پارس ناز پورتال

توصیه های مفید برای کسانی که روزه اولی هستند

مجموعه : ماه رمضان
توصیه های مفید برای کسانی که روزه اولی هستند

توصیه های مفید برای کسانی که روزه اولی هستند 

دختر خانم ها از سن 9 سالگی و پسران از 15 سالگی روزه گرفتن را آغاز می کنند و به اصطلاح روزه اولی میباشند. برای این افراد نکاتی داریم.یک مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: روزه داری جوانان و نوجوانان نه تن‌ها ضرر ندارد بلکه با تغذیه مناسب منجر به کاهش چربی‌ها و حذف مواد غیر مفیدی، چون فست فود‌ها شده و سلامت فر را تضمین می کند.

 

 پیام فرحبخش گفت: ماه مبارک رمضان در راه هست و تعداد زیادی از نوجوانان برای نخستین بار یک ماه روزه داری را تجربه میکنند؛ بنابراین بازرسی نوع تغذیه برای عادت دادن بدن به گرسنگی و تشنگی طولانی مدت و دقت به نقش غذا‌ها در کمک به رشد آن‌ها بسیار مهم بوده و توان بدنی افراد را در تحمل ساعات طولانی روزه داری، تنظیم می کند.

 

وی افزود: بر خلاف تصورات تعداد زیادی از مردم، روزه داری نه تن‌ها برای بدن یک فرد سالم ضرر ندارد بلکه خوب محسوب میشود. براین زمینه با دقت به چاقی مبرم در تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان ناشی از مصرف مواد خوراکی غیر خوب و تغذیه نامناسب، روزه داری منجر به کاهش چربی‌ها و کلسترول بالای بدن میشود و سلامت جسم را تأمین می کند بنابراین دلایل ممانعت والدین از روزه گرفتن فرزندان کاملا بی زمینه بوده و هیچ جنبه منطقی و علمی ندارد.

 

مشاور تغذیه و رژیم درمانی دلیل نشان کرد: برداشت غلط والدین از کاهش ویتامین بدن در ایام روزه داری، مسیر تعداد زیادی از آن‌ها را به داروخانه‌ها شهر کشانده تا با تهیه مکمل‌هاي ویتامینی و آمپول‌هاي تقویتی سهمی در تأمین سلامت فرزندان داشته باشند این در حالی هست که نیازی به مصرف ویتامین‌هاي مکمل نبوده و در مواقعی این ویزیت‌هاي خودسرانه می تواند مشکل ساز شود. براین زمینه تأکید میشود از نسخه پیچیدن‌هاي بی مورد جدا خودداری کنند.

 

وی عنوان کرد: نوع فعالیت روزه اولی‌ها در ایام ماه رمضان، می تواند حائز اهمیت باشد. این بدین معنا نیست که تحرک نداشته باشند بلکه برای تحمل حداقل ۱۵ ساعت تشنگی، باید از فعالیت هایي که آب بدن را در ساعات نخست روز کم میکند، بپرهیزند.

 

فرحبخش در ادامه اذعان داشت: بدن هرروز به حداقل ۱۲ لیوان مایعات نیاز دارد بنابراین پیشنهاد میشود مردم به خصوص روزه اولی‌ها حتما از این مقدار مایعات در ایام ماه رمضان بهره گیری کنند تا راحت‌تر به فعالیت هرروز خود ادامه دهند.

 

 به گزارش پارس ناز وی گفت: تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان به خوردن سحری تمایل ندارند و به آن اهمیتی نمیدهند در حالی‌که خوردن سحری بعنوان وعده ناهار محسوب می شود و توان بدنی را تا افطار حفظ می کند؛ بنابراین تأکید میشود حتما به این وعده خوراکی دقت کنند و در کنار آن از سالاد و سبزیجات بهره گیری شود.

 

مشاور تغذیه و رژیم درمانی در پایان دلیل نشان کرد: پیشنهاد می شود حتما از میوه‌ها و سبزیجات که ذخیره آبی خوبی برای بدن محسوب میشوند، بیش از همه ي وقت مصرف شود و از خوردن مواد کم ارزش خوراکی، چون زولبیا و بامیه، فست فود، غذا هاي چرب و سنگین خودداری کنند. همین طور برای تقویت بدن روزه اولی‌ها می توان بهره گیری از مغزهایی، چون بادام و فندق و پسته را در برنامه خوراکی قرار داد.