پارس ناز پورتال

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس 

امروز انواع مواد مخدر را و اثرات و مضرات مصرف این مواد سیاه رابه شـما معرفی می کنیم، انتخاب این موضوع بـه جهت پیشگیري از رفتن بـه سوی مسیر اعتیاد اسـت، مسیری کـه زندگی انسانها را رو بـه تباهی کشیده و روح انسانها رابه بردگی می‌کشد، اگر بخواهیم راجع بـه هزاران زیان مواد مخدر صحبت کنیم باید ده ها مقاله بنویسیم زیرا کـه این مواد سیاه واقعا خانمان سوز هستند.

 

مواد مخدر صنعتی درسال‌هاي اخیر بـه حدی خطرناک و وحشتناک شده‌اند کـه فرد معتاد بیشتر از این کـه بـه انسان شباهت داشته باشد بـه مرده متحرکی میماند کـه باعث ایجاد ترس و هراس در دیگر افراد جامعه میشود.

 

اما چرا جوانان بـه سوی مصرف این مواد روی می‌آورند؟ آیا سرخوشی موقتی و بسیار کوتاه‌مدت این مواد واقعا ارزش آنرا دارد کـه مغز و جسم و روحیه خود رابه دست نابودی بسپارند و لذت یک زندگی شاد و سالم را از خود دریغ کنند؟

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

آیا پرسود بودن تجارت مواد مخدر میتواند توجیه خوبی برای بدبخت کردن انسان‌ها باشد؟ تجارت مواد مخدر، یکی از پرسودترین تجارت‌ها در جهان اسـت. رونق این تجارت از یکسو ناشی از افزایش تقاضا برای مصرف مواد مخدر اسـت و از سوی دیگر با درآمد نجومی حاصل از این تجارت مرگبار نیز ارتباط دارد.  بر اساس گزارش سازمان جهانی مواد مخدر، تولید تریاک در حال افزایش و بازار کوکائین بسیار پر رونق اسـت.

 

درسال ۲۰۱۶، تولید جهانی تریاک در مقایسه با سال پیش ازآن، سی درصد افزایش یافت. این گزارش هم چنین بـه گسترش بازار کوکائین اشاره می کند کـه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ کشت بوته کوکا، بدلیل رشد کشت آن در کلمبیا، تا ۳۰ درصد افزایش یافت. یکی از پرسودترین تجارت‌هاي مواد مخدر مربوط بـه تجارت کوکایین اسـت. شواهد موجود نشان میدهد کـه کارتل‌هاي کوکائین تا ۹۳ درصد سود بدست می آورند.

 

مطالعات نشان میدهد ۹۰ درصد این گیاه برای تولید کوکائین مصرف میشود کـه بـه تجارتی چند میلیارد دلاری در کانون هاي اصلی کشت کوکائین تبدیل شده اسـت. تجارت جهانی مواد مخدر متاسفانه جای خودرا در بازارهای آنلاین نیز باز کرده اسـت. دریک دهه اخیر بـه موازات گسترش و پیشرفت تکنولوژی هاي ارتباطی، استفاده از فضاهای مجازی توسط مافیای بین المللی مواد مخدر نیز افزایش یافته اسـت.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

مسئولین مبارزه با مواد مخدر جمهوری چک گزارش داده اند کـه امروزه در مورد خرید و فروش مواد مخدر، در کافی نت ها یا بـه وسیله موبایل، تصمیم‌گیری می شود. بهمین دلیل ، معاملات مواد مخدر غیرقانونی بلافاصله ودر فواصل کم ترتیب داده می شود و بازرسی آن بسیار دشوارتر اسـت. فعلاً بازارهای آنلاین، سهم کوچکی از فروش غیرقانونی مواد مخدر را در اختیار دارند.

 

اما این بازارها بـه سرعت رو بـه رشد هستند و همراه با خود، ساز و کار تجارت مواد مخدر را تغییر می‌دهند. گردش مالی بازارهای آنلاین مواد مخدر از حدود ۱۵ میلیون دلار درسال ۲۰۱۲ بـه ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار درسال ۲۰۱۵ رسید. طبق پژوهش موسوم بـه «تجارت جهانی مواد مخدر» «Global Drug Survey» سهم امریکا از این بازار، از ۸ درصد درسال ۲۰۱۴ بـه ۱۵ درصد درسال ۲۰۱۵ افزایش یافته اسـت.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

