پارس ناز پورتال

مصاحبه جالب با شبنم مقدمی بازیگر سینما

مجموعه : اخبار سینما
مصاحبه جالب با شبنم مقدمی بازیگر سینما

مصاحبه جالب با شبنم مقدمی بازیگر سینما 

اینروزها فیلم زاپاس را آماده برای پخش دارد.زنی آرام و خوشرو اسـت کـه با مهربانی خاصی صحبت می کند.شبنم مقدمی بازیگر سینمای کشور ایران. وقتی نام شبنم مقدمی‌برای دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل فیلم «امروز» بـه کارگردانی رضا میرکریمی‌در سی و دومین جشنواره فیلم فجر خوانده شد، همه ی نگاهها بـه او جلب شد.

 

بازیگری کـه تا پیش از این فیلم، سالها در عرصه بازیگری بـه ایفای نقش پرداخته بودو حالا با گرفتن سیمرغ نامش برسر زبان‌ها افتاد.مقدمی‌بازیگری رابا صحنه تئاتر شروع کرد و معتقد اسـت کـه ادامه این مسیر برای او با تئاتر درکنار سینما و تلویزیون همراه خواهد بود.

 

او اگر چـه در مجموعه‌هاي تلویزیونی و نقش‌هاي متفاوت سینما بازیگری را تجربه میکند اما در طول گفتگو نمی خواهد این موضوع را فراموش کند کـه خاک صحنه خورده و از تئاتر بازیگری را آموخته اسـت.این بازیگر موفق سینما سال گذشته با سه فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. فیلم‌هایي کـه در هر کدام گریم و نقشی متفاوت را ایفا کرده بود.

 

بازی تحسین برانگیز او در فیلم “ابد و یک روز” بـه کارگردانی سعید روستایی باعث شد تا سیمرغ بلورین نقش مکمل زن رابه دست آورد.مقدمی ‌اینروزها مشغول بازی در فیلم «آبا جان» بـه کارگردانی ‌هاتف علیمردانی اسـت. کـه درکنار بازیگران مطرح سینما بـه ایفای نقش میپردازد.

 

با او درباره سینما، تئاتر و تلویزیون بـه صحبت نشسته‌ایم. پیش از این او معتقد اسـت کـه دست مزد تلاشش را طی این سالها گرفته اسـت.

 

خانم مقدمی ‌شنیده‌ایم کـه بتازگی در فیلم «آباجان» بـه ایفای نقش پرداخته‌اید.

بله مـن اینروزها مشغول بازی در فیلم «آبا جان» بـه کارگردانی ‌هاتف علیمردانی در زنجان هستم. انتخاب بازیگران و فیلمنامه، در واقع همه ی چیز خوب اسـت . کارگردان هم با ساخت فیلم «کوچه بی نام» ثابت کرد کـه سینمای قصه گو را خوب می‌شناسند. بـه‌امید این کـه حاصل کار هم، اثری باشد کـه همانند فیلم‌هاي قبلی این کارگردان مورد توجه قرار بگیرد و مـن هم دوست‌اش داشته باشم.

 

آیا بازی شـما در این فیلم شبیه کاراکترهای قبلی‌تان اسـت؟

اتفاقا نقش مـن در این فیلم شبیه هیچ کدام از کارهای قبلی ام نیست.اصولا تلاش میکنم تا نقش‌هایي را انتخاب کنم کـه شبیه کارهای قبلی ام نباشد.درباره نقشم در این فیلم سعی می کنم صحبتی نکنم، چون ممکن اسـت بخشی از داستان بازگو شود.

 

بیشتر از هر موضوعی بنظر می رسید شـما بازیگر سینما باشید تا تئاتر. چـه طور حرفه بازیگری رابا صحنه تئاتر آغاز کردید؟

همیشه خودم را بازیگر تئاتر میدانم. چرا کـه بازیگری را از تئاتر ودر تئاتر آموختم. اگر چیزی هم برای ارائه در وادی تصویر وجود داشته باشد تجربیاتی اسـت کـه ازتئاتر می‌آورم.

