پارس ناز پورتال

مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

در این مطلب موضوعات جالب پزشکی را برای شما لیست کرده ایم.مانند اینکه یک مجله پزشکی را جلوی روی خود باز کرده اید و در حال خواندن آن هستید. 

 

.:: انواع شکلات را با احتیاط بخورید! ::.

مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانیدمعمولا بیشتر بچه‌ها علاقه فراوانی به شکلات‌های مختلف دارند. در بین انواع شکلات، آنهایی که بر پایه کاکائو هستند ارزش تغذیه‌ای بالاتری دارند. البته در مصرف این نوع شکلات‌ها هم نباید افراط کرد چون کاکائو دارای ماده‌ای به‌نام کافئین است که می‌تواند باعث افزایش ضربان قلب در برخی افراد، بی‌خوابی یا حتی تشدید بیش‌فعالی در بچه‌های مبتلا به این بیماری شود.

 

بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترهای سالم می‌توانند روزی ۳-۲ تکه کوچک شکلات کاکائویی مصرف کنند.بهتر است بدانید در صنعت شکلات‌سازی به شکلات‌های بر پایه کاکائو هم مقداری شکر و روغن اضافه می‌کنند تا محصول نهایی طعم بهتری داشته باشد.

 

همین شکر و روغن می‌تواند باعث افزایش کالری دریافتی از طریق مصرف این خوراکی خوشمزه شود. شکلات‌های کاکائویی به دلیل روغنی که دارند، می‌توانند جلوی اشتها را تا اندازه‌ای بگیرند به‌همین دلیل والدین نباید شکلات را قبل از وعده‌های اصلی غذایی به بچه‌های لاغر خود بدهند و اگر فرزندشان اصرار به خوردن شکلات داشت،

 

آن را حدود نیم تا یک ساعت بعد از غذا به او بدهند ولی اگر فرزندشان چاق باشد، می‌توانند این خوراکی را حدود نیم ساعت قبل از غذا به او بدهند تا اشتها و ولع او برای غذا خوردن کمی کم شود. البته ناگفته نماند که به‌طور کلی، بهتر است خوراکی‌های پرکالری مانند شکلات‌های چرب و شیرین تاحد ممکن در برنامه غذایی بچه‌های چاق و دارای اضافه‌وزن، محدود شود.

 

بد نیست بدانید شکلات‌های کاکائویی صرف نظر از شکر، روغن و کالری در مقایسه با سایر شکلات‌هایی که فقط از آب، شکر و اسانس‌های مختلف ساخته شده‌اند، خواص بیشتری دارند. مثلا شکلات‌های کاکائویی، حاوی مواد مفیدی مانند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند و به‌همین دلیل مصرف آنها به سایر شکلات‌ها برتری دارد.

 

اگر شما یا فرزندتان به خوردن شکلات‌های کاکائویی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم انواع کم‌شیرین و کم‌چرب آنها را خریداری و استفاده کنید.

 

خیلی از افراد گمان می‌کنند شکلات‌های تلخ موجود در بازار، بدون شکر و چربی هستند بنابراین به‌دلیل کالری پایینی که دارند، می‌توان به اندازه دلخواه آنها را مصرف کرد در حالی که حتی شکلات‌های تلخ هم حاوی مقداری شکر هستند و چربی بالایی دارند.

 

به‌همین دلیل حتی شکلات‌های تلخ هم جزو خوراکی‌های پرکالری محسوب می‌شوند و باید با احتیاط در رژیم غذایی بچه‌های چاق و دچار اضافه‌وزن جای بگیرند.

 

دکتر محمدحسین انتظاری (متخصص تغذیه) در روزنامه سلامت

 

.:: رفع مشکلات پوست و مو با طب سنتی ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

براساس مکاتب طب سنتی ایرانی، درمان بیماری پوستی به سبب جنس عصبی پوست (سخت و متراکم بودن آن) باید به آرامی صورت بگیرد. پوست انسان به صورت یک لایه محافظ بدن در مقابل عوامل آسیب‌رسان محیطی می‌باشد و مانند لباسی سرتاسر بدن انسان را پوشانده است.

 

پوست و ناخن انسان از جنس عصب می‌باشند و سلامت ناخن در راستای سلامتی پوست می‌باشد. پس هر بیماری پوستی می‌تواند ناخن را نیز درگیر کند و در نتیجه به دنبال درمان بیماری پوستی، سلامتی ناخن نیز حاصل می‌شود.

 

اصول کلی در مورد پوست و مو و بیماری‌های آن
بر اساس مکاتب طب سنتی ایرانی، درمان بیماری پوستی به سبب جنس عصبی پوست (سخت و متراکم بودن آن) باید به آرامی صورت بگیرد. زیرا دفع ماده بیماری‌زا از پوست به زمان نیاز دارد و نباید توقع درمان برق‌آسای اختلالات پوستی را از طریق طبیعت درمانی و طب سنتی داشت.

 

از طرف دیگر پوست از دیدگاه حکما یک اندام دفعی به حساب می‌آید و در نتیجه بدن می‌تواند مقداری از مواد دفعی خود را از این طریق دفع نماید.

 

این مطلب نکته مهمی است، چرا که در بسیاری از بیماری‌های داخلی مثل بیماری‌های دستگاه گوارش، کبد، کلیه و مجاری ادراری و تناسلی، طبیعت هوشمند بدن وارد عمل می‌شود و مواد زائد حاصل از آن‌ها را به پوست منتقل می‌کند.

 

بدین ترتیب از بیمار شدن آن عضو داخلی که نقش مهم‌تری (نسبت به پوست) در حیات فرد دارد، جلوگیری می‌نماید. پس در درمان اختلالات پوستی باید ابتدا بیماری‌های اعضاء داخلی را درمان نموده سپس سراغ درمان پوست برویم.

 

قدم بعدی در درمان اختلالات پوستی و تغییرات رنگدانه‌ای آن (بعد از درمان بیماری‌های داخلی) تقویت عضو رئیسه و اصلی بدن یعنی کبد می‌باشد که نقش اساسی در تولید اخلاط اربعه سالم در بدن را دارا است. یکی از میوه‌های موثر در تقویت کبد (به ویژه در شرایطی که حرارت در بدن و کبد وجود دارد)، میوه انار است.

 

انار شیرین با طبع سرد و تر مایل به اعتدال همراه با قوت قابضه می‌باشد، که نقش بسیار مهمی در تصفیه کبد و تقویت آن داشته و نیز در درمان انواع مختلف ضعف کبد کاربرد دارد. این میوه الهی مقوی طحال بوده و موجب نیکو نمودن رنگ رخسار می‌شود (ایجاد خوش‌رنگی و شادابی پوست می‌کند).

 

پس به نظر می‌رسد که یکی از اقدامات اولیه جهت داشتن پوستی زیبا، خوش‌رنگ و با طراوت می‌تواند استفاده از انار به صورت مرتب (در زمانی که در فصل خود، این میوه در بازار وجود دارد) باشد. الان هم که هنوز فصل این میوه است خوب است مصرف آن را در سبد تغذیه‌ای خوراک‌های روزانه خود قرار دهید.

