پارس ناز پورتال

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

مجموعه : اخبار سینما
معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما 

به شما برترین فیلم های کمدی که در تاریخ سینما ساخته شد و عده زیادی را خنداند را معرفی میکنیم که حتماً پیشنهاد میکنیم انها را تماشا نمایید. بی.بی. سی با نظرسنجی از منتقدان سرتاسر جهان برترین فیلمهای کمدی تاریخ سینما را گزینه کرده هست. یک لیست پر و پیمان از کمدی هاي واقعا بامزه اي که در بین 25 تای اول کلاسیک ها با اقتدار پیروز میدان میباشند.

 

چرا کمدی ها جهانی نیستند؟ نظرسنجی بخش فرهنگی بی.بی.سی در مورد 100 کمدی برتر تاریخ سینما نشان میدهد که چگونه شوخ طبعی در اقصی نقاط جهان معانی متفاوتی دارد و گستره آن چقدر وسیع هست. فرانسوی ها عاشق جری لوییس و وودی آلن میباشند. بریتانیایی ها دوست دارند در مورد مزاح هایشان هم فاصله را حفظ کنند و کمی خشک و مبادی آداب برخورد کنند. و هندی ها در مورد مزاح بذله گو و بانشاط میباشند.

 

اینها باورهای کلیشه اي در مورد سینماست که برای سال ها چنان سر زبان ها افتاده که هر چیزی غیر از آن اشتباه بنظر میرسد. اما نتیجه نظرسنجی بی.بی.سی حکایت متفاوتی می‌گوید. فیلم “آنی هال” وودی آلن در این لیست رتبه سوم را دارد اما هیچ کدام از هفت منتقد فرانسوی که در این نظرسنجی آماده بودند فیلم را جزو ده تای اول شان قرار ندادند.

 

“زلیگ” تنها فیلم وودی آلن بود که منتقدان فرانسوی آماده شدند به آن رای بدهند. آن هم فقط دو نفر از منتقدان. این انگلیسی ها بودند که با رای شان “آنی هال” را به رتبه بالای جدول رساندند. و فقط یکی از فرانسوی ها به فیلمی از جری لوییس رای داد. تنها فیلم هندی

 

که به 100 تا کمدی اول نزدیک بود. “جان بی دو یار” فیلم طعنه آمیز سیاهی درمورد فساد دولتی هست که طرح داستانی اش را انگار از روی “اگراندیسمان” آنتونیونی برداشته اند.در نتیجه آن الگوهای روایتی همۀ وقت} درمورد کمدی را فراموش کنید. اما با نگاه به انتخاب هاي منتقدان جنوب آسیا امتیاز گرفت.

 

به یک کمدی چینی فقط منتقدان شرق آسیا امتیاز دادند و در کشورهایی که انگلیسی زبان اول شان نبود بیشتر کمدی هاي غیرانگلیسی رای آوردند. مثلاً به نظر میرسد “هواپیما!” فیلمی باشد که در ترجمه خیلی از دست می‌رود.احتمالاً به همین علت هم این فیلم در آرای منتقدان آمریکایی و کانادایی جزو سه فیلم اول بود

 

در نهایت موقع گردآوری آرا به رده هفتم سقوط کرد. فیلمهای صامت از منتقدان آسیایی امتیاز زیادی گرفتند و این نشان میدهد که فیلم هایي که خالص بصری میباشند قادرند تفاوت هاي ملیتی را در نوردند. فیلم “ژنرال” باستر کیتون برای منتقدانی که در کشورهای غیرانگلیسی زبان زندگی می‌کردند جزو پرطرفدار ترین ها بود.

 

فیلم “بعضی افراد داغشو دوست دارند” ساخته کارگردان لهستانی مهاجرت کرده به هالیوود, بیلی وایلدر, که در زمان خودش همۀ تابوهای هالیوود را شکست به حمایت اعجاب انگیز منتقدان اروپایی که تعدادشان نسبتا چندان بود به مقام اول دست یافت.

