پارس ناز پورتال

معرفی عوامل آلرژی زا در منزل

معرفی عوامل آلرژی زا در منزل

معرفی عوامل آلرژی زا در منزل 

شمار زیادی از عوامل آلرژی زا در خانه می توانند وجود داشته باشند کـه افراد رابا سرفه و عطسه و سردرد مواجه می کنند. جدا از عوامل محیطی, فصلی و خوراکی کـه خواسته و ناخواسته باعث آلرژی میشوند, شمار زیادی از عوامل آلرژیک در خانه هـای مـا نفهته اند. خانه هـای کثیف و نامرتب مکان مناسبی برای گردهمایی انواع گرد و غبار, حشرات, قارچ, کپک و از همه ی ی مهم تر سوسک هست.

 

انبوه کاغذها و روزنامه ها و چیزهای بـه دردنخور را از این محیط دور کنید. بعد نقاط جذب و تکثیر عوامل حساسیت زا را بروبید. کتاب هـای کهنه, گل هـای خشک شده و اسباب بازی هـای نرم قدیمی را دور بیندازید. بهتر هست دمای خانه کمتر از 21 درجه سانتی گراد باشد, قارچ ها و سوسک ها بـه شدت علاقه مند بـه فضاهای گرم و نمناک میباشند.

 

فرش ها

فرش ها و موکت ها محل هـای اصلی گردهمایی گرد و خاک در هر خانه بـه شمار می آیند. برترین راه برای کنترل این عوامل جاروبرقی هست آن هم هر چند روز یک بار. اما دقت کنید کـه فیلتر جاروبرقی شـما خوب عمل کند و گرد و خاک را مجدد بـه محیط برنگرداند. جاروبرقی هـای اخیر کـه از تکنولوژی مناسبی برخوردارند بسیار بـه کمک شـما می آیند.

 

رخت خواب و ملحفه ها

مواردی کـه مستقیم با پوست و سلامت شـما سر و کار دارد. برای این منظور باید بـه شکل هفتگی ملحفه ها رابا آب گرم بشویید. شـما برای تشک و رخت خواب میتوانید از بخارشورها هم کمک بگیرید تا عوامل حساسیت زا بـه شکل قابل توجهی کم شوند. منظم کردن تختخواب, ملحفه ها, روکش بالش ها و پتوها در درمان خانگی آلرژی امری ضروری هست. نظافت کمک می‌کند کـه تا حدود زیادی شکل‌گیری گرد و غبار و میکروب ها را محدود کنیم.

 

روکش وسایل خانگی

انواع وسایل خانگی دیگر مانند مبلمان وجوددارد کـه دربخش زیاد انها از پارچه بـه عنوان روکش بهرهگیری شده, این مکان ها را هم درنظر بگیرید. گردگیری هفتگی خانه را درنظر داشته باشید و اجازه ندهید حیوانات خانگی روی مبلمان و وسایل پارچه ای خانه استراحت کنند. این اماکن رابه وسیله جاروبرقی, تمیز و بدون پرز و کرک نگه دارید.

 

زباله هـای آشپزخانه

خرده هـای نان و ریزه هـای غذا در محیط آشپزخانه باعث گردهمایی سوسک ها و تشدید آلری خواهدشد. میتوانید از پاک کننده ها برای تمیزکردن سطوحی مانند کابینت ها, سینک ظرفشویی و اجاق گاز بهرهگیری کنید.

 

پنجره ها

باز گذاشتن پنجره ها در دو فصل مطبوع بهار و پاییز و لذت از نسیم خنک اما دقت کنید کـه در بهار, گرده هـای گیاهان و درختان از همین راه بـه خانه شـما وارد می شوند. کوشش کنید در ساعات مشخصی یعنی از 1 صبح تا سه بعد از ظهر پنجره ها را ببندید. فیلتر دستگاه هـای تهویه را تعویض کنید و اکثر مراقب خود باشید.

 

نواحی نمناک

در صدر انها حمام قرار دارد. هم تاریک هست و هم نمناک بهمین دلیل محل اصلی گردهمایی عوامل آلرژی زا بـه شمار می آید. تمیز کردن هفتگی حمام با مواد شوینده بسیار واجب هست.درکنار حمام, زیرزمین هـای نمناک هم خطرساز میباشند. کوشش کنید نم این محیط ها را بکاهید و از انبار کردن وسایل چوبی در آن امتناع کنید. نم مناسب برای این محیط حتما باید زیر 50 درصد باشد.