 

ذکر این نکته لازم است که آب انار تازه را با آب مخلوط ننمایید و در ضمن جهت جلوگیری از ترشی آن می‌توانید به آب انار کمی شکر اضافه نمایید. البته مصرف انار برای افرادی که معده و کبد سرد دارند و یا زخم معده و روده دارند توصیه نمی‌شود.

 

درمان خشکی پوست به روش طب سنتی
مصرف برخی میوه‌ها و سبزی‌ها در درمان خشکی پوست موثر هستند و در مقابل مصرف نوشابه، چیپس، شکلات و تنقلات بی‌ارزش به خشکی پوست دامن می‌زنند. برای درمان خشکی پوست می‌توان از انواع سبزی‌ها، میوه، غلات، دانه‌های خوراکی و آجیل استفاده کرد.

 

سبزی‌ها و میوه‌های زردرنگ و نارنجی در طراوت پوست موثر هستند. سبزی‌هایی مانند هویج، کدو حلوایی یا میوه‌هایی مانند نارنگی و پرتقال، طالبی، زردآلو و لیمو از این دسته است که به دلیل داشتن بتاکاروتن که به نوعی یک آنتی‌بیوتیک محسوب می‌شود باعث شادابی پوست خواهد شد. مصرف متعادل انواع گوشت باید در برنامه غذایی گنجانده شود.

 

روغن زیتون، سیر، پیاز و تخم‌مرغ بهتر است بیشتر مصرف شود چرا که گوگرد موجود در آن‌ها باعث حفظ لطافت و جوانی پوست می‌شود. مصرف جوانه گندم، سبوس برنج و نخودفرنگی نیز باعث دریافت ویتامین B1 و جلوگیری از خشکی پوست می‌شود.

 

میوه‌هایی که مملو از ویتامین‌های A و C هستند برای شادابی پوست موثرند و مصرف آب میوه‌های طبیعی و شیر باعث حفظ لطافت پوست می‌شود.

 

حتی مصرف آب نیز به حفظ پوست می‌انجامد که به این منظور مصرف حداقل 8 لیوان آب در روز توصیه می‌شود. مصرف زیاد فست‌فودها و غذاهای سرخ‌شده برای پوست مناسب نیست و خوردن نوشابه، چیپس، شکلات و تنقلات بی‌ارزش سودی برای پوست ندارد.

 

بخور کردن در منزل، خواب کافی و ورزش کردن از عواملی است که باعث بازسازی و ترمیم سلول‌های پوستی می‌شود و جریان خون را در رگ‌ها افزایش می‌دهد. البته خوب است بدانید که برخی بیماری‌ها مانند تیروئید، دیابت و مصرف برخی از داروها مانند ضدحساسیت‌ها از عوامل ایجاد خشکی پوست است.

 

در این میان عوامل ارثی، برنامه غذایی نامناسب، قرار گرفتن پوست در معرض هوای سرد یا نور خورشید و شست و شوی زیاد بدن با صابون مخصوصاً از نوع قلیایی از دیگر عوامل است.

 

درمان ریزش مو به روش طب سنتی
در طب سنتی برای درمان ریزش موی سر و رشد مجدد آن توصیه شده ابتدا کمبود ویتامینB، رفع و سپس سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر مصرف شود.

 

همچنین می‌توان برای جلوگیری از ریزش مو، موها را با ماست شست‌وشو داد. در طب سنتی برای درمان ریزش موی سر و رشد مجدد آن روش‌های متعددی وجود دارد اما همه آن‌ها در جهت تحریک جریان خون در زیر پوست سر استفاده می‌شوند.

 

عوامل متعددی در ریزش مو دخیل هستند که یکی از آن‌ها کمبود ویتامین B و ماده معدنی گوگرد در بدن است. برای جبران کمبود این ماده معدنی می‌توان از انواع پیاز خوراکی و سبزی‌هایی مانند تره، سیر و موسیر استفاده کرد. همچنین برای تحریک جریان خون در سر، می‌توان موها را با ماست شست‌وشو داد چرا که آب ماست از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

 

به افرادی که دچار ریزش مو شده‌اند توصیه می‌شود که یک عدد خیار بزرگ را که کاملاً رسیده و زرد شده است را از وسط به دو نیم کنند و در آن، مقداری جو قرار دهند. پس از چند روز جو از آب خیار استفاده کرده و جوانه می‌زند و پس از مدتی خشک می‌شود. پس از آن، خیار را کوبیده و به همراه حنا یا ماست به سر زده شود.

 

راه دیگری هم وجود دارد که می‌توان مقدار کمی سیر را رنده کرده و بعد به آن مقداری عسل اضافه کرده و با هم مخلوط شوند. این مایع به مدت 2 ساعت بر روی کف سر و موها مالیده شود و سپس شسته شود.

 

همچنین برخی گیاهان در تقویت و رشد مو موثر هستند. گیاه بابونه نمونه‌ای از این گیاهان است. این گیاه، تارهای مو را تقویت می‌کند و آسیب‌های مو را که بر اثر بیماری به وجود می‌آید به حداقل می‌رساند.

 

.:: چاقی بیش از حد با ما چه می کند؟ ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

چاقی معضلی در همه کشورهای جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه بوده و به شدت رو به افزایش است. دلیل آن نیز کاهش فعالیت های بدنی به دنبال ماشینی شدن سبک زندگی و افزایش میزان استفاده از غذاها و میان وعده های ناسالم و پرکالری است.

 

کاهش کیفیت زندگی
افزایش چاقی باعث گسترش شدید دیابت و پیامدهای این بیماری بر چشم، کلیه، قلب و ? می شود. همچنین بالا رفتن ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی که مستقیماً با چاقی در ارتباط هستند.

 

گسترش چاقی و بیماری های پس از آن در کیفیت زندگی موثر است و با کاهش کیفیت زندگی افراد در سنین میانسالی و کهنسالی طول عمر به شکل چشمگیری کاهش می یابد بنابراین باید به کاهش میزان چاقی در جامعه کمک کنیم.

 

در صورتی که از چاقی افراد جلوگیری نکنیم در مهار دیابت و بیماری های قلبی و عروقی نیز موفق نخواهیم بود.اصلاح شیوه زندگی موثرترین راه برای کاهش چاقی است. راه های دارویی و جراحی نیز تأثیر زیادی در لاغری دارد ولی میزان موفقیت آن به اندازه سبک زندگی صحیح، نیست.

 

احتمال بروز سنگ صفرا
سرطان، دیابت، فشارخون بالا و … از جمله بیماری هایی هستند که پیش از این، محققان چاقی را از متهمین ردیف اول بروزشان معرفی کرده بودند.

 

حالا تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد نوجوانانی که چاق هستند در مقایسه با نوجوانانی که وزن نرمال دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری سنگ کیسه صفرا هستند.به گزارش بی بی سی، یک تیم تحقیقاتی ۵۱۰ هزار نفر که بین ۱۰ تا ۱۹ سال سن داشتند را تحت بررسی قرار دادند.

