پارس ناز پورتال

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف 

ماری جوانا را همه ی می شناسند، البته با نام گل هم شناخته میشود، اما ال اس دس « LSD » یا « اسید » کمی گمنام تر از ماری جوانا است، این ماده به مراتب خطرناک تر از ماری جوانا است، توهمامت و عوارض به شدت شدید تری دارد.

 

 دکتر بهنام شریعتی، استادیار روان دکتری دانشگاه علوم دکتری ایران: حرف هاي عجیب‌وغریب مي زند! مي گوید دیوار ضربان دارد، دارد تکان مي خورد دارد زمين لرزه مي آید!» اما همه ی جا امن و امان است و هیچ حرکتی نیست!

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

زیر لب مي گوید از هجوم رنگ و صدا… کلافه شده و چشمهایش را مي بندد اما بازهم آرام ندارد، مدام از نورها و رنگ هاي درخشانی مي گوید کــه جلوی چشمش رژه مي روند… اصلا نمي دانم چه مرگش شده

 

جیب هایش را مي گردم تا ببینم چیزی دستگیرم مي شود یا نه. فقط چند کاغذ مربعی کوچک کــه پشتشان طرح هاي مختلف کارتونی است پیدا مي کنم… این کاغذ ها مخدر اند و «اسید» اسم خیابانی اش است و همان ال اس دی مشهور است.

 

یک قارچ توهم زا

جزو مواد توهم زا دسته بندی مي شود و ماده اي نیمه صناعی «نیمه مصنوعی» است. در حقیقت ماده است کــه از نوعی قارچ موسوم به ارگوت گرفته مي شود و تحت عملیات شیميایی خاص، به صورت ال اس دی در مي آید.

 

این ماده را حدود 70 سال پیش برای نخستین بار یک شیميدان به نام آلبرت هافمن، بعنوان دارو تولید کرد. البته او این ماده را روی خودش امتحان کرد و متوجه شد که این ماده نه تنها هیچ نوع اثر درمانی اي ندارد کــه آثار منفی زیادی دارد.

 

گزارشی کــه از آقای هافمن بجای مانده، یکی از کامل ترین گزارش ها در مورد آثار ال اس دی بر مصرف کننده است. مصرف این ماده تا مدت ها منسوخ و مسکوت باقی ماند تا اینکــه هیپی ها در ایالات امریکا شروع به مصرف ال اس دی کردند و به این ترتیب سوءمصرف آن ميان گروه هاي خاص رایج شد. اما در این جا باید به یک نکته توجه کرد؛ اینکــه مواد توهم زا به دو گروه صناعی و طبیعی تقسیم مي شوند.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

بعضی ها شاید فکر کنند توهم زاهای طبیعی خطری ندارند چون گیاهی و طبیعی هستند اما این افراد نباید فراموش کنند کــه مخدر تریاک هم گیاهی است و آیا مي توان منکر مضرات بی شمار آن شد؟ یکی از نمونه هاي کاملا صناعی ال اس دی همان «قرص اکس» است. اما ال اس دی نیمه صناعی است؛ یعنی از قارچ ارگوت گرفته مي شود و تحت تاثیر عملیات شیميایی و ترکیب با چند ماده دیگر، به صورت ژلاتین، قرص یا لایه اي روی کاغذ در مي آید.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

به این ترتیب که لایه اي از ال اس دی را روی کاغذهای مخصوصی خشک و به مربع هاي کوچکی تقسیم مي کنند کــه هرکدام از این مربع ها یک واحد ال اس دی محسوب مي شوند. ال اس دی اغلب به صورت خوراکی با آب یا الکل مصرف مي شود و گاهی زیر زبان قرار مي گیرد تا در دهان حل و جذب بدن شود.

