پارس ناز پورتال

مصرف چای و قهوه باعث زرد شدن دندان می شود

مصرف چای و قهوه باعث زرد شدن دندان می شود

مصرف چای و قهوه باعث زرد شدن دندان می شود 

اگر دندان های زرد و تیره دارید شاید بخاطر مصرف چای و قهوه باشد.این خوراکی ها می توانند بـه مرور زمان رنگ دندان مـا را تغییر دهند. همه ی مـا میدانیم کـه شرط سلامت دهان و دندان رسیدگی بـه آن ها با کمک مسواک و نخ دندان اسـت. با این دو وسیله تا حدود زیادی دندان‌ها و لثه‌ها سالم می ماند اما شاید ندانید کـه رژیم غذایی تاثیر بیشتری از مسواک و نخ دندان دارد.

 

حالا کـه انواع مواد غذایی مفید رابه بدنتان می رسانید ازآن طرف باید مراقب باشید خوراکی‌هاي ناسالم همه ی زحمت‌هاي‌تان رابه باد ندهد. ریزه خواری یکی از مشکلات اساسی برای خرابی دندان‌هاست. اجتناب از ریزه خواری این فرصت را برای بدن فراهم میکند کـه محیط دهان را تمیزکند و تحلیل دندان‌ها رابه تاخیر بیندازد.

 

شـما باید سه وعده غذایی و دو تا سه میان  وعده را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید. بـه این ترتیب سلامت دهان و دندان‌تان بـه اسانی تضمین میشود.

 

نوشابه‌هاي شیرین؛ نابودکننده دندان
می توان با خاطرجمعی گفت کـه ۱۰۰ درصد قندی کـه در نوشیدنی‌هاي شکردار از جمله نوشابه و آبمیوه وجوددارد، از نوع قند ساده اسـت کـه باکتری‌هاي دهان آنرا می‌شکنند و با تولید اسیدهای مختلف باعث خوردگی مینای دندان یا بـه اصطلاح پوسیدگی آن میشوند. اتفاق مهمی کـه با نوشیدن این نوشابه‌ها می‌افتد

 

این اسـت کـه شـما بتدریج و همراه غذا آنرا می نوشید و بـه این ترتیب بـه قندها این فرصت را میدهید کـه بـه اسانی شکسته شده و بـه دندان‌ها آسیب بزنند. در بین انواع نوشیدنی‌هاي قنددار نوشیدنی‌هاي حاوی کربونات بیشترین آسیب رابه سلامت دهان و دندان میزنند و باعث پوسیدگی دندان میشوند.

 

بی‌خیال آبنبات شوید
حتماً میدانید کـه منبع مهم شکر در بین خوراکی‌ها آبنبات اسـت. این خوراکی شیرین اسید دهان شـما رابه شدت بالا میبرد و پوسیدگی را موجب میشود. در بین انواع آبنبات تافی‌ها و آبنبات‌هاي نیمه جامد با چسبیدن بـه دندان بدترین نوع آبنبات‌ها را شامل میشوند چون با اینکار حتی قدرت تمیزکنندگی طبیعی دهان را هم می گیرند.

 

سیب‌زمینی‌ها هم دندان‌ها را می‌پوساند
خوراکی‌هایي کـه نشاسته دارند از جمله انواع پاستا، نان، برنج، بیسکویت و سیب‌زمینی بـه سرعت دندان‌ها را پوسیده می کنند. جالب اسـت بدانید کـه اگر این نشاسته بیشتر بپزد بیشتر بـه مینای دندان آسیب میزند. بـه این نکته توجه داشته باشید کـه سبزی‌ها هم نشاسته دارند اما چون نشاسته انها خام اسـت هیچ آسیبی بـه دندان‌ها وارد نمی کنند.

 

شیرینی صبحانه را کم کنید
خیلی از شـما برای این کـه یک صبحانه سرپایی اما مقوی بخورید سراغ غلات شیرین صبحانه می روید. بهتر اسـت بدانید کـه این غلات ترکیبی از شکر و نشاسته هستند و از آنجا کـه بدون شیر خورده میشوند، می توانند آسیب جدی بـه دندان‌ها وارد کنند. انواع شیرینی‌هاي شکلاتی صبحانه هم همین بلا را بر سر دندان‌هاي‌تان می‌آورد.

 

واقعیت این اسـت کـه ترکیب شکر و نشاسته لا بـه لای دندان‌هاي شـما بـه صورت پلاک نفوذ میکند و بـه این ترتیب حتی مسواک و نخ دندان هم نمی تواند این پلاک را برطرف کند.