در بین این معاملات، ماده مخدر موسوم بـه اکستازی «MDMA» بیشترین ارزش پولی رابه خود اختصاص داده اسـت. ﺑﺮاﺳﺎس آﻣﺎرﻫﺎی ﻣوجود، ﻣﯿﺰان درآﻣﺪ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر، ﺳﺎﻻﻧﻪ ۶۰۰ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر ﻣﻌﺎدل ﻫﺸﺖ درﺻﺪ ﺣﺠﻢ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ. در اﯾﻦ ﻣﯿﺎن ، آﻣﺎرﻫﺎی رﺳﻤﯽ در آﻣﺮیکا ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﻣﯿﺰان ﺧﺮید و ﻓﺮوش و ﺗﺠﺎرت داﺧﻠﯽ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر در آﻣﺮیکا ﺳﺎﻻﻧﻪ ﺑﺎﻟﻎ ﺑﺮ ۱۹۰ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر اﺳﺖ.

 

اﯾﻦ ﻣﯿﺰان ﺗﺠﺎرت سالانه ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر در آﻣﺮیکا ، ﺑﺎ رقم کل ﺗﺠﺎرت این کشور از صنعت ﺧﻮدرو و ﻓﻮﻻد ، برابر اﺳﺖ. ﻣﯿﺰان ﺧﺮید و ﻓﺮوش ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر در آﻣﺮیکا ﺑﻪ ﺣﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ روی ۷۵ درﺻﺪ دﻻرﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در داﺧﻞ این کشور رد و ﺑﺪل ﻣﯽ ﺷﻮد، آﺛﺎر ﻣﺎده ﻣﺨﺪر ﮐﻮﮐﺎﺋﯿﻦ دیده ﻣﯽ ﺷﻮد. با این تفاسیر از شـما دعوت می کنیم در ادامه این مطلب با گوشه‌اي از مواد مخدر خانمان‌سوز در جهان کـه دامن‌گیر تعداد زیادی از خانواده‌هاست بیشتر آشنا شوید. با پارس ناز همراه باشید.

 

تریاک و مشتقات آن چـه تاثیرات مخربی بر روی انسان دارند

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

تریاک خالص در واقع عصاره خشک شده گیاه خشخاش اسـت کـه از تیغ زدن کاسبرگ آن بـه دست می‌آید. در ترکیب این ماده مخدر درصد قابل توجهی مورفین وجوددارد کـه مصرف این ماده بعد از مدتی باعث بـه وجود آمدن مقاومت یا تولرانس در بدن شده و بدن بـه مقداری کـه تا کنون مصرف شده عکس العمل سابق را نشان نمیدهد. بنابر این فرد باید هر بار بیش از دفعه قبل مصرف داشته باشد تا بـه احساس دلخواه خود دست یابد.

 

فلاکا، ماده مخدری کـه مصرف کننده را تبدیل بـه زامبی می کند

شایعات و نقل قول هاي عجیب و بعضا ترسناکی درباره فلاکا وجوددارد. از جنون آنی گرفته تا قدرت ماورالطبیعی و حتی انسان خواری. بـه فلاکا ازآن جهت “سنگ ریزه” می‌گویند کـه تکه هاي کوچک کریستال آن «کـه در دو رنگ سفید و صورتی یافت میشوند» بسیار شبیه سنگ هاي کف آکواریوم ماهی اسـت.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

از سوی دیگر نتایج تحقیقات نشان می دهد نشئه گی این ماده مخدر بسیار شبیه بـه کوکائین اسـت اما واکنش هاي بدن در زمان نشئه گی بسیار فراتر و خطرناک تر از چیزی اسـت کـه در کوکائین و یا حتی مواد مخدر صنعتی هم چون دراکولا و نمک حمام می شناسیم.

 

ماده مخدر شیشه

مت آمفتامین یا همان شیشه از جمله مواد مخدر صنعتی اسـت کـه چند سالی از ورود آن بـه بازار می گذرد و بسیاری رابه کام مرگ کشانده اسـت.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

این ماده روان گردان و محرک، روی مکانیسم هاي مغز بـه صروت مستقیم تاثیر گذاشته ودر فرد شادی و هیجان ایجاد می کند. بـه رغم آنکه تا بحال بحث هاي زیادی درباره شیشه بـه میان آمده، اما نکاتی درباره این ماده وجوددارد کـه کمتر کسی از انها آگاه اسـت.

