پارس ناز پورتال

همه چیز درباره معاینه لگن خانم ها و نکات مهم

مجموعه : بهداشت زنان
همه چیز درباره معاینه لگن خانم ها و نکات مهم

همه چیز درباره معاینه لگن خانم ها و نکات مهم 

معاینه لگنی با دقت به سایز بدن بانو ها انجام میشود و نکات مهمی درمورد سلامت زنان و دوران یائسگی به آنان می‌دهد. آزمایش لگنی به دکتر این امکان را می‌دهد تا در اندام هاي یک بانو ، گذشته ، درحین و پس از یائسگی به دنبال علائم مریضی بگردد . واژه « لگنی » به « سوراخ لگن » اشاره دارد . آزمایش انجام میشود تا اندام هاي زیر در یک بانو دیده شوند :

 

رحم

واژن « مجرایی ماهیچه اي که از گردن رحم تا لب هاي واژن گسترش مییابد »
گردن رحم « از رحم تا واژن ادامه می‌یابد »
لوله فالوپ « یک لوله که تخمک را از تخمدان به رحم می‌رساند »
تخمدان « غددی که تخمک را فرآوری می‌کنند »
مثانه « کیسه اي که ادرار را نگه می دارد »
راست روده « اتاقکی که کولون را به مقعد وصل می‌کند »

 

سایز بدن یک بانو ، حساسیت آزمایش لگنی را مشخص می‌کند . بدبختانه انجام این آزمایش برای افراد سنگین وزن مشکل هست و حساسیت آزمایش برای آنها پایین می‌آید . گاهی دکتر برای مطمئن شدن از نتایج آزمایش لگنی مجبور هست تست ماورائ صوت هم انجام دهد .

 

چرا بانو هاي یائسه نیاز به انجام آزمایش لگنی دارند؟
چون افزایش سن باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود . انجام منظم آزمایش لگنی ، هم برای بانو هاي یائسه و هم برای پس از یائسگی پیشنهاد میشود زیرا به آنها این امکان را می‌دهد که اگر به سرطان مبتلا شدند در مراحل آغاز آن را تشخیص دهند و درمان را شروع نمایند .

 

بانو هاي یائسه باید هر چند وقت یک بار آزمایش پاپ را انجام دهند؟
براساس گزارش سرویس پیش گیری امریکا، انجام آزمایش پاپ « پاپ اسمیر » با آزمایش پاپیلوویروس انسانی « HPV » هر ۳ الی ۵ سال یک بار در بانو هاي ۳۰ الی ۶۵ ساله پیشنهاد میشود . بانو هاي بالای ۶۵ سال میتوانند دیگر آزمایش انجام ندهند اگر : در طی ۱۰ سال ، دست کم ۳ آزمایش پاپ پشت

 

سر هم منفی و یا دو آزمایش HPV پشت سر هم منفی داشته اند . اما بانو هایي که پیشینه تشخیص ناهنجاری هاي پیش از سرطانی پیشرفته « یعنی تشخیص بافت یا سلول هاي غیر طبیعی که ممکن هست منجر به سرطان شود و به انها Precancer می‌گویند » داشته اند باید دست کم تا ۲۰ سال آزمایش ها را انجام دهند .

 

بانو هایي هم که هیسترکتومی همراه با برداشتن گردنه رحم داشته اند و هیچ پیشینه اي از سرطان هاي لگنی و ناهنجاری هاي پیش سرطانی نداشته اند ، لازم نیست که دیگر آزمایش ها را انجام دهند .

 

اما اگر شما به آزمایش ها پاپ همه ي ساله نیاز ندارید ، اما پیشنهاد می‌شود که هر سال معاینه هاي زنانه را انجام دهید تا سلامتی تان را حفظ کنید .

 

آیا باید برای حاضر شدن برای آزمایش لگنی ، کاری انجام دهم ؟

 

کار خاصی نباید انجام دهید . هنگامی که به مطب می‌رسید دکتر ممکن هست در صورت لزوم از شما بخواهد که از حمام بهره گیری کنید و بخاطر این فرمایش هست که شما در طول آزمایش احساس راحتی کنید . گاهی هم از شما همانند ادرار خواسته می‌شود .

 

در طی این آزمایش باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشم ؟

 

باید انتظار داشته باشید کمی احساس ناراحتی کنید . اما نباید در طی آزمایش احساس درد کنید . خود آزمایش حدود ۱۰ دقیقه طول میکشد . اگر در طول آزمایش و یا گذشته از آن سوالی داشتید از دکتر بپرسید .

 

آزمایش لگنی چطور انجام میشود ؟
مراحل آن :
از شما می‌خواهند که لباس هایتان را در بیاورید « ممکن هست که از شما بخواهند لباس بیمارستان یا کاوری دیگر بپوشید » .

 

راجع به هر گونه نگرانی یا خطر سلامتی با شما گفتگو میکنند .

از شما میخواهند به پشت دراز بکشید و آرام باشید .

نقطه زیر شکم را فشار میدهند تا اندام ها به سمت بیرون فشار آورند .

به شما کمک می‌کنند تا در موقعیتی قرار بگیرید تا آزمایش با آینه طبی را انجام دهند .

از شما میخواهند که زانوهایتان را خم کنید و در استخوان رکابی جمع نمایید .

 

برای آزمایش اسپکولوم حاضر میشوید . اسپکولوم یک آینه طبی هست که از طریق واژن وارد بدن شما میشود . اسپکولوم باعث باز شدن واژن میشود بطوریکه واژن ، گردن رحم و رحم دیده شوند .اکنون در صورت لزوم آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود . تکنیسین یا دکتر از یک کاردک چوبی یا پلاستیکی و یک قلم مو یا برس کوچک بهره گیری میکند تا همانند اي از سلول هاي گردن رحم بردارد . یک همانند هم از مایع ترشحی واژن برای آزمایش عفونت گرفته میشود .

 

بعد اسپکولوم برداشته میشود .اکنون نوبت آزمایش دستی با انگشت هست . دکتر یا تکنیسین ، دو انگشتش را دوطرف واژن قرار می‌دهد و از دست دیگر بهره گیری میکند تا ناحیه اي که حس میکند را به پایین فشار دهد.

 

گاهی هم آزمایش روده « مقعدی » انجام میشود . دکتر انگشتی راکه با دستکش پوشیده شده داخل مقعد و روده می‌کند تا وجود هر تومور یا چیز غیر طبیعی را تشخیص دهد .سپس دکتر راجع به آزمایش گفتگو میکند « ممکن هست که از شما بخواهد که بعداً برای گرفتن نتایج مراجعه کنید ».