پارس ناز پورتال

معرفی شایع ترین نشانه های سرطان تخمدان

مجموعه : بهداشت زنان
معرفی شایع ترین نشانه های سرطان تخمدان

معرفی شایع ترین نشانه های سرطان تخمدان 

سرطان تخمدان یکی از شایع‍‌ترین بیماری هایي است که سلامت زنان را تهدید می‌کند و با انجام کارهایی می‌توان از بروز آن پیش گیری نمود. امروز بشما نشانه هاي بیماری سرطان تخمدان را معرفی میکنیم. سرطان تخمدان بعنوان «قاتل خاموش» نیز شناخته می‌شود زیرا نشانه هاي این بیماری اغلب بسیار جزئی هستند

 

و همانند اتفاقی معمولی بنظر می‌رسند و از این رو تا زمانی که دیگر کار از کار گذشته توسط افراد نادیده گرفته می‌شوند. با این وجود، تفاوت دراین است که این اتفاق ها تقریباً هرروز رخ خواهند داد و متوقف نمی‌شوند.همان گونه که اشاره شد، متاسفانه نشانه هاي سرطان تخمدان اغلب زمانی جدی گرفته می‌شوند

 

که بیماری پخش شده و پیشرفت بیش از اندازه آن دیگر فرصتی برای درمان موثر باقی نگذاشته است. تنها حدود 20 درصد از موارد سرطان تخمدان به اندازه کافی زود تشخیص داده می‌شوند و فرصت برای درمان آن ها وجوددارد. از این رو، قصد داریم در ادامه برخی نشانه هاي هشدار دهنده این قاتل خاموش برای بانوان را معرفی کنیم.

 

درد شکم
درد در ناحیه لگن یا شکم که نسبت به مشکلات قاعدگی و سو هاضمه عادی «بعنوان مثال، گرفتگی عضلات» بسیار متفاوت احساس میشود می‌تواند یکی از نشانه هاي سرطان تخمدان باشد. بیشتر بیماران از دردی در ناحیه شکم شکایت می‌کنند که به مدت بیش از دوهفته ادامه داشته است و با قاعدگی، اسهال یا آنفلوآنزا معده مرتبط نبوده است.

 

سو هاضمه
سوء تغذیه مداوم، گاز، تهوع، یا دیگر مشکلات معده و روده مانند سوزش سر دل از نشانه هاي مشترک و پایدار سرطان تخمدان محسوب می‌شوند.

 

از دست دادن اشتها
سرطان تخمدان یکی از دلایل کاهش اشتها محسوب می‌شود. کاهش اشتها در بیماران مبتلا به سرطان تخمدان در نتیجه تاثیر بیماری بر سوخت و ساز یا تجزیه مواد غذایی به انرژی که سوخت مورد نیاز بدن را فراهم میکند، شکل می‌گیرد.

معرفی شایع ترین نشانه های سرطان تخمدان

یکی از هشدارهای کمتر شناخته شده اولیه سرطان تخمدان خون ریزی نامنظم واژن خارج از قاعدگی است

 

نفخ
نفخ مکرر یا گاز دردناک در ناحیه شکم یا لگن که از بین نمی‌رود، یکیدیگر از نشانه هاي سرطان تخمدان است. بعنوان مثال، اگر نفخ شکمی شما به اندازه اي است که موجب تنگ‌تر شدن ناگهانی لباس ها در ناحیه کمر شده است بدون این‌که تغییری در رژیم غذایی یا فعالیت هاي بدنی شما صورت گرفته باشد می‌تواند دلیلی برای ملاقات هرچه سریع‌تر با یک دکتر و مشورت با وی باشد.

 

تکرر ادرار
مشکلات ادراری مانند نیاز ناگهانی برای ادرار کردن و همچنین افزایش تعداد دفعات ادرار کردن می‌تواند یکیدیگر از نشانه هاي سرطان تخمدان باشند. این شرایط میتواند شامل بی اختیاری «از دست دادن کامل نظارت مثانه پیش از رسیدن به دستشويي» باشد که بتدریج پس از چند هفته بدتر نیز میشود.

 

احساس سیری سریع
در مراحل پیشرفته‌تر سرطان تخمدان، تومور سرطانی به تنهایی می‌تواند روی سطح معده در قسمت امنتوم و یا روی روده ها قرار گرفته و احساس سیری سریع را هنگام غذا خوردن در بیمار ایجاد کند. این شرایط به نام «سیری زودرس» شناخته میشود.

 

تغییر در یبوست و اسهال
تغییر در عادات روده مانند یبوست و اسهال، اغلب با سرطان تخمدان همراه هستند. این شرایط زمانی رخ می‌دهد که تومور سرطانی متورم شده و روی معده، روده، و مثانه فشار وارد می‌کند.

 

کمر درد
درد مداوم، اذيت دهنده و مبهم در کمر یکی از نشانه هاي شایع سرطان تخمدان است. تعداد زیادی از بانوان این درد رابا احساس درد زایمان برابر میدانند.

 

کاهش وزن ناگهانی
کاهش 10 پوند «4.5 کیلو گرم» یا بیشتر از وزن بدن بدون این‌که رژیم غذایی خاصی داشته باشید یا به انجام تمرینات ورزشی بپردازید یکی از نشانه هاي رایج سرطان تخمدان در مراحل اولیه بیماری است. گرچه ممکن است این شرایط را رخدادی خوشایند درنظر بگیرید، اما این کاهش وزن ناگهانی و غیرقابل توضیح را باید به سرعت به دکتر خود اطلاع دهید.

 

خون ریزی واژن
یکی از هشدارهای کمتر شناخته شده اولیه سرطان تخمدان خون ریزی نامنظم واژن خارج از چرخه منظم قاعدگی است. از دیگر اختلالات واژن میتوان به ایجاد ناگهانی زخم یا تاول دراین ناحیه، تغییر رنگ پوست، و ترشحات غلیظ واژنی اشاره کرد.