 

در اتمام این نظرسنجی به یک نتیجه دیگر هم می‌رسیم; تماشاگران زن عاشق کمدی رمانتیک میباشند و مردها به کمدی هایي بیشتر میخندند که مزاح هاي زمخت دارند. در این نظرسنجی از میان 253 منتقد, 118 نفر از آنها زنان و 1354 نفر مردان بودند.با ده فیلم اول لیست برترین کمدی هاي تاریخ بیشتر آشنا شوید.

 

1. بعضی افراد داغشو دوست دارند «بیلی وایلدر»

“خب, هیچ کس کامل نیست.” این جمله اتمام بندی فیلم درجه یک وایلدر هست. فیلمی که حتی امروز هم زیادی جسورانه به نظر میرسد. فیلمی که بی پروایی و گرچه مزاح هاي سرحال از خصوصیت هاي اصلی اش هست. وایلدر با لیستی از بازیگران مورد علاقه اش در این فیلم کار کرده, از جک لمون تا مریلین مونرو.

 

سال 1958 تونی کرتیس در یک مهمانی بود که وایلدر وی را به کناری کشید و درمورد طرح یک فیلم با او حرف زد. فبلمی درمورد دو موسیقیدان که مجبور می‌شوند به دلایلی لباس زنانه بپوشند و در یک گروه ساز بزنند.

 

وایلدر از کرتیس میخواست که نقش یکی از آن نوازنده ها را بازی کند. کرتیس به وجود آمده بود اما نمیدانست که چنین فیلمنامه نویس و کارگردان براق و برجسته اي دقیقا چرا وی را گزینه کرده هست؟! وایلدر در جوابش گفته بود; “تو خوش تیپ ترین بچه این شهری. دنبال چه بازیگر دیگه اي می تونم برم؟”

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

اکنون تصور کنید فیلمی که خوش تیپ ترین بچه شهر در آن کنار یکی از ماهرترین کمدین هاي تاریخ سینما یعنی جک لمون ظاهر میشود و رو به رویشان هم مریلین مونروست. ستاره اي که تبدیل به شمایلی در هالیوود شده بود. فیلم با وسواس کامل ساخته شده و به نرمی از یک صحنه

 

به صحنه دیگر کات می‌خورد. با ظرافت و دیالوگ هاي کمدی اسکروبال تمام و کمالی که توسط بیلی وایلدر و آی.اي.ال دایموند نوشته شده بودند یک لحظه هم به تماشاگر امان نمی‌دهند و طراحی این همۀ مزاح پی در پی نشان از ذهن براق وایلدر دارد.

 

دیدنی هست که در نظرسنجی ها درمورد فیلمهای وایلدر “بعضی افراد داغشو دوست دارند” برترین فیلم او محسوب نمیشود. امتیاز “آپارتمان” با بازی جک لمون و شرلی مک لین همۀ وقت} بیشتر هست. با این حال باید اعتراف کرد که دوز مزاح و سرزندگی در “بعضی افراد داغشو دوست دارند”

 

باعث میشود کمدی سرپاتری باشد. فیلم هم زمان کمدی رمانتیک هست, فیلم رفیقانه درمورد دو مرد هست, موزیکال هست, جنایی هست و اثری هست در ستایش صبر و تحمل, پذیرش و احتمال تغییر فیلمی که از زمانه اش خیلی جلوتر بود.

 

2. پزشک استرنج لاو یا چگونه یاد گرفتم دست از نگرانی بردارم و بمب اتم را دوست داشته باشم «استنلی کوبریک»

کدامیک اول از راه می‌رسند؟ پزشک استرنج لاو یا اتمام تمدن؟ درخشش ذهن کوبریک در این فیلم طعنه آمیز دیوانه وار عیان میشود. با بازی حیرت آور یکی از بزرگترین کمدین هاي همه ي دوران ها, پیتر سلرز, در سه نقش متفاوت و بازی محشری از جورج. سی. اسکات. یک نازی, یک رییس جمهور ضعیف الاراده و یک افسر بریتانیایی.