 

ماده مخدر ماری جوآنا

هنگامیکه عامل اصلیِ آثارِ سرخوشی‌آورِ علف یعنی تتراهیدروکانابینول «THC» بـه سلول هاي مغز میرسد، باعث ترشح دوپامین می‌گردد. دوپامین بخشی از سیستم پاداش مغز اسـت کـه باعث می شود انسان احساس خوشحالی و سرخوشی داشته باشد.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

علف، حاوی کانابیدیول «CBD» نیز هست کـه تصور می شود عامل ایجاد حس سرخوشی ناشی از مصرف ماری جوانا بـه واسطه این ماده شیمیایی صورت میگیرد. تی اچ سی هم کـه یکی از گونه‌ هاي کانابینویدهاست در واقع، ماده محرک عصبی اصلی موجود در شاه‌دانه بـه شمار میرود و سیستم عصبی مرکزی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

 

اسپایس، مخدری کـه افراد رابه مردگان متحرک بدل می کند

بیشتر مصرف‌کننده‌هاي اسپایس بـه مردگان متحرک شباهت دارند. این افراد با چشم هایي گشاد شده و صورتی رنگ پریده در خیابانها تلوتلوخوران راه میروند. چهره ي این افراد چنان بی رمق اسـت کـه انگار جانی در بدن انها وجود ندارد. دست هاي آویزان و بدن خم شده رو بـه جلو این افراد رهگذران رابه یاد فیلمهای زامبی می اندازد.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

حتی برخی رهگذران گفته اند، یک مرد بعد از مصرف اسپایس دچار ایست قلبی شد اما بـه هوش آمده و سه ساعت بعد بار دیگر مشغول کشیدن اسپایس بود. عوارض جانبی این ماده ي مخدر از حالت تهوع تا از بین رفتن دندان ها و اختلالات ریوی و قلبی متغیر اسـت. اما مسئله ي مهم تر تاثیر منفی و شدید این ماده ي مخدر بر روی سلامت ذهنی و فکری فرد خواهد بود.

 

ماده مخدر کوکائین چـه تاثیراتی روی انسان میگذارد

یکی از پرسودترین تجارت‌هاي مواد مخدر مربوط بـه تجارت کوکایین اسـت. شواهد موجود نشان میدهد کـه کارتل‌هاي کوکائین تا ۹۳ درصد سود بدست می آورند. همه ی مـا می‌دانیم کـه استفاده از مواد مخدر مختلف حالت هاي خاصی را در انسان ایجاد می کند؛ برخی انسان رابه هیجان می آورند و برخی دیگر انسان رابه اصطلاح نئشه و بی‌حال می کند.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

بعضی دیگر ارتباط انسان رابه طور کلی با واقعیت قطع کرده و فرد دچار توهم و خیالات خطرناک می شود کـه او را بـه سمت افعال و حرکات عجیب‌وغریب و حتی قتل و خودکشی سوق میدهند. ممکن اسـت استفاده از این مواد در ابتدا سرخوشی یا احساس خوبی رابه شـما منتقل کند اما بعد از مدت کوتاهی اثرات ویرانگر آن بروز می کند. ودر همان دفعات اول تاثیر ویرانگر این مواد اثر خودرا در رفتار و حرکات شـما آغاز و با مرور زمان تشدید خواهند شد.

 

هروئین مخدری مرگبارتر از اسلحه

ﻣﯿﺰان درآﻣﺪ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻣﻮاد ﻣﺨﺪر، ﺳﺎﻻﻧﻪ ۶۰۰ ﻣﯿﻠﯿﺎرد دﻻر ﻣﻌﺎدل ﻫﺸﺖ درﺻﺪ ﺣﺠﻢ ﺗﺠﺎرت ﺟﻬﺎﻧﯽ اﺳﺖ. برای اولین بار در تاریخ، هروئین در مقایسه با اسلحه، افراد بیشتری را در کشور آمریکا بـه کام مرگ فرستاده اسـت. درنظر داشته باشید این خبر در حالی منتشر می شود کـه آمار قتل با تفنگ با کاهش مواجه نگشته و این هروئین اسـت کـه شمار قربانیانش روز بـه روز بیشتر می شود.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

گزارش هاي منتشر شده نشان میدهند کـه درسال گذشته، ۱۲,۹۷۹ نفر توسط اسلحه کشته شده اند، اما تعداد کسانی کـه توسط هروئین جان شان را از دست داده اند، بـه ۱۲,۹۸۹ نفر رسیده اسـت. این ماده تنها بخشی از مواد مورد استفاده معتادان را تشکیل می دهد.