 

بازیگری کـه در صحنه درخشان اسـت چرا نباید در سینما و تلویزیون هم بـه او پیشنهادهای درخشان شود؟

 

شاید در بیشتر مواقع بازیگران این امکان را داشته باشند کـه از طریق ارتباطات مثلاً پدر، مادر و یا همسر در این عرصه جایگاهی داشته باشند.اما مـن جز بازیگرانی هستم کـه از همان ابتدا مستقل و بدون کمک هیچ شخص نزدیک و دوری وارد سینما شدم.

 

بعضی از بازیگران ورودشان در عرصه بازیگری بـه سختی اسـت اما بـه انچه حق واقعی‌شان اسـت، قطعا خواهند رسید.مـن هم حالم خوب اسـت و فکر میکنم تا حدودی حق تلاشم را در عرصه بازیگری گرفته‌ام و آنرا ادامه میدهم.

 

بارها شاهد بوده‌ایم کـه در نقش‌هاي کوتاه بازی کرده اید. یا گریم‌هاي سختی روی صورت شـما انجام شده در حالیکه نقش کوتاه بوده اسـت. در این باره صحبتی میکنید؟

بله. اگر نقش خاصی باشد کـه بتوانم آنرا اجرا کنم و با بازی ام تاثیرگذار باشم و یک چیزی بـه تجربه بازیگری و دانشم اضافه کند، حتماً آن نقش را می‌پذیرم و برایم مهم نیست کـه نقش چند سکانس کوتاه باشد.

 

بخاطر دارم کـه در سریال سقوط یک فرشته بـه کارگردانی بهرام بهرامیان، از مـن خواستند تا پرتز دندان داشته باشم کـه اصلا دهانم بسته نمی‌شد و دندان‌هایم بیرون بود، چرا کـه کارگردان معتقد بود کـه چهره مـن یک معصومیتی دارد، کـه یک شخصیت منفی ازآن در نمی‌آمد. کارگردان می دانست کـه چهره مـن خیلی ساده و معصوم اسـت.

 

با این شیوه قرار بود تا ظاهر مـن منفی شود و بعد با ایفای نقش از مـن بخواهد کـه درون خاکستری ام را نمایان کنم.همه ی دوستانم مـن را نقد کردند کـه کار تـو اشتباه بوده، چون این یک سریال مناسبتی اسـت و زیاد اهمیتی ندارد. اما واقعا برایم مهم بود تا با این نقش بـه انچه کارگردان و خودم میخواستم، در واقع برسم.

 

اتفاق خوبی هم برای آن نقش افتاد. منکر این موضوع هم نیستم کـه زیبایی برای هر بازیگری اهمیت دارد اما مـن حاضر نیستم این را بگویم کـه چون در فلان نقش زشت میشوم، پس آنرا بازی نمیکنم.

 

نقش شـما در فیلم‌هاي سال گذشته موثر بود. از فیلم «ابد و یک روز» بـه کارگردانی سعید روستایی تا فیلم‌هاي «زاپاس» و «نفس».چـه طور هم زمان سه فیلم را می توانید با سه گریم و نقش متفاوت بازی کنید؟

 

بـه هر حال ممکن اسـت شرایطی پیش بیاید کـه در طول یکسال سه نقش متفاوت را ایفا کنم. البته آن قدر فیلمنامه «ابد و یک روز» را دوست داشتم کـه نتوانستم نه بگویم. فیلم «نفس» هم کـه یک گویش، گریم و تجربه تازه در عرصه بازیگری‌ام بود.

 

ازآن نقش‌هایي کـه کوتاه‌اما تاثیرگذار بود.وقتی فیلمنامه «زاپاس» را خواندم حس کردم مردم هم این فیلم را دوست خواهند داشت. این شد کـه در این سه فیلم بازی کردم کـه خوشبختانه نتیجه آن هم برایم مثبت بود.

 

امسال فیلمسازان جوان در جشنواره فیلم فجر بازهم درخشیدند. شـما بعنوان یک بازیگر چطور بـه این دسته از فیلمسازان اعتماد می کنید ودر فیلم اولی‌ها بـه ایفای نقش میپردازید؟

 

وقتی با یک فیلمنامه درست و استانداردهای مهم فیلمنامه نویسی طرف هستید، ناخوادآگاه می‌پذیرید تا در آن فیلم بازی کنید.کسیکه فیلمنامه خوبی را می نویسد، دیدگاه صحیح و زیبایی بـه سینما دارد، پس بـه این دسته از فیلمسازان اعتماد میکنید.

 

ضمن این کـه فیلمسازان جوان غالبا از فیلم کوتاه می آیند. مـن از اعتماد کردن بـه کارگردان‌هاي جوان بدی ندیدم. و فکر میکنم فیلمسازان قدیمی‌ساختمانی را ساخته‌اند کـه فیلمسازان جوان آن ساختمان را مرتفع تر میکنند و این فیلم‌ها را می‌سازند و بالا می روند. فکر میکنم این دوستان بزودی در جایگاه‌هاي خوبی در سینما قرار خواهند گرفت.

 

سال گذشته با حضور در سه فیلم بـه سیمرغ بلورین هم فکر کردید؟

سال گذشته زمانی کـه در این فیلم‌ها بـه ایفای نقش پرداختم، برایم نتیجه کار مهم بود.اگر چـه سیمرغ جشنواهر فیلم فجر از اهمیت بالایی برای هنرمندان برخورداراست آن هم بـه این دلیل کـه تنها جشنواره سینمایی ایران، جشنواره فجر اسـت کـه بعنوان یک رویداد مهم تلقی می شود.

 

بـه هر حال گرفتن سیمرغ بلورین برای هر شخصی کـه اهل هنر باشد، قابل اهمیت خواهد بود.اما هیچوقت فیلم و یا نقشی را انتخاب نمیکنم کـه بابت آن سیمرغ بلورین دریافت کنم.همه ی این سالها تلاش کردم. مـن سالها در عرصه بازیگری در صحنه تئاتر زحمت کشیدم و بعد بـه سینما آمدم كه این برای مـن افتخار اسـت.

 

خوشحالم کـه پله پله و بدون هیچ راه ارتباطی از طرف خانواده، اقوام و دوستان بـه آن مسیری کـه مد نظرم بوده، رسیده‌ام.

 

چـه طور شد کـه در فیلم «زاپاس» بـه ایفای نقش پرداختید؟

بعد از خواندن فیلمنامه «زاپاس»، با یک ملودرام غیرشهری مواجه شدم و بازی در شخصیتی بـه مـن پیشنهاد شده بود کـه شبیه هیچ‌کدام از زنان شهری کـه می‌شناسم، نبود و همین مسأله برای مـن بسیار جذاب بود.یکی از مهم‌ترین چالش‌هایي کـه در این فیلم با آن مواجه بودم، این بود کـه باید نقش مادر جواد عزتی راکه فاصله سنی چندانی باهم نداریم، بازی می کردم و این مسأله برای مـن بسیار جذاب بود.

 

البته دو نقش شـما در دو فیلم «ابد و یک روز» و نیز فیلم «نفس» درخشان تر بود. در حالیکه درفیلم «زاپاس» بـه نوعی نقش مهم بـه شمار می‌رفتید؟

انتخاب نقش واقعا بـه مود بازیگر مرتبط می شود. از طرفی گاهی کارگردان موقعیتی برای بازیگر ایجاد میکند کـه ناخودآگاه تصمیم میگیرد در فیلم بـه ایفای نقش بپردازد.

 

برزو نیک نژاد کارگردان فیلم «زاپاس» هم روح و انرژی بـه فیلمنامه داده بود کـه مـن آنرا درک کردم و تا پایان کار هم این انرژری همراه مـن بود. بهمین دلیل در جایی گفته بودم کـه «زاپاس» شیرین‌ترین فیلم در کارنامه‌ام بود. اما در مورد فیلم «نفس» بـه کارگردانی خانم نرگس آبیار تجربه همکاری با یک کارگردان زن برایم جذاب بود.

 

بـه هر حال با آبیار بـه اسانی می‌توانستم ارتباط برقرار کنم و تقریباً دو دیدگاه نزدیک بـه هم داشیتم ودر طول کار باهم درباره نقش صحبت می کردیم و خوشبختانه ایشان هم ایده‌ها و پیشنهادهای مـن را می‌پذیرفتند.حالا هم کـه اکران عمومی‌و موفق «ابد و یک روز» هم بـه اتمام رسیده، دیگر حرفی ندارم چون احساس می کنم مردم با این فیلم ارتباط خوبی برقرار کردند.