 

بر اساس نتایج این تحقیقات که در مجله تغذیه و امراض معده و روده کودکان منتشرشده، از میان این افراد ۷۶۶ نفر سنگ کیسه صفرا داشتند. این تحقیقات معلوم کرد کسانی که چاق بودند دو برابر کسانی که وزن مناسب داشتند به بیماری سنگ کیسه صفرا مبتلا شده بودند.

 

چاقی، درد را تشدید می کند
در یک تحقیق معلوم شد افرادی که وزن بیشتری دارند و سنگین تر هستند، درد و ناراحتی بیشتری را تجربه می کنند. در این مطالعه کارشناسان بهداشت عمومی روی اطلاعات بیش از یک میلیون نفر مربوط به وضعیت سلامتی آن ها آزمایش و بررسی انجام دادند.

 

این اطلاعات از طریق مصاحبه های تلفنی بین سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی جمع آوری شده بودند. ۳۸ درصد از شرکت کنندگان مبتلا به اضافه وزن و ۲۵ درصد آن ها چاق بودند. به گزارش سایت اینترنتی هلت دی نیوز، نتایج بررسی ها نشان داد میزان احساس درد در افرادی که دارای اضافه وزن هستند نسبت به گروهی که وزن طبیعی دارند ۲۰ درصد بیشتر است.

 

باعث تغییر واکنش زبان
دانشمندان اعلام کردند که چاقی ممکن است در نقاطی از مغز که سیستم طعم را از طریق سلول ها روی زبان کنترل می کند، تغییر ایجاد کند.

 

با توجه به نشریه “پلاس وان”، زیست شناسان دانشگاه “بوفالو” دریافتند که داشتن اضافه وزن واکنش زبان را در غذاهای مختلف تغییر می دهد.آن ها، ۲۵ موش طبیعی را با ۲۵ تا از هم نوع های این موش ها که غذاهای بسیار چرب می خوردند و چاقی مفرط داشتند مقایسه کردند.

 

محققان دریافتند که موش های چاق، سلول های گیرنده طعم و مزه کمتری در مقایسه با آن هایی که لاغرتر بودند، داشتند و به محرک های شیرین پاسخ کمتری دادند، علاوه بر این، سلول های پاسخ در حیوانات چاق حتی واکنش ضعیف تری را نشان داد .

 

خطر ابتلا به بیماری کلیوی
بررسی محققان نشان می دهد چاقی و اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به بیماری های پیشرفته کلیوی را افزایش دهد. محققان دانشگاه کالیفرنیا اعتقاد دارند نوجوانان چاق پیش از آن که به سن بزرگسالی برسند می توانند با کاهش وزن از ابتلا به این بیماری ها جلوگیری کنند.

 

به بیان دیگر مقابله با شیوع چاقی روندی سریع نخواهد داشت، اما در صورتی که اقدامات پیشگیرانه انجام شود، تعداد کمتری از افراد به بیماری های قلبی، کلیوی و دیابت مبتلا خواهند شد. همچنین گفته شده است افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض بیماری های پیشرفته کلیوی قرار می گیرند،اما این خطر برای افراد غیردیابتی با اضافه وزن هم وجود دارد.

 

افت شنوایی
بررسی ها نشان می دهد چاق بودن به خصوص افزایش چربی شکمی در بروز اختلالات شنوایی نقش دارد. در این بررسی اطلاعات بیش از ۶۸هزار زن شرکت کننده در مطالعه سلامت پرستاران هاروارد ارزیابی شد.

 

همچنین از این افراد درخواست شد در فاصله سال های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۹ میلادی هر دو سال یک بار به پرسش های مطرح شده در مورد وضعیت سلامت و عادات روزانه شان به دقت پاسخ دهند. در سال ۲۰۰۹ میلادی از آنان در مورد قدرت شنوایی شان نیز پرسش هایی مطرح شد.

 

به گفته پزشکان در طول انجام این مطالعه از میان هر شش زن یک نفر به عارضه افت شنوایی یا ناشنوایی مبتلا شده بود. همچنین در افرادی که شاخص توده بدنی یا اندازه دور کمر بیشتر بود خطر بروز مشکلات شنوایی نیز افزایش پیدا می کرد.

 

.:: بهترین خوراکی های مقوی برای بچه ها ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

تخم مرغ حاوی پروتئین است و یکی از خوراکی هایی است که بطور طبیعی پر از ویتامین د است و باعث می شود که بدن کلسیم جذب کند. خوردن پروتئین در وعده صبحانه به بچه ها کمک می کند که مدت زمان طولانی تری سیر بمانند.

 

تخم مرغ
تخم مرغ حاوی پروتئین است و یکی از خوراکی هایی است که بطور طبیعی پر از ویتامین د است و باعث می شود که بدن کلسیم جذب کند. خوردن پروتئین در وعده صبحانه به بچه ها کمک می کند که مدت زمان طولانی تری سیر بمانند.

 

جو دوسر
تحقیقات نشان می دهند که بچه هایی که جو دو سر می خورند بهتر می توانند در مدرسه به درس توجه و دقت کنند. حبوباتی که غنی از فیبر هستند، مانند جو دو سر، به آرامی هضم می شوند و به بچه ها انرژی بیشتری می دهند.

 

میوه ها
هر میوه ای برای بچه مفید است و مواد معدنی و ویتامین های لازم برای بدنش را تأمین می کند. میوه ها فیبر هم دارند و دستگاه گوارشی بدن را سالم نگه می دارند.

 

شیر
پروتئین و کلسیم موجود در شیر و لبنیات برای مغز و بدن بچه سوخت کافی فراهم می کند. پروتئین به ساخت بافت مغزی کمک می کند و کلسیم استخوان ها و دندان های او را محکم نگه می دارد.

 

بلوبری
سالهاست که بلوبری جزو سالم ترین میوه ها شناخته می شود و آنتی اکسیدان فراوانی دارد. حالا پژوهشگران می گویند که علاوه بر محافظت در برابر بیماری قلبی و دیابت و بهبود کارکرد مغز، به کاهش چربی سمی هم کمک می کند.

 

توفو
غذاهایی که از سویا درست می شوند منبع خوبی از پروتئین هستند و مزایای ضدسرطانی دارند. توفو برای دختران خوب است، زیرا تأثیر محافظتی بر بدن آنها و بافت های سینه دارد.

 

گوجه فرنگی
این گیاه پر از لیکوپین است. لیکوپین در برابر بسیاری از سرطان ها از بدن محافظت می کند. پختن گوجه فرنگی آن را سالم تر می کند، زیرا حرارت موجب آزاد شدن لیکوپین می شود. همراه کردن آن با چربی های سالمی همچون روغن زیتون باعث می شود که جذب آن بالا برود.