 

ماده مخدر پینک، کشنده اما قانونی در ایالات متحده

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

Pink کـه در بین شیمی دان ها بـه U-47700 معروف اسـت، هشت بار قوی‌تر از هروئین اسـت ودر خانواده مخدرهای صنعتی ترکیبی طبقه بندی می شود. پینک را میتوان بـه شکل گرد، پودر و قرص تهیه کرد و می‌توان آنرا دنباله رو مخدرهایی بسیار خطرناک هم چون نمک حمام و یا کروکودیل دانست کـه از چین و دیگر نقاط جهان وارد کشور آمریکا میشوند.

 

کروکدیل، مرگبارترین ماده مخدر دنیا

کروکدیل شکل ارزان تر، قویتر و بـه مراتب ویرانگر تر هروئیین دیگر ماده مخدر وحشتناک دنیاست. مخدری صنعتی کـه بـه اسانی در آشپزخانه هاي صنعتی و حتی مسکونی تولید می شود و تخریب آن بـه مراتب بیشتر و زجرآور تر از برادر خوانده بزرگ‌تر خود، هروئین اسـت. تولید کروکدیل بـه مواد اولیه و ابزار در ظاهر بسیار ساده اي نیاز دارد کـه بـه اسانی در معرض اسـت.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

برای مثال اسید هیدروکلریک، تینر نقاشی و فسفر قرمز کـه از گوشه هاي جبعه کبریت جدا می شود. تخریب کروکدیل بسیار مخوف تر از انواع دیگر موارد صنعتی اسـت ودر اکثر موارد غیرقابل بازگشت اسـت. پوست محل تزریق دچار پوسیدگی شدید می شود و این در حالی اسـت کـه قشر مغز و دیگر اندام هاي حیاتی بدن دچار فرسایش میشوند.

 

اثرات مرگبار مصرف هروئین

هروئین ماده ي مخدری اسـت کـه بطور مستقیم از فرآوری شیره ي تریاک بدست می‌آید. این ماده اولین بار برای کمک بـه بیمارانی کـه بـه مورفین معتاد شده بودند ساخته شد. هروئین پس از گذشتن از مانع خونی- مغزی کـه بلافاصله پس از تزریق شدن آن در جریان خون رخ می دهد بـه مورفین تبدیل می شود.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

این پروسه عملکرد اندروفین ها را تقلید کرده و حس بهبودی و سلامت رابه فرد می دهد. حس سرخوشی و شادی کـه پس از این موضوع در بدن فرد بـه وجود می‌آید بـه یک حس لذت جنسی کـه در درون شکم رخ می دهد تشبیه شده اسـت. یکی از روشهای اصلی استعمال هروئین، تزریق درون وریدی بـه شمار می‌آید.

 

مواد مخدر گوناگون چـه تاثیراتی روی مغز انسان دارند؟

مواد شیمیایی و خوراکی زیادی در دنیاوجود دارند کـه هر کدام می توانند تاثیر خاصی بر روی بدن مـا داشته باشند. گاهی اوقات با مصرف یک قرص، تمام دردها فراموش می شود و احساس خوبی بـه مـا منتقل میگردد. از جمله انها میتوان بـه مواد مخدر اشاره نمود کـه البته تاثیرات مخربی بر روی بدن خواهند داشت. مـا در این مقاله قصد داریم علاوه بر معرفی آنها، چگونگی عملکردشان را نیز مورد بررسی قرار دهیم.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

هنگامیکه ماده فعال ماریجوانا یعنی «THC» بـه مغز می‌رسد، این عضو هورمون دوپامین را آزاد می کند و بهمین دلیل، احساس خوبی بـه مـا دست می دهد. این همان ماده ایست کـه هنگام انجام کارهای لذتبخشی مانند غذا خوردن، در بدن مـا ترشح می شود. همین امر می تواند در برخی موارد بـه بدن مـا آسیب بزند. اگر بیش از حد احساس رضایت بشما دست دهد، ممکن اسـت دیگر احساسات خوب را کمتر حس کنید.

 

ایبوگین، ماده روان گردان و توهم‌زا

درسال ۱۹۰۱، محققان یک مرکز تحقیقاتی سری در فرانسه کار ساخت یک داروی بسیار مهم کـه انقلابی در صنعت داروسازی بود را آغاز کردند. در طول ۶۵ سال بعد ازآن این ترکیب دارویی ساخته شده و بـه وجود آمدن یک داروی روان گردان بنام «ایبوگین» «ibogaine» را در پی داشت.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

گرچه در ابتدا قرار بود کـه این دارو یک ترکیب توهم آور باشد تا انسانها را از زندگی مادی خود دور کرده و بـه یک سفر روحانی ببرد اما خیلی زود هدفی دیگر در ساخت این داروی روان گردان بوجود آمد.

