پارس ناز پورتال

حقایق خواندنی و مهم درباره مصرف ویتامین ها

حقایق خواندنی و مهم درباره مصرف ویتامین ها

حقایق خواندنی و مهم درباره مصرف ویتامین ها 

یکی از مواد ضروری و مورد نیاز بدن ویتامین ها میباشند که باید توسط عوامل خوراکی فراهم سازی شوند و کمبود و ازدیاد آن ضرر به همراه خواهد داشت. سالهاست که مطالعات مختلف گزارش می کنند ما برای تندرست ماندن نیازی به مصرف مکمل‌هاي ویتامین نداریم. محققان هم ادعا می کنند ویتامین‌ها از مریضی‌هاي جلوگیري نمیکنند

 

و در مقادیر چندان حتی میتوانند اکثر زیان آور باشند تا خوب. نیمی از آمریکایی‌ها میگویند هرروز مکمل مصرف میکنند. مطمئنا برخی از افراد نیاز هرروز به مصرف مکمل ویتامین دارند.کمبود یک نوع ویتامین, یعنی عدم حضور مقدار کافی از یک مغذی حیاتی در بدن, که قطعا منجر به مریضی خواهد شد. اما آیا یک فرد با داشتن رژیم خوراکی متعادل و تندرست ممکن هست به ویتامین‌هاي بیشتری نیاز داشته باشد؟

 

در حال آماده, مقدار کافی ویتامین دارید

اگر تغذیه‌ي سالمی از میوه‌ها و سبزی‌ها و غلات سبوسدار و پروتئین‌ها داشته باشید, پس به احتمال چندان در حال آماده, مقدار پیشنهاد شده‌ي نیاز بدن تان به ویتامین‌ها را فراهم سازی می کنید. حتی شمار زیادی از غذا هاي تولید شده مثل غلات صبحانه, غنی شده ار ویتامین‌ها میباشند. اکثر مکمل‌هاي ویتامین, حاوی ۱۰۰ درصد از مقدار مورد نیاز هرروز‌ي بدن به ویتامین‌ها میباشند,

 

بنابراین اگر در طول روز میوه مصرف می کنید, پس اکثر از میزان پیشنهاد شده توسط موسسه‌ي ملی سلامت, ویتامین دریافت میکنید.

 

ویتامین چندان, خوب نیست
بسیار خب, ممکن هست شما به ویتامین ِ اکثر نیاز نداشته باشید, اما ضررش چیست؟ اگر فکر میکنید مصرف هرروز‌ي مکمل, حال‌تان را بهتر می کند, باید بدانید افراط کردن در مورد ویتامین‌ها, برای‌تان خوب نیست. طبق اعلام موسسه‌ي ملی سلامت, مطالعه‌اي که روی ۴۰۰۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد

 

مصرف هرروز‌ي مکمل ویتامین باعث افزایش ریسک سرطان میشود. مطالعه‌اي جداگانه‌اي هم که روی زنان انجام شد دریافت مصرف هرروز‌ي مکمل, با افزایش خطر سرطان پوست رابطه دارد.

 

ویتامین C سرماخوردگی را درمان نمیکند

حتماً ردیف ِ پُر از مکمل‌هاي و قرص‌هاي ویتامین C در داروخانه‌ها را دیده‌اید, پس تعجب خواهید کرد اگر بدانید اکثر از ۱۵ مطالعه‌ و تحقیق علمی نتیجه گرفته‌اند که ویتامین C نمیتواند سرماخوردگی را درمان کند. پس چرا محصولات بیشماری از ویتامین C وجود دارد که ادعا میکنند از شما در مقابل ویروس

 

سرماخوردگی محاظت میکنند؟ چرا دوست‌تان وقتی احساس می کند در آستانه‌ي ابتلا به سرماخودگی هست, یک راست سراغ ویتامین C میرود؟ پاسخ روشن هست؛ این‌ها صرفا ادعاها و باورهایی اثبات نشده میباشند که دهان به دهان چرخیده‌اند و هیچ پشتوانه‌ي علمی ندارند. گول تبلیغات را نخورید! هیچ مکملی نمی تواند از بروز سرماخوردگی پیش گیری یا آن را درمان کند.