 

کلم
بچه ها بخاطر ترد بودن و طعم کلم شاید آن را بیشتر از سبزیجات و کاهو دوست داشته باشند. خانواده کلم مانند کلم پیچ، بروکلی و کلم برگ دارای موادی هستند که ریسک ابتلا به انواع سرطان را کاهش می دهند و گوارش را بهتر می کنند. همچنین سموم بدن را با آزاد کردن آنزیم هایی دفع می کنند.

 

سالمون
سالمون حاوی چربی های سالم امگا سه است و رشد مغزی را افزایش می دهد و افسردگی را کاهش می دهد. همچنین خواص ضدالتهابی خیلی خوبی دارد. سعی کنید سالمون های وحشی مصرف کنید که جیوه کمتری دارند و امگا سه آنها بیشتر است.

 

کاکائو
پودر کاکائو یکی از منابع سرشار فلاوونوئید است که فشار خون را تنظیم می کند و برای قلب و دهان مفید است. همچنین از پوست کودک در مقابل آفتاب محافظت می کند.

 

لوبیای سیاه
لوبیا و حبوبات منابعی غنی از پروتئین هستند و فیبر و کلسیم زیادی دارند. هرچه رنگ لوبیا تیره تر باشد، بهتر است. همچنین در مقابل بیماری قلبی و کلسترول بالا از بدن محافظت می کند.

 

ریحان
این گیاه پر از آنتی اکسیدان، ویتامین آ، ث و کا است و آهن، پتاسیم و کلسیم بالایی دارد و به گوارش کمک می کند. همچنین سر درد را خوب می کند.

 

ماست یونانی کم چرب
این ماست ها باکتری های مفیدی دارند که ایمنی را تقویت می کنند و به هضم و گوارش کمک می کنند. دو تا سه برابر بیشتر پروتئین دارند و قند آنها کمتر از ماست های معمولی است.

 

دارچین
تحقیقات نشان داده است که این ادویه به تنظیم قند خون کمک می کند و به بچه ها انرژی می دهد. می توانید آن را در غذای حبوبات، پنکیک، صبحانه و ماست بچه بریزید.

 

مغزها
مغزهایی مانند بادام و گردو چربی های سالم دارند و به رشد بچه ها و سلامت قلب آنها کمک می کنند. کمی مغز بادام یا گردو در صبحانه به بچه انرژی زیادی می دهد.

 

منبع : مجله اینترنتی برترین ها

 

.:: یازده ترفند عالی برای کم کردن کالری در هر وعده غذایی ::.

مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

در این مطلب چند ترفند برای کاهش کالری‌های دریافتی در هر وعده‌ی غذایی را عنوان می‌کنیم که کمک زیادی به خوش‌اندامی شما می‌کند. لطفاً با ما همراه باشید.

 

همیشه در ذهن افرادی که می‌خواهند لاغر شوند یک سۆال بزرگ وجود دارد؟ اینکه چگونه می‌شود بدون دنبال کردن رژیم‌های سخت لاغر شد! بعضی‌ها اول با همین رژیم‌های سخت شروع می‌کنند اما خیلی زود کم می‌آورند و از ادامه‌ی راه منصرف می‌شوند.

 

اما ما به شما می‌گوییم با ایجاد تغییرات جزیی در عادت‌های غذایی‌تان می‌توانید نتیجه‌ی خوبی بگیرید و به راحتی چند کیلو کم کنید. در این مطلب چند ترفند برای کاهش کالری‌های دریافتی در هر وعده‌ی غذایی را عنوان می‌کنیم که کمک زیادی به خوش‌اندامی شما می‌کند. لطفاً با ما همراه باشید.

 

همین امروز شروع کنید
خیلی‌ها همیشه در حال تصمیم گرفتن هستند. یعنی اینکه می‌گویند از فردا رژیم را شروع می‌کنم. اما این فردا هیچ‌وقت از راه نمی‌رسد. یا اینکه همیشه می‌گویند از این به بعد هله‌هوله و شیرینی‌جات نمی‌خرم. اما باز هم سر حرفشان نمی‌مانند. امروز و فردا کردن را کنار بگذارید.

 

از همین امروز که خرید می‌روید حرفه‌ای‌تر برخورد کنید. از خریدن بیسکویت و هله‌هوله‌ها بپرهیزید. اگر نمی‌توانید حداقل بسته‌بندی‌های کوچک‌تر را انتخاب کنید. اگر داخل گنجه‌ها و کابینت‌هایتان این قبیل مواد غذایی چاق‌کننده وجود نداشته باشد میزان کالری‌های دریافتی‌تان کلی پایین می‌آید.

 

پس از همین امروز خوردن هله‌هوله یا همان رژیم خراب‌کن‌ها را تا جایی که می‌توانید کاهش دهید. اگر می‌توانید برای مدتی دور و برشان نروید.

 

هر روز چند قاشق کمتر
اگر می‌خواهید میزان کالری‌های دریافتی‌تان را کاهش دهید و لاغرتر شوید باید حجم غذایی که می‌خورید را کم کنید. بشقاب‌های کوچک‌تری انتخاب کنید. یا اینکه هر روز یک تا دو قاشق از غذایی که همیشه می‌خورید کم کنید. اگر رستوران می‌روید غذایتان را شریکی بخورید یا اینکه ظرف یک بار مصرف بخواهید و نصف غذایتان را به خانه ببرید.

 

آب بنوشید
برای کالری‌زدایی از وعده‌های غذایی نوشیدن آب خیلی تأثیر دارد. در هر وعده‌ی غذایی به جای نوشیدنی‌های دیگر آب نوش جان کنید. اگر خوردن آب خالی برایتان جالب نیست لیموترش به آن اضافه کنید. اصلاً می‌توانید قبل از شروع غذا یک لیوان آب بخورید.

 

گاهی وقت‌ها تشخیص اینکه گرسنه هستید یا تشنه سخت می‌شود. در واقع خیلی‌ها نمی‌دانند تشنه‌شان است یا گرسنه. برای همین به سمت خوردن می‌روند نه نوشیدن آب.

 

میوه و سبزیجات در اولویت
در هر وعده‌ی غذایی سبزیجات و میوه بخورید. می‌توانید در یک وعده به جای غذاهای سرخ کردنی یا برنج یک بشقاب سبزیجات میل کنید.

 

عاشق طعم شیرین دسر بعد از غذا هستید و نمی‌توانید از آن دل بکنید؟ به جای دسرهای شیرین و چرب یک واحد میوه بخورید. البته بعد از غذا کمی فاصله بدهید و بعد میوه‌تان را میل کنید. سرکار که می‌روید به جای خرید هله‌هوله و نوشیدنی‌های پرکالری یک واحد میوه به عنوان میان‌وعده بخورید.

 

فیبرها را دریابید
فیبرها باعث سرعت بخشیدن به هضم غذا می‌شوند، کلسترول خون را کاهش می‌دهند و با یبوست مقابله می‌کنند. این سه دلیل برای اینکه در هر وعده‌ی غذایی فیبر بیشتری میل کنید کافی است. برای دریافت فیبر بیشتر نان‌های تهیه‌شده از آرد کامل (سبوس‌دار) پاستاهای تهیه‌شده از آرد کامل و برنج قهوه‌ای را دریابید. میوه‌ها نیز سرشار از فیبر هستند.