 

ودر ادامه نیز: روشهای قاچاقچیان برای جا بـه جایی مواد مخدر

بعلت درخواست بالا برای مواد مخدر، گردش مالی سالیانه خرید و فروش این مواد در سراسر جهان از میلیاردها دلار نیز فراتر میرود. مسئولان تلاش دارند در هر مرحله اي مانع از تولید و نقل و انتقال مواد مخدر شده و فروشندگان آنرا دستگیر نمایند.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

قاچاقچیان نیز در عکس العمل بـه این تلاش هاي گسترده روشهای خلاقانه اي را برای مخفی نگه داشتن محموله هاي مواد خود بکار می‌گیرند. در آگوست سال ۲۰۱۶، مسئولان مرزی ایالات متحده ي ایالات امریکا بیش از دو تن ماریجوانا راکه بـه شکل ماهرانه اي درون یک محموله ي لیموترش مخفی شده بود کشف کردند.

 

در جولای همین سال در دو مورد بیش از ۱۰۰ کیلو گرم متامفتامین «کریستال» درون محموله هایي از فلفل تند مکزیکی و خیار شور پیدا شد. اما استفاده از مواد غذایی تنها روش قاچاقچیان برای پنهان کردن محموله هاي مواد مخدر خود نیست. هویج هاي غیرواقعی، نان شیرینی هاي گرد، استفاده از منجنیق و پهپاد و زیردریایی و حتی معده ي انسان نیز محمل هایي برای قاچاق مواد مخدر بـه شمار می‌آیند.

 

جاسازی در هندوانه

سخت گیری ها و تدابیر امنیتی شدید پلیس، سبب می شود کـه قاچاقچیان مواد مخدر کارهای خلاقانه اي برای عبور محموله خود انجام دهند. مطلب مـا نیز بهمین مسئله مربوط می شود، اما اینبار راه حل خلافکاران عجیب و شگفت انگیز بوده اسـت. قبلا مواردی مانند جاسازی مواد در هویج و نارگیل را دیده بودیم، اما استفاده از هندوانه برای اینکار در نوع خود منحصر بـه فرد اسـت.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

در کشور ایالات امریکا، قاچاقچیان چندین کیلو ماریجوانا را در هندوانه ها قرار داده بودند و پلیس بعد از کشف آنها بسیار متعجب شده بود. ماموران مرزی ایالات متحده، توانستند در شهر تگزاس محموله اي ۱۳۶۰ کیلویی از ماریجوانا را شناسایی کنند.

 

آسیب‌هاي روانی در کودکی، زمینه‌ساز مصرف مواد مخدر در نوجوانی

نتایج تحقیقات یک موسسه وابسته بـه دانشگاه کلمبیا کـه بـه روی یک‌صد هزار نوجوان آمریکایی انجام‌شده، نشان می دهد کـه آسیب‌هاي روانی، بـه‌ویژه بدرفتاری و خشونت قبل از سن ۱۱ سالگی باعث شود تا آن‌ها در دوران جوانی بـه استفاده از مواد مخدر روی بیاورند. بد نیست بدانید کـه تحقیق یادشده در مجله روان‌دکتری کودک و نوجوان کشور آمریکا بـه چاپ رسیده اسـت.

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

بر اساس این یافته‌ها، کودکانی کـه تا سن ۱۱ سالگی آسیب‌هاي روانی را تجربه می کنند، در دوران نوجوانی بـه استفاده از ماری‌جوانا، کوکائین، داروهای مخدر بدون تجویز دکتر و دیگر داروهای ترکیبی تمایل بیشتری خواهند داشت. دکتر «کارلینر» رئیس موسسه تحقیقاتی یادشده در این‌باره بیان داشته کـه:

معرفی انواع مواد مخدر و شرح اثرات مخرب آنها + عکس

«بدرفتاری و خشونت‌هاي خانگی برای کودکان مضر اسـت و این موضوع باعث می شود تا احتمال استفاده از مواد مخدر در آن‌ها بـه‌شدت افزایش یابد. وی افزود، حوادثی نظیر تصادف اتومبیل، بلایای طبیعی، بیماری‌هاي سخت نیز میتوانند از دیگر عوامل روی آوردن کودکان بـه مصرف مواد مخدر بـه‌شمار آیند.