پارس ناز پورتال

معرفی غذاهای شب عید نوروز و خواص مفید آنها

مجموعه : آموزش آشپزی
معرفی غذاهای شب عید نوروز و خواص مفید آنها

معرفی غذاهای شب عید نوروز

در این بخش به معرفی غذاهای شب عید می پردازیم. نوروز باستانی است و جشن رنگارنگ عید، پخت غذاهای خاص هم یکی از رسوم نوروزی می باشد. از گذشته های دور در سرزمین پارس کبیر و در ایام نوروز غذاهای مخصوصی طبخ می شده و این رسم و این دستور پخت نسل به نسل در بین مردم منتقل شده تا به امروز، قرن 21 رسیده است. در ادامه با این غذاهای خوشمزه آشنا می شویم. با پارس ناز همراه باشید.

 

سبزی پلو با ماهی محبوب ترین شام شب عید

در میان تمام غذاهای شب عید، سبزی پلو با ماهی جایگاه ویژه ای دارد. دستور پخت و ترکیبات این غذای خوشمزه در گذر زمان تغییراتی پیدا کرده اما ماهی برشته همچنان عضوی از این غذا است. مواد لازم برای تهیه سبزی پلو با ماهی: برنج، ماهی، جعفری، گشنیز، تره و برگ تازه سیر می باشد.

معرفی غذاهای شب عید نوروز و خواص مفید آنها

دلیل وجود ماهی در این غذا این است که: در گذشته صید ماهی کار سختی بوده و البته گوشت ماهی به راحتی یافت نمی شده است، در آن زمان نه یخچال های صنعتی وجود داشتند و نه وسایل نقلیه پرسرعت! به همین دلیل خصوصا در شهرهای مرکزی کشور مردم سالی یک بار می توانستند ماهی بخورند.

 

ماهی طبع سردی دارد و به همین جهت توصیه می شود ماهی را با ادویه های گرم طبخ دهید، فلفل سیاه، زنجبیل و آب نارنج طبع گرمی دارند و تا حد زیادی می توانند سردی ماهی را خنثی کنند. سبزی پلو با ماهی معمولا در اولین شب عید نوروز طبخ می شود. شما می توانید این غذا را برای شب سال تحویل آماده کنید.

 


 

کوکو سبزی

کوکو سبزی هم یکی از غذاهای ویژه در ایام نوروز می باشد. همان طور که گفتیم، در زمان های گذشته ماهی به راحتی در دسترس نبوده و به همین دلیل برخی به جای سبزی پلو با ماهی، کوکو سبزی می پختند. کوکو سبزی هم راحت الهضم است و هم ارزش غذایی بالایی دارد. برخی کوکو سبزی عید را به همراه زرشک و مغر گردو پخت می کنند.

معرفی غذاهای شب عید نوروز و خواص مفید آنها

در برخی داستان های تاریخی آمده است: مردمان قدیم بعد از خانه تکانی سبزی کوکو می پختند تا اگر حین خانه تکانی چیزی را جا به جا کرده و فراموش شان شده، به (کو و کجاست) نیافتند. آنها اعتقاد داشتند که خوردن کوکو سبزی ذهن و حافظه را قوی می کند، همان طور که از نظر علمی هم این غذا برای حافظه فواید بسیاری دارد.

 


 

رشته پلو

رشته پلو نیز یکی از غذاهای معروف شب عید است، این غذا علاوه بر خواص تغذیه ای غنی که دارد، یک داروی طبیعی هم محسوب می شود و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. رشته پلو از: رشته، کشمش، خرما، برنج و گوشت تهیه می شود. در حال حاضر از رشته آش برای طبخ رشته پلو استفاده می کنند.

معرفی غذاهای شب عید نوروز و خواص مفید آنها

در زمان های قدیم مردم این رشته را از آرد گندم می ساختند. برخی معتقدند در زمان های گذشته مردم رشته پلو می خوردند تا عمرشان طولانی شود و در طول زندگی هم رشته کار از دست شان خارج نشود. در هر صورت اضافه کردن رشته پلو به وعده های غذایی حتی در روزهای غیر نوروز! برای سلامتی بسیار مفید می باشد.

 


 

قورمه سبزی

قورمه سبزی پای ثابت سفره ایرانیان است، این غذا در شب های نوروزی هم طبخ می شود و یکی از گزینه های خوب برای کسانی است که ذائقه شان غذاهای دیگر را نمی پسندد. قورمه سبزی از: برنج، سبزی قورمه، گوشت، لوبیا و لیمو عمانی تهیه می شود، البته می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ هم استفاده کنید.

معرفی غذاهای شب عید نوروز و خواص مفید آنها

قورمه سبزی یک برند در میان غذاهای ایرانی است، این غذا اینقدر محبوب است که در ایتالیا از آن پیتزا درست می کنند. در ترکیب سبزی قورمه می توان: تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله، و اسفناج را پیدا کرد، این سبزی های معطر و مغذی معرف یک غذای خوشمزه ایرانی هستند. شما می توانید قورمه سبزی را هم به لیست غذاهای نوروزی تان اضافه کنید.

 

اختصاصی از بخش آموزش آشپزی مجله پارس ناز