 

صداهای دیدنی، رنگ هاي شنیدنی

از عمده عوارض ال اس دی را مي توان به دو گروه جسمانی و روانی تقسیم کرد. از جمله ي آثار جسمانی آن هم مي توان به افزایش یا کاهش دما بدن، افزایش ضربان قلب و تپش قلب، گشادشدن مردمک هاي چشم و تاثیراتی که بر سیستم خودکار بدن دارد، اشاره کرد اما طبق معمول این تاثیرات آن قدر شدید نیست که کشنده باشد مگر با مصرف دوزهای بالا. همچنین هم لرز، احساس گیجی و ضعف، کرختی، اختلال تعادل و سوزن سوزن شدن پوست از دیگر عوارض مصرف ال اس دی است.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

از آنجا کــه ال اس دی به یک ماده توهم زا شهرت دارد، بیشترین تاثیر روانی آن بر ادراک انسان است و باعث توهم مي شود. «توهم» یعنی انسان صدایی کــه وجود ندارد را مي شنود یا چیزی کــه وجود ندارد را مي بیند اما ال اس دی توهمات خاصی به فرد مي دهد مثلاً فردی کــه این ماده را مصرف کرده، دیوار را نبض دار مي بیند. و تجربه هایي تحت عنوان «حس آميزی» برای مصرف کنند ال اس دی رخ مي دهد.

 

یعنی به نوعی احساسش باهم درآميخته مي شود ودر نتیجه آن فرد رنگ ها را مي شنود و صداها را مي بیند! از آنجا کــه این ماده بیشتر به صورت گروهی  در گروه هاي مذهبی عرفانی یا هنری عجیب‌وغریب کــه غیرمجاز هم هستند مصرف مي شود باعث تجربه حس آميزی در مصرف کنندگان مي شود.و اینکـه افراد ممکن است چنین حالاتی را حتی به عرفان و معنویات هم ربط بدهند کـه مسلما این طور نیست و تنها حس عرفان و معنویت کاذب است!

 

امروز چند شنبه است؟

مصرف مخدر ال اس دی احساس گذر زمان را تغییر مي دهد؛ فرد ممکن است زمان متوقف شده یا گذر زمان برای تند و یا کند مي شود و مثل افراد عادی کــه متوجه گذر یک ساعت و یک روز و یک هفته مي شوند، گذر زمان را تندتر یا کندتر درک مي کند. همچنین با مصرف ال اس دی ممکن است فرد احساس کند کــه فشار اطرافش زیاد شده و به او فشار وارد مي شود یا حس کند در آسمان معلق شده ودر واقع نوعی احساس غوطه وری در محیط را تجربه مي کند.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

از طرفی ممکن است مرز بین جسم خود و جهان اطرافش برایش از بین برود، یعنی فکر مي کند در جهان آميخته شده و به همين دلیل دچار احساس کاذب عرفان مي شود، تصور مي کند احساس کشف و شهود به او دست داده و…

 

همين موضوع است کــه تعداد زیادی از گروه هاي مثلاً معنوی، مصرف این ماده را بین طرفدارانشان توصیه مي کنند تا بخود مقبولیت ببخشد. این احساسات در یکی- دوساعت اول بیشتر است و به تریپ/ سفر «Trip» مشهور است.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

این سفر هم مي تواند برای فرد خوشایند باشد «Good Trip» و منجر به ادامه مصرفش شود و هم ممکن است ناخوشایند باشد «Bad Trip» و به یک تجربه بد برای مصرف کننده تبدیل شود. از آنجایی کــه با مصرف ال اس دی فرد دچار تفاوت در احساساتش مي شود، ممکن است حس بدی پیدا کند و دچار نگرانی، بی قراری و پرخاشگری خیلی شدید شود و همين پرخاشگری مي تواند باعث شود فرد به دیگران آسیب برساند.

 

اثار مصرف ال اس دی طبق معمول از یک ساعت بعد از مصرف آغاز مي شود و مصرف کننده تا 5 ساعت بعد ازآن اوج تاثیر مصرف این ماده را تجربه مي کند؛ البته این آثار تا 12 ساعت هم باقی مي ماند. اضطراب، ترس از دیوانگی، بدبینی، اختلال قضاوت «فرد متوجه خوب و بدبودن کارها و نیز نتیجه شان نمي شود» و حتی خودآزاری از آثار این ماده است. حتی گزارش شده افراد بعد از مصرف ال اس دی ممکن است جزئی ازبدن خودرا قطع کنند یا دست به خودکشی بزنند!

