پارس ناز پورتال

توصیه های مفید برای نگهداری از روغن خوراکی

توصیه های مفید برای نگهداری از روغن خوراکی

توصیه های مفید برای نگهداری از روغن خوراکی 

در همۀ منازل و رستوران ها و فست فودی ها بهره گیری از روغن ها جزء جدایی ناپذیر آشپزی هست،چه بهتر که با روشهای نگه داری از آنها آشنا شویم. روغن یکی از مواد خوراکی هست که به علت بهره گیری ي گسترده در تهیه غذا باید به سلامت آن دقت داشت. آن چه در پی می‌آید پیشنهاد هایي هست که می بایست برای نگه داری بهتر این ماده خوراکی به آنها دقت کرد.

 

انسان از دیر باز روش‌هاي مختلفی را برای حفظ مواد خوراکی مصرفی‌اش از فساد و تخریب به کار برده هست. نگه داری صحیح و مناسب هر ماده خوراکی به طولانی شدن عمر ماندگاری،‌ حفظ ارزش هاي تغذیه اي و جلوگیری از بیماریهای حاصل از فساد آنها می انجامد.

 

روغن یکی از مواد خوراکی هست که به علت بهره گیری ي گسترده در تهیه غذا باید به سلامت آن دقت داشت. آن چه در پی می‌آید پیشنهاد هایي هست که می بایست برای نگه داری بهتر این ماده خوراکی به آنها دقت کرد.

 

برای نگه داری روغن باید به نکات زیر دقت کرد
روغن ها و چربی ها ترکیبات فاسد شدنی میباشند. به طور کلی وجود رطوبت ، همجواری با اکسیژن هوا، آهن و مس ، حرارت و نور باعث تشدید فساد روغن میگردد. بنابراین روغن باید در محل خشک و خنک و دور از نور و در ظرف درب بسته نگه داری شود و پس از هر زمان مصرف روغن ، درب ظرف محکم بسته شود.

 

بسته بندی روغن باید حتی الامکان در ظرف غیرقابل نفوذ به نور و محکم و بی عیب باشد.نحوه نگه داری روغن در فروشگاهها مهم هست . ظروف نگه داری روغن در صورتی که شفاف باشد باید به دور از نور و در محل خنک نگهداشته شود . بویژه از نگه داری و چیدن روغن هاي مایع با بسته بندی شفاف در پشت شیشه فروشگاهها که موجب فساد روغن مایع می‌شود باید خودداری شود.

 

نگه داری صحیح روغن غنی شده با ویتامین‌هاي A ، D برای حفظ ویتامین هاي موجود در آن بسیار مهم هست. روغن غنی شده باید در بسته‌بندی بطری کدر و یا قوطی هاي فلزی عرضه شود. این نوع روغن حساستر از روغن هاي معمولی هست و نباید تحت درجه حرارت بالا قرار بگیرد.

 

دقت به مشخصات روغن که بر روی برچسب بسته بندی آن ذکر شده هست، از جمله نام و نوع فرآورده، شماره پروانه ساخت، نام کارخانه، شرایط نگه داری و مصرف، تاریخ ساخت و انقضاء ضروری هست.بر زمینه دستورالعمل اداره کل بازرسی بر مواد خوراکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابتدای سال 1383 انواع روغن هاي نباتی جامد باید دارای برچسبی باشند که میزان اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس بر روی آن درج شده باشد.

 

روغن هاي جامد یا نیمه جامدی که حاوی کمترین مقدار اسید چرب اشباع و اسید چرب ترانس باشند برای بهره گیری سالم تر میباشند. در مورد روغن غنی شده با ویتامین هاي A و D دقت به درج نوع و مقادیر ویتامین روی برچسب ضروری هست.