 

فیلم حکایت جک ریپر ژنرال روان پریش ارتش و رییس یک پایگاه هوایی در آمریکاست که در اقدامی خودسرانه, تهاجمی هسته اي علیه شوروی به راه می اندازد و رییس جمهور و سیاستمداران کشور آمریکا پس از اطلاع از این عمل با گردهمایی در اتاق فرماندهی جنگ ایالات متحده به دنبال راهی برای توقف این حملات می‌گردند.

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

نبوغی که پشت فیلمنامه و کارگردانی فیلم وجود دارد باعث میشود که بتوانید بلند بخندید و پشت شوخ طبیعی سیاه فیلم هوش برتری را تشخیص بدهید که بخصوص در اتمام بندی شاهکار خودش را نشان می‌دهد. کوبریک وسواسی این جا به بازیگرانش اجازه دیالوگ هاي بداهه داده بود.

 

3. آنی هال «وودی آلن»

“زندگی پر از درد و رنج و سختیه, تازه با همۀ اینا زمانی هم که بهت میدن خیلی کمه.” یکی از فیلمهای شاخص دهه 70 و به یقین شمار زیادی از منتقدان هنوز هم برترین فیلم وودی آلن هست. تفکرات آلن درمورد ارتباط زوجین و مزاح هایش با جامعه روشنفکری و همه ي المان هایي

 

که بعد از “آنی هال” هم بارها و بارها در آثارش تکرار میشوند, این جا در بحبوحه خودشان میباشند. خود وودی آلن در نقش یک کمدین عصبی نیویورکی جلوی دوربین هم نبوغش را نشان می‌دهد. آلوی سینگر به دنبال کشف این هست که چرا ارتباط اش با نامزدش آنی هال درست پیش نرفت.

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

فیلم کنار متن کمدی و مزاح هایش از لحاظ روانشناسانه هم فیلم عمیقی به شمار می‌رود. توضیح اینکه چرا آنی هال یکی از برترین کمدی هاي تاریخ سینماست کار سختی نیست. دیالوگ مشهور آلوی سینگر را از فیلم بخوانید; یاد یک جوک قدیمی افتادم; فردی پیش یک روانپزشک می‌رود

 

و بهش میگوید; “پزشک برادرم خل شده؛ فکر می‌کند که یک مرغ هست.” پزشک می‌گوید مفید چرا برای درمان نمی آوریش؟ و طرف می‌گوید; “میخواستم؛ اما به تخم مرغ هایش نیاز دارم!” خب, حدس می‌کنم این کاملا همان احساسی هست که من همین اکنون در مورد روابط دارم؛ روابط خیلی غیرمنطقی, احمقانه و پوچ میباشند ولی من, حدس می‌زنم داخل ارتباط ها میمانیم چون, بیشتر ما به تخم مرغ هایش احتیاج داریم.

 

4. روز موش خرما «هارولد رمیس»

اینکه فیلمی محصول سال 1993 توانسته خودش را در بین برترین کمدی هاي جهان که اکثرا آثار کلاسیک بزرگ میباشند جای بدهد, یعنی فیلم مهمی هست. پیروز ترین فیلم کارگردان آمریکایی, هارولد رمیس که بعدتر کوشش کرد با “این را تحلیل کن” موفقیتش را اخیر کند اما نتوانست.

 

یک کمدی رمانتیک آسان بین که ایده اش همان سوالی هست که بیل موری در نقش یک مجری هواشناسی تلویزیون در ابتدای فیلم می پرسد; “اجازه بدهید یک سوال بکنم; چه می شد اگر فردایی وجود نداشت؟”

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

مرد برای گزارش از روزی به اسم روز موش خرما به یک دهکده رفته. دوم فوریه روز موش خرماست. روزی که طبق رسوم اگر موش خرما از منزل اش بیرون بیاید و هوا ابری باشد, هوای آفتابی به زودی میرسد. فیل کانرز مجری تلویزیون که در بیان احساساتش آدم ناموفقی هست

 

روز موش خرما را بارها و بارها تجربه میکند. این فیلم بعدها بعنوان یک راهنمای سریع برای تجربه زندگی و یکی از معنوی ترین فیلمهای هالیوود شناخته شد. مدارس حتی از آن برای تشریح اندیشه هاي فلسفی بهره گیری می‌کنند.

