پارس ناز پورتال

معرفی تومورهای شایع سینه در زنان

مجموعه : بهداشت زنان
معرفی تومورهای شایع سینه در زنان

معرفی تومورهای شایع سینه در زنان 

سینه زنان اندام بسیار صدمه پذیری هست, برای مراقبت از انها باید رعایت موارد سلامت را رعایت نمایید و مدام نزد دکتر مراجعه کنید. شنیدن اسم “تومور” یا “غده” برای خیلی از بانو‌ها, سرطان سینه را تداعی میکند. به‌طوری که تا علامت‌اي از وجود این تومور‌‌ها را در جایی می خوانند

 

و یا از جایی میشنوند, خود را معاینه میکنند و تصور میکنند توده‌هاي طبیعی موجود در سینه‌شان هم غیر‌طبیعی هست! بنابر‌این ما در صحبت با بانو الماسی, کارشناس مامایی, درمورد شایع ترین تومور‌هاي پستانی و خاطر بروز آنها صحبت کردیم.

 

* مریضی فیبروکیستیک سینه

لماسی درمورد شایع ترین توده‌هاي پستان در بانو‌ها می گوید; مریضی فیبروکیستیک و فیبرو آدِنوم پستان دوتا از شایع ترین مریضی‌هایي میباشند در بانو‌ها دیدن می شوند. شایع ترین مریضی سینه, مریضی فیبروکیستیک هست که معمولاً دوطرفه هست «در هر دو سینه ظاهر میشود»

 

و در دوران بارداری دیده می شود. این مریضی در سنین 35 تا 55 سالگی اکثر رخداد می‌افتد و بعد از یائسگی از بین می رود و خاطر هورمونی دارد. ممکن هست این مریضی بدون علامت و یا همراه با درد و حساسیت باشد.برای این که علائم بالینی این مریضی قابل تشخیص باشد, وجود استروژن ضروری هست. علائم این مریضی به این صورت دیدن میشود

 

که ممکن هست توده بدون علامت,‌نرم, متحرک و یا قابل فشرده شدن باشد. تغییرات فیبروکیستیک «توده‌‌هاي فیبرومی» اغلب با درد یا حساسیت و گاهی اوقات با ترشح از نوک سینه همراه میباشند. هم زمان با مرحله گذشته از خونریزی قاعدگی و با بزرگ شدن کیست‌ها, ممکن هست مریض احساس ناراحتی کند.

 

ایشان با اشاره به این که شمار زیادی از بانو‌هاي مبتلا به این نوع توده, پیشینه توده‌هاي گذرای پستان یا درد‌هاي دوره‌اي در سینه خود دارند, میگوید; ‌درد‌هاي دوره‌اي سینه شایع ترین علامت این مریضی هست. همین طور در معاینه سینه تومور‌هایي با اندازه‌هاي متفاوت و قوام گوناگون در یک یا هر دو پستان حس می شود.

 

اکثر این تومور‌ها قوام کیستیک «حالت مایع» و جدار نازک دارند. اندازه کیست‌ها در روز اول سیکل قاعدگی متغیر هست. مریضی فیبروکیستیک از طریق معاینه بالینی دقیق سینه و ماموگرافی تشخیص داده میشود و به درمان خاصی نیاز ندارد. تنها میتوان گفت که قطع مصرف قهوه, حذف کافئین و چای و شکلات با بهبود علائم همراه هست.

 

گرچه خیلی از خان‌ها ویتامین E یا 6 B را هم خوب میدانند. هم‌چنین می توان از پشتیبانی خارجی هم بهره گیری کرد یعنی پوشیدن شبانه‌روزی سینه‌بندی که پشتیبانی و حفاظت مناسب را برای سینه‌ها فراهم کند.شایع ترین مریضی سینه, مریضی فیبروکیستیک هست که معمولاً در هر دو سینه ظاهر میشود.

 

فیبرو آدِنوم پستان
ایشان درمورد دیگر مریضی شایع سینه می گوید; فیبرو آدِنوم پستان, شایع ترین تومور خوش‌خیم پستان هست. این توده از تومور‌هاي سفت,‌کوچک,‌متحرک و با دیواره مشخص تشکیل می شود, معمولاً بدون درد میباشند و در سنین 20 تا 35 سالگی دیده میشوند. این تومور ممکن هست در نوجوانان هم بروز کند

 

و به گزارش پارس ناز به ندرت بعد از یائسگی دیده میشود. بنابر‌این تصور میشود که خاطر هورمونی داشته باشد و به هورمون استروژن مرتبط باشد. فیبرو آدِنوم‌ها خوش‌خیم میباشند و خطر سرطان پستان را افزایش نمیدهند. اما در زمان بارداری تمایل به بزرگ شدن دارند.فیبرو آدِنوم‌به صورت محافظه‌کارانه درمان میشود و آن توده‌هایي که بزرگ یا رشد‌کننده باشند باید بررسی شوند.

 

با شروع 40 سالگی ماموگرافی سالانه برای همه ي زنان و به‌ویژه زنانی که در معرض خطر متوسط سرطان پستان قرار دارند انجام میشود. زنانی که در معرض خطر میباشند از نظر ابتلا به این مریضی‌ها پیشینه خانوادگی مثبت دارند, ژن‌هاي خاص دارند و یا پیشینه شخصی سرطان پستان دارند. ماموگرافی گذشته از 40 سالگی نخست میشود و در فواصل کوتاه‌تر بین غربالگری‌ها, بهره گیری از سایر روش‌هاي عکس برداری مثل سونوگرافی و ام.آر.آی هم پیشنهاد می شود.

 

این کارشناس مامایی میگوید; وجود تومور در پستان, ترشحات خونی یا مایع از نوک پستان, کشیده شدن و تورفتگی نوک پستان و همین طور زخم و قرمزی,‌فرورفتگی یا زخم روی پستان از علامت‌هایي میباشند که باید بانو‌ها را به سرطان پستان مشکوک کنند.