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

بیشتر این تاثیراتی کــه گفته شد، عوارض کوتاه مدت مصرف ال اس دی هستند اما ۲ تاثیر بسیار مهم درازمدت دارد کــه باید به آن توجه کرد:

 

۱- تجربه طولانی مدت توهم ها

یعنی فرد ممکن است تا ۲ سال بعد از مصرف هم توهم داشته باشد و مسلما اینکــه نتواند واقعیت و توهم را از هم تشخیص دهد، آزاردهنده خواهدبود.

 

۲- فلش بک

بازگشت به لحظه مصرف ماده بدون مصرف آن؛ یعنی فرد بعد از ۳ ماهه کــه از مصرفش گذشته، بدون مصرف ال اس دی ناگهان دچار حال و هوای زمان مصرف مي شود و این حال و هوا طبق معمول همان Bad Trip است کــه قبلا وی را اذیت کرده و حالا باز باعث آزارش مي شود.

 

اسید هم اعتیادآور است

از آنجا کــه مصرف این ماده بیشتر در محافل صورت مي گیرد، طبق معمول فرد در مهمانی استفاده مي کند مصرف بعدی اش، در مهمانی یا محفل بعدی انجام مي شود.البته این موضوع به این معنی نیست کــه ال اس دی اعتیادآور نیست و مصرف کننده هميشه مي تواند مقدار مصرفش را نظارت کند و… مصرف مداوم این ماده هم مثل تمام مواد دیگر، مي تواند باعث ایجاد تحمل در بدن شود.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

و فرد برای تجربه احساس اولیه وادار به تکرار مصرف و افزایش دوز شود و به این ترتیب به ال اس دی معتاد مي شود. به گزارش پارس ناز همانطور کــه گزارش هایي مبنی بر مصرف روزانه هم وجوددارد اما روش غالب مصرفش در دورهمي هاست؛ یعنی هر جمعی کــه بخواهند احساس اتحاد و Unity رابه صورت کاذب ایجاد کنند، ممکن است از ال اس دی یا مشتقات آن مثل مسکالین، پسیلوسیپین، ایبوگاین، آیاهوآسکا و… استفاده کنند.

 

مشتقات ال اس دی در شیوه ساخت، مدت و قدرت اثرگذاری متفاوت هستند اما ماهیت همه ی آنها یکی است. وقتی ال اس دی آثار بدی بر فرد مي گذارد، مي توان با مراجعه به اورژانس و تجویز آرام بخش هاي خاص یا آرام کردن محیط به التیام حال مصرف کننده کمک کرد. برای ترک درازمدت ال اس دی داروی خاصی وجود ندارد و بیشتر با کمک روان درمانی، افزایش انگیزه، کمک خانواده و… قابل ترک است.

 

فرد باید خودش به اینکار تمایل داشته باشد و با کمک خانواده و اطرافیان و انگیزه گرفتن از پزشکان امکانپذیر خواهدبود. ترک این ماده علائم جسمانی حادی ندارد اما از لحاظ روانی و ذهنی، از آنجا کــه آثار مصرف ال اس دی هیچ حساب و کتابی ندارد و هميشه یکسان نیست، اصلا معلوم نیست چه حس و حالی به فرد دست مي دهد؛ امکان دارد یک‌بار خوب، یکبار بد، دفعه بعد خیلی خوب و دفعه بعد ازآن بسیار بد باشد!

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

بنابر این احتمال مصرفش در درازمدت کمتر و ترکش آسان تر بنظر مي رسد اما مشکل اینجاست کــه بعضی ها بنا به دلایل شخصیتی و خاص، دنبال نوعی اعتیاد هستند و به اصطلاح Addictive Behaivior «رفتار اعتیادگونه» دارند، بنابر این ممکن است این ماده را ترک کنند و سراغ ماده دیگری بروند یا همين ماده را همراه مواد دیگر مصرف کنند.