 

5. سوپ اردک «لئو مک کری»

اگر از کسی بپرسید فیلم “سوپ اردک” محصول سال 1933 را دیده و پاسخ مثبت بدهد, احتمالا نداند که کارگردانش لئو مک کری یکی از برترین کارگردانان سینمای کلاسیک هست اما قطعا یادش می‌آید که این فیلم “برادران مارکس” هست. این گرچه نبوغ برادران مارکس را نشان میدهد

 

که چگونه میتوانند فیلم را کامل از آن خودشان کنند در حالی‌که نه تنها فیلمنامه کامل نوشته شده که بعدتر برای دیالوگ هاي اضافه هم استودیو نویسنده استخدام کرد.

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

اما با وجود همه ي این‌ها این فیلم برادران مارکس محسوب می‌شود و جزو برترین کمدی هایشان هم هست. این جا گروچوی طعنه زن با دیالوگ هاي بامزه که گاهی اندیشمندانه هم به نظر میرسد در هارمونی کامل با مثلاً چیکوی ساکت قرار دارد که فقط با اکت هایش تماشاگر را به خنده می اندازد.

 

منتقدان نوشته اند که اوضاع دیوانه وار کشور فریدونیا در این فیلم و سیاستمداری گروچو بی شباهت به اوضاع کنونی جهان نیست. کمدی تلخی که از فرط دیوانه وار بودن طنز میشود.

 

6. زندگی برایان «تری جونز»

این کمدی خاصی هست که اگر منتقدان معرفی اش نکرده بودند احتمالا کمتر به ذهن مخاطبان عام سینما میرسید. در حالیکه 5 فیلم اول لیست آثار مطرحی بودند که همه ي می شناسند. “زندگی برایان” فیلم کمدی براساس حکایت زندگی عیسی مسیح هست. شخصیت اصلی فیلم, برایان کوهن, یک یهودی هست که در همان محل زندگی مسیح و در همان زمان به جهان می‌آید و حکایت زندگی اش شباهتی طنزآلود به حکایت هاي مذهبی درمورد زندگی عیسی دارد.

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

او در دهکده اي با آرامش زندگی میکند تا اینکه بر اثر اتفاقی همه ي گمان می‌کنند که او مسیح هست اما او مسیح بودنش را تکذیب می‌کند. این مشهورترین فیلم گروه کمدی “مانتی پایتون” هست. این کمدی دیوانه وار به مانتی پایتون اجازه داده که در آزادی نسبتا کاملی جنبه هاي گوناگون کمدی شان را به نمایش بگذارند.

 

7. هواپیما «جیم آبراهامیز, دیوید زوکر»

تد استرایکر خلبان هواپیمای جنگی که در طول جنگ دچار ترس از پرواز شده هست برای بازگرداندن نامزدش ناخواسته سوار هواپیما میشود و بدبختانه این دیوانه وارترین پرواز زندگی اش با رویدادها خطرناک هست. منتقدان میگویند برای آدم هاي زیر 51 سال, این فیلمی هست که در نسل شان نفوذ کرده و عمیق ترین حماقت هاي آن نسل را به عکس می‌کشد

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

راجر ایبرت در نقد مثبتی که برای این فیلم نوشته بود آن را شبیه کارهای جری لوییس دانست. با مزاح هاي پینگ- پنگی. این فیلمی هست که مزاح هایش را نمی‌توانید پیش بینی کنید. خلاف انتظارتان پیش می‌رود و چیز اخیر به مخاطبش عرضه میکند. خیلی ها معتقدند این خنده دارترین فیلم تاریخ سینماست.