 

در هر وعده‌ی غذایی پروتئین میل کنید
پروتئین‌ها انرژی‌زا هستند و مدت زمان طولانی شما را سیر نگه می‌دارند. زمانی که پروتئین میل می‌کنید دیگر لازم نیست مثلاً یک ساعت بعد دنبال چیزی برای خوردن باشید. توصیه می‌کنیم گوشت‌های کم چرب مانند مرغ و ماهی را دریابید.

 

نوشیدنی‌های گازدار ممنوع
یک “نه” قاطع به نوشیدنی‌های گازدار بگویید. نوشابه خوردن یعنی دریافت کالری مفت. نوشیدنی‌های گازدار سرشار از قند هستند و ارزش غذایی پایینی دارند. گول نوشابه‌های مثلاً رژیمی را هم نخورید. به جای این قبیل نوشیدنی‌ها آب را دریابید. می‌توانید چای کم رنگ بریزید و بگذارید خنک شود. چای سرد هم تا حدودی همان طعم نوشابه را می‌دهد. امتحان کنید.

 

سس‌ها را بی‌خیال شوید
عاشق سس سفید یا کچاپ و غیره هستید؟ بهتر است کمی احتیاط کنید. بیشتر این سس‌ها سرشار از چربی هستند. در واقع سس مایونز، کچاپ و خردل جزو سس‌هایی هستند که باید با احتیاط مصرف شوند. توصیه می‌کنیم که مایونز را بی‌خیال شوید. سس کچاپ را هم در منزل تهیه کنید. سالادهایتان را با لیموترش، سرکه و روغن زیتون میل کنید.

 

میزان نمک مصرفی را کاهش دهید
نمک زیادی به غذایتان می‌زنید؟ دست نگهدارید. برای کالری‌زدایی از غذاها اولین قدم کاهش دادن میزان نمک است. نمک باعث احتباس آب می‌شود.

 

یعنی اینکه آب بین بافت‌های بدن حبس شده و پف می‌کنید. به جای اینکه نمکدان را داخل غذایتان خالی کنید از ادویه‌ها و چاشنی‌ها برای خوش‌طعم کردن غذاهایتان استفاده کنید. فلفل را دریابید که متابولیسم بدنتان را هم بالا می‌برد.

 

اگر رستوران غذا می‌خورید اصلاً به غذایتان نمک اضافه نکنید چون آقای سرآشپز قبلاً این کار را کرده‌اند. در واقع آقایان آشپز در اضافه کردن روغن و نمک کوتاهی نمی‌کنند.

 

عجله بی عجله
هر چه گرسنه‌تر سر سفره حاضر شوید تندتر خواهید خورد. البته بگذریم که بعضی‌ها عادت دارند خیلی تند غذا بخورند. برای اینکه غذایتان را مثلاً در عرض ۵ دقیقه تمام نکنید بهتر است قبل از شروع غذای اصلی میان‌وعده‌ی سبکی میل کنید.

 

یک عدد سیب یا هویج انتخاب‌های خوبی هستند. غذایتان را با حوصله بجویید. سرپا یا مقابل تلویزیون غذا نخورید. چون در این صورت هم تندتر خواهید خورد و هم بیشتر.

 

یخچالتان را پاک‌سازی کنید
وقتی یخچال پر از مواد غذایی چرب و پرکالری باشد مقاومت کردن در برابر خوردن نیز کمتر می‌شود. اولین قدم این است که یخچال را پاک‌سازی کنید.

 

دور مواد غذایی چرب را خط قرمز بکشید. سبزیجات را در ظروف شفاف یا کیسه‌های پلاستیکی دم دست قرار دهید. از خرید غذاهای آماده بپرهیزید. این قبیل غذاهای آماده سرشار از سدیم (نمک) هستند. زمانی که مواد غذایی تازه و خوب دم دستتان باشد علاقه‌ی بیشتری به آشپزی و تهیه‌ی غذاهای سالم‌تر خواهید داشت.

 

.:: تاثیر مثبت ضداکسیدان ها در بدن ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

ویتامین C و مواد دیگر مانند ویتامین E و سلنیم تاثیر ضدحساسیت دارد. به نظر می رسد که بیشتر این تاثیرگذاری به دلیل خاصیت ضداکسیدانی آنهاست.

 

ضداکسیدان ماده ای است که مانع از فعالیت رادیکال های آزاد می شود. رادیکال های آزاد مولکولی است که الکترون غیرمزدوج بسیار فعال دارد در حالی که ماده ضداکسیدانی عبارت از مولکولی است که می تواند لطمه یا ضایعه اکسیدی شدن را کم کند.

 

از جمله مواردی که باعث تولید رادیکال های آزاد در بدن می شود می توان به سیگار کشیدن، مصرف داروهای شیمی درمانی، آلودگی هوا، استفاده از حشره کش ها، قرارگرفتن در معرض اشعه X، مصرف غذاهای سرخ کردنی و … اشاره کرد.

 

این مواد مکانیسم های ضداکسیدانی بدن را معیوب و فلج می کند و به این ترتیب زمینه ابتلا به حساسیت را افزایش می دهد. ویتامین C و سایر ضداکسیدان ها از بروز ناراحتی های حساسیت زا و آسم جلوگیری می کند.

 

.:: از خواص چای سبز غافل نباشید ::.

گیاهی برای مقابله با بوی بد دهانمطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

به نوشته سایت “CNN” ، “پلی فنولز” نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای سبز، ترکیبات موجود در دهان را که به بوی بد دهان، پوسیدگی و حتی سرطان دهان منجر می شود، از بین می برد. چای سبز از بروز سرطان، بیماری قلبی، پارکینسون و آلزایمر پیشگیری می کند و کلسترول را کاهش می دهد.

 

سال هاست که از این گیاه در کشورهای چین و خاوردور استفاده می شود و به تازگی در اروپا نیز طرفداران زیادی پیدا کرده است. این چای که نسبت به چای سیاه کافئین کمتری و پلی فنولز بیشتری دارد، بدون شیر و شکر مصرف می شود و در نتیجه کم کالری است.

 

پلی فنولز موجود در آن خاصیت ضد ویروسی دارد پوسیدگی دندان و التهاب ناشی از ترکیبات زیان بار سیگار بر اثر مصرف این چای کاهش پیدا می کند.

 

گیاهی برای مقابله با پیری زودرس
چای سبز خواص زیادی دارد و جزء نوشیدنی های سالم محسوب می شود. چای سبز به طور چشم گیری قند خون را کاهش می دهد. ترکیب موجود در چای سبز به نام اپیگالوکاتشین گالات (EGCG) به هضم مواد غذایی نشاسته ای کمک می کند.

 

نوشیدن یک و نیم پیمانه چای سبز هنگام مصرف غذاهای نشاسته ای توصیه می شود زیرا میزان قند خون به نصف کاهش می یابد و در پیشگیری از بروز دیابت نوع ۲ موثر است.

