ضعیف هم باشی دوستت دارد. فقط اوست که تو را از ته قلب و بی بدیل می خواهد. تا روزی که به مقام مادری ات غره نشوی، و تا روزی که او درگیر پیچیدگی های بزرگ سالی نشده، این غریزی ترین و صاف ترین رابطه دنیاست. باید خیلی مواظب این احساس بود.

 

– کتابی که کنار تختتان است؟

سه تاست. “نامه به سیمین” از ابراهیم گلستان، “The Savage Detectives” نوشته روبرتو بولانیو و “کار هنرپیشه روی نقش”. البته این آخری را قبلا خوانده ام و فقط می خواستم درباره نکته ای به آن رجوع کنم.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– و آن دو تا را با هم دارید می خوانید؟

آن دو تا را هم قرار است بخوانم. گذاشته ام که بخوانم مثلا. وقت نمی کنم مثل سابق کتاب بخوانم متاسفانه.

 

– بازیگری که دوستش دارید؟

راستش من خیلی به این که آدم حتما در بازی الگویی داشته باشد یا بازیگری را مدل خودش قرار بدهد اعتقادی ندارم. اصلا این جوری نمی بینم ماجرا را.

 

– منظورم این وجهش نبود. آن بخش حسی اش را می گویم. کسی که دوستش دارید و مثلا اگر در فیلمی بازی کند آن فیلم را حتما می بینید.

کسی که الان برایم این حکم را دارند آقای نصیریان اند.

 

– یعنی بعد از این که در شهرزاد باهاشان هم بازی شدید این اتفاق افتاد؟

خب همیشه بهشان علاقه داشتم و فیلم هایشان را دیده بودم ولی بعد از این همکاری اصلا سطح قضیه برایم عضو شد. من خیلی اهل گفتن جملات این جوری نیستم. چون همیشه به حساب تعارف یا کلیشه گذاشته می شوند و افرادی این جمله ها را بی معنی خرج می کنند؛ ولی واقعا آقای نصیریان بازیگرانی هستند که در هر صحنه که باهاشان هم بازی بودم حس کردم چیزی به من افزوده شد.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– از چی می ترسید؟

از خیلی چیزها می ترسم. از فضاهای بسته

 

– آسانسور مثلا؟

اگر خیلی تنگ و کوچک باشد، یا بیخودی از حرکت بایستد. از هر فضای کوچکی که درش بسته شود. و همیشه این وحشت باهام هست که آن در دیگر باز نشود [مکث]. این یک هراس خیلی عینی است. درباره مسائل مفهومی و ناشناخته مثل مرگ یا آوارگی یا بیماری صحبت نمی کنم.

 

– اگر بخواهید چیزی را در ظاهرتان تغییر بدهید؟ در واقع آیا از چیزی در ظاهرتان ناراضی هستید؟

دلم می خواست مژه های پرپشت تری داشتم [می خندد]، ولی دلم هم نمی خواهد بروم اینها را در خودم تغییر بدهم.

 

– و در خلق و خوتان، آیا چیزی هست که دلتان می خواست جور دیگری می بود؟

[مکث می کند] دلم می خواست کمتر سخت می گرفتم.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– در زندگی یعنی؟

در همه چیز. زندگی سخت می شود این طوری. خیلی چیزها در زندگی آن طوری که باید باشد نیست و آن طوری که باید، پیش نمی رود. خیلی چیزها کامل نیستند و تو باید بتوانی این را بپذیری و یک جوری باهاش کنار بیایی. حتی از عدم تکاملش لذت ببری. وقتی این کار را نمی کنی خب سخت می شود همه چیز. شاید شکل دیگری از همان اصول گرایی است که آن اول صحبتش شد و دیگران را هم گاهی ازم شاکی می کند.

 

– و شکلی از کمال گرایی.

بله. شاید.

 

– کلمه ای که دوستش دارید؟

“رضایت”.

 

– کلمه ای که اذیتتان می کند؟

“متلک”. هر عبارت یا کلمه ای که به کنایه ادا شود. از حرف هایی که به جای این که سرراست گفته شوند به کنایه گفته می شوند متنفرم. از حرف کلفت.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– وسوسه ای که نمی توانید در برابرش مقاومت کنید؟

وسوسه ای که نتوانم در برابرش مقاومت کنم؟ من پرروام. در برابر همه چیز می توانم مقاومت کنم [می خندد]. اگر کاری به نظرم دلخواه باشد می روم انجامش می دهم. اگر هم نباشد می توانم در برابرش مقاومت کنم. هر چه که باشد.

 

– منظورم چیزی است که آدم خوشش می آید ولی با خودش فکر می کند خیلی بهتر می بود که خوشش نمی آمد! مثلا این آقای شرلوک هلمز (بندیکت کامبریچ) جایی گفته بود که عاشق تماشای برنامه X Factor است. تماشا می کند ولی همیشه هم بابتش عذاب وجدان دارد.

 

آهان. خب آن چیز دیگری است. مثلا خیلی وقت ها ممکن است موسیقی پایی گوش کنم که خودم به سطحش واقفم و می دانم کار جدی ای نیست. ولی بابتش شرمنده نیستم. خب موسیقی کلاسیک هم گوش می کنم.

 

هر دو برایم نوعی محصول کاربردی است. موسیقی سنگین تر برای فعالیت های جدی تر موسیقی سبک و گاهی حتی سخیف برای تمام لحظه هایی که باقی مسائل به اندازه کافی سنگین هستند و آدم نیاز به رهایی دارد. این را ممکن است فقط به خاطر لذتش گوش کنم و از این خجالت نمی کشم.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد

– سریالی که دوست دارید و می بینید؟

به “بازی تاج و تخت” تقریبا معتادم. بعد از آن “برکینگ بد” بود که شاهکار بود. “یک” سودربرگ را می بینیم و “مردگان متحرک” را دنبال می کنم. فصل اول “کارآگاه حقیقی” هم از آنهایی بود که بعید می دانم دیگر شبیهش را ببینم.

 

– و فکر می کنم یک دلیلش حضور متیو مک کانهی در آن بود.

مک کانهی اصلا آن موجودی است که می توانم بگویم از یک مرزی گذشته است. می دانید، نمی توانم بگویم خدای بازیگری. چون احتمالا نمی توانید این تعبیر را به آن معنی چاپ کنید. ولی آن حد را فقط او دارد. منحصر به فرد و خالق است واقعا.

 

– و سوال آخر: قهرمان زندگی تان؟

ندارم.

 

– یعنی نگاهتان هیچ وقت به دنیا این جوری نبوده؟

نه. آدم به نظرم تنهاست. خودش است که باید بخواهد و بهترین باشد.

مصاحبه جالب با ترانه علیدوستی بازیگر سریال شهرزاد