 

8. زنگ تفریح «ژاک تاتی»

و سرانجام نوبت به یک کمدی غیرانگلیسی زبان میرسد. از سری فیلم هایي که ژاک تاتی, کمدین بزرگ فرانسوی که هم نویسنده و هم کارگردان و هم بازیگر بود در نقش کاراکتر آقای هولو در آن بازی می‌کند. فیلم محصول 1967 هست و احتمالاً “آقای هالو” داریوش مهرجویی خود ما به نوعی وامدارش باشد. آقای هولو مرد ساده اي هست که در پاریس با تکنولوژی هاي پرزرق و برق سرگردان شده و در این سفر با گروهی از گردشگر هاي آمریکایی همراه می‌شود

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

طراحی فیلمنامه “زنگ تفریح” پیچیده و زیبا هست. شش حکایت که توسط دو کاراکتر که در همه ي حکایت ها با هم برخورد میکنند به هم متصل شده اند. تاتی شخصا برای فیلم دکور بزرگی تولید و از نظر بصری و حتی صوتی فیلم را دارای جلوه هاي ویژه کرد. به رغم این

 

که پاداش کن را برای فیلم “دایی جان” گرفت اما خیلی ها معتقدند که “زنگ تفریح” شاهکار ژاک تاتی هست. حکایت کلاسیکی که مشمول زمان نمیشود و از تقابل میان فرهنگ ها «چه فرهنگ داخلی و چه فرهنگ دو کشور» نقطه قوت مزاح هایش را دریافت می‌کند. یکی از آن فیلم هایي هست که مرزها را طی میکند و برای فرهنگ هاي متفاوت بامزه هست.

 

9. این ساپینال تپ هست «راب راینر»

نقطه تلاقی سینما و موسیقی راک. فیلمی محصول سال 1984 با حضور خود کارگردان جلوی دوربین. فیلمی که اشتراک میان اسم ویتس, خواننده مشهور با گروه موسیقی U2 هست; هر دوی آنها با واقع نمایی این فیلم ماکیومنتری چنان لزرش خورده اند که اشک شان سرازیر شده هست.

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

فیلم حکایت گروه موسیقی به اسم اسپینال تپ هست. یکی از پرسر و صداترین گروه هاي موسیقی انگلیسی. و این جا وقتی میگوییم پرسر و صدا منظور فقط غوغایی و پرطرفدار نیست! آنها موسیقی شلوغی دارند. فیلم در حقیقت هجو گروه هاي هارد راک و متال و شیوه وحشیانه اعضای

 

این دسته ها و گرچه موسیقی شان هست. فیلم دوره تکامل و تغییر موسیقی را خیلی مفید به سخره می‌گیرد. جریان حماقت براق کاراکترهای فیلم ناشی از هوش راب راینر هست. فیلمی که نه فقط بخاطر ساختار ماکیومنتری اش که به علت ایده اش کاملا اریجینال به نظر میرسد.

 

10. ژنرال «باستر کیتون»

در زمان جنگ داخلی ایالات امریکا, جانی گری در زندگی اش دو عشق دارد; یکی لوکوموتیوی به اسم ژنرال و دیگری دختری به اسم آنابل لي. نیروهای نفوذی شمالی ژنرال را می دزدند و در حالی‌که آنابل لي در یکی از واگنش هایش به جا باقیمانده, آن را به طرف مناطق خودی میبرند. جانی یک تنه به تعقیب لوکوموتیوش میرود تا ژنرال و آنابل لي را نجات دهد.

معرفی برترین فیلم های کمدی تاریخ سینما

 به گزارش پارس ناز این کمدی صامت محصول 1926 یکی از برترین آثار کیتون و حتی سینمای صامت به شمار می‌آید. بنیان فیلم کشور آمریکا در لیست “100 سال… 100 فیلم” آن را بعنوان هجدهمین فیلم برتر تاریخ سینما برگزید. این فیلم را به لحاظ فرهنگی, تاریخی و زیبایی شناسی دارای اهمیت چندان می‌دانند.

 

فیلم در دوران بحبوحه محبوبیت باستر کیتون ساخته شد اگرچه بقیه فیلمهای کیتون خنده بیشتری از تماشاگران میگیرند اما به لحاظ کارگردانی “ژنرال” برای منتقدان فیلم پرطرفدار تری هست. فیلمی که عصاره آثار کیتون را در خودش دارد; ماجراجویی و کمدی در هم کامل تلفیق شده اند. آن هم به ناتورالیستی ترین شیوه ممکن.