 

مکمل ویتامین A بسیار خطرناک هست

حتماً از وقتی که طفل بوده‌اید پدر و مادر و معلم‌هاي‌تان پیشنهاد می‌کرده‌اند هویج بخورید تا بینایی‌تان قوی‌تر شود. هویج و سایر میوه‌‌ها و سبزی‌هاي نارنجی حاوی ویتامین A میباشند که برای سلامت چشم‌ها و سیستم ایمنی لازم هست.اگر جزو علاقه مندان به هویج نباشید, احتمالاً فکر کنید مصرف مکمل ویتامین A هم می تواند

 

همین مزیت را برای‌تان داشته باشد, اما اینجور نیست. آزکایشات نشان داده مصرف مکمل ویتامین A با بتاکاروتن می تواند ریسک سرطان ریه را بالا ببرد. در مطالعه‌اي, این ریسک تا ۲۸ درصد هم رسیده بود! که باعث شد محققان آن مطالعه را زودتر به آخر برسانند. برای محافظت از سلامت چشم‌هاي‌تان, به دنبال منابع طبیعی ویتامین A باشید, مثل هویج, سیب زمینی شیرین و کلم برگ.

 

مکمل کلسیم, استخوان‌ها را تقویت نمی کند

هر کودکی که در حال رشد هست, مدام به او پیشنهاد می شود شیر بنوشد تا بهتر رشد کند و قوی‌تر شود. ما برای سلامت استخوان‌هاي‌مان به کلسیم احتیاج داریم, پس چرا کلسیم را به صورت مکمل آن مصرف نکنیم؟ به زنان هم پیشنهاد می شود به مصرف کلسیم اکثر دقت کنند.

 

اما این میان نکته‌اي وجود دارد؛ هنوز اثبات نشده که مکمل‌هاي کلسیم بتوانند تراکم استخوانی را افزایش دهند. مطالعه‌اي نشان داده آنهایی که هرروز مکمل کلسیم مصرف کرده بودند, اکثر در معرض شکستگی استخوان لگن قرار داشتند! برای فراهم سازی کلسیم مورد نیاز بدن تان, بهتر هست لبنیات بدون چربی, توفو و یا سبزی ها برگدار مصرف کنید.

 

به تغذیه‌ي طبیعی اهمیت بدهید

یکی از خطرات مصرف مکمل‌هاي ویتامین این هست که به ما حس اشتباهی از امنیت میدهد؛ یعنی مصرف آن ها باعث میشود فکر کنیم کار مفیدی برای بدن‌مان انجام میدهیم, بنابراین نیازی نداریم به چیزهایی که می خوریم خیلی دقت کنیم. گرچه گروهی از افراد میباشند که می توانند و باید برای سلامتی‌شان, مکمل مصرف کنند.

 

مثلاً اگر حامله هستید احتمالا دکتر‌تان پیشنهاد می کند برای سلامت جنین‌تان, در دوران بارداری, مکمل ویتامین مصرف کنید. گذشته از هر گونه تغییری در رژیم خوراکی‌تان با دکتر مشورت کنید.

 

پس چرا خیلی از افراد فکر می کنند به مکمل ویتامین نیاز دارند؟

باید لینوس پاولینگ را گناهکار بدانیم! لینوس پاولینگ, شیمی‌دان مشهوری بود که در سال ۱۹۷۰, مطلب‌اي در مورد فواید ویتامین C منتشر کرد. او حتی آن‌قدر افراط کرد که پیشنهاد کرد یک فرد معمولی باید هرروز یک مکمل ۳۰۰۰ میلی گرمی ویتامین C مصرف کند! یعنی چیزی حدود ۵۰ برابر میزان پیشنهاد شده.

 

حتی بعد از این که تئوری او رد شد, او هم چنان به پیشنهاد‌اش پیرامون مصرف دوزهای بالای ویتامین C برای درمان سرماخوردگی و سرطان ادامه داد.بله درست فهمیدید, پاولینگ یقین داشت ویتامین C هم از سرطان پیشگیري می کند و هم آن را درمان میکند. او حتی به این ادعای خود افزود که مکمل‌ها میتوانند

 

مریضی‌هاي روحی و روانی, هپاتیت و حتی نارسایی کلیه را درمان کنند. هر زمان که مطالعه و تحقیقی اثبات می کرد ادعای پاولینگ غلط و خطرناک بوده هست, او هم چنان مصرانه بر فواید ویتامین C پافشاری می‌کرده تا این که در سال ۱۹۹۴, به علت سرطان از جهان رفت!