پارس ناز پورتال

معرفی بهترین روش های درمان خانگی یبوست

معرفی بهترین روش های درمان خانگی یبوست

معرفی بهترین روش های درمان خانگی یبوست 

برترین روش ها برای درمان یبوست در کودکان کـه مشکلی شایع نیز بـه شمار میرود معرفی می کنیم تا مادران بهتر بتوانند مشکلات کودکان را حل کنند. یبوست کودکان بسیار متعارف هست. یبوست وضعیتی هست کـه با حرکت دشوار روده یا عدم حرکت آن تشخیص داده میشود.

 

یبوست در کودکان میتواند دلایل گوناگونی داشته باشد. گاهی اوقات نادیده گرفتن احساس نیاز بـه دفع یا نگه داشتن خود میتواند مشکل ساز شود؛ این حالت در میان کودکان مدرسه‌ای متعارف هست. بجز آن، رژیم خوراکی کم فیبر و چاقی نیز میتواند بـه اسانی سبب یبوست در کودک شود.

 

یبوست صرف نظر از علتی کـه دارد،‌ برای والدین نیز اضطراب‌آور باشد. یبوست شدید ممکن هست بـه درمان و شیاف‌هـای گلیسیرین نیاز داشته باشد. با این حال، میتوانید با درمان‌هـای خانگی شروع کنید و سعی کنید کودک‌تان را از علائم یبوست رها کنید. در ادامه بـه ۷ درمان خانگی یبوست کودکان کـه بسیار موثر هست می پردازیم:

 

۱. آب:

مطمئن شوید کودک‌تان در طول روز بـه اندازه‌ی کافی آب می نوشد. بیش‌تر اوقات کم‌آبی میتواند علت اصلی یبوست باشد. اگر دفع برای کودک‌تان دشوار هست یا در طول یک روز اجابت مزاج نداشته هست، او را بـه نوشیدن حداقل نیم لیتر آب در روز ترغیب کنید تا مدفوع نرم و روان شود. همچنین میتوانید آب گرم و لیمو را امتحان کنید کـه یک درمان خانگی فوق العاده برای کمک بـه گوارش هست.نوشیدن یک لیوان آب گرم نیز میتواند موثر باشد.

 

۲. میوه‌هـای کامل:

یکی از برترین راه‌هـای مقابله با یبوست مصرف میوه‌هایی هست کـه سرشار از فیبر میباشند. بعضی از میوه‌هـای خوب دراین مورد بـه صورت زیر میباشند:

 

الف. موز:

این میوه سرشار از فیبر و پکتین هست کـه با یبوست مبارزه میکند. مصرف تنها دو موز میتواند بـه نرم شدن مدفوع و حرکت روان آن کمک میکند. پکتین موجود در موز بـه حرکت روان روده‌ها کمک کرده و باعث میشود معده از شر مواد زائد خلاص شود.

 

ب. آلو:

آلو درمانیکلاسیک برای یبوست هست و شیرینی و بافت آن موررد علاقه‌ی کودکان هست. آن‌ها سرشار از فیبر و سوربیتول میباشند کـه بـه نرم شدن مدفوع و حجیم شدن آن کمک می‌کنند تا بـه اسانی از مسیر روده بگذرد. آلوی چندان میتواند مدفوع را بیش از حد نرم و روان کند.

 

پ. سیب:

روزی یک سیب می‌تواند از ابتلا بـه یبوست پیش گیری کند. این میوه‌ی شیرین و آبدار بدلیل فیبر بالایی کـه دارد بـه التیام علائم یبوست در کودکان کمک میکند.

 

ت. گوآوا:

گوشت میوه‌ی گوآوا حاوی فیبر محلول و دانه‌هـای آن دارای فیبر نامحلول هست کـه بـه ساخت مخاط در مقعد کمک کرده و سبب می‌شود مدفوع سخت از دستگاه گوارش عبور کند و معده را پاک سازی می ‌کند.

 

ث. پرتقال:

جدای از ان کـه منبع غنی ویتامین ث هست، بـه قدری فیبر داردکه بـه عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند.میوه‌هـای دیگر غیر از این میوه‌ها نیز می‌توانند بـه گوارش و مبارزه با یبوست کمک کنند. همه ی ی وقت بجای میوه‌ی پوره شده یا آب میوه بـه کودک‌تان میوه‌ی کامل بدهید تا محتوای فیبر آن دست نخورده باشد.

 

۳. خوراکی هـای پر فیبر:

هر طور ممکن هست خوراکی هـای پرفیبر مثل غلات صبحانه و …….،‌ غلات کامل و لوبیا را امتحان ودر رژیم خوراکی کودک‌تان بگنجانید. یک رژیم خوراکی با فیبر کافی بـه بدن کمک میکند مدفوع حجیم و نرم بسازد.

 

۴. ملاس «شیره‌ها»:

ملاس کـه حاوی قند زیادی هست بـه مبارزه با یبوست و تسهیل گوارش کمک میکند. ملاس‌هـای تیره منبع غنی منیزیم میباشند کـه بـه طرز چشم‌گیری در مبارزه با یبوست موثرند.

 

۵. روغن زیتون:

مصرف یک قاشق چایخوری روغن زیتون همراه با یک قاشق چایخوری آب لیمو، اول صبح و با شکم خالی، بـه حرکت مدفوع و رهایی از دست یبوست کمک بسیاری میکند.

 

۶. آلوئه‌ورا:

آلوئه‌ورا بدلیل خواص بسیارش در زیبایی شناخته میشود اما ماده‌ای بسیار بینظیر برای مبارزه با یبوست کودکان هست. دو قاشق ژل آلوئه‌ورا در ترکیب با یک لیوان آب گرم بـه عنوان یک ملین بینظیر عمل می‌کند.

 

۷. ماست:

ماست هم میتواند دراین باره معجزه کند و یکی از روش‌هـای بهرهگیری ازآن در درمان یبوست آن هست کـه سبب رشد باکتری‌هـای خوب در روده‌ها میشود. این امر بـه جلوگیري از یبوست کمک کرده و اجازه میدهد روده‌ها بـه اسانی حرکت کنند.