 

زردی دندان از چای و قهوه اسـت
نوشیدنی‌هاي کافئین داری مانند قهوه و چای میتواند سطح اسید دهان را بالا ببرد و بـه این ترتیب مینای دندان را پوسیده کند. علاوه بر این، این نوشیدنی‌ها می توانند موجب بروز لک هاي زرد روی سطح رویی دندان‌ها شوند.

 

ضعیف‌ها را دریابید
درست اسـت کـه جنس دندان‌ها بسیار مقاوم و سخت اسـت اما آنهایی کـه عصب کشی شده یا پر شده‌اند، طبق معمول ضعیف‌تر از بقیه دندان‌ها هستند. درست مثل پایی کـه پیچ خورده و حالا مراقبت بیشتری لازم دارد این دندان‌ها هم نیاز بـه مراقبت دارند بهمین دلیل از گاز زدن مواد غذایی سفت مانند ته دیگ باید خودداری کنید

 

چون باعث شکستن یا ترک خوردن دندان میشود. شکستن فندق با دندان یه جویدن یخ یا بازی با هسته میوه‌هاي هسته دار در دهان می توانند دندان‌هاي شکننده شـما شکننده‌تر کند.

 

کاکائو بخورید
اشتباه نکنید! اگر فکر می کنید شکلات دندان‌هاي‌تان را خراب میکند بهتر اسـت دراین فکرتان تجدید نظر کنید. کاکائو التهاب را از روی لثه‌ها برداشته و دوست دندان‌ها اسـت. اگرهم خواستید شیرکاکائو بخورید مراقب شکر آن باشید چون شکر بـه دندان‌ها آسیب میزند. در بین انواع شکلات هم شکلات تلخ با کمترین میزان شیرینی یک گارانتی خوب برای سلامت دهان و دندان شماست.

 

جالب اسـت بدانید کـه کاکائو هم بزاق دهان را زیاد کرده و باکتری‌هاي تولید شده در دهان رابه اسانی از بین میبرند و التهاب لثه را هم کم می کنند.

 

حالا خوب‌ها کدا‌م‌ها هستند؟
یکی از بهترین خوراکی‌هاي طبیعت برای سلامت دندان‌ها آب اسـت. آب علاوه بر رفع تشنگی، برای دندان‌ها بسیار مفید اسـت. این نوشیدنی طبیعی اسید را از دهان شـما پاک میکند. اگر میخواهید نوشیدنی دیگری بجز آب را امتحان کنید بهتر اسـت انواع بدون شکر یا رژیمی استفاده کنید.

 

این نوشیدنی‌ها از پوسیدگی دندان‌ها پیشگیری میکنند. اگرهم علاقه زیادی بـه آدامس دارید باید گفت علاقه بدی نیست چون باعث افزایش بزاق دهان شده و اسیدهایی کـه موجب پوسیدگی می شوند را از بین میبرد. حالا کـه فصلش نیست اما مرکبات هم همین کار آدامس را می کنند.

 

بررسی‌هاي مختلف نشان داده پرتقال و انواع مرکبات مینای دندان را سالم نگه می‌دارد. این میوه‌ها بدلیل آبدار بودن می توانند اسید را از دهان پاک کنند. یکی از دلایلی کـه گفته می شود بهتر اسـت کیک یا کورنفلکس با شیر خورده شود این اسـت کـه از پوسیدگی دندان پیشگیري میکند.

 

لبنیاتی مانند شیر و پنیر ترشح آب دهان را زیاد کرده و از پوسیدگی پیشگیری می کنند. این گروه از خوراکی‌ها بدلیل داشتن کلسیم زیاد مانند یک سد دربرابر اسیدها عمل میکنند و از فرسایش مینا پیشگیری می کنند. تازه اگر می خواهید از شر بیماریهای لثه هم در امان باشید بهترین توصیه مصرف ماهی و تخم‌کتان اسـت. التهاب لثه و بیماری آن بدلیل تجمع باکتری‌ها اسـت.

 

خداحافظی با التهاب لثه
اگر می خواهید از شر بیماری‌هاي لثه هم در امان باشید بهترین توصیه مصرف ماهی و تخم‌کتان اسـت. التهاب لثه و بیماری آن بدلیل تجمع باکتری‌هاست. اسیدهای چرب امگا۳  قدرتمندترین ریزمغذی‌هایي هستند کـه ضد‌التهاب عمل میکنند و منبع اصلی این اسیدها هم  انواع ماهی، روغن‌هاي گیاهی مثل روغن تخم‌کتان اسـت و قرار دادن آن در رژیم غذایی کمک می کند با بیماری‌هاي التهابی لثه خداحافظی کنید.