 

با سرطان مقابله می کند: مصرف هفته ای ۳ فنجان یا بیشتر چای سبز به مدت حداقل ۶ ماه، خطر سرطان سیستم هاضمه را در زنان ۱۴درصد کاهش می دهد.

 

سوزاندن چربی: نتایج تحقیقات نشان می دهد بزرگسالانی که به مدت ۳ ماه، روزی ۲ وعده چای سبز نوشیدند، میزان چربی بدن و دور کمر و همچنین وزنشان کاهش یافت.

 

بهبود حافظه: هنگامی که EGCG موجود در چای سبز به مغز می رسد، حافظه را تحریک می کند.

 

.:: کاهش وزن و توصیه های ضروری ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

مهم ترین توصیه ای که می توان به افرادی که در صدد کاهش وزن خود هستند بکنیم، این است که زیادتر بخورند! یکی از بزرگ ترین اشتباه های این افراد این است که برای کاهش وزن، خود را گرسنگی می دهند. این در حالی است که برای کاهش وزن باید از غذاهای مغذی استفاده کرد.

 

تغذیه نادرست (کم خوری) روند سوخت و ساز بدن را آهسته می کند و در پی آن چربی کمتری سوزانده می شود. بنابراین باید غذای کافی بخورید تا بتوانید وزن خود را کاهش دهید اما به جای مصرف غذاهای پرکالری، باید غذاهای پرالیاف و کم کالری مصرف کنید در این صورت می توانید نتایج دائمی و بلند مدت به دست آورید.

 

اکثر رژیم های غذایی چندان موثر نیست زیرا فرد فقط مدتی می تواند در مقابل تحریک برای خوردن مقابله کند و در نهایت دستگاه گوارش پیام هایی را به مغز مخابره می کند که دیگر فرد تحمل گرسنگی را نمی کند و نتیجه آن پرخوری سابق است.

 

درمان طبیعی دکتر گواهی

 

.:: وقتی که بچه ها 2 به 3 می‌شوند! ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

با ورود بچه به جمع دو نفره زن و شوهر چه اتفاق‌های خوب و بدی بین آنها می‌افتد؟ ورود فرزند به خانه با خود شادی و هیجان و سر و صدا می‌آورد. اگر از کسانی که تازه بچه‌دار شده‌اند درباره روزهایشان و گذر زمان بپرسید حتما به شما خواهند گفت اصلا نمی‌دانند کی صبح شب می‌شود و شب صبح!

 

اگر از اتفاق‌هایی که این روزها توجهشان را بیشتر از همه جلب کرده بپرسید باز هم اکثر خبرهای خوب و بد همه گرد کسی جز فرزند تازه وارد به خانه نمی‌گردد…

 

طبیعی هم هست؛ تولد شگفت‌آور است و مراقبت از این موجود کوچک به حداقل ۱۰ جفت چشم و دست نیاز دارد. زندگی تغییر می‌کند و زن و شوهر که حالا پدر و مادر شده‌اند وقتی در آینه نگاه می‌کنند البته اگر وقت کنند- چهره دیگری از خودشان می‌بینند؛

 

چهره‌ای که خستگی و شادی و غم و آرامششان هم با روزهای قبل تفاوت کرده است. آنها چه بخواهند و نخواهند تغییر می‌کنند و این تغییر ،رابطه‌شان را هم تغییر می‌دهد. آنها را به هم نزدیک‌تر یا دورتر می‌کند. باعث می‌شود وقت بیشتری را کنار هم بگذرانند یا وقت کمتری را، به یکدیگر بیشتر توجه کنند یا …

 

این یعنی ورود فرزند به خانه هم می‌تواند گره باهم بودن و نزدیکی را بیشتر کند و هم می‌تواند فاصله بیندازد بین زن و شوهر، آنقدر که صدای اعتراض یکی یا هر دو را در بیاورد. اگر در آستانه پدر و مادر شدن هستید یا پدر و مادر شده‌اید و فکر می‌کنید بین شما فاصله‌ای افتاده که نباید می‌افتاده پرونده این هفته را بخوانید که درباره آداب زن و شوهری بعد از ورود فرزند به خانه می‌گوید.

 

.:: توصیه های متخصصان تغذیه به دانش آموزان ::.

سالم ترین ها را برای زنگ تفریح انتخاب کنیدمطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

خوراکی های سالم و پرانرژی، بهترین گزینه برای زنگ تفریح هستند. بهتر است دانش آموزان خوراکی های حاوی قند را هنگام زنگ تفریح مصرف کنند، زیرا قند، بزرگ ترین منبع سوخت مغز ما محسوب می شود.

 

البته حواستان باشد که قندهای ساده ای مانند انجیر خشک، توت خشک، قند، شکر، کیک و شیرینی های حاوی شکر، به سرعت باعث افزایش قند خون و به همان سرعت هم افت قند خون و کاهش تمرکز می شوند.

 

به همین دلیل بهتر است خوراکی های حاوی قندهای پیچیده مانند سیب، هلو، گلابی، کشمش، مویز یا میوه های مخلوط شده با عسل، خرما و انگور را برای زنگ تفریح انتخاب کرد. این خوراکی ها علاوه بر داشتن ارزش تغذیه ای بالا، باعث افزایش قدرت تمرکز و حافظه هم می شوند.

 

گردو، بادام، فندق، پسته و بادام زمینی هم جزو مغذی ترین خوراکی ها برای زنگ تفریح اند. انواع مغزها، حاوی مواد معدنی مختلفی مانند منیزیم، پتاسیم، روی و ویتامین E هستند. البته ارزش تغذیه ای مغزهای خام، به مراتب از انواع شور و بوداده آنها بیشتر است.

 

برخی مغزها مانند گردو و به اندازه کمتری هم بادام، حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هم هستند. اسیدهای چرب امگا۳، تاحد چشمگیری باعث بهبود عملکرد مغز و افزایش قدرت تمرکز می شوند.

 

صبحانه را هرگز فراموش نکنید
متاسفانه یکی از عادت های بد خیلی از دانش آموزان، حذف صبحانه از برنامه غذایی است اما این کار علاوه بر به خطر انداختن سلامت دستگاه گوارش، باعث کاهش قدرت تمرکز و حافظه هم می شود.

 

تحقیقات جدید نشان می دهند حتی بدغذاترین افراد و بچه ها هم به خوردن صبحانه های گرم علاقه زیادی دارند بنابراین والدین می توانند برای تشویق بچه های دانش آموز خود به خوردن صبحانه، برای آنها نان گرم تهیه یا نان صبحانه شان را در دستگاه های توستر یا مایکروفر گرم کنند.

 

عدسی، تخم مرغ آبپز یا نیمرو، املت، سیب زمینی پخته، خوراک لوبیا چیتی و انواع خاگینه، از مغذی ترین غذاهای گرمی هستند که خوردن آنها می تواند برای دانش آموزان، بسیار لذت بخش باشد.

