پارس ناز پورتال

معرفی بهترین روش های ارتباط با مشتری

معرفی بهترین روش های ارتباط با مشتری

معرفی بهترین روش های ارتباط با مشتری 

ارتباط با مشتری برای بازاریابی پیروز و فروش اکثر به افراد یکی از اصلی ترین اهداف هر فروشنده اي هست تا به موفقیت برسد. مهم نیست محصول شما چقدر مفید هست و یا کارکنان شما چه استعدادها و مهارت‌هایي دارند. آن چیزی که مشتریان شما بیش از هر چیزی به یاد دارند, تعامل مستقیم آن‌ها با شرکت شما هست. بنابراین دقت اساسی به بهبود خدمات به مشتری از مهم ترین وظایف یک شرکت به حساب می آید.

 

بعنوان یک شرکت هوشمند همواره باید از خود بپرسید که خدمات به مشتری مفید چیست و چه راهکارهای جدیدی برای آن وجود دارد؟ اگر به دنبال فرصتی برای بهبود خدمات با مشتری خود هستید, در ادامه چند نکته‌ي بسیار مهم را به شما تذکر می کنیم

 

1. تقویت مهارت‌هاي تیم خدمات به مشتری

گذشته از هر چیزی باید مطمئن شوید که تیم خدمات به مشتری شما دارای مهارت‌هاي مناسب برای مدیریت نیازهای مشتریان‌تان هست. هیچ نرم‌افزار و تکنولوژی جدیدی نمیتواند جایگزین مهارت‌هاي بد تیم خدمات به مشتری شود. اما تیم فروش باید چه مهارت‌هایي داشته باشد.

 

همدلی, صبر و انسجام

برخی از مشتریان همواره شاد میباشند, برخی دیگر کنجکاو و پر از سوال و پریشانی میباشند.

 

برخی دیگر فقط میخواهند اکثر چت کنند.

 

کارکنان تیم فروش باید بدانند که با هر کدام از این مشتریان چطور رفتار کنند.

 

سازگاری

هر مشتری با مشتری دیگر متفاوت هست و خلق‌وخوی خاصی دارد.
شما باید بتوانید در ابتدا مشتری را درک کنید, سپس دقیقا براساس شرایط او با او رفتار کنید.
اگر خشمگین هست, کمی با او ملایم‌تر رفتار کنید.
اگر شاد هست, کاری کنید شاد‌تر شود و … .

 

ارتباطات شفاف

دقیقا آن‌چه راکه میخواهید بگویید به زبان آورید و مشتری را درگیر کلمات پیچیده نکنید. همین طور به یاد داشته باشید که گذشته از خوشنود شدن کامل مشتری ارتباط با مشتری را قطع نکنید.

 

اخلاق کاری

مشتریان از کسی خوشنود خواهند بود که زمان کافی را برای وی اختصاص دهد و مشکلش را به طور کامل حل کند. اما شما بعنوان تیم فروش باید مدیریت زمان داشته باشید و زمان زیادی را به یک مشتری اختصاص ندهید, در حالی که مشتریان دیگر در انتظار میباشند.

 

دانش

تیم فروش باید اطلاعات دقیق و کافی از محصول داشته باشد, حتی اگر محصول شما بسیار فنی باشد, باید افرادی با دانش فنی و فروش استخدام کنید. زیرا هر اطلاعات کم یا اشتباهی در ذهن مشتری تاثیر بدی می گذارد.

 

قوی بودن

تیم فروش باید روحیه‌ي بسیار قوی داشته باشد و از هر بازخورد منفی به نفع خودش بهره گیری کند. آن‌ها باید بتوانند غرور خود را ببلعند و کمک به مشتری را اولویت کاری خود قرار دهند.اگر نمیدانید تیم فروش شما واقعا تیم مناسبی هست یا نه؟ بهتر هست نظرسنجی‌هایي را صورت دهید, مشاهده نمایید مشتریان چه احساسی نسبت به تیم فروش شما دارند؟

 

2. به همه ي‌ي ارتباطات با مشتری دقت کنید

تجربه‌ي بد مشتری می‌‌تواند در هر مرحله‌ از چرخه‌ي محصول رخ دهد.اضافه بر این‌که کوشش میکنید تیم فروش برترین ارتباط را با مشتری برقرار کنند, به بخش دیگری که با مشتری در ارتباط میباشند نیز دقت کنید.شما باید کوشش کنید تجربه‌ي کلی مشتری را مفید کنید, که بخشی از آن به تیم فروش وابسته هست.مردم دوست دارند, عضو گروه‌ها و جامعه‌ها شوند. برای همین, بسیار بینظیر خواهد بود اگر بتوانید حس گروه را به آن‌ها القا کنید.

 

3. تعامل و ارتباط با مشتری را تقویت کنید

حتی اگر تیم فروش شما مهارت‌هاي کافی برای ارتباط با مشتری را داشته باشند, این موضوع تضمین نمی کند که مشتریان برترین تعاملات را با شما خواهند داشت. بنابراین موارد زیر را تمرین کنید

 

گوش کردن فعالانه

شمار زیادی از تیم‌هاي فروش, حرف‌هاي حاضر‌اي دارن و آن‌ها را برای هر شخصی هزینه میکنند.با این حال, گوش کردن به مشتری یک اصل اساسی هست و تیم‌هاي فروش باید به آن دقت کنند, چرا که خواسته‌هاي مشتری میتواند راهنمایی‌هاي بسیاری برای رشد آن‌ها فراهم کند.

 

اشتباهات خود را بپذیرید

اگر تیم شما اشتباهی را انجام داده هست, آن را بپذیرید.
حتی اگر مشتری متوجه اشتباه شما نشده هست, به او آگاهی دهید و مسئولیت آن را بپذیرید.
این موضوع اعتماد ایجاد می کند و سبب رشد کسب‌وکار شما می شود.

 

پیگیری کنید

همان‌طور که گفتیم نباید گذشته از این‌که مطمئن شوید دشوار مشتری حل شده هست, ارتباط با مشتری را قطع کنید. اضافه بر اینکار, شما باید پیگیر مشتری باشید, تا آن دشوار دیگر برایش رخ ندهد.

 

4. استراتژی خدمات به مشتریان خود را گسترش دهید

استراتژی خدمات به مشتری متفاوت‌ از مهارت‌هاي برقراری ارتباط هست.شما در ابتدا باید بتوانید استراتژی صحیحی برای خدمات به مشتریان خود تنظیم کنید.

 

شخصی‌سازی

شخصی‌سازی در دنیای کنونی یکی از اصول اساسی بازاریابی هست.
مشتری باید احساس کند که شما برای شخص او ارزش گذاشته و اهمیت میدهید.

 

در دسترس بودن

اگر اطلاعات کافی از شما در اختیار مشتری قرار داشته باشد, اکثر به شما اعتماد خواهند کرد.
بنابراین به مشتری این اطمینان را بدهید که به سادگی می تواند به شما دسترسی داشته باشد.

 

احترام به مشتری

مشتریان بزرگ‌ترین دارایی کسب‌وکارها میباشند, بنابراین مطمئن شوید که به اندازه‎‌ي کافی به آن‌ها اهمیت و احترام قائلید.