 

بنابر این افراد معتاد حتماً بهتر است زیر نظر متخصصان حوزه روان باشند تا مشکل اعتیادشان به صورت ریشه اي حل و فصل شود. ترک خود ماده کار سختی نیست اما در ادامه باید مواظب جوانب ترکش باشند. مطالبی کــه دراین مطلب برای شما گفته شد فقط گوشه اي از عوارض جسمي و روحی ماده مخدر ال اس دی بودو مصرف این ماده حقیقتا آثار و مشکلات بسیار بیشتری را برای مصرف کننده به ارمغان ميآورد.

 

و حالا: گل گیاه مخدری که به شدت اعتیادآور است

اینروزها جوانان « به خصوص دانشجویان ارجمند» رو به استفاده از گل آورده اند، گیاهی که به شدت اعتیادآور و مخدر است اما گویا کسی گوشش به این حرف ها بدهکار نیست و آنرا مصرف می‌کند. اینروزها تشخیص جوان هایي که سیگار یا گل میکشند، خیلی سخت است. گل و سیگار تقریباً روکش هاي شبیه به هم دارند و جوانان حتی در ملاء عام هم میتوانند آنرا مصرف کنند.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

به اضافه این‌که بعضی اعتقاد دارند که گل جزء مواد مخدر اعتیادآور نیست و به اسانی هم قابل درک است اما آیا این‌ها درست هستند؟ دکتر ابهریان که فارغ التحصیل مقطع دکترای تخصصی علوم اعصاب شناختی و دکترای حرفه اي دکتری است و تخصصش را در زمینه علوم اعصاب شناختی و به ویژه اعتیاد، ولع مصرف و دیگر جنبه هاي عصبی- شناختی سوءمصرف مواد، گرفته، قرار است پاسخ همه ی این سوالات را بدهد.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

عکس ماده مخدر گل

 

آیا گل جزء مواد مخدر حساب می شود؟

نه، اگر مواد مخدر رابه چند دسته تقسیم کنیم، یک دسته از انها مواد مخدر هستند که شامل تریاک، کراک، هرویین، مورفین و کدویین هستند. یک دسته داروهای محرک هستند، مثل کوکایین، آمفتامین و متامفتامین. یک دسته از داروها، داروهای توهم زا هستند مثل «ال اس دی» و یک دسته هم دسته کانابینوییدها یا دسته تی اچ سی و دسته حشیش هستند.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

این دسته را قبلا جزء دسته توهم زا حساب می‌کردند، چون مصرف این مواد ایجاد توهم میکند اما بعداً به خاطر تفاوتی که با بقیه اعضای آن گروه داشت بعنوان گروه مجزایی درنظر گرفته شد.سایت پارس ناز ، مصرف مختلف مواد، چه محرک و چه مخدر، کاهش اشتها ایجاد میکند. این گروه تنها گروهی است که اشتهای هر شخصی که ازآن استفاده میکند، بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، وابستگی به انواع مواد هم جسمی است و هم روانی.

 

اما این گروه وابستگی عمدتا روانی دارد؛ البته وابستگی جسمی هم دارد. وابستگی جسمی آن بسته به دوز و مقدار مصرف متفاوت است. وابستگی به تعداد زیادی از مواد دیگر، به میزان مصرف و دُزشان بستگی ندارد اما این‌ها در دُزهای بالا ایجاد وابستگی جسمی می‌کنند؛ مثلاً حشیش که از روغن گیاه آماده میشود، غلظت بیشتری دارد و وابستگی زیادی ایجاد میکند.

 

موارد خیابانی آن مثل گل که خلوص بالاتری دارد ودر آن تی اچ سی بیشتری دیده میشود، وابستگی بیشتری دارد. اخیرا انواع مصنوعی این ماده هم ساخته شده است که آن رابه اسم «بنزای» می شناسند. بنزای اعتیاد شدید جسمی و روانی ایجاد می‌کند.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

گل به‌صورت سیگاری مصرف میشود

 

نکته اي که درباره گل اهمیت دارد این است که تولیدکننده هاي این کالا ادعا میکنند اعتیادآور نیست. انها ادعا میکنند برای گیاه شاهدانه موسیقی گذاشته ایم، نوازشش کرده ایم و تحت شرایط خاصی پرورش داده ایم اما انچه در واقعیت اتفاق میوفتد، چیز دیگری است. انها درواقع به گل موادی را اضافه می‌کنند از جمله آمفتامین و متامفتامین.

