پارس ناز پورتال

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017 

سه کراس اوور از سه برند مطرح پورشه,مرسدس بنز و آئودی که در سال 2017 واقعا درخشیدند و فوق العاده بودند را سنجش می کنیم. قد بلند بودن و از بالا به بقیه نگاه کردن آرزوی خیلی هاست در حالیکه هر شخصی از این نعمت برخوردار نیست. اما بیایید از منظر یک فردی که قد خیلی ارتفاع ندارد به قضیه نگاه کنیم؛

 

بنظر شما برای اینکه مثل سایر افراد قد بلند از سطحی بالاتر بتواند نگاه کند چه کاری می تواند انجام دهد؟ کفش پاشنه بلند بپوشد؟ خیر, برترین راه سوار شدن بر یک خودروی شاسی بلند«کراس اوور» هست.دنیای خودروهای کراس اوور دنیایی هست با انواع و اقسام مدل‌ها که هنگام خرید حتماً سردرگم خواهید شد که کدام را گزینه کنید.

 

پس تصمیم گرفتیم سه مدل از این سیل عظیم تنوع را انتخاب کرده و به بررسی آن‌ها بپردازیم. سه خودروی انتخابی‌مان را کوشش کردیم در یک رده و مشخصات گزینه کنیم و تا شما را در خریدتان یاری بخشیم.

 

ما برای تست‌مان سه خودروی Mercedes-AMG GLC43 2018 , Audi SQ5 2018 و Porsche Macan S 2018 را انتخاب کرده‌ایم. موارد زیادی از جمله BMW X4 , BMW X3 یا Volvo XC60 نیز بودند که می‌شد در این تست جای بگیرند اما این سه ماشین از نظر داشتن موتورهای 3.0 لیتری V6, چهار چرخ متحرک, ارتفاع یکسان و خیلی شباهت‌هاي دیگر ما را مجاب به گزینه خود کردند.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

آئودی SQ5 از پلتفرم Evo بهره گیری می کند, پلتفرمی که هم‌چنین در خودروهای S4 و S5 این شرکت نیز دیده میشوند؛ همین طور این خودوری تازه وارد با قیمت پایه 55 هزار دلار «220 میلیون تومان» عرضه می شود. و اگر خواهان تجربه‌ي کابین شیک و پرشکوه به همراه سیستم نویگیشن خاص آئودی و یکسری آپشن‌هاي دیگر باشید, باید 4200 دلار دیگر «16 میلیون تومان» نیز بپردازید. اما قضیه به این جا ختم نمیشود

 

و یک پکیج S Sport نیز وجود دارد که با پرداخت 3000 دلار دیگر «12 میلیون تومان», کالیپرهای ترمز قرمز رنگ, سیستم تنظیم ارتفاع, دیفرانسیل عقب با تقسیم گشتاور هوشمند و رینگ‌هاي 21 اینچی 1000 دلاری عایدتان می شود. و در نهایت در نمونه فول SQ5 قیمتی معادل 65800 دلار «263 میلیون تومان» خواهد داشت.

 

از سوی دیگر مرسدس بنز GLC43 ما با قدرت 362 اسب بخاری‌اش با قیمت پایه‌ي نمونه SQ5 , یعنی 55 هزار دلار «220 میلیون» روانه بازار می‌‌شود. این اتومبیل قدرتمندترین و گران‌ترین خودروی تست ما هست چراکه نباید گول قیمت پایه نسبتا کم این مرسدس را خورد و اگر شما خواهان نسخه فول آن هستید

 

خیلی اکثر از این حرفا باید دست در جیب‌تان کنید. برای نمونه سیستم پارک خودکار آن خرج‌اي 1550 دلاری «6 میلیون تومانی» در پی خواهد داشت. همان طور که می دانید اسم AMG وقتی که شنیده میشود به این معنا هست که قدرتمندترین و برترین حالت ممکن درست در روبروی شما قرار دارد

 