 

نوشیدنی کنار صبحانه را از قلم نیندازید
نوشیدنی کنار صبحانه دانش آموزان باید متنوع و مغذی باشد تا هم هر روز صبح میل به خوردن آن داشته باشند و هم سلامت و قدرت حافظه شان حفظ شود. چای، قهوه و نسکافه جزو نوشیدنی های کافئین داری هستند که نوشیدن آنها در صبح زود، خواب را از سر بچه ها می پراند و آنها را برای رفتن به مدرسه و درس خواندن کاملا هوشیار می کند.

 

شیر هم حاوی کلسیم است و می تواند به هوشیار شدن بچه ها، حفظ سلامت آنها و افزایش قدرت تمرکزشان کمک کند. آب مرکباتی مانند آب پرتقال و گریپ فروت یا ترکیبی از مرکبات مختلف هم قدرت تمرکز بچه ها را تاحد زیادی بالا می برد و کمک زیادی در یادگیری درس و به خاطر سپردن مطالب به آنها می کند.

 

البته بهتر است برای مغذی تر کردن شیر، کمی پودر نارگیل، مغزهای پودرشده، عسل یا شیره خرما به آن اضافه کنید. افزودن عسل و شیره خرما به چای و قهوه هم می تواند تاحد چشمگیری باعث بالا رفتن ارزش تغذیه ای آنها شود.

 

ماهی بخورید
یکی از مغذی ترین خوراکی ها برای دانش آموزان، “غذای مغز” یا همان ماهی است. تحقیقات مختلف ثابت کرده اند حتی مصرف یک وعده ماهی در طول هفته هم می تواند باعث افزایش قدرت حافظه کوتاه مدت در به خاطر سپردن درس ها و کارها شود.

 

به همین دلیل مصرف ماهی در دوران نوجوانی، به بچه هایی که به تقویت حافظه برای درس خواندن و به خاطر سپردن مطالب نیاز دارند، توصیه می شود.

 

غلات سبوس دار را فراموش نکنید
غلات سبوس داری مانند نان سنگک، برنج قهوه ای و ذرت بوداده سرشار از فیبر و ویتامین E هستند. به همین دلیل مصرف آنها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروقی و چربی بد خون (LDL) می شود.

 

پیشگیری از رسوب چربی در عروق خونی و به جریان افتادن خون در بدن به واسطه خوردن غلات سبوس دار، باعث خون رسانی بهتر به مغز و بهبود عملکرد آن می شود. پس می توان به تمام افرادی مانند دانش آموزان که زیاد از مغز خود کار می کشند، توصیه کرد از همین امروز مصرف غلات سبوس دار را جایگزین غلات ساده کنند.

 

ضمن اینکه می توانیم نان های سبوس دار را با یک ماده غذایی حاوی پروتئین و چربی مانند کره بادام زمینی مصرف کنیم تا در طول روز با کمبود انرژی، احساس خستگی مداوم و از دست دادن تمرکز روبرو نشویم.

 

روزنامه سلامت

 

.:: سعی کنید از آن طرف بام نیفتید ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

تخمه کدو هم مانند سایر مغزها و دانه‌ها، جزو خوراکی‌های مغذی با منافع فراوان است با این حال نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد و باید حجم متعادلی از آن به‌عنوان میان‌وعده در رژیم غذایی گنجانده شود.

 

برخی افراد به مصرف تخمه‌های بوداده تمایل دارند و برخی‌ها هم طعم خام آن ‌را بیشتر می‌پسندند. به‌طورکلی،‌ تفاوت چشمگیری بین تخمه‌ کدوهای خام و بوداده از نظر ارزش تغذیه‌ای وجود ندارد. البته اگر به تخمه‌های بوداده، نمک اضافه شده باشد،

 

به‌طور حتم، عادت به مصرف آن باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود و می‌تواند برای بیماران قلبی و افراد مبتلا به پرفشاری خون، دردسرساز باشد بنابراین اگر قرار است تخمه‌های بوداده را مصرف کنید، مصرف انواع بدون نمک آنها به ‌جای انواع شورشان توصیه می‌شود. نکته دیگر در مورد کالری تخمه کدو است.

 

تخمه کدو هم مانند سایر دانه‌های خوراکی، حاوی کالری نسبتا بالایی است. متاسفانه برخی مردم عادت دارند انواع تخمه‌ها را بدون در نظر گرفتن میزان کالری‌شان در حجم بالایی مصرف کنند.

 

این گروه از افراد نمی‌دانند تخمه‌های مختلف مانند تخمه کدو، دارای کالری بالایی در حجم کم هستند و افراط در مصرف آنها می‌تواند باعث ابتلا به اضافه‌وزن یا حتی تشدید چاقی و اضافه‌وزن بشود.

 

البته از آنجا که تخمه‌هایی مانند تخمه کدو می‌توانند باعث افزایش انرژی دریافتی بشوند، مصرف مقدار بیشتری از آنها به افراد لاغری که می‌خواهند کمی چاق بشوند، توصیه می‌شود.

 

دکتر سعید حسینی (متخصص تغذیه) روزنامه سلامت

 

.:: بسیاری از باید و نبایدهای دندانی ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

در صورتی که شما دندان های خود را به صورت ناخودآگاه و یا هنگام خواب به هم فشار داده و یا می سایید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید. چراکه شیوه زندگی، غذاها، نوشیدنی ها و حتی برخی ورزش ها می توانند به دندان های شما صدمه وارد کنند.

 

قند، شکر و شیرینی جات
شکر و شیرینی جات اولین دشمن دندان های شما به شمار می روند وهر چه مدت زمانی که در محیط دهان هستند بیشتر باشد، آسیب وارده شدیدتر است.

 

شکرتوسط باکتری های موجود در دهان که تولید کننده اسید هستند، مصرف می شود و اسید تولید شده مینای دندان را تخریب می کند. از افراط در مصرف آب نبات، پاستیل و میوه های خشک مانند کشمش بپرهیزید زیرا این خوراکی ها به مدت طولانی به دندان ها می چسبند و آسیب بیشتری به دندان ها وارد می کنند.

 

در صورت مصرف دسر و میان وعده های شیرین مانند شیرینی، شکلات، کیک، بیسکوییت، پودینگ، ژله، مربا، عسل، بستنی، شربت، نوشابه، شیر و آبمیوه مسواک زده و یا محیط دهان را با آب بشویید. سبزیجات و میوه های تازه، سالم ترین میان وعده به شمار می روند.

 

نوشیدنی ها
نوشیدنی های قند دار و حتی بدون قند از جمله چای و قهوه نیز برای دندان ها مضر هستند زیرا محیط دهان را اسیدی می کنند و احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهند.

 

نوشیدنی های الکلی نیز اسید تولید کرده و موجب فرسایش دندان ها می شوند. همچنین مصرف الکل با خشکی دهان و کاهش بزاق همراه است و از آنجایی که بزاق به رفع پلاک و تجمع باکتری ها از روی سطح دندان ها کمک می کند، مصرف الکل خطر پوسیدگی دندان ها را بالا می برد.