 

تاثیر استفاده از گل در بدن مصرف کننده چیست؟

گل توهم زاست. باعث میشود که مصرف کننده، نتواند فاصله و مسافت ها را شناسایی کند. این ماده روی حافظه تاثیر دارد. حافظه را شدیدا تخریب میکند. بیشترین دلیل برای استفاده، خاصیت توهم زایی است. از این گیاه در زمان حسن صباح در زمان اسماعیلیه هم استفاده می شده است. یک روایت این است که به این دلیل حشاشیون رابه این اسم می شناختند، چون از این ماده استفاده می کرده اند.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

هر چند که روایت هاي دیگری هم وجوددارد. در روایت هایي ادعا می‌شود که انها در کار خرید و فروش دارو بوده اند. نکته مشخص این است که فداییان حسن صباح ماده را استفاده میکردند و هر کاری که می خواسته انجام می داده اند. به احتمال زیاد آنها از این ماده استفاده می کرده اند و آنها دچار توهم می شده اند.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

گیاه مخدر گل 

 

در ایران گل چقدر مورد استقبال جوانان قرار گرفته است؟

در همه ی جای دنیا از جمله ایران بعد از مصرف مثل سیگار، نیکوتین، قلیان، پیپ و سیگار برقی، شایع‍‌ترین ماده اي که مورد مصرف قرار میگیرد، دسته کانابینوییدها، دسته حشیش، دسته گل و مشتقات آن است که بیشتر در جوانان و نوجوان ها دیده میشود. درواقع استفاده از این مواد، دروازه اي برای ورود به دنیای اعتیاد است.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

بعضی از مصرف کننده ها ترک می‌کنند و بعضی هم که درصد زیادی هستند، بسته به مشکلاتی که در همه ی جوامع از جمله جامعه ما وجوددارد، به سوی مصرف مواد دیگر میروند. شما کسی را نمی‌بینید که به این ماده اعتیاد پیدا کند و تا آخر عمرش هم همین ماده را مصرف کند. افراد بعد از مدتی به مواد مخدر یا مواد محرک یا ترکیبی از این دو، گرایش پیدا می‌کنند. بنابر این ما استفاده از گل را دروازه اي برای ورود به اعتیاد می شناسیم.

 

متوسط سنی که جوانان به سمت استفاده از گل میروند چقدر است؟

تقریباً از همان سنین شروع نوجوانی است.

 

گل را میشود ترک کرد؟

بله، هر چیزی قابل ترک است و ما نمیتوانیم بگوییم که قابل ترک نیست. اگر اوایل مصرف باشد، دُز استفاده کم باشد، هنوز در فاز وابستگی روانی باشد و وابستگی جسمی به وجود نیامده باشد، آسان تر میتوان آنرا ترک کرد. هر چیزی یک تاوانی دارد. وقتی که کسی به خاطر لذت یا هر هدف دیگری، مثل کنجکاوی، به سمت این مواد میرود، باید تاوانش را هم پس بدهد.

 

مضرات بعد از ترک آن چیست؟

مهم‌ترین اتفاقی که میوفتد، مسئله اضطراب است. اضطراب بسیار شدیدی به سراغ آنها می‌آید. درواقع اگر ما بخواهیم عوارض مصرف این دسته از مواد را درنظر بگیریم، مصرف این گروه دو دسته عوارض دارد. بعضی ازآن عوارض کوتاه مدت است و بعضی عوارض بلندمدت.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

عوارض کوتاه مدت مثل اختلال در بینایی، شنوایی، اختلال در درک زمان و مکان، اختلال خواب، اختلال تعادل و اختلال در مهارت هاي حرکتی و مهمترین اختلالات آن هم اختلالات شناختی است. افرادی که این مواد را مصرف میکنند، دچار نقص توجه و تمرکز میشوند و حافظه یادگیری و تحلیل مغزشان هم دچار اختلالات شدیدی میشود که بلافاصله بعد از مصرف انها را میبینیم.

