پارس ناز پورتال

در مصرف این مواد غذایی در دوران بارداری دقت کنید

در مصرف این مواد غذایی در دوران بارداری دقت کنید

در مصرف این مواد خوراکی در دوران بارداری دقت کنید 

باید توجه کنید که در دوران بارداری نسبت به مصرف بعضی از خوراکی ها توجه داشته باشید،تغذیه در دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. بعضی از غذاها باید در دوران بارداری کمتر مصرف شوند اما مصرف بعضی از مواد خوراکی در این دوران باید حذف شود. در این مطلب لیستی از مواد خوراکی نامناسب برای بارداری آورده شده هست.

 

مصرف چه غذاهایی را باید در بارداری محدود نمود؟
اینكه گاهی بعضی مواد خوراکی اکثر مصرف شوند، اشكالی ندارد، اما این غذاها نباید از ارزش تغذیه‌ ای پایینی برخوردار باشند.در عوض، غذا هاي سالم و مقوی را به میزان بیشتری مصرف نمایید.

 

– شیرینی‌ها، كیك‌ها و شكر، حاوی مواد مغذی مناسب به میزان كم می‌باشند.خوردن یك دسر یا یك تكه شكلات كوچك بعد از یك وعده خوراکی مقوی، مشكلی ایجاد نمی‌كند، اما سعی كنید به جای دسرهای پرچرب یا حاوی شكر چندان، از دسرهای میوهای بهره گیری نمایید.

 

– مصرف قهوه، چای، كولاها، شكلات و سایر غذاها و نوشیدنی‌هاي حاوی كافئین را محدود كنید.همین طور چای حاوی تانن می‌باشد كه به‌واسطه آن می توانید جذب آهن را در بدن مهار نماید.

 

– غذا هاي فرآیند شده را كمتر مصرف كنید. همه ي وقت برچسب روی مواد خوراکی را بخوانید و از مصرف غذا هاي حاوی نگهدارنده‌ها، رنگ‌ها و سایر افزودنی‌هاي خوراکی اجتناب نمایید.

 

چه غذاهایی را در بارداری نباید خورد؟

 به گزارش پارس ناز چندین ماده خوراکی وجود دارد كه میتوانند با بروز عفونت ارتباط داشته باشند و در نتیجه برای زن باردار و جنین خطرناك باشند.لیستریازیس یك مریضی شبه آنفلوانزای نادر هست كه عامل آن باكتری خطرناك لیستریا می‌باشد.احتمال ابتلا به این عفونت در زنان باردار 20 برابر اکثر از افراد عادی هست.این مریضی میتواند سبب سقط، تولد كودك مرده و یا بروز مریضی شدیدی در نوزاد گردد.

 

توكسوپلاسموزیس نیز یك مریضی شبه آنفلوانزای نادر هست كه عامل آن، انگل موجود در مدفوع گربه، گوشت خام و گاهی شیر بز می‌باشد و در موارد نادر میتواند از جفت عبور كند و موجب تخریب مغز و كوری جنین گردد.سالمونلا هم یك مسمومیت خوراکی هست كه سبب ایجاد احساس بسیار بدی در فرد میشود.غذاهایی كه میتوانند این عوامل عفونت‌زا را داشته باشند و باید از مصرف آن ها اجتناب نمود، عبارتند از

 

– محصولات ساخت شده از شیر خام گوسفند و بز، گاهی اوقات حاوی لیستریا می‌باشند بنابراین این محصولات، فقط هنگامی بی‌خطر میباشند كه از شیر پاستوریزه تهیه شده باشند.

 

– بستنی‌هایي كه به صورت مارپیچ از دستگاه خارج میشوند، ممكن هست به علت عدم رعایت نكات بهداشتی، حاوی لیستریا باشند.

 

– گوشت، ماكیان و تخم‌مرغ خام یا نیم‌پز، ممكن هست حاوی سالمونلا باشند. از مصرف انها خودداری نمایید.

 

– جگر و مواد خوراکی حاوی آن را باید با احتیاط و به مقدار بسیار كم در طول بارداری مصرف نمود زیرا حاوی مقادیر بالایی ویتامین A می‌باشد كه می‌ تواند در دوزهای بالا سبب بروز شكاف مادرزادی در خط وسط كام گردد.