پارس ناز پورتال

معمای جالب و سرگرم کننده دوستی پدر و پسر

معمای جالب و سرگرم کننده دوستی پدر و پسر

معمای جالب و سرگرم کننده دوستی پدر و پسر 

معمای جالب و سرگرم کننده با نام دوستی پدر و پسر را برای شما عزیزان آورده ایم که میتوانید در ادامه بخوانید و ذهن خود را محک بزنید. در دبیرستان پسرانه ابن سینا، تعدادی دانش آموز تحصیل میکنند. اگر دو دانش آموز از این مدرسه، دوست باشند، پدرهای این دو دانش آموز نیز با هم دوست میباشند «دوستی یک ارتباط دو طرفه هست و هیچکس با خودش دوست نیست!»

 

کدام گزینش قطعاً درست هست؟

 

الف» اگر حامد «یکی از دانش آموزان مدرسه» k دوست در دبیرستان داشته باشد، آنگاه ابوحامد «پدر حامد» حداقل k دوست در بین پدرهای دانش آموزان دبیرستان دارد.

 

ب» اگر حامد k دوست در دبیرستان داشته باشد، آنگاه پدر حامد حداکثر k دوست در بین پدرهای دانش آموزان دبیرستان دارد.

 

ج» اگر k دانش آموز از دبیرستان موجود باشند که هیچ دوتایی از آن ها دوست نباشند، آنگاه در بین پدرهای دانش آموزان دبیرستان، k نفر وجود دارند که هیچ دوتایی دوست نیستند.

 

د» اگر در بین پدرهای دانش آموزان دبیرستان، k نفر موجود باشند که هیچ دوتایی دوست نباشند، آنگاه k دانش آموز وجود دارند که هیچ دوتایی دوست نیستند.

 

هـ» اگر حسام برادر کوچک تر حامد باشد، آنگاه حسام و حامد با هم دوست میباشند. «حسام و حامد هر دو در دبیرستان ابن سینا تحصیل میکنند»
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊
◊◊◊

پاسخ معمای المپیادی: دوستی پسرها و پدرها!

 

انتخاب د صحیح هست.

 

از فرض مسئله نتیجه می‌شود که اگر دو پدر با هم دوست نباشند، پسرهای آن ها نیز با هم دوست نیستند. لذا اگر در بین پدرهای دانش آموزان دبیرستان، k نفر موجود باشند که هیچ دو تایی دوست نباشند، آنگاه پسرهای انها نیز با هم دوست نیستند و لذا k دانش آموز وجود دارند که هیچ دو تایی دوست نیستند.