 

اضطراب شدید، هذیان، بدبینی و جنون و حتی از بین رفتن آتروفی بافت مغز از عوارض بلندمدت آن است. استعداد تشنج در کسانی که طولانی مدت از این گروه مواد استفاده می‌کنند، بالاتر است و تشنج بیشتر به سراغشان می‌آید. تغییرات هورمونی در انها ایجاد می‌شود و برای مصرف دیگر مواد روانگردان و از جمله مواد مخدر و محرک، استعداد بالایی پیدا می‌کنند.

 

شما درباره اعتیاد روحی و جسمی صحبت کردید، تفاوت این دو باهم در چیست؟

 

ما عموما اعتیاد جسمی و روحی رابا هم داریم. عملا ما هیچوقت تنها وابستگی روانی نداریم. وقتی وابستگی روانی است، قطع کردن آن ماده، علائم جسمی و محرومیت را ایجاد نمی‌کند. اگر یک نفر از ماده مخدری استفاده کند، قطع مصرف باعث می‌شود بیرون روی پیدا کند، بدن درد، دل درد و بعضی تغییرات جسمی را درونی دارد که به این علائم محرومیت می‌گویند. وقتی می‌گوییم ماده اي وابستگی جسمی دارد، قطع آن با علائم محرومیت جسمی همراه است.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

ولی وقتی از اعتیاد روانی حرف میزنیم، قطع آن با این عوارض همراه نیست. منتها علائم روانی دارد و فرد احساس کمبود می‌کند، مضطرب و پرخاشگر می‌شود. اگر قطع یک ماده اي باعث تغییر رفتاری شود، وابستگی روانی دارد. بعضی از مواد مثل نیکوتین، حوزه گروه حشیش و گل هم وابستگی جسمی ایجاد نمی‌کنند اما آنچه تجربه ما از افرادی که به این مواد اعتیاد دارند نشان داده، این است که برخلاف تصور عمومی، این دسته از مواد علاوه بر وابستگی روحی، وابستگی جسمی هم ایجاد می‌کنند.

 

چرا این قدر جوان ها آسان گل را استفاده می‌کنند، در همه ی جای دنیا این قدر در معرض است؟

 

در همه ی جای دنیا این گروه مواد در معرض جوان هاست. حتی بعضی از کشورها و حتی بعضی از ایالات هاي کشور آمریکا مصرف این دسته از مواد را قانونی اعلام کردند و تحت شرایط خاصی میتوانند از گل و ماری جوانا استفاده کنند. این قانونی کردن به معنی ترویج، تجویز و مجاز دانستن نیست. با توجه به این‌که گفتیم، مصرف اینها دروازه است، بعضی از آنها باور دارند که میتوانند با قانونی کردن، بازرسی بیشتری داشته باشند.

 

وقتی ما از مواد صحبت میکنیم، دو بعد دارد؛ یکی عوارض آن و دیگری ارتباط با قاچاقچی که خود آن معضلاتی را ایجاد میکند. باور آن کشورهایی که مواد را قانونی اعلام کرده اند، این است که ما این جا دست قاچاقچی و واسطه را کوتاه کرده ایم. از طرف دیگری آمار و اطلاعات مصرف کننده ها را داریم.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

مداخلات، دارویی، فرهنگی و روان شناسی خاصی را انجام می‌دهیم اما چیزی که تجربه نشان داده و حتی خیلی ازآن کشورها هم به این نتیجه رسیده اند این است که قانونی کردن هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. چه قانونی کردن در رابطه با حشیش باشد- بحثی که در حد گفتگو در جامعه ما هم مطرح شده- و چه اصطلاحا افراد رابه صورت بازرسی شده، درنظر بگیرند.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

در دهه ۵۰ در ایران این تجربه بعنوان یکی از راهکارهای درمانی توزیع مواد، وجوددارد. تجربه نشان داد که این خود یکی از راه هاي نشر و توسعه آن است. از طرف دیگر، قبح مصرف مواد در جامعه می ریزد. در مجموع قانونی سازی یا آزاد کردن مواد ولو گروه گل به هیچ وجه نمی‌تواند کمکی به کاهش مسئله سوءمصرف و عوارضی که ممکن است ایجاد کند، داشته باشد.