 

گیاهان خانگی

برگ گیاهان خانگی می تواند برترین محیط برای گردهمایی عوامل حساسیت زا و بروز عطسه باشد. بهتر هست برگ هـای خشک را جدا کنید و اجازه ندهید آب در کاسه زیر گلدان جمع شود. سطح رویی برگ ها را هم هر چند وقت یک‌بار دستمال بکشید و اسپری آب بپاشید کـه گرد و غبار روی انها جمع نشود.

 

جانور خانگی

پوسته و آب دهن حیوانات خانگی عامل حساسیت 3 درصد از مبتلایان بـه این دشوار هست. حیوانات خانگی منبع شماری از آلرژی ها میباشند. این حیوانات پشمالو می‌توانند با شوره هـای بدنشان موجب آلرژی شوند کـه بـه عطسه مدام, و حتی قرمز شدن و جوش هـای پوستی منجر میشود.

 

برترین راه این هست کـه جانور خانگی نگه‌داری نکنید چرا کـه یک سوم آلرژی ها بدلیل مو و کرک این حیوانات ایجاد میشود. اگرهم ناگریز حیوانی خانگی دارید بـه شکل هفتگی انها را بیرون از خانه تمیز کنید. در خانه هایی کـه جانور خانگی دارند گردگیری و شستشوی هفتگی پتوها و ملحفه ها ضروری هست و این رخداد بـه صورت باید برای فرش و موکت هم بیفتد.

 

اجازه ندهید حیوانات خانگی در اتاق خواب شـما اقامت داشته باشند چرا کـه در دسترس خطر عوامل حساسیت زای متعددی از کرک و مو تا آب دهن حیوانات هستید.

 

حریره بادام

احتمالاً با شنیدن اسم این غذا بـه یاد دوران کودکی بیفتید اما اینروزها غذای دوران کودکی یکی از غذا هـای خوب برای مبارزه با آلرژی فصلی هست. برای تهیه این حریره 10 عدد بادام را خیس کرده و پوست آن ها را جدا کنید. سپس داخل مخلوط کن بریزید و یک قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل کرده, بـه بادام ها اضافه کنید. سپس آنرا روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود.

 

نقش مثبت بنفشه

در نزله گرم بـه بیماران می گوییم صورت یا مخاط بینی رابا روغن بنفشه چرب کنند. مالیدن روغن بنفشه بـه پیشانی یا چکاندن آن در بینی سبب تقویت مخاط ها شده و علائم آلرژی را کاهش می دهد. در تیپ سرد روغن مرزنجوش میتواند کمک کننده باشد.

 

معجزه آب سیب

یکی از نوشیدنی هـای خوب برای مبتلایان بـه آلرژی آب سیب هست کـه میتواند میان وعده خوبی باشد. کاهو سکنجبین هم در تسکین آلرژی تاثیر دارد.

 

بخوردرمانی

در آلرژی هایی کـه بـه شکل سرد هست بـه افراد پیشنهاد میکنیم زیر پتو یا پارچه بروند و با کمک بخور آب جوش, ترشحات را رقیق کنند. بخور تخم گشنیز هم برای این افراد خوب هست.

 

دماغ گیر بهاری

اخیرا پژوهشگران روش جدیدی برای پیشگیري و درمان حساسیت هـای فصلی ابداع کرده اند. دراین روش کـه توسط محققان یک موسسه تحقیقات پزشکی در سیدنی استرالیا ابداع شده هست, از نوعی دماغ گیر ویژه برای جلوگیري از ورود گرده گیاهان بـه داخل بینی و شروع علائم حساسیت

 

بهرهگیری میشود. این دماغ گیر ویژه در ساختار خود دارای فیلترهای خاصی هست کـه گرده گیاهان رابه خود جذب کرده و از ورود آن ها بـه مخاط بینی جلوگیري می‌کند. بدین ترتیب از بروز آبریزش بینی و عطسه جلوگیري میشود. ساختار این داغ گیر بـه گونه ای هست کـه راه را برای تنفس از بینی باز نگاه می دارد و اختلالی در پروسه تنفس ایجاد نمیشود.