پارس ناز پورتال

معرفی انواع آلرژی ها و راه های درمان آن

معرفی انواع آلرژی ها و راه های درمان آن

معرفی انواع آلرژی ها و راه های درمان آن

آلرژی ها در اثر واکنش بیش از حد سیستم ایمنی در قبال مواد خارجی رخ می دهند کـه نوعی پریشانی در بدن محسوب می‌شوند. آلرژی و حساسیت بـه شکل هـای مختلف خودش را در انسان نشان میدهد. از حساسیت دارویی و غذایی تا حساسیت بـه عوامل محیطی. بـه نوعی آلرژی یکی از گسترده ترین انواع بیماری در کره زمین است.

 

هرکدام از این شکل هـای حساسیت هم درمان ها و پیشگیری ها و علایم خاص خودشان را دارند کـه دانستن آنها می تواند مفید باشد و ما را از تعداد زیادی از عوارض این بیماری در امان نگه دارد.علایمی کـه گاه خفیف هستند و می‌شود بـه نوعی با آنها کنار آمد و گاه آنقدر خطرناک می شوند کـه در دسته فوریت هـای پزشکی قرار می‌گیرند

 

و باید سریعا درمان شوند چرا کـه خطر جانی برای فرد در معرض آن وجود دارد. با ما برای شناخت و درمان انواع آلرژی همراه باشید.

 

آنافیلاکسی «ANAPHYLAXIS»

آنفیلاکسی یا شوک آلرژیک یک پاسخ آلرژیک شدید بـه داروها و تعداد زیادی از مواد آلرژی زای دیگر است کـه زندگی فرد را بـه خطر می اندازد. هنگامی کـه فرد در معرض این آلرژن ها قرار می‌گیرد ماستوسیت هـای آن ها بـه طور ناگهانی مقدار زیادی مواد شیمیایی آزاد میکنند. در نتیجه رگ هـای خونی فرد بـه سرعت گشاد می‌شوند و فشار خون شخص بـه شدت کاهش می یابد.

 

درمان; اگر علایم را در فردی مشاهده کردید اورژانس را خبر کنید. فورا تنفس دهان بـه دهان را اولیه کنید. اگر قلب ضربان ندارد, ماساژ قلبی بدهید. تزریق اپی نفرین «آدرنالین» برای این مواقع تنها درمان فوری تاثیر گذار است. داروهایی مانند آمینوفیلین, کورتیزون یا آنتی هیستامین ها کـه پس از آدرنالین تزریق می شوند, جلوی بازگشت علایم حاد را می گیرند.

 

کهیر «URTICARIA»

کهیر تورم قرمز رنگ پوست است کـه توام با خارش است. اندازه ضایعات کهیر از کوچکی یک عدس تا بزرگی یک بشقاب متغیر است. دلیل کهیر, خروج پلاسمای خون از مویرگ هـای کوچک خونی سطح پوست است کـه در اثر واسطه هـای شیمیایی, بـه خصوص هیستامین رخ می‌دهد.

 

علل کهیر;

مواد غذایی; تنقلات, شکلات, ماهی, گوجه فرنگی, تخم مرغ, توت و شیر.

 

داروها; آنتی بیوتیک ها, مسکن ها, آرام‌بخش ها و خواب آورها, مکمل هـای غذایی, آنتی اسیدها.

 

عفونت ها; برخی از عفونت ها از قبیل سرماخوردگی و عفونت هـای گلو در کودکان.

 

بیماری هـای داخلی; از جمله بیماری هـای غدد داخلی, بیماری هـای کبدی, آلودگی هـای انگلی و علاوه بر این عوامل نور خورشید, سرما, تعرق, ورزش و تماس با آب هم می تواند دلیل ایجاد کهیر باشند.

 

درمان کهیر; بهترین درمان کهیر, تعیین دلیل و حذف آن است. اما این امر بـه خصوص در کهیر مزمن اغلب میسر نیست, ولی در مواردی کـه عللی از قبیل عفونت, غذا, دارو یا عوامل فیزیکی عامل کهیر باشند, با حذف آن عامل کهیر نیز درمان می شود, ولی در مواردی کـه دلیل پیدا نشود, کهیر بـه طور علامتی درمان می شود کـه داروهای آنتی هیستامین بـه شرط مصرف منظم در راس درمان هـای کهیر هستند.

 

تب یونجه «HAYFEVER»;

رینیت بـه تحریک و التهاب مجاری بینی گفته می شود کـه با علایمی مانند عطسه, خارش, آبریزیش بینی و ترشح از سینوس ها بـه پشت گلو همراه است. نام دیگر این بیماری تب یونجه است. شروع بیماری در کودکی یا اوایل جوانی بوده. البته در هر سنی می تواند رخ دهد. اغلب در کودکان و افراد در دهه 03 تا 04 زندگی با علایم شدیدتری بروز مییابد. در تب یونجه هم واکنش آلرژی در بینی اتفاق می افتد.

 

عوامل; رینیت آلرژیک میتواند فصلی بوده یا در طول سال اتفاق بیفتد. از جمله آلرژن ها میتوان بـه گرده هـای درختانی مانند راش, سرو, نارون, توت, بلوط, کاج, چنار, بید, گرده گل ها و خزه اشاره کرد.