 

ترامادول یکی دیگر از مواردی است که استفاده از آن خطرناک است

 

هر ورقه قرص ترامادول سه هزار تومان در داروخانه ها و عطاری ها به فروش می‌رسد. ضعف، سرگیجه، خواب آلودگی، سردرد، عصبی شدن، لرزش غیر قابل بازرسی بعضی از اعضای بدن، سفت شدن و گرفتگی عضلات، تغییرات خلقی، سوزش سر دل و سوءهاضمه، تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست، از دست دادن اشتها، تعریق زیاد، خشکی دهان، تشنج، تب، بثورات جلدی، تاول هاي پوستی.

 

مشکل در بلع و تنفس، تورم زبان، پلک ها، صورت، لب ها، دستها، مچ پا، پاها، خشونت و گرفتگی صدا. هذیان، توهم، بی قراری، تندشدن ضربان قلب، از دست دادن هشیاری و تعادل بدن، اغما ودر نهایت مرگ، از عوارض استفاده از ترامادول است. با همه ی این‌ها خیلی ها اعتقاد دارند که ترامادول اعتیادآور نیست و حتی بعضی ها برای ترک اعتیاد ازآن استفاده می‌کنند.

 

چرا تب مصرف ترامادول بالا است؟

ترامادول یکی از دسته هاي مواد مخدر است که اصطلاحا به آن آگونیست نسبی می‌گویند. کسانی که این دارو را استفاده می‌کنند، بیشترشان دچار حملات تشنجی می‌شوند، البته گروه حشیشی و بقیه مواد هم میتوانند آستانه تشنج را پایین بیاورند اما این مسئله درباره ترامادول بیشتر دیده می‌شود. یکی از مشکلاتی که ترامادول دارد این است که به صورت مجاز ودر داروخانه ها به فروش می‌رسد.

معرفی LSD و ماری جوانا دو ماده مخدر معروف + عوارض مصرف

حالا چه به صورت خوراکی و چه به صورت تزریقی، البته ما نمی‌گوییم که تجویز نشود، ما میگوییم که باید بازرسی شود. این‌که ترامادول به شکل دارویی است، یک مقدار قبح استفاده و تابوی استفاده ازآن را در میان جوان ها از بین برده است. از داروخانه ها بطور غیرقانونی آماده میشود و وابستگی هم جسمی و هم روانی ایجاد میکند.

 

اعتیادآور است؟ بعضی ها معتقدند هر وقت بخواهند می‌توانند بگذارند کنار.

بسیار شدید! میتوانیم بگوییم که نسبت به مواد دیگر اعتیادآوری آن خیلی بیشتر است. تجربه ثابت میکند که مصرف کننده ها خیلی زود میزان مصرف شان افزایش پیدا میکند.شنیده شده که خیلی از مراکز ترک اعتیاد برای این‌که کسی را ترک دهند، از ترامادول استفاده می‌کنند. تا جاییکه من اطلاع دارم این اتفاق در کلینیک هاي ترک اعتیاد نمی افتد، چون کلینیک هاي ترک اعتیاد داروهای خاصی رابه صورت سهمیه اي دریافت می‌کنند.

 

آن داروها دو سه تا داروی اصلی هستند، یکی از آنها داروی متادون است. داروی بوپرکسین که اتفاقا هم خانواده ترامادول است، منتها کاربرد درمانی دارد و باید با تجویز دکتر مصرف شود. یکیدیگر هم از تریاک گرفته شده تحت عنوان سنتوراپیون که برای افراد مسن است؛ کسانی که شرایط خاص دارند و بعنوان نگه دارنده و جای گزین استفاده میشود.

 

لزومی ندارد کلینیک هاي اعتیاد از ترامادول استفاده کنند. مگر مراکزی که غیرمجاز هستند و افرادی که دکتر نیستند و غیرقانونی وارد این حوزه شده اند یا کسانی که مجوز قانونی دارند و اما مجوز تجویز دارو ندارند و ترامادول را مورد استفاده قرار میدهند. مصرف ترامادول به هیچ وجه توصیه نمیشود، چون عوارض بسیار زیادی دارد.