و این خود خرج گزافی روی دست‌تان می گذارد. یا مثلاً سیستم نویگیشن به همراه حالت‌هاي گوناگون رانندگی و چند حالت ایمنی اکثر, در پکیجی به ارزش 6000 دلار «24 میلیون تومان» و رینگ‌هاي 21 اینچی 1000 دلاری قابل سفارش میباشند. به هر حال همه ي این آپشن‌‌ها در نمونه‌ي تست شده توسط ما 71000 دلار «284 میلیون تومان» خرج برداشته هست.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

پورشه ماکان قصه ما هم از پلتفرم LMB قدیمی گروه فولکس واگن بهره گیری میکند و قدرتی معادل 340 اسب بخار داشته و از نظر قیمت نمونه تستی ما 65000 دلار «260 میلیون تومان» قیمت دارد. پورشه هم برای قهرمان خود پکیجی با قیمت 5400 دلاری «21 میلیون تومان» در نظر گرفته هست که شامل سیستم تعلیق هوشمند, پخش بهینه گشتاور و رینگ‌هاي 20 اینچی می شود.

 

احتمالا ما دقیق ندانیم که این 3 اتومبیل چه گوهرهای با ارزشی میباشند اما این را خیلی مفید میدانیم که باید کجا این سه را به بحران بکشیم تا خود حقیقی‌شان را نشان دهند. ما از اتوبان‌هاي ایالت میشنگان ایالات متحده شروع میکنیم و تا جنوب اوهایو میرانیم. جاییکه سخره‌ها و تپه‌ها با شیب‌هاي متنوع و پیچ‌هایي عجیب اتومبیل را به بحران می‌کشانند.

 

خب پس از تست‌هاي انجام شده سه ماشین را در رتبه‌هاي اول تا سوم بر زمینه امتیازاتی که گرفتند قرار دادیم و بیاید با جایگاه سوم شروع کنیم.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

جایگاه سوم: Audi SQ5 2018

احتمالاً با خود بگویید SQ5 خودرویی هست با تازه ترین و بروزترین تجهیزات و تکنولوژی‌ها که همین چندی پیش معرفی شد, پس چرا باید چنین رتبه‌اي را کسب کند. حقیقت آن هست که این اتومبیل بی روح و سرسخت هست. گرچه احتمالاً این لقب مناسبی نباشد چون به هر حال همین SQ5 از دو خودروی دیگر بسیار نرم‌تر هست

 

حتی در حالت Dynamic آن. در پیچ‌ها عملکردی قابل قبول داشته و سر پیچ‌ها ماشین تماما متمایل به خارج از مسیر میشود و تا مرحله آندرستیر «understeer» پیش می رود و صدای لاستیک‌ها کاملا درمی‌آید. گرچه گریپ لاستیک‌هایش 0.93g میباشد اما با وجود سیستم تعلیقی به همراه پخش گشتاور بهینه در دیفرانسیل عقب بازهم کندترین زمان را در تست اسلالوم ثبت کرد. احتمالا ارتفاع اکثر و وزن اکثر آن نسبت به دو حریف خود باعث چنین نتیجه‌اي شده هست.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

موتور 354 اسب بخاری V شکل تویین توربو 24 سوپاپ آن بدون هیچ تاخیر توربویی با فشار پدال گاز بوست مورد نیاز را در اختیار راننده قرار می دهد و همین طور بهره گیری از یک گیربکس ZF هشت سرعته خودکار, به ظاهر باعث ایجاد ترکیبی ایده‌آل شده هست اما باید بگوییم که با این همۀ تعاریفی که از موتور و گیربکسش کردیم,

 

بازهم از گیربکس مرسدس و پورشه بسیار کندتر هست. این گفته‌ها در عجله صفر تا صد این اتومبیل و درگ یک چهارم مایل نیز بسیار نمود پیدا میکند و به ترتیب رکوردهای 5.1 ثانیه و 13.7 ثانیه برای این اتومبیل ثبت شد.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