 

درمان; باید از عوامل آلرژی زا دوری کرد اما شست و شوی مجاری بینی با سرم فیزیولوژی «سالین, آب نمک رقیق» در کاهش ترشحات از بینی بـه پشت گلو تاثیر گذار است و باعث خروج مواد آلرژن از بینی می شود. آنتی هیستامین ها هم در کاهش عطسه, آبریزش و خارش بینی مفید بوده اما برای گرفتنگی بینی اثری ندارد.

 

آسم «ASTHMA»

اختلالی است کـه در آن تنفس مشکل می شود با علایم سرفه, خس خس و تنگی نفس.تشخیص; تنگ شدن مجاری تنفسی و تنگی نفس کـه چند دقیقه, چند ساعت و حتی چند روز طول می کشد می تواند نشانه آسم باشد.

 

درمان; با نظارت دقیق بیماری می‌توان زندگی تاثیر گذار و مفیدی داشت. با دوری از عوامل محرک و درمان مناسب تحت نظر پزشک میتوان آسم را نظارت کرد.

 

اگزما «حساسیت پوستی»

واکنشی آلرژیک و حساسیتی در پوست است کـه باعث خارش, خشکی, پوسته ریزی و نقاط قرمز رنگ در پوست و سطوح مفصلی اندام ها می شود. شایع‌ترین مشکل اگزما در کودکان اگزمای سرشتی «آتوپیک» است کـه اغلب از سن دو تاس ه ماهگی یا چهار تا پنج ماهگی,

 

هنگامی کـه تغذیه کمکی شروع شده, ایجاد می شود. برخی غذاها بـه خصوص محصولات لبنی و تخم مرغ و تحریک کننده هـای پوستی مانند موی حیوانات خانگی, پشم یا پودرهای شست و شو از جمله مواد شایع ایجاد کننده اگزما هستند.

معرفی انواع آلرژی ها و راه های درمان آن

علایم; خشکی, قرمزی و پوسته ریزی در پوست بدن همراه با خارش شدید. ضایعات پوستی اغلب بـه صورت دانه هـای کوچک در زیر سطح پوست دیده می شوند.

 

جلوگیري; پرهیز از تغییرات رژیم غذایی کودک, مصرف پودرهای شست و شو, نگه داری حیوان در خانه و الیاف مصنوعی در لباس کودک. همچنین حذف غذا هـای حساسیت زا مانند محصولات لبنی وتخم مرغ در صورت مشاهده حساسیت در کودک می تواند تاثیر گذار باشد.

 

آلرژی غذایی

واکنش بیش از اندازه دستگاه ایمنی بـه برخی غذاها یا مواد معمولاً بی خطر است. این واکنش ها ممکن است, ارثی یا ناشی از یک نقص اکتسابی بیوشیمیایی باشند.

 

علایم; اسهال, درد شکم, نفخ, کهیر, التهاب صورت بـه خصوص در لب ها, غش یا حات نزدیک بـه غش

 

مواد غذایی آلرژی زا; شیر گاو, تخم مرغ, گندم, سویا, بادام زمینی, ماهی, آجیل مانند گردو و فندق, خربزه, کنجد, تخمه آفتاب گردان و شکلات.

 

توصیه هـای درمانی;

1. حذف غذا هـای مورد شک از رژیم غذایی برای مدت دو هفته یا تا زمانی کـه علایم آلرژی ناپدید شوند. سپس اضافه نمودن غذا هـای مورد شک بـه صورت تک تک بـه رژیم غذایی. بـه این ترتیب مشخص می شود کـه کدام غذاها در ایجاد آلرژی شـما نقش دارند.

 

2. آزمایش تزریق پوستی ممکن است غذای آلرژی زا را شناسایی کند.

 

3. پرهیز از خوردن موادی کـه بـه آن آلرژی دارند.

 

4. همراه داشتن یک کیت دارای سرنگ حاوی آدرنالین است تا اگر احیانا غذای آلرژی زا تصادفا خورده شد و واکنش حاد و فوری بـه وقوع پیوست, از این سرنگ استفاده شود.

 

توصیه طب سنتی برای درمان آلرژی

روش دیگری هم برای درمان آلرژی وجود دارد و آن استفاده از توصیه هـای طب سنتی است. پزشک علیرضا عباسیان, متخصص طب سنتی, بـه شـما می گوید کـه در طب سنتی چه روش هایی برای کاشه آبریزش بینی و آلرژی هـای فصلی وجود دارد و مبتلایان بـه آلرژی باید چه ناتی را رعایت کنند.

 

غذا هـای ضدآلرژی

یکی از غذاهایی کـه خوردن آن بـه بیماران مبتلا بـه آلرژی توصیه می‌شود, سوپ جو است. این سوپ را طوری درست کنید کـه رقیق باشد و داخل آن پیاز نریزید. میتوانید کمی هم مرغ بـه آن اضافه کنید و بـه عنوان ادویه از زردچوبه کمک بگیرید.

 

افرادی کـه خیلی سرفه می کنندب هتر است یک قاشق غذاخوری تخم خشخاش را در سوپ شان بریزند. در افرادی کـه نزله سرد دارند اگر میزان ترشحات عمده است توصیه می‌شود کـه سوپ را بـه صورت داغ همراه با ادویه جات گرم مانند زیره, دارچین و فلفل استفاده کنند اما استفاده از فلفل و ادویه جات در نزله گرم تحریک کننده است

 

و توصیه نمیشود. در این قبیل بیماران اگر سرفه ها عمده باشند استفاده از شربت آویشن برای رفع این مشکل تاثیر گذار است. گروهی از مواد غذایی مانند سیر, پیاز, ترب و تربچه برای این بیماران مضر است.