 

همچنین مصرف الکل خطر ابتلا به سرطان های دهان را افزایش می دهد. بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات سرطان انگلستان، ۷۵ تا ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان های دهان از الکل استفاده می کرده اند.

 

سیگار
سیگارموجب زرد شدن دندان ها، بوی بد دهان، بروز بیماری های لثه، مشکلات تنفسی و سرطان ریه و همچنین سرطان های دهان می شود. اگر شما روزانه ۲۰ نخ سیگار و یا بیشتر مصرف می کنید، خطر ابتلا به سرطان های دهان، ۶ برابر در شما بیشتراز سایر افراد است.

 

مصرف برخی داروها
برخی داروها موجب خشکی دهان و کاهش بزاق می شوند. بر اساس بیانیه انجمن دندان امریکا بیش از ۵۰۰ دارو از جمله مسکن ها و داروهای ضد حساسیت دارای این اثر می باشند. خشکی دهان و کاهش بزاق یکی از دلایل پوسیدگی دندان است. در صورت مصرف این داروها می توانید از آدامس های بدون قند برای افزایش ترشح بزاق استفاده کنید.

 

ورزش
در صورت انجام ورزش هایی که ممکن است به دهان و دندان های شما آسیب وارد کنند، از یک محافظ دهان استفاده کنید. می توانید برای تهیه این محافظ ها از دندانپزشک کمک بگیرید.

 

سایرخطرات
استفاده از دندان ها برای باز کردن در ظروف و بطری ها، باز کردن گره ها و بسته بندی های پلاستیکی، جویدن یخ و خوردن مواد غذایی سخت مانند ته دیگ نیز برای دندان ها مضر هستند و موجب آسیب آنها می شوند. در صورتی که شما دندان های خود را به صورت ناخودآگاه و یا هنگام خواب به هم فشار داده و یا می سایید، حتما با دندانپزشک مشورت کنید.

 

مراقبت از دندان ها
– دندان های خود را ۲ بار در روز با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک بزنید و روزانه ۱ بار از نخ دندان برای تمیز کردن فاصله میان دندان ها استفاده کنید.

 

– از یک رژیم غذایی سالم که حاوی همه گروه های غذایی از جمله نان و غلات، گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات، میوه ها و سبزیجات باشد، استفاده کنید.

– مصرف قند، شکر، شیرینی جات و آبمیوه های آماده را به حداقل برسانید.

– از مصرف سیگار و الکل خودداری کنید.

– به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

.:: ویتامین آفتاب را بهتر بشناسید ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

مطالعات انجام شده در انستیتو سلامت جورجیا در ایالات متحده امریکا، نشان داد که کمبود ویتامین D حتی در افراد سالم، موجب سخت و منقبض شدن دیواره شریان ها می شود.

 

این بررسی ثابت کرد که کمبود این ویتامین در سلامت و عملکرد عروق اختلال ایجاد کرده و موجب بالا رفتن فشارخون و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی می شود. با افزایش سطح ویتامین D در بدن، سلامت عروق ارتقا یافته و فشارخون کاهش می یابد.

 

برای انجام این تحقیق ۵۵۴ فرد سالم با میانگین سنی ۴۷ سال انتخاب شدند. میانگین سطح ۲۵- هیدروکسی ویتامین D (فرم پایدار ویتامین D) در خون افراد شرکت کننده ۳۱.۸ نانوگرم در میلی لیتر بود.

 

در ۱۴ درصد افراد گروه، کمبود ویتامین D (کمتر از ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر) و در ۳۳ درصد، میزان ناکافی ویتامین D (کمتر از ۳۰ نانوگرم در میلی لیتر) مشاهده شد. پژوهشگران توانایی انبساط عروق خونی این افراد را مورد ارزیابی قرار دادند.

 

نتایج نشان داد حتی با در نظر گرفتن عواملی مانند سن، وزن و میزان کلسترول خون، در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D، شریان ها سخت و سفت شده و عملکرد آنها دچار اختلال می شود. نکته مهم این که در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D، اختلال در عملکرد عروق خونی مشابه بیماران دیابتی یا بیماران مبتلا به پرفشاری خون بود.

 

دیواره عروق خونی از یک لایه سلول های اندوتلیال پوشیده شده است که انقباض و انبساط عروق را کنترل کرده و از تشکیل لخته های خونی که منجر به سکته مغزی و حملات قلبی می شوند، پیشگیری می نماید. نقش ویتامین D در عملکرد عروق هنوز به درستی شناخته نشده است.

 

محققان معتقدند که مکانیسم این عمل ممکن است مربوط به توانایی ویتامین D در تقویت سلول های اندوتلیال و عضلات دربرگیرنده عروق خونی باشد. مکانیسم احتمالی دیگر نقش ویتامین D در کاهش میزان آنژیوتانسین (هورمونی که موجب افزایش فشارخون می شود) و یا تنظیم التهاب است.

 

اغلب افراد، ویتامین D مورد نیاز خود را از تماس پوست بدن با نور خورشید و یا ازطریق مکمل های غذایی و غذاهای غنی شده مانند شیر و غلات صبحانه، تامین می کنند. تعداد محدودی از مواد غذایی از جمله ماهی های چرب و روغنی به طور طبیعی حاوی ویتامین D هستند.

 

در ادامه این تحقیق مشاهده شد که با افزایش سطح ویتامین D افراد شرکت کننده از طریق مکمل های غذایی و یا نور خورشید در مدت ۶ ماه، شاخص های سلامت عروق بهبود یافته و فشارخون پایین می آید.

 

در ۴۲ درصد افراد شرکت کننده با سطح ویتامین D ناکافی، پس از رساندن این ویتامین به محدوده طبیعی بدن، فشارخون ۴.۶ میلی متر جیوه کاهش نشان داد. این مطالعه ثابت کرد که ویتامین D در سلامت عروق خونی و پیشگیری از بیماری های مزمن به ویژه در دوران سالمندی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

.:: اگر عسل بخورید انگار ورزش کرده‌اید! ::.مطالب متنوع مجله پزشکی را با ما بخوانید

عسل به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد خوراکی پر خاصیت است که باعث عضله سازی بدن شده و از استهلاک و شل شدن بافت بدن جلوگیری می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد عسل به سلامت پوست بسیار کمک می‌کند و خاصیت ضد پیری فوق‌العاده‌ای دارد.

 

عسل باعث خون سازی در بدن شده و مسکنی برای دردهای عضلانی ورزشکاران به حساب می‌آید. پزشکان به ورزشکاران توصیه می‌کنند برای گرفتن نتیجه بهتر و رسیدن به تناسب اندام حتما از عسل در برنامه رژیم غذایی خود زیاد استفاده کنند.

 

عسل به دلیل آنتی اکسیدان های بالایی که دارد باعث افزایش در حجم عضلات شده و به سالخوردگان کمک می‌کند که دچار پوکی استخوان نشوند. خوردن مقداری مشخص عسل در روز به تمام افراد در تمام سنین کمک می‌کند که بتوانند عضلات اندام خود را تقویت کنند و به پرورش هر چه بیشتر آن کمک کنند.