در مورد کراس اوورها نباید تنها به موتور و قدرت‌شان دقت کرد چرا که مثل خودروهای اسپرت که در درجه اول قدرت موتور و عملکرد مهم هست, در کراس اوورها فضای داخلی و راحتی در اولویت قرار دارد. با اینکه ارتفاع اتومبیل نسبت به دو همتای خود اکثر و 165 سانتی متر هست اما باز با این حال وقتی شخصی با قد 188 سانتی متری

 

در صندلی عقب اتومبیل نشست سرش به سقف برخورد ‌کرد و درواقع اصلا جای نمی گرفت. با این اوصاف نمی شود روی صندلی‌هاي ردیف عقب خیلی احساس راحتی کرد و حتی پورشه ماکان با اینکه کوچکتر هست, فضای بیشتری برای سر نشینانش در نظر گرفته هست.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

اما بر خلاف سرنشینان عقب, راننده با فضای راحتی روبروست و فضای لازم را در اختیار دارد. در نگاه به جایگاه و نحوه قرارگیری داشبورد ماشین ترکیبی از تکنولوژی و ظرافت را می توانید مشاهده نمایید که با کیلومتر تعداد الکتریکی‌اش حس سواری بر یک خودروی لوکس را می توانید تجربه کنید. مسافت طی شده از سرعت 110 کیلومتر بر ساعت تا حالت سکون نیز برابر 45 متر میباشد که نسبت به رقبا عملکرد خوبی داشته هست.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

در مجموع به دلایلی که در بالا ذکر شد و هم‌چنین عدم جلب رضایت ما در عجله و هندلینگ, ما مجبور به انتخاب آئودی SQ5 بعنوان جایگاه سوم شدیم.

 

جایگاه دوم: Porsche Macan S 2018

پورشه ماکان هم از یک موتور V شکل 340 اسب بخاری با گشتاور 460 نیوتن متری‌ بهره می برد که صفر تا صد را در 4.7 ثانیه طی میکند. در یک کلام: اصلا کند نیست!

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

با فشار دادن پدال گاز و انتقال قدرت از طریق گیربکس 7 سرعته با ضرایب دنده کوتاه و تا گذشته از رسیدن دور موتور به 5000 دور بر دقیقه, تمام سرنشینان در صندلی‌هایشان فرو می روند و عجله هیجان انگیز آن را می توانند حس کنند. سقف سرعت نیز بر روی 250 کیلومتر بر ساعت محدود شده هست.

 

دستور پذیری و عملکرد ترمز‌ها بسیار نرم و رضایت بخش بودند و هندلینگ‌اش تمام نیازها و خواسته‌هاي ما را برطرف می کرد در حالی‌که گریپ لاستیک‌‌هایش 0.91g هست و از دو رقیب خود کمتر هست.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

بیاید کمتر به اعداد و ارقام اتکا کنیم و کمی درمورد حس و حال این اتومبیل بگوییم. از آنجایی که از گیربکس دوکلاچه بهره گیری می کند بسیار نرم دنده‌ها پشت سر هم تعویض میشوند بدون هیچ تکانی عجله می گیرد و با وجود سیستم چهارچرخ متحرک‌اش کمتر موقعی میتوانید پیدا کنید

 

که آلارم بازرسی کشش‌اش روشن شود. در میان خودروهای تست ما ماکان تنها خودرویی هست که لانچ بازرسی دارد و با بهره گیری از همین قابلیت‌اش توانسته در درگ یک چهارم مایل رکورد 13.3 ثانیه راثبت کند. اما از طرفی مصرف سوخت‌اش در بدترین حالت ممکن قرار دارد, یعنی 14 لیتر در هر 100 کیلومتر.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

پلتفرم بهره گیری شده در ماکان با آئودی Q5 مشترک هست و همین فرمایش باعث ایجاد محدودیت‌هایي برای طراحان پورشه شده هست اما با این حال نتیجه کار بسیار زیبا و دوست داشتنی شده هست. در واقع می توان گفت که تفاوت اصلی این دو اتومبیل در گیربکس و سیستم انتقال قدرت‌شان هست. در نمای خارجی نوک و دماغه‌ي اتومبیل ارتفاع مناسبی از زمین داشته و در زمین‌هاي ناهموار احتمال برخورد با زمین به شدت پایین میباشد.

