پارس ناز پورتال

مقایسه تغذیه ای کره حیوانی با مارگارین

مقایسه تغذیه ای کره حیوانی با مارگارین

مقایسه تغذیه ای کره حیوانی با مارگارین 

کره حیوانی در همه حالت ها بر مارگارین اولویت دارد و خواص بیشتری هم در کره نهفته است. در مقاله زیر مطالب تکمیلی را می خوانید. کره یکی از سالم ترین و کاملترین مواد غذایی است که می توانید آن را بخشی از رژیم غذایی روزانه ی خود قرار دهید. حتما با خود می گویید چرا ؟ و اینکه آیا مارگارین جایگزین مناسب تری نیست ؟ و آیا چربی اشباع شده و کلسترول موجود در کره برای بدن ضرر ندارد ؟

 

نباید با این باور های قدیمی خود را به اشتباه بیاندازید . کره با تفاوت بسیار زیاد و چشمگیری از مارگارین و دیگر چربی های گیاهی مفید تر است . علی رغم تمام هشدارهای ناآگاهانه درباره چربی های اشباع شده و اطلاعات غلط درباره ی کره ، لیست فواید و مواد مغذی موجود در کره واقعا تاثیرگذار است:

 

ویتامین ها

کره منبع بسیار خوبی برای ویتامین A محسوب می شود و این ویتامین نیز برای بسیاری از نقش های اساسی در بدن از جمله قدرت دید مناسب و حفظ سیستم غدد درون ریز در بهترین حالت کارایی ، ضروری می باشد. در کره همچنین تمام انواع ویتامین های محلول در چربی ( D ، K و E ) وجود دارد .

 

مواد معدنی

کره سرشار از مواد معدنی مورد نیاز بدن ، خصوصا سلنیوم ، آنتی اکسیدانی قوی ، می باشد . میزان سلنیوم موجود در کره حتی از گندم کامل و سیر هم بیشتر است. در کره همچنین میزان مناسبی از ید ، ماده ی معدنی ضروری برای غده ی تیروئید وجود دارد.

 

اسید های چرب

در این ماده ی غذایی میزان مناسبی از اسید کره ای یافت می شود . اسید کره را روده به عنوان منبع انرژی مورد استفاده قرار می دهد.در کره همچنین به میزان برابر امگا۳ و امگا۶ ، یعنی دو مورد از اسید چرب های ضروری برای بدن ، وجود دارد.

 

کلسترول

علی رغم تمام اطلاعات غلطی که تا کنون شنیده ایم ، کلسترول برای سلامت روده ضروری است. اما مغز و سیستم های عصبی هم برای تکامل در سالهای جوانی به آن نیاز دارند . همین موضوع نیز نیاز کودکان به مواد غذایی حاوی کلسترول را تایید می نماید. شیر مادر هم سرشار از چربی های اشباع شده و کلسترول می باشد.

 

اما نظرات مخالف این مواد غذایی سالم موجب ظهور موادی مثل مارگارین و دیگر چربی های گیاهی شد . با این وجود که مارگارین و دیگر انواع آن ارزان تر هستند ، اگر از طرز تهیه آن ها آگاهی پیدا کنید احتمالا دیگر مایل به مصرف آن نخواهید بود .

 

همه ی انواع مارگارین از روغن ها و چربی های گیاهی که در معرض گرمای بسیار زیاد قرار گرفته اند ، ساخته می شود. همین موضوع فاسد شدن این روغن ها را تایید می نماید. بعد از آن ، کاتالیزور نیکل همراه اتم های هیدروژن ، برای انجماد ، به آن اضافه می گردد . نیکل فلزی سنگین و سمی است

 

و همیشه در محصول نهایی مارگارین باقی می ماند. در آخر البته به مارگین ، برای از بین بردن بوی بسیار نامطبوع و رنگ خاکستری ناخوشایند آن عطر و رنگ اضافه می کنند.اگر تمام این نکات کافی نیست باید بگوییم در پروسه ی انجماد مارگارین ، اسید چرب های ترانس بسیار مضر برای بدن انسان تولید می گردند.

 

برخی از ما ممکن است به دلیل ترس از اضافه وزن در مصرف روزانه ی کره تردید داشته باشیم ، اما نترسید . ۱۵ درصد از چربی های موجود در کره از نوع زنجیره ی کوتاه و یا متوسط هستند که در بدن ذخیره نمی شوند ، بلکه برای تولید انرژی مورد استفاده قرار می گیرند .

 

البته برای خرید کره ، همیشه نوع خام و اورگانیک آن را انتخاب کنید . کره های بسته بندی موجود در مغازه ها و فروشگا ها در درجه های بعدی کیفیت قرار می گیرند.