پارس ناز پورتال

مضرات مصرف نوشابه برای مغز انسان

مجموعه : رژیم و تغذیه
مضرات مصرف نوشابه برای مغز انسان

مضرات مصرف نوشابه برای مغز انسان 

درمورد ضررها نوشابه همۀ وقت} از زبان پزشکان و رسانه ها سخنانی شنیده ایم،اما جادوی تبلیغات باعث شده تا بازهم مصرف این نوشیدنی ها ادامه دار باشد. به کرات در مورد زیان هاي نوشابه مطالبی را با شما در بین گذاشتیم، اما شاید هنوز هم به طور کامل با مخاطرات این نوشیدنی محبوب آشنا نشده باشید یا انها را عمده جدی نگرفته باشید.

 

نوشابه نه تنها ارزش خوراکی ندارد بلکه باعث از بین رفتن دندان ها میشود و برای آبرسانی به بدن نیز گزینش مناسبی به شمار نمی‌آید. همین طور سبب چاقی، افزایش قند خون پوکی استخوان و بسیاری دیگر از مشکلات جدی برای سلامتی می‌شود.اخیرا و با انجام مطالعات و پژوهش هاي دانشمندان نظریه جدیدی نیز ارائه شده که بخش سلامت روزیاتو نتیجه این پژوهش جدید را با شما مطرح خواهد کرد.

 

در این مطالعه که در نشریه «آلزایمر و زوال عقل» به انتشار رسید، نشان داده شد که ممکن هست «فروکتوز» موجود در نوشیدنی هاي شیرین سبب آسیب به مغز شود. گروه پژوهشی از دانشگاه بوستون، داده هایي را از مرکز مطالعات قلب «فرمینگام» بدست آورند و نشان دادند افرادی که از نوشیدنی هاي پرشکر بیشتری بهره گیری می‌کنند،

 

اکثر از سایرین در معرض ضعیف شدن حافظه، کوچک شدن حجم مغز و «هیپوکمپوس» یا «اسبک مغز» می‌شوند. «هیپوکمپوس» بخشی مهمی از مغز هست که در یادگیری و به دلیل سپردن مطالب ایفای نقش می‌کند.در مطالعه دیگری که نتیجه آن در نشریه «سکته» به چاپ رسید، نشان داده شد افرادی که هر روز نوشابه می‌خورند، سه برابر اکثر از سایرین، در معرض ابتلا به سرطان و زوال عقل میباشند

 

اولین پژوهش نتایج اسکن ها و آزمایش هاي شناختی در بین 4000 نفر از فرزندان و نسل سومی هایي را مورد بررسی قرار داد که به صورت داوطلبانه در مرکز مطالعه قلب «فرمینگام» ثبت نام کرده بودند.گروه نخست افرادی بودند که هرروز بیش از دو نوشیدنی شیرین میل می‌کردند. این نوشیدنی هاي شیرین شامل انواع آبمیوه ها،

 

نوشیدنی هایي محتوی طعم دهنده ها و یا مصرف نوشابه آن هم بیش از سه بار در طول هفته بود. دانشمندان دریافتند که درمیان این گروه، سن مغز با افزایش روبرو هست. این افزایش سن شامل کوچک شدن مغز، ضعیف شدن به مرور حافظه و به اصطلاح متعارف پزشکی، آب رفتن «هیپوکمپوس» بود که تمامی این عوامل از ریسک فاکتورهای ابتلا به مراحل نخست آلزایمر میباشند.

 

همین طور پژوهشگران دریافتند افزایش مصرف نوشیدنی هاي رژیمی، حداقل یک‌بار در هفته، به کوچک شدن اندازه مغز می انجامد.در پژوهش دوم، داده ها تنها از میان گروه هاي مسن انتخاب و تمرکز اصلی مطالعه بر افرادی قرار داده شد که سکته هاي قلبی را تجربه کرده بودند و یا تحت درمان مریضی هاي مرتبط با زوال عقل یا آلزایمر قرار داشتند.

 

محققان نوشیدنی هایي که این گروه در طول 7 سال میل می‌کردند را مورد بررسی قرار دادند و سپس اینکار را در بین داوطلبان به مدت ده سال ادامه دادند.در این مطالعه 2٫888 فرد بالای 45 سال که سابقه سکته داشتند و 1٫484 فرد مبتلا به زوال عقل که در سنین بالای 60 سال بودند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

 

پژوهشگران دریافتند در بین افرادی که در رژیم هرروز خود حداقل یک‌بار نوشیدنی هاي رژیمی میل میکردند، سه برابر اکثر از سایرین به سکته و زوال عقل مبتلا می‌شوند.حائز اهمیت هست که بدانید در هر دو مطالعه ارتباط میان مصرف نوشیدنی هاي شیرین به ثابت رسید اما ارتباط دلیل و معلولی در این میان وجود نداشت.

 

پیشنهاد پژوهشگران این مطالعات آن هست که از مصرف بیش از اندازه نوشابه هاي رژیمی و شیرین، پرهیز شود با این حال پژوهش هاي بیشتری لازم هست که به درستی دانسته شود که چگونه این نوشیدنی ها سبب آسیب رساندن به مغز می‌شوند و تا چه اندازه در ابتلا به مریضی هاي قلبی و عروقی و یا مبتلا شدن به دیابت دخالت دارند.

 

 به گزارش پارس ناز پروفسور «سودها سشادری» از دانشگاه پزشکی بوستون در این باره می‌گوید مطالعات انجام شده کنونی تمام آن چیزی نیستند که باید در ارتباط با نوشیدنی هاي شیرین دانسته شوند بلکه نتیجه ارائه شده، تنها پیشنهادی با پایه هاي محکم علمی هست. به نظر می‌رسد جایگزین کردن نوشیدنی هاي شیرین با شیرین کننده هاي مصنوعی نیز نتوانسته با توفیق چندانی روبرو باشد.

 

شاید آگاهی کنونی شما از نتایج این پژوهش بتواند میزان مصرف نوشیدنی هاي شیرین در رژیم خوراکی شما را نیز کاهش دهد. شاید هم با گذشت زمان قادر به حذف کامل انها باشید.