 

از رو به رو چهره‌اي عضلانی, تهاجمی و با ابهت به چشم می آید و در کناره‌ها یک پورشه معمولی را شاهد هستیم و در پایان هم به چراغ‌هایي کشیده میرسیم که نسبت به نمونه‌هاي دیگر پورشه تفاوت بزرگی دارد. در داخل ماشین هم مثل دیگر سر‌ي‌ها آپشن‌ها در کنار دسته دنده و بصورت عمودی قرار گرفته‌اند و آن فضای لوکس و خاص پورشه کاملا به چشم می آید.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

در مجموع از نظر ظاهری که پورشه سنگ تمام گذاشته و ظاهری اسپرت و عضلانی را تداعی کرده هست. فضای داخلی نیز جادار و آسان بنظر می رسد اما در مجموع در تست‌هاي ما نتوانست بر شاهکار مرسدس غلبه کند و جایگاهی بهتر از جایگاه دوم را کسب کند.

 

جایگاه اولیه: Mercedes-AMG GLC43 2018

 به گزارش پارس ناز بگذارید رو راست باشیم, نمیشود این ماشین را تست کرد و از خوبی‌هایش چیزی نگفت. باید گفت که مرسدس بنز GLC سبک‌ترین, چابک‌ترین و سریع‌ترین کراس اوور تست ما بود. خودرویی که صفر تا صد را در 4.3 ثانیه طی میکند, یعنی0.4 ثانیه سریع‌تر از ماکان. موتور V شکل آن با قدرت 362 اسب بخاری‌ و گشتاور 520 نیوتن متری‌اش

 

به همراه گیربکس دو کلاچه 9 سرعته خودکار, با کمی ضربه و به راحتی و نرمی دنده‌ها را مثل گیربکس پورشه پشت هم تعویض می کند.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

حکم پذیری در سر پیچ‌ها احتمالاً به ماکان نرسد اما با کوچک‌ترین تغیری در زاویه دستور به سرعت واکنش نشان داده و از پس سخت‌ترین پیچ‌ها بر می آید. از طرفی هم گریپ لاستیک‌ها هم مثل آئودی 0.93g هست که کافی هست. سیستم تعلیق قابل تنظیم در کنار بازرسی داینامیک باعث سواری نرم آن شده هست

 

گرچه کمک فنرها, شوک‌ها و دست اندازهای جاده را به شاسی منتقل می کنند. پس طبیعتا گرچه به نرمی ماکان نمیرسد اما بشدت سریع هست و در هنگام عجله گیری با دو یا سه دنده معکوس شما را به صندلی‌هاي پرشکوه و راحتش می‌چسباند.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

برخلاف آئودی و حتی بهتر از پورشه فضای داخلی و مخصوصا فضای سرنشینان عقب کاملا باز و آسان هست به طوری که 3 نفر میتوانند بدون هیچ مشکلی بنشینند و ارتفاع سقف هم کاملا ایده‌آل و کافی هست. چیدمان و بالانس جایگذاری آپشن‌ها هم به گونه ای صورت گرفته هست که به سادگی می توانید به آپشن مورد نظرتان دسترسی داشته باشید مثل محل قرار گیری کروز بازرسی.

مقایسه و بررسی سه کراس اوور برتر جهان در 2017

در مجموع احتمالا ما نتوانیم عنوان مناسبی برای این شاهکار مرسدس پیدا کنیم ولی می توانیم این را به صراحت بگوییم که GLC شایسه مقام اول هست.