پارس ناز پورتال

افزایش آمار مصرف سیگار و قلیان در زنان ایرانی

افزایش آمار مصرف سیگار و قلیان در زنان ایرانی

افزایش آمار مصرف سیگار و قلیان در زنان ایرانی 

آمارها نشان می دهد که زنان در مصرف سیگار و قلیان علاقه زیادی را روز به روز از خود نشان می دهند,دختران ایرانی نیز رو به مصرف قلیان آورده اند. سخنگوی وزارت بهداشت شیوع مصرف دخانیات را در مردان 25.16 و در زنان 4 درصد اعلام و پافشاری کرد; مصرف دخانیات در زنان رو به افزایش هست.

 

وی ضمن اخطار نسبت به آمار بالای مرگ و میر در مصرف کنندگان مواد دخانی اعلام کرد; سالیانه 50 هزار مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات در ایران رخداد می‌افتد.پزشک ایرج حریرچی در نشستی خبری در خصوص آمار مصرف سیگار و سایر مواد دخانی در ایران و جهان گفت; سالانه هفت میلیون نفر در جهان به علت مصرف دخانیات جان می بازند؛

 

یعنی هر شش ثانیه یک نفر. نیمی از مصرف کنندگان آن نیز به علت عوارض مستقیم و غیرمستقیم دخانیات جان خود را از دست میدهند. در ایران نیز سالیانه 50 هزار مورد مرگ ناشی از مصرف دخانیات ثبت می شود. همین طور 500 هزار مورد بستری در سال به علت عوارض ناشی از دخانیات هست.

 

وی افزود; مرگ ناشی از تصادفات, ایدز, سلاح‌هاي سرد و گرم, مخدر و الکل کمتر از مرگ ناشی از سیگار و سایر دخانیات هست. مصرف دخانیات خطر ابتلا به مریضی‌هاي قلبی و عروقی را تا ۲.۴ و ریوی را تا ۲۳ برابر در مردان افزایش می دهد.

 

تولد نوزادان کم وزن از مادران سیگاری

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان این که 90 درصد موارد ابتلا به سرطان ریه ناشی از مصرف سیگار هست, ادامه داد; وزن کودکان متولد شده از مادران سیگاری 200 تا ۳۰۰ گرم کمتر از وزن نرمال نوزادان هست. همین طور هر وعده مصرف قلیان معادل مصرف 100 تا 200 نخ سیگار هست. حضور در کنار کسی

 

که قلیان می کشد مثل مصرف شش تا هشت نخ سیگار هست. در کشور ما از 79 میلیون نفر, هشت میلیون نفر به نوعی مصرف کننده مواد دخانی محسوب می شوند؛ یعنی ۱۴.۱۳ درصد از مردم مصرف کننده سیگار, قلیان, پیپ و سایر مواد دخانی میباشند.

 

روند رو به رشد مصرف مواد دخانی در زنان

وی شیوع مصرف دخانیات را در مردان ۲۵.۱۶ و در زنان ۴ درصد اعلام و پافشاری کرد; مصرف دخانیات در زنان رو به افزایش هست. در پنج سال قبل آمار مصرف دخانیات در ایران از ۱۴.۹ به ۱۴.۱۳ رسیده هست. گزارش‌ها نشان می دهند که مصرف هرروز سیگار در شش سال قبل از ۱۰.۹ به ۱۰.۱ کاهش پیدا کرده هست, اما مصرف قلیان در حال افزایش هست.

 

حریرچی ادامه داد; مصرف دخانیات در روستاها ۱۵.۴۴ درصد و در شهرها ۱۷.۶۲ درصد گزارش شده هست که نشان دهنده مصرف بالای دخانیات در روستاها هست. ایران متعهد شده هست که تا سال 1404 به علت آمار بالای مریضی‌هاي قلب و عروق, 30 درصد مصرف دخانیات را کاهش دهد, اما باید دقت کرد که مصرف سیگار در نوجوانان 13 تا 15 ساله افزایش کمی داشته که زیاد آن